کد خبر: ۱۰۶۷۱۷
تاریخ انتشار: ۰۹:۴۷ - ۰۴ اسفند ۱۳۹۵

جای خالی فرهنگ و زبان “اردکانی” در برنامه های شبکه استانی سیمای فارس

به نظر می رسد در شبکه استانی فارس تنها زبان و فرهنگ مختص چند شهر استان فارس کاربرد دارد و از آنجا که زبان، فرهنگ، رسوم و تمدن شهرستان سپیدان خصوصا شهر اردکان فارس از دیرباز معرف همگان واقع گشته است، بدون اغماض و بدور از هرگونه دوعیت، لازم است زبان و فرهنگ اصیل سپیدان و اردکان فارس در برنامه های شبکه استانی فارس بصورت کاربردی تر مورد استفاده قرار گیرد.
به گزارش شیرازه، مهم‌ترین اهداف شبکه‌ استانی سیمای فارس عبارت‌اند از الگوسازی شایسته از نیروها و فعالیت‌های برجسته استانی، تقویت عادات و رسوم مثبت محلی، مقابله با رسوم ناصحیح و تهاجم فرهنگی، زمینه‌سازی برای استفاده مناسب از امکانات استان، تقویت باور و اعتماد عمومی مردم استان نسبت به دین، حکومت دینی و وحدت ملی و … است که انصافاً مدیریت این شبکه استانی بصورت کاربردی نسبت در عملیاتی ساختن این نوع حرکت اسلامی و انقلابی مفید و موثر عمل کرده است.

حرکت در مسیر مُعرف شهرستانهای این استان بصورت متوازن در برنامه های متعدد از سوی مدیریت این شبکه استانی صورت گرفته است.

استان فارس از چند لهجه و زبان تشکیل شده است می توان بصورت کلی شمال و جنوب استان فارس را دارای ۲ فرهنگ، تمدن و زبان عنوان کرد؛ به عبارتی جنوب استان فارس دارای فرهنگ و زبانی متفاوت نسبت به شمال این استان را دارد.

در این میان به نظر می رسد در شبکه استانی سیمای فارس تنها زبان و فرهنگ مختص چند شهر کاربردی تر است و از آنجا که زبان، فرهنگ، رسوم و تمدن شهر اردکان فارس از دیرباز معرف همگان واقع گشته است، بدون از اغماض و بدور از هرگونه دوعیت، لازم است زبان و فرهنگ اصیل این شهر در برنامه های اصلی شبکه استانی فارس بصورت کاربردی تر و بیش از پیش  از سوی مدیریت این شبکه مورد استفاده قرار گیرد.

برای حفظ گویش‌ها و لهجه‌های ایرانی یکی از اهداف تعریف‌ شده که اصولاً بیشتر شبکه‌های استانی آن را مدنظر قرار داده و رعایت می‌کنند استفاده و ترویج گویش و یا لهجه محلی شهر و روستای مورد نظر است.

شبکه استانی فارس نیز نباید از این امر مستثنا باشد و محلی برای ترویج فرهنگ و لهجه استان واقع گردد؛ این اصل در صدا و سیمای مرکز فارس تنها با زبان و فرهنگ شهر شیراز و فسا و چند شهر دیگر استان هم خوانی دارد، مجریان و بازیگران صدا و سیما همواره با زبان ناب شیرازی برنامه‌ها را اجرا می‌کنند و در واقع مورد حمایت و تایید همه اهالی استان هستند.

ولی لازم است اصول ترویج فرهنگ و لهجه اهالی سپیدان نیز علیرغم استفاده در برنامه های محلی در شهر و روستاها، در برنامه ای اصلی این مرکز نیز بازخورد داشته باشد تا زبان و فرهنگ همه مردم استان در صدا و سیمای مرکز فارس ترویج یابد.

لهجه و گویش محلی در شهرها و روستاها یکی از میراث‌های ماندگار در میراث فرهنگی هر جامعه، قوم و ملتی محسوب می‌شود؛ میراثی که متأسفانه به‌صورت سخت‌افزاری قابل‌رؤیت نیست؛ لهجه و گویش محلی موضوعی است که گاه با مرگ خاموش به پایان خود نزدیک می‌شود و قابل قیاس و مشاهده نیست!

بی توجهی و کم لطفی به اخبار ارسالی سپیدان به مرکز استان جهت پخش در این شبکه استانی و … از جمله موادی است که هم اکنون و در سالهای گذشته مشهود بوده است.

همانطور که اشاره شد امیدواریم از گویش، فرهنگ و زبان مردم سپیدان و خصوصا شهر اردکان بدون هیچ تبعیض و اغماضی بیشتر در برنامه های اصلی صدا و سیمای مرکز استان استفاده شود.

 

انتهای پیام/



منبع: سپیدان پرس
نظرات بینندگان