کد خبر: ۱۰۶۴۸۰
تاریخ انتشار: ۱۴:۱۳ - ۳۰ بهمن ۱۳۹۵
شيرازه گزارش مي دهد؛

غلبه باران بر مدیرت بحران/جزئیات سیل در چهار استان جنوبی کشور+ تصاویر

سامانه بارشی فعال در جنوب و جنوب غربی کشور سبب جاری شدن سیل در اکثر شهرهای استان فارس و بوشهر شد. این سامانه بارشی تا حدودی استان های کرمان و هرمزگان نیز در بر گرفت.
به گزارش شیرازه، هفته گذشته سامانه بارشی فعالی قسمت های جنوب و جنوب غربی کشور را تحت تاثیر قرار داده بود. این سامانه سبب جاری شدن سیل در اکثر شهرهای استان فارس و بوشهر شد. این سامانه بارشی تا حدودی استان های کرمان و هرمزگان نیز در بر گرفت. 

طغیان رودخانه خشک شیراز
بارش شدید باران طی روزهای پنج شنبه و جمعه در فارس برخی از شهرستان های این استان را با سیل مواجه کرد. بیشترین میزان بارش در هفته گذشته در شهرستان های قیر و کارزین با ٤٠٩/٥میلی‌متر، داراب با ٣٦٢/٣ میلی‌متر،جهرم با ۳۴۷ میلی متر  و فسا با ٣٢١/١میلی‌متر بارش گزارش شد. رودخانه خشک شیراز نیز پس از سالها رنج خشکسالی، طغیان کرد و آب به خیابان های اطراف وارد شد. آبگرفتگی معابر و طغیان رودخانه خشک جان یک موتور سوار شیرازی گرفت.
4

700 واحد مسکونی در شهرستان جهرم 100 درصد تخریب شد
 سیل به برخی از مناطق شهرستان جهرم نیز آسیب وارد کرد.بنا به گفته فرماندار شهرستان جهرم راه روستایی 20 منطقه روستایی قطع  و 5 روستا نیز به دلیل آبگرفتگی و حفظ جان مردم به طور کامل تخلیه شد. همچنین 700 واحد مسکونی شهری و روستایی به صورت 100 درصد تخریب شده است. فرماندار جهرم اعلام کرد که 2 هزار و 50 واحد نیز دچار آسیب شده که نیاز به بازسازی دارد که از این تعداد حدود 1000 واحد بین 30 تا 45 درصد و  1100 واحد بین 10 تا 30 درصد تخریب شدند همچنین سد خاكي «محمدآباد» جهرم شكست تا مشکلات ناشی از سیل را دوچندان کند.
5
روستاهای داراب در محاصره سیل
بارش شدید باران در داراب باعث آبگرفتگی معابر و مسدود شدن راه های اصلی و همچنین بروز مشکلات بسیاری در این شهرستان شد. 30 روستای شهرستان داراب در مناطق کوهستانی قرار دارند که به دلیل طغیان رودخانه ها و ریزش کوه، دسترسی به آنها از شامگاه یکشنبه 25 بهمن ماه و آغاز بارش های پیاپی در این شهرستان، بسیار دشوار بود. بارندگی ها مشکلات بسیاری چون قطعی برق در اکثر محله های شهر داراب، فرو ریختن تعدادی از منازل مسکونی و مغازه ها در داراب، محاصره سیل در برخی از روستاها، تلف شدن گوسفندان در اثر فرو ریختن ساختمان گلی، آب گرفتی در مناطق وسیعی از شهرستان داراب از جمله بلوار شهدا (پیرمراد) و بلوار امام خمینی را به وجود آورد.
داراب دومین شهر پر بارش فارس/تخلیه صد در صد برخی از روستاهای داراب
سیلاب کمر پل بالاده کازرون را شکست
حجم بالای بارندگی و طغیان رودخانه، پل بالاده کازرون را واقع در محور فرعی کازرون- فراشبند تخریب و مسیر کازرون- فراشبند مسدود شد. به گفته بخشدار بالاده، این پل به دلیل از تخریب ستونهای مرکزی، از وسط دچار ریز شد و فرو ریخت.
پل بالاده فروریخت

سیل محورهای مواصلاتی بوشهر را مسدود کرد/ قطع شدن فیبر نوری
گام نیوز نوشت: با ورود سامانه جدید به استان بوشهر و بارش های شدید وضعیت شهرستان های این استان بر اثر این بارش را با بحران مواجه شد. سامانه بارشی که از صبح پنجشنبه در استان بوشهر فعال شده بود، عصر و بامداد جمعه بارش کم سابقه ای را در اغلب نقاط رقم زد و همراه آن سرازیرشدن آب از نقاط بالادست رودخانه ها در استان های فارس و کهکیلویه و بویراحمد نیز حجم و دبی آب رودخانه های استان را بالا برد. بارندگی های سیل آسا باعث درگیر شدن 8 شهرستان از 10 شهرستان استان با این مشکل، مسدود شدن راههای اصلی و روستایی بسیاری از نقاط شد.

