کد خبر: ۱۰۶۷۰۶
تاریخ انتشار: ۰۸:۴۹ - ۰۴ اسفند ۱۳۹۵

تکرار تجربه ناموفق سبد کالا، 3 ماه مانده به انتخابات ریاست جمهوری؛800 هزار نفر در فارس سبد کالا می گیرند

به نظر می رسد هر چه زمان به انتخابات ریاست جمهوری نزدیک می شود، معیشت مردم به سبد دغدغه های دولت تدبیر و امید افزوده می شود.
تکرار تجربه ناموفق سبد کالا، 3 ماه مانده به انتخابات ریاست جمهوری؛800 هزار نفر در فارس سبد کالا می گیرند
شیرازه؛ همه چیز از نیمه دوم بهمن سال 92 شروع شد؛ دولت حسن روحانی اعلام کرد که برای تمام خانواده های ایرانی سبد کالا اختصاص می یابد. ۱۰ کیلو برنج ،۲ عدد مرغ، یک شانه تخم مرغ، ۲عدد پنیر و در نهایت ۲عدد روغن مایع تمام محتویات سبد کالا بود. مردم در مقابل فروشگاه های بزرگ صف کشیدند. انتشار تصاویر ازدحام و زد و خورد مردم در صفوف به هم فشرده سبد کالا از سوی یکی از خبرگزاری های کشور، داد همه را درآورد.
عده ای راضی بودند و گروهی ناراضی … فارغ از بحث های سیاسی که می تواند دامنگیر هم موضوعی باشد، اصل ارائه کمک به خانواده ها، در شرایطی که معیشت مردم به شدت در مضیقه است، امری شایسته و قابل تقدیر بود و بخصوص خانواده هایی که از نظر اقتصادی جزو طبقات ضعیف تر جامعه هستند، بیشتر صادق بود. اما حواشی توزیع این سبد کالا و به تصویر کشیده شدن دست دراز کردن مردم برای دریافت سبد کالا و نیز ریخته شدن محتویات این سبد روی زمین موجب شد عزت مردم خدشه دار شود و همگان خواهان اصلاح نحوه توزیع این سبد کالایی شدند.

دولت اما قول داد در ادامه هر دو ماه یکبار سبدکالا به مردم  بدهد. این وعده عامه پسند خیلی زود تحت شعاع دیپلماسی و مذاکره با آمریکا توجه دولتمردان را از این مهم دور کرد. دولت نتوانست در سال های آینده به وعده خود عمل کند اما شیوه توزیع سبد کالا را عوض کرد و با ارائه کارت اعتباری به مشمولان سبد کالا تقریبا حواشی آن را جمع کرد.

اکنون با گذشت سه سال از آن روزها، دولت به جای 18 مرحله تنها 6 مرحله سبد کالا توزیع کرده و طبق گفته علی ربیعی وزیر کار، رفاه و تامین اجتماعی مرحله هفتم وزیع سبد حمایت غذایی ویژه خانوارهای نیازمند بزوی آغاز می شود. در اين طرح بر اساس تعداد افراد بين 30 هزار تومان تا 120 هزار تومان به حساب كارت بانكي سرپرستان خانوار واريز مي شود که ميتوانند اقلامي شامل گوشت قرمز، گوشت مرغ، تخم مرغ، برنج، حبوبات، ماكاروني، لبنيات، روغن مايع، رب گوجه فرنگي و خرما را خريداري نمايند. به گفته رئیس اداره امور اجتماعی اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی فارس مبالغ واريزي به حساب خانواده هاي يك نفره30 هزار تومان، براي خانواده هاي دو نفره 50 هزار تومان و براي خانواده هاي بيشتر از دو نفر به ازاي هر نفر 10 هزار تومان به حساب سرپرستان اين خانوارها واريز شده است.

به گفته جمشید حاتمی اسفند پارسال آخرين باري بوده كه وجوه مربوط به سبد غذايي به حساب خانوارها واريز شده و از همین رو احتمالاً تا پايان امسال يك بار ديگر وجوه طرح حمايت غذايي به حساب سرپرستان خانوارها واريز شود. رئيس اداره امور اجتماعی اداره كل تعاون، كار و رفاه اجتماعي فارس همچنین پيش بيني كرد: 200 هزار خانوار در فارس مشمول طرح حمايت
غذايي شوند.

به نظر می رسد هر چه زمان به انتخابات ریاست جمهوری نزدیک می شود،  معیشت مردم به سبد دغدغه های دولت تدبیر و امید افزوده می شود و حسن روحانی که وعده می داد مشکلات اقتصادی مردم را ظرف 100 روزه حل می کند حالا بار دیگر به دنبال تکرار تجربه ناموفق توزیع سبد کالاست و در حالی که از اسفند پارسال تاکنون ریالی به حساب خانوارها برای دریافت سبد غذایی واریز نشده، به یکباره تصمیم دارد در کمتر از یک ماه دو مرحله سبد غذایی توزیع کند!
نظرات بینندگان