کد خبر: ۱۰۶۷۱۴
تاریخ انتشار: ۰۹:۲۳ - ۰۴ اسفند ۱۳۹۵
عضو کمیسیون امنیت ملی:

قانونی برای محدودیت افراد داری گرین کارت وجود ندارد

مدتی قبل تعدادی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی طرح «تحقیق و تفحص از دو تابعیتی‌های دولت» را به جریان انداختند، این موضوع باعث شد تا واکنش متعددی در این خصوص مطرح شود.

به گزارش شیرازه، مدتی قبل تعدادی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی طرح «تحقیق و تفحص از دو تابعیتی‌های دولت» را به جریان انداختند، این موضوع باعث شد تا واکنش متعددی در این خصوص مطرح شود.

خیلی ها معتقدند که افراد دو تابعیتی صلاحیت مدیریت در کشور را ندارند چرا که اخذ تابعیت ثانویه به صورت سیتی‌زن، گرین کارت و اقامت در دیگر کشورها توسط هر فرد مستلزم طرد تابعیت اولیه است، چرا که هر شخص حقیقی برای اخذ چنین تابعیتی مکلف به اقرار و امضا سوگندنامه مربوطه می‌باشد از جمله برای شهروندان آمریکایی است؛ انگلیسی‌دان‌های دولت یازدهم معنای متن سوگندنامه فوق را می‌دانند. و مدیران دو تابعیتی ما هم که آن را دانسته یا ندانسته امضا کرده‌اند.

اما شاید اظهار نظر پر حرف و حدیث وزیر اطلاعات مبنی بر اینکه هیچ مسئول دوتابعیتی نداریم و رئیس کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس نیز اعلام کرد که در مناصب حکومتی «افراد دو تابعیتی‌های دولت» نداریم باعث شد تا بررسی این مساله کم رنگ شود.

بنابراین طرح تحقیق و تفحص از تابعیت مضاعف، گرین کارت و اقامت مدیران و مسئولین ارشد دولتی در کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس بعد از رأی‌گیری رد شد.

گرین کارت سیاسی

اما لزوم قوانین محکم برای جلوگیری از این وقایع لازم و ضرروی به نظر می رسد هرچند که استخدام اتباع خارجی در دستگاه‌های دولتی طبق اصول 145 و 82 قانون اساسی ممنوع است و به اعتقاد برخی ها همین دو بند کافی است اما برخی ها نیز خواستار قوانین محکم تری هستند.

مسعود گودرزی عضو کمیسیون امنیت ملی  به خانه ملت گفته بود: تصدی پست‌های سیاسی برای افراد داری گرین کارت در قانون منع نشده است در مشکلاتی که سابقا در موضوع خاوری به وجود آمد، به این دلیل بود که خاوری نیز دو تابعیتی بود.

نماینده ممسنی معتقد است قانونی برای محدودیت افراد دارای گرین کارت وجود ندارد و می گوید: دارا بودن گرین کارت با داشتن تابعیت دو گانه متفاوت است، برخی افراد به دلایلی مانند رفت و آمد، گرین کارت دارند و مسندها و پست‌های سیاسی نیز در اختیار آن‌‌ها می‌باشد. وضعیت گرین کارت با دو تابعیتی متفاوت است و صراحت قانون بر ممنوعیت تصدی پست سیاسی برای افراد دارای دو تابعیت است.

منبع:  نورآنلاین

نظرات بینندگان