کد خبر: ۱۰۶۶۰۹
تاریخ انتشار: ۱۲:۵۲ - ۰۲ اسفند ۱۳۹۵

آشنایی با نخستین خبرنگار ممسنی/برخی‌از دغدغه‌های پیشکسوت خبرنگاری در ممسنی همچنان باقی است

شهرستان ممسنی نیز به عنوان یکی از مناطق قدیمی استان فارس همواره از لحاظ قدرت رسانه ای حرف های زیادی برای گفتن داشته است، به گونه ای که هم اکنون بیش از ده ها نشریه و رسانه خبری در آن فعالیت می کنند.

به گزارش شیرازه، خبرنگاران افرادی هستند که با تلاش و کوشش های فراوان سعی می کنند به قشرهای مختلف اطلاع رسانی کنند تا منجر به پیشرفت جامعه گردد. علاوه بر این با نگاهی متفاوت مسائل و مشکلات را مورد نقد و بررسی قرار می دهند تا در نهایت منجر به حل آن مشکل شود.

شهرستان ممسنی نیز به عنوان یکی از مناطق قدیمی استان فارس همواره از لحاظ قدرت رسانه ای حرف های زیادی برای گفتن داشته است به گونه ای که هم اکنون بیش از ده ها نشریه و رسانه خبری در آن فعالیت می کنند.

به گفته ی بسیاری از افراد، قدمت رسانه های خبری در ممسنی بیش از 50 سال است،  یکی از اولین خبرنگاران ممسنی عبدالله وطن دوست بود که در روزنامه های متعدد فعالیت می کرد.

زهرا فرزند مرحوم وطن دوست به خبرنگار نورآنلاین می گوید: پیش از پدرم آقایی به نام ستودگان از شهرستان کازرون مسئولیت اطلاع رسانی و امور خبری ممسنی را برعهده داشت تا اینکه پدرم در سال 56 امتیاز نشریه را از او خریداری می کند و تا سال 61 به عنوان خبرنگار روزنامه های کیهان و آیندگان مشغول فعالیت بود.

او می گوید: شغل اصلی پدرم در واقع معلم و راهنمای تعلیمات عشایری غرب کشور بود و در کنار این شغل به خبرنگاری و عکاسی نیز می پرداخت و از آن دوران توانسته آرشیو بسیار بزرگی از مناطق ممسنی گردآوری کند. پدرم در گوشه ای از اتاق یک تاریک خانه درست کرده بود و تصاویرش را در آنجا چاپ و برای روزنامه ها ارسال می کرد.  هرچند این آثار در هیچ جشنواره ای تا کنون ارائه نشده است اما مورد استفاده بسیاری از نویسندگان و محققان قرار گرفته است و در واقع  از این آرشیو به عنوان اسناد تاریخی استفاده می کنند.

آرشیو اولین خبرنگار ممسنی عبدالله وطن دوست

جالب است وقتی به این آرشیو نگاهی می اندازیم پر از عکس ها و تکه های روزنامه است که مسائل مختلفی را به چالش کشیده است، مطالعه این آرشیو باعث می شود تا مقایسه ای از دغدغه های خبرنگاران گذشته ی ممسنی با خبرنگاران امروزی داشته باشیم.  

انگار دغدغه خبرنگار آن روزهای ممسنی با دغدغه های خبرنگاران امروزی سنخیت بسیاری زیادی دارد. وطن دوست در آن سالها نیز توجه ویژه ای به حوادث، محرومیت ها، مسائل بهداشتی و رفاهی داشته است.

البته این روزها بسیاری از دغدغه های وطن دوست مرتفع شده است . روزگاری این خبرنگار قلم می زد که باید به روستاهای پر جمعیت شهرستان آبرسانی صورت گیرد و این روزها تمام روستاهای 10 خانواری از نعمت آب ، تلفن و برق و حتی بیشتر آنها از نعمت گاز برخوردارند.

آرشیو اولین خبرنگار ممسنی عبدالله وطن دوست

وطن دوست در تیر ماه سال 1356 فرماندار ممسنی را به سخره می گیرد و از عدم وجود پزشک در شهرستان گلایه می کند و می نویسد که «در روزهای تعطیل بیمار نشوید چرا که در ممسنی پزشکی وجود ندارد.» اما امروزه آنقدر جمهوری اسلامی ایران توانسته از نظر علم پزشکی و تجهیزات پزشکی پیشرفت کند که نه تنها در مراکز شهرستان بلکه در دهستان ها نیز مراکز درمانگاهی وجود دارد هرچند خبرنگاران امروزی بر ماندگاری بیشتر پزشکان در مناطق محروم تاکید دارد و مطالبه می کنند.

آرشیو اولین خبرنگار ممسنی عبدالله وطن دوست

ولی جای تاسف نیز وجود دارد که برخی از دغدغه های وطن دوست ها، امروزه نیز همچنان به عنوان یکی از دغدغه های اصلی خبرنگاران مطرح می شود و هنوز برای آنها چاره ای اندیشیده نشده است، از جمله آنها می توان به محور قائمیه - نورآباد و وجود نقاط حادثه خیز همچون پیچ خطرناک آب گرم اشاره کرد. همچنین می توان عدم رسیدگی به اثار تاریخی شهرستان را نام برد.

و یا اینکه در آن زمان 300 دیپلمه ی ممسنی  به عدم اشتغال اعتراض می کردند و امروزه هزاران فارغ تحصیل دانشگاهی اعتراض دارند. روزگاری خبر این بود که مزارع چغندر قند با مشکل روبرو است امروزه کارخانه ی قند به مشکل برخورده است.  او به مساله کم آبی در استان فارس اشاره می کند و لزوم توجه مسئولین را خواستار می شود و این روزها نیز همچنان این درخواست وجود دارد.

آرشیو اولین خبرنگار ممسنی عبدالله وطن دوست


برای مشاهده ادامه این تصاویر اینجا را کلیک کنید

منبع: نورآنلاین

نظرات بینندگان