این بارندگی که با طوفان و رعد و برق همراه بود خسارتی در پی نداشت اما سبب شد رودخانه "مند" شهرستان دشتی پس از چهار سال خشک بودن به دلیل عدم بارندگی، طغیان کند.
 
در شهرستان کنگان بارندگی شدید، موجب راه افتادن آب در رودخانه های فصلی شد و مسیر ورودی این شهر از سمت نخل غانم برای جلوگیری از حوادث مسدود گردید. در شهرستان های جم، عسلویه و کنگان نیز به دلیل قطع شدن کابل فیبرنوری، ارتباط تلفنی بسیاری از شهر و روستاها تا صبح جمعه قطع شد.محور بوشهر به سمت خورموج مسیر رفت محدوده (روستای بنه گز)، محور بوشهر به شیراز محدوده (میدان تره بار برازجان)، مسیر جاده ساحلی دلوار به سمت دیر (پل بردخون)، محور سیراف به جم و فیروزآباد و بلعکس به علت ریزش کوه، مسیر کاکی به خورموج  محدوده (پل مند) به دلیل احتمال آبگرفتگی، مسیر اهرم به کلمه محدوده (پل پیامبر اعظم) به دلیل شدت بارندگی و آبگرفتگی مسدود شدند.     

تخریب مسیر های مواصلاتی شهرستان دشتی

سایت محلی ترنم دشتی گزارش داد که سیل ایجادشده در پی بارندگی اخیر باعث بروز خسارات بسیاری شد که عمده‌ترین آن تخریب راه‌های مواصلاتی در شهرستان دشتی بود. اغلب روستاهای دشتی و حتی شهرهایی مانند کاکی و شُنبه نیز در مواقعی از سیل اخیر با مسدود بودن راه‌ها مواجه شدند و این امر در راه کمک‌رسانی به سیل‌زدگانی مانند روستای کردلان بخش شُنبه و طسوج که براثر آب‌گرفتگی کامل پل ارتباطی روستا در محاصره سیل قرارگرفته بودند عملاً کمک رسانی را فلج کرده بود.

ریزش آوار در دشتستان جان یک خانم را گرفت

گام نیوز از سایت های استان بوشهر نوشت: مدیرکل بحران استان بوشهر با اشاره به اینکه تمام راه‌های مواصلاتی استان بوشهر به سبب بارش باران صدمات گوناگونی دیده‌اند افزود: آبگرفتگی معابر، جاده‌ها و ریزش کوه از جمله بحران بارش شدید باران در استان بوشهر گزارش شده است.
وی با اشاره به اینکه ریزش باران و فروریختن سقف گلی جان خانمی در آغل گوسفندان را گرفت خاطر نشان کرد: متاسفانه بر اثر ریزش آوار آغل گوسفندان در روستای شاه پسرمرد دشتستان خانمی جان خود را از دست داد.
قائدی با اشاره به مسدود بودن برخی راه‌ها تصریح کرد: به سبب آبگرفتگی برخی پل‌‌ها از جمله پل ساحلی مند در دشتی، پل کمربندی برازجان، پل ورودی به درودگاه و ورودی به کلمه دشتستان ارتباط اهالی این نقاط با مرکز شهرستان قطع است که با تلاش راهداران و امدادگران در حال بازگشایی است.


پل روستای کردلان زیر آب رفت
ترنم دشتی نوشت: روستای کردلان در 15 کیلومتری جنوب حدفاصل روستای درویشی و باغان قرار دارد که سیل باعث آبگرفتگی برخی از منازل روستاییان نیز شد.پل روستای کردلان که راه مواصلاتی این روستا به روستای درویشی نیز می باشد هم اکنون کامل به زیر آب رفته است.



تخریب پل "آبنمای رویدر" هرمزگان بر اثر بارش شدید باران/ آب رودخانه "کر" در حوالی "کشار" دو کامیون را با خود برد
سایت خبری هرمز پرس به بارش شدید باران در استان هرمزگان اشاره کرد و آورد: بارش کم سابقه باران در شهر رویدر  باعث طغیان  رودخانه ها و بروز خساراتی به تأسیسات شهری شد، همچنین  آبنمای ورودی رویدر به صورت کامل به زیر آب رفت و راه ارتباطی رویدر برای ساعاتی قطع گردید.در این حادثه دو دستگاه کامیون تریلی برای گذر از رودخانه کر قصد عبور از آب های ناشی از بارندگی های اخیر داشتند که در میانه راه بازماندند.دو راننده با تلاش مردم و امدادگران نجات یافتند.

