کد خبر: ۱۰۶۷۲۰
تاریخ انتشار: ۱۰:۱۳ - ۰۴ اسفند ۱۳۹۵
رویترز:

آیا مشاور امنیت ملی جدید آمریکا می‌تواند با ترامپ سر کند؟

رویترز در مطلبی به بیان اختلاف دیدگاه‌های ترامپ و مشاور امنیت ملی جدید آمریکا پرداخت.
به گزارش شیرازه، رویترز در مطلبی نوشت: دونالد ترامپ ثابت کرده است در برابر انتقادات هیچ صبر و تحملی از خود نشان نمی دهد و این امر ممکن است به زودی به علنی شدن اختلافات میان وی و ژنرال مک‌مستر، مشاور امنیت ملی جدید آمریکا، منجر شود.

مک‌مستر پس از استعفای مایکل فلین از سمت خود رسما به عنوان مشاور امنیت ملی جدید آمریکا معرفی شد. وی درخصوص مسائلی از قبیل مقابله با تروریسم، روسیه، تقویت قوای نظامی و دیگر مسائل امنیتی مهم دیدگاه‌هایی کاملا متفاوت با ترامپ دارد.

یکی از موضوعات مورد اختلاف میان ترامپ و مک‌مستر مساله روسیه است. مک‌مستر معتقد است روسیه تهدیدی جدی برای آمریکا و دشمن این کشور است؛ این درحالی است که مشاور امنیت ملی پیشین ترامپ تمایل زیادی به ارتباط با مسکو داشت. ترامپ نیز همواره در طول مبارزات انتخاباتی خود به برقراری ارتباط با روسیه تمایل نشان داده است.

مک‌مستر یک متفکر نظامی است که دیدگاه هایش بیش از آنکه احساسی باشد از روی تجربه و منطق است و بیش از آنکه به بازی با کلمات سیاسی علاقمند باشد، اهل عمل است. وی سال ها به عنوان مغر متفکر ارتش آمریکا در عراق و افغانستان حضور داشته است.

با این حال، مک‌مستر در دولت تنها نیست؛ عقاید جیمز متیس، وزیر دفاع آمریکا، نیز تا حدودی به وی نزدیک است. همچنین عقاید سناتور مک کین همسو با عقاید مشاور امنیت ملی جدید آمریکا است. مک کین، که همواره یکی از منتقدان سرسخت ترامپ بوده است، انتخاب مک‌مستر به عنوان مشاور امنیت ملی جدید آمریکا را یک انتخاب "برجسته" خواند.

همچنین شان اسپایسر، سخنگوی کاخ سفید، روز سه شنبه اعلام کرد ترامپ به مک‌مستر گفته است او اختیار کامل دارد تا ساختار تیم امنیت ملی را به هر طریقی که می خواهد تشکیل دهد.

با این حال، ترامپ با انتخاب «استیو بنن» به عنوان استراتژیست ارشد کاخ سفید که عقایدی به شدت محافظه کارانه دارد، گامی غیرمعمول برداشته است. «آندرو اکسوم»، افسر سابق ارتش و دوست صمیمی مک‌مستر، اظهار کرد: «بروز اختلافات در دولت زمانی محتمل است که بنن افرادی را به کاخ سفید بیاورد که عقاید به شدت متعصبانه ای دارند.»

بنن پیشتر درخصوص جنگ با داعش گفته بود: «آمریکا و متحدان اروپایی اش در جنگی تمام عیار علیه اسلام حضور دارند.» اما مک‌مستر عناصر افراطی داعش را جدا از جامعه مسلمانان می داند.

یکی دیگر از موارد اختلاف میان مک‌مستر و ترامپ درخصوص ساختار ارتش آمریکا است. ترامپ در طول مبارزات انتخاباتی خود وعده داده است ده هزار سرباز دیگر را به خدمت ارتش درآورد و ناوگان دریایی را گسترش دهد و 1200 جنگنده جدید نیز به ارتش اضافه کند. این درحالی است که مک‌مستر بیشتر بر تقویت توانمندی های اطلاعاتی و نظارتی تاکید دارد.

افزون بر این، مک‌مستر در ارتش به عنوان شخصیتی صریح‌اللهجه شناخته می‌شود که هیچ ابایی از انتقاد از مقامات مافوق خود ندارد. در مقابل، ترامپ در این مدت کوتاه حضور در کاخ سفید نشان داده است که به هیچ وجه تحمل شنیدن انتقاد یا سرپیچی از دستورات خود را ندارد.

اکنون پرسش اینجاست که آیا مک‌مستر قدرت آن را دارد که تفکرات و سیاست های رئیس جمهور آمریکا را تغییر دهد یا اینکه همکاری آنها یک پایان زودهنگام را تجربه خواهد کرد؟


منبع: باشگاه خبرنگاران
نظرات بینندگان