کد خبر: ۱۰۶۴۵۹
تاریخ انتشار: ۰۸:۴۷ - ۳۰ بهمن ۱۳۹۵

رودربایستی با مهدی هاشمی تا کی؟!

جناب آقای دادستان؛ افکار عمومی و توده‌های رنج‌دیده مردم که به آن‌ها خیانت شده است، منتظرند قوه قضاییه و دست‌اندرکاران امر، تعارف و رودربایستی را کنار گذاشته و متهم را به زندان برگردانند.
شیرازه؛ دادستان کل کشور در پاسخ به سؤالی در خصوص مرخصی آقازاده‌ها گفته است: در راستای آیین‌نامه‌ها مرخصی به افراد داده می‌شود و مرخصی مذکور خلاف قانون نیست. شما سؤال می‌کنید که آیا به همه مرخصی ۴۰ روزه داده می‌شود، می‌گوییم خیر. باز شما می‌گویید: چرا؟ اینجا پاسخ می‌دهیم که در اینجا رودربایستی مطرح است. ما رودربایستی کردیم و نقد شما وارد است.

صداقت آقای دادستان که صادقانه مطرح کرده‌اند رودربایستی کرده‌اند، جای تقدیر دارد. حال این سؤال مطرح است که آیا آقای دادستان کل کشور و دیگر دادستان‌ها درباره همه افراد رودربایستی دارند یا این رودربایستی مخصوص آقا‌زاده‌ها است.

رئیس سازمان زندان‌های کشور، در آخرین مصاحبه خود با ارائه آماری از میزان زندانیان کشور گفته است: تعداد زندانیان کشور ۲۲۰ هزار نفر است.

جناب آقای دادستان، این آقازاده به سه اتهام اختلاس، ارتشاء و جرائم امنیتی محاکمه شده و به ۱۰ سال حبس محکوم شده است، درست است که این مرخصی تا مدت ۵ روز قانونی بوده و درست است که این مرخصی تمدید شده است، اما این مرخصی و تمدید برای همه یکسان است یا مخصوص آقازاده‌ها است؟

آیا کسانی که به خاطر مهریه، جرائم غیر عمد، تصادف، پرداخت دیه و مسائل این‌چنینی به زندان محکوم شده‌اند نه به دلیل اختلاس، ارتشاء و جرائم امنیتی، از این رأفت و رودربایستی برخوردار هستند.

جناب دادستان؛ این که یک نفر به حکم آقازاده بودن از چنین رأفت و رودربایستی برخوردار شود و دیگران از آن محروم باشند با عدالت اسلامی سازگار است.

حضرت‌عالی را که برخوردار از فضائل حوزوی و دینی هستید به ذکر موردی در تاریخ یادآور می‌شویم:

امام علي‏(ع) هنگامی‌که از، خيانت ابن هَرمَه، مأمور بازار اهواز اطلاع یافت، به رفاعه چنين نوشت «هنگامی‌که نامه‌ام را خواندي، ابن هرمه را از بازار، بركنار كن و او را به خاطر مردم از كار، بازدار و سپس زنداني نما و خبر آن را اعلان عمومي كن و به كارگزارانت بنويس و نظرم را به آنان ابلاغ نما.

درباره ابن هرمه، غفلت يا كوتاهي نكني كه نزد خداوند، هلاك شوي و من هم به بدترين شيوه بركنارت خواهم كرد كه از اين كار، تو را به خدا پناه مي‏دهم.

هنگامی‌که جمعه شد، او را از زندان بيرون آر و ۳۵ تازيانه بر او بزن و در بازارها بچرخان. اگر كسي از او شكايت كرد و شاهد آورد، او را سوگند ده و از درآمد ابن هرمه آن را پرداخت نما.

فرمان ده تا او را با خواري و زشتي و فرياد كشيدن بر سرش، به زندان ببرند، با طنابي پاهايش را ببند و وقت نماز او را بيرون آور. اگر كسي برايش غذا، آشاميدني، لباس و زير اندازي آورد، مانع مشو.


مگذار كسي بر او وارد شود تا به او چاره‌ای تلقين كند يا به آزادي اميدوارش سازد. اگر برايت روشن شد كه كسي مطلبي را به او القا كرده كه به مسلماناني زيان مي‏رساند، او را با تازيانه تأديب نما و زنداني كن تا توبه نمايد.

شب‏ها زندانيان را براي هواخوري به حياط زندان بياور، جز ابن هرمه را، مگر آن كه ترس از تلف شدنش باشد كه او را نيز شب‏ها آزاد بگذار.

اگر در او طاقت و توان ديدي، پس از سي روز، ۳۵ تازيانه ديگر، افزون بر ۳۵ تازيانه قبلي بر او بزن. براي من گزارش كارت در بازار را بنويس و اين‏كه چه كسي را پس از آن خائن برگزيدي. حقوق ابن هرمه خائن را هم قطع كن.


همان‌طور که مستحضرید حضرت علی(ع) با این کارگزار متخلف بر خلاف زندانیان دیگر سخت گرفته و محدودیت‌های جدی در نظر گرفته است، زیرا این مسؤول متخلف به تمام مردم تعدی کرده و یک مجرم معمولی نیست و باید به‌گونه‌ای مجازات شود که دیگر کارگزاران جرأت خیانت، اختلاس، ارتشاء و مانند آن را نداشته باشند.

جناب آقای دادستان؛ اگر تاریخ بشریت علی را به عدل می‌شناسد و از برخورد ایشان با کارگزاران به عنوان مصادیق عدالت‌گستری و پاسداری از حقوق مردم به نیکی یاد می‌کند، نظام مقدس جمهوری اسلامی نیز برای نیک‌نامی راهی جز پیمودن راه علی(ع)‌ندارد.

جناب آقای دادستان؛ بر اساس ماده 228 آیین‌نامه سازمان زندان‌ها چنانچه زندانی در خاتمه مدت مرخصی به زندان مراجعه نکند، رئیس زندان باید ضمن اقدام لازم برای دستگیری زندانی و عودت وی به زندان مراتب غیبت را بلافاصله برای تشریفات مربوط به ضبط تأمین مأخوذه به مقام قضایی مربوط اعلام کند.

جناب آقای دادستان؛ افکار عمومی و توده‌های رنج‌دیده مردم که به آن‌ها خیانت شده است، منتظرند قوه قضاییه و دست‌اندرکاران امر، تعارف و رودربایستی را کنار گذاشته و متهم را به زندان برگردانند.

*محمد هاشم نعمت الهی
نظرات بینندگان