پیشروی فروچاله ها با افزایش بارندگی در میناب
سایت محلی میناب جنوب نوشت: بارندگی های اخیر در شهرستان میناب نفس های تازه ای به دشت های تشنه "بخشده" اما پیشروی فروچاله ها این بار با شکل و شمایلی تازه و با عمق های نامحدود همچنان ادامه دارد.

تونل "تنگه زاغ" حاجی آباد هرمزگان مسدود شد/ تخریب 70 درصد راههای روستایی حاجی آباد
سایت محلی پیام جاجی آباد در مصاحبه ای با فرماندار شهرستان حاجی آباد نوشت: بارندگی های چند روز اخیر علت ریزش کوه و بسته شدن تونل تنگه زاغ در محور ترانزیتی بندرعباس-سیرجان است و در حال حاضر تونل تنگ زاغ بسته می باشد و ماموران راهداری در حال تلاش برای بازگشایی مسیر می باشند.

فرماندار حاجی آباد در این گفتگو بیان داشته است: 70 درصد راه های خاکی روستایی حاجی آباد به علت بارش باران تخریب شده و عبور و مرور در برخی از روستاها در اثر جاری شدن سیل غیر ممکن است. جاده روستایی که بر اثر بارش باران ریزش داشته هنوز بازگشایی نشده است.
فرماندار حاجی آباد افزود: تونل دوقلوی باند برگشت سیرجان–بندرعباس بر اثر ریزش دیوار بتونی ورودی تونل مسدود شد که اکنون باز گشایی شده است.
5

طوفان شن و سیلاب "ریگان" کرمان را فلج کرد/مسیر اصلی کرمان به بم مسدود شد
سیلاب در برخی از روستاهای کرمان کم بود که طوفان شن این شهرستان را فلج کرد. فرماندار ریگان گفت: همراه با سیل طوفان شن هم رخ داده است و متاسفانه هر دو بحرانی که هر یک به تنهایی یک شهرستان را فلج می کنند، شهرستان ما را فراگرفته اند که در حال مدیریت هستیم.

باقری خاطر نشان کرد: مسیر کرمان به بم به دلیل شکسته شدن پل بسته و مسیر ترانزیتی قطع شده است و راه ارتباطی ریگان به کرمان هم بسته شده است.

ادامه بارش های سنگین در دهبکری/وضعیت بم بحرانی است
مدیر کل حمل ونقل و راهداری شمال استان کرمان گفت: در مسیر بم بر اثر طغیان رودخانه و دبی بیش از حد آب به دهانه پل دو دستگاه از پلهای مسیر تخریب شد که مسیر از امروز صبح مسدود است. وی اظهار کرد: در مسیر بردسیر به سیرجان در کیلومتر 25 به دلیل طغیان رودخانه سد سریز کرده است و از دیروز همه دستگاه ها را برای نجات پل به منطقه منتقل کردیم که تا کنون پل پابرجا است.

بارندگی 100 ساعته شهرستان بافت/تخریب خانه های روستایی
سایت محلی اقطاع از آسیب خانه های این شهرستان بر اثر بارش شدید باران گزارش داد و نوشت: ۱۰۰ ساعت بارش باران بی وقفه در شهرستان بافت موجب شد تا در برخی مناطق خصوصا روستانها موجب تخریب یا ریز برخی خانه های روستایی، حصار باغها، و برخی اماکن تاریخی شد.

آب گرفتگی معابر در خیابان های کرمان
بارندگی شدید در شهر کرمان باعث آبگرفتگی معابر و ایجاد مشکلاتی برای شهروندان کرمانی شد.

خیابان های رودبارجنوب زیر آب رفت
سایت رودبار ما در گزارشی اعلام کرد که به دلیل بارش شدید باران در روزهای گذشته خیابان‌های مختلف شهر رودبار؛ مثل بانک کشاورزی و مالک اشتر شمالی و …  همانند دریاچه‌های بی‌ساحل پذیرای عابرین بودند، افراد برای رسیدن به ‏مقصد از دریاچه‌های بی نام و نشانی که در گوشه و کنار شهر به وجود آمده است باید تردد می‌کردند، این داستانی است که سال‌هاست ‏تکرار می‌شود و امسال هم رخ داد، مشکلی است که اگر تدبیر نشود سال‌های بعد هم رخ خواهد داد!

نظرات بینندگان