کد خبر: ۱۰۶۷۶۰
تاریخ انتشار: ۱۲:۴۵ - ۰۶ اسفند ۱۳۹۵
«با شهرستان ها»؛

تخریب 140 واحد مسکونی در مهر/سیل جهرم؛ گوجه را نجومی کرد/فهلیان ممسنی؛ برترین روستای دوستدار کتاب کشور

استان فارس را می توان یکی از پر خبرترین استان های کشور بر شمرد. بر همین اساس شیرازه در نظر دارد گلچینی از مطالب شهرستان های استان را در قالب بسته خبری بصورت هفتگی باعنوان«با شهرستان ها» منتشر نماید.
تخریب 140 واحد مسکونی در مهر/سیل جهرم؛ گوجه را نجومی کرد/فهلیان ممسنی؛ برترین روستای دوستدار کتاب کشور
به گزارش شیرازه، استان فارس به واسطه تراکم جمعیت بالا نسبت به سایر استان های کشور، اقلیم های مختلف، سلایق سیاسی و فرهنگی متفاوت، وجود جاذبه های تاریخی و گردشگی یکی از پر خبرترین استان های کشور به شمار می رود. بر همین اساس شیرازه در نظر دارد گلچینی از مطالب شهرستان های استان را در قالب بسته خبری بصورت هفتگی باعنوان«با شهرستان ها»  منتشر نماید.
اولین بسته خبری "با شهرستان ها"ی شیرازه در ادامه آمده است:


سیل جهرم، گوجه را نجومی کرد

پس از فروکش کردن بحران سیل در جهرم و بازگشت روال عادی به زندگی مردم پس از یک هفته بارندگی و راه افتادن سیل در بخشی از شهر قیمت در بازار میوه و تربار دچار التهاب شده است.

از قرار معلوم قیمت ها دست خوش تغییرات بسیاری شده است و هرکیلو گوجه فرنگی که در هفته گذشته قیمتی نزدیک به 1500 تومان داشت در حال حاضر با کمیاب شدن در بازار کیلویی نزدیک به 3500 تومان عرضه می شود.

محمدرضا رضایی در جلسه ستاد بحران شهرستان جهرم که با حضور مقامات کشوری و استانی برگزار شد با تأکید بر لزوم توجه بیشتر دولت به بحران جهرم اظهار داشت: سیل این شهرستان کمتر از بحران آن در سیستان و بلوچستان نیست.

وی بابیان اینکه در کمیسیون عمران مجلس جلسه‌ای به‌منظور بررسی بحران سیل در فارس تشکیل می‌دهیم گفت: دستگاه‌های قاصر در پیشگیری از سیل باید پاسخگو باشند چراکه اگر شدت باران بیشتر بود خسارت‌های این سیل جبران‌ناپذیر می‌شد.

فهلیان ممسنی؛ برترین روستای دوستدار کتاب کشور  


سومین جشنواره عشایر و روستاهای دوستدار کتاب در حالی به پایان رسید که یکی از روستاهای قدیمی ممسنی به نام فهلیان توانست به عنوان برترین دوستدار کتاب از بین 1000 روستای کشور انتخاب شود.

شاید همه این روستا را به عنوان یکی از قدیمی ترین مناطق استان فارس بشناسند، که گفته می شود بین 3500 تا 8 هزار سال قدمت دارد و روزگاری جزء مناطق تجاری جنوب کشور بوده است، اما تمام این پتانسیل ها دلیل نمی شود تا فهلیان را برترین روستای دوستدار کتاب معرفی کنند بلکه راز آن در رفتار مردم این روستا است.

اعتصاب چندین باره کارگران کارخانه سیمان خاکستری نی ریز 


درپی عدم پرداخت حقوق معوقه، بار دیگر کارگران این کارخانه دست از کارکشیده و اعتصاب کرده اند تا شاید با این کار بتوانند حق و حقوق خود را ازمسئولان و هیئت مدیره این کارخانه بگیرند.

این درحالی ست که اکثر این افراد از اردیبهشت ماه تا به حال حقوقی دریافت نکرده اند و گویا قرار بوده تا این تاریخ بخشی از طلبشان را دریافت کنند که همچنان با وعده های توخالی از طرف پیمانکاران و مسئولین مواجهه شده اند.

