کد خبر: ۱۰۶۷۵۸
تاریخ انتشار: ۱۵:۴۲ - ۰۴ اسفند ۱۳۹۵
علاج واقعه پیش از وقوع باید کرد؛

ضعف کارشناسی در شورا مانع نظارت مؤثر بر شهرداری/نبود نظارت بر پروژه فاضلاب عامل اصلی فرونشست زمین در خیابان زند

گروه فاطر اعلام کرد:عامل اصلی وقوع نشست زمین، خروج آب از لوله ها و اتصالات لوله‌های هدایت آب سطحی بوده، نه بارندگی شدید و شکستگی لوله ها در اثر بارندگی اخیر.
ضعف کارشناسی در شورا مانع نظارت مؤثر بر شهرداری/نبود نظارت بر پروژه فاضلاب عامل اصلی فرونشست زمین در خیابان زند
به گزارش شیرازه، گروه مطالعات شهری فاطر در واکنش به فرونشست زمین در خیابان زند نوشت: با بررسی‌های گروه مطالعات شهری فاطر مشخص شد که خروج آب از لولۀ جمع‌آوری آب‌های سطحی در خیابان زند باریک موجب نشست و فروکش زمین شده است.

این گروه مطالعاتی بیش از یک سال از عمر لوله‌گذاری خیابان زند باریک نمی‌گذرد. شهرداری شیراز در سال 94 با هدف جمع آوری و هدایت آب های سطحی محور زند، در طول خیابان زند باریک اقدام به کارگذاری لوله‌های کاروگیت فاضلابی با قطر 1000 میلیمتر کرد. متاسفانه به دلیل عدم وجود دقت لازم در عملیات اجرایی و نبود نظارت دقیق و کافی، لوله ها دارای نشتی بوده و در محل مقطع مربعی شکل ایستگاه مترو، آب نفوذ کرده است. به دلیل نفوذ آب و آب‌شستگی ناشی از آن، به تدریج حفره عمیقی ایجاد شده که با بارندگی های اخیر تشدید و موجب ریزش و فرو نشست زمین شده است.

بنابراین قطعا عامل اصلی وقوع نشست زمین، خروج آب از لوله ها و اتصالات لوله‌های هدایت آب سطحی بوده، نه بارندگی شدید و شکستگی لوله ها در اثر بارندگی اخیر، یا نوع خاک محدوده یا حفاری و احداث ایستگاه مترو! 

شهردار شیراز و سایر مسئولین شهرداری طی رورهای اخیر با مصاحبه های متعدد و ایجاد جریان رسانه ای سعی داشتند که عامل اصلی حادثه را مخفی نگه داشته و از خود سلب مسئولیت کنند. ایشان اظهار کرده بودند که عامل فرونشست زمین، بارندگی شدید اخیر، جنس و مشخصات خاک منطقه، اصرار اهالی و کسبه محل بر احداث ایستگاه مترو در این محدوده و... بوده است.

لازم به ذکر است که شهرداری شیراز به وسیله عوامل خود، با ایجاد محدودیت های شدید در محدوده خیابان زند باریک، مانع از عکس برداری و اطلاع رسانیِ حادثه شده بود. گزارشاتی از ضبط دوربین و تلفن همراه برخی از ساکنین و کسبه و رهگذران که اقدام به عکس برداری کرده بودند وجود دارد. 

متاسفانه شورای شهر شیراز با کم توجهی به منافع عمومی و فارغ از روابط فردی و ملاحظات شخصی بخاطر عدم وجود صلاحیت های تخصصی امکان نظارت مؤثر بر عملکرد شهرداری را از دست داده و بیشتر در نقش توجیه گر و تأیید کننده اقدامات شهرداری ظاهر شده است.
همین رویکرد در ادوار شورا و در نمونه هایی همچون حادثه آتش سوزی سایت برمشور و زمین گیر شدن شهر شیراز در بارش برف چند سال گذشته و تخریب پل ولیعصر (عج) و... کاملا مشهود بود. در مورد اخیر متأسفانه باز هم شورای شهر به جای شناسایی و برخورد با قاصرین و مقصرین، از این حادثه که می توانست خسارات جبران ناپذیری برای شهروندان در پی داشته باشد با بی تفاوتی عبور کرد!

ادامه این روند می تواند شیراز را در حوادثی همچون پلاسکو به شدت آسیپ پذیر کند.
علاج واقعه پیش از وقوع باید کرد.
نظرات بینندگان