کد خبر: ۱۰۶۶۲۰
تاریخ انتشار: ۱۴:۲۸ - ۰۲ اسفند ۱۳۹۵
مدیرکل حفاظت محیط زیست فارس:

بارندگی های اخیر نیمه جانی به تالاب های خشک استان بخشید

مدیر کل حفاظت محیط زیست استان فارس اعلام کرد:بارندگی های اخیر نیمه جانی به تالاب های خشک و بی رمق فارس بخشید اما همچنان این مناطق نیاز به آب بیشتر برای رسیدن به شرایط پایدار دارند.
به گزارش شیرازه، حمزه ولوی مدیرکل حفاظت محیط زیست فارس گفت: بارش های اخیر40 درصد از سطح تالاب بختگان را پوشاند و حجم آب جمع شده دراین تالاب را به حدود 20 درصد رساند ، همچنین 80 درصد از سطح تالاب طشک در بارندگی اخیر سیراب شد و حجم آب جمع شده دراین تالاب حدود 50 درصد است.

مدیر کل حفاظت محیط زیست استان فارس با بیان اینکه 70 درصد از سطح دریاچه مهارلو با 60 درصد حجم آب جمع شده در این دریاچه نسبتا مهارلو را احیا کرده است گفت : همچنان نیاز به بارندگی های بیشتر برای احیای کامل تالاب ها و دریاچه های فارس هستیم.

ولوی خشکی و تشنگی مفرط دریاچه پریشان در شهرستان کازرون را یادآورشد و گفت : متاسفانه این دریاچه از آب کافی برخوردار نشد ، سطوح دریاچه در بارندگی اخیر خیس و سیراب شد اما تجمع آب رخ نداد ، پریشان برای آبگیری و رسیدن به شرایط پایدار حداقل نیاز به 100 میلیمتر بارندگی در نواحی شمال و جنوب غرب فارس و حوضه آبریز دارد.

وی ادامه داد : برخی از چشمه های اطراف پریشان نیز در بارندگی اخیر جوشید و آب دهی مناسبی هم دارد اما به علت آنکه این آبدهی مقطعی و گذرا است امیدی به تجمع آب در بستر دریاچه پریشان نیست.

مدیر کل حفاظت محیط زیست استان فارس با بیان اینکه دریاچه کافتر در شمال فارس کاملا خشک است گفت : این دریاچه در شهرستان اقلید و مناطق اطراف آن از بارندگی قابل توجه بهره مند نشده است.

تالاب ها و دریاچه های استان فارس با 10 سال خشکسالی و کم آبی به کانون ایجاد ریز گردها و طوفان های نمک تبدیل شده است ، این مناطق که زمانی پذیرای هزاران پرنده مهاجر آبزی بود در سالهای اخیر به نمک زارهای تهدید سلامت تبدیل شده است.

منبع: ایرنا
نظرات بینندگان