دستگاه های متولی مدیریت بحران؛ با بحران مواجه هستند 

محمد رضا رضایی رئیس کمیسیون عمران و نماینده مردم جهرم در مجلس شورای اسلامی در برنامه گفتگوی ویژه ی خبری با اشاره به تغییر اقلیم کشور و بارش های پراکنده و رگباری گفت : باید برنامه ریزی های لازم برای مهار و استفاده از حجم بالای آب که در اثر بارش ها جاری می شود را انجام دهیم تا به مردم و زیرساخت ها نیز آسیبی وارد نشود .

وی عدم برنامه ریزی دقیق و پیش بینی دستگاه های اجرایی برای مواجهه با سیل و بحران با توجه به هشدارها و پیش بینی های دقیق سازمان هواشناسی  را موجب به زحمت افتادن مردم عنوان کرد و افزود: آب بند ها و سد ها به حال خود رها شده اند و باید بازدید ها و کنترل سدها پیش از بحران صورت می گرفت.


در مراسمی که با حضور هادی پژوهش معاون سیاسی امنیتی استاندار فارس و جمعی از مسؤولان شهرستان در سالن اجتماعات دانشگاه آزاد صفاشهر برگزار شد، صادق کریمی به عنوان فرماندار جدید خرم بید معرفی و از فعالیت های سید کمال علوی فرماندار سابق تقدیر شد.

پژوهش در این مراسم به مشکلاتی که در اداره کشور وجود دارد اشاره کرد و گفت: در بخش اقتصادی به شدت مشکل داریم، این مشکل دولت نیست و مشکل نظام است، دولت یک کارگزار است. مشکلات اقتصادی و تحریم‌ها را دشمنان برای ما ایجاد  کردند.

آبگیری ۳۰ میلیون متر مکعبی سد چشمه عاشق  

فریدون حیدری رئیس منابع آب نی‌ریز با اعلام این خبر گفت: گنجایش کل سد چشمه عاشق 69 میلیون متر مکعب است  که تا کنون 29.2 میلیون متر مکعب آبگیری داشته و همچنان نیز در حال آبگیری است.

وی افزود: در این بارندگی‌ها اگر سد چشمه عاشق آبگیری نداشت، ممکن بود یک فاجعه انسانی رخ دهد و مردم روستاهای پایین دست با مشکلات حادی مواجه شوند.

در بخش اسیر بیش از 140 منزل مسکونی تخریب‌شده‌اند  


سید عبدالرسول موسوی بخشدار اسیر گفت: در بخش اسیر از توابع شهرستان مهر به دلیل بارش باران شدید ؛ بیش از 1400 منزل مسکونی تخریب‌شده‌اند و این منازل مسکونی که بیشتر کاه‌گلی هستند از 20 تا 80 درصد خسارت‌دیده‌اند.


وی در ادامه صحبت‌های خود بیان داشت: بیشترین منازل مسکونی در بخش اسیر تخریب‌شده‌اند در روستاهای چشمه جنتی، سمنگان، سرگاه، چاه کبگان، گنبدو، گاو چاه، کور بلند، دارالمیزان، نوآباد، چاه بیدو، هرج، بهرستان، باغ چاله، مزیجان، چاه شورک، کریم آباد و شهر اسیر آسیب‌دیده‌اند.



کارگران کارخانه قند ممسنی تحصن کردند


برخی از کارگران کارخانه قند ممسنی در جلوی کارخانه دست به تجمع و تحصن زدند؛ نماینده این کارگران بیان داشت: 36 ماه است که حقوق نگرفته ایم و تا زمانی که به مطالبات خود نرسیم این تحصن هر روز در ساعت اداری ادامه خواهد داشت. کارخانه قند ممسنی سالهاست که با تعطیلی مواجه شده است اما هنوز کارگران مطالبات زیادی دارند.

هدف ما از این تجمع متوجه کردن مسئولین شهرستانی، استانی و کشوری به مسائل کارخانه و درخواست های کارگران است. ما فقط در جلوی کارخانه تجمع و تحصن می کنیم و این به معنی اختشاش یا دست زدن به کار غیر متعارف نیست.


نظرات بینندگان