کد خبر: ۱۰۶۷۷۶
تاریخ انتشار: ۱۰:۱۴ - ۰۵ اسفند ۱۳۹۵
تبعات ورود اتاق بازرگانی به صندوق نوآوری و شکوفایی؛

ورود مشکوک اتاق بازرگانی به موضوع شرکت‌های دانش بنیان!

در حالی پای اتاق تهران به صندوق نوآوری و شکوفایی باز شده است که اصالت داشتن سود و سوابق فعالیتهای اتاق تهران نگرانی تغییر رویکرد شرکتهای دانش بنیان از صادرات محصولات علمی به واردات کالاهای مورد نظر اتاق را تشدید کرده است.
به گزارش شیرازه، در حالی پای اتاق تهران به صندوق نوآوری و شکوفایی باز شده است که اصالت داشتن سود و سوابق فعالیتهای اتاق تهران نگرانی تغییر رویکرد شرکتهای دانش بنیان از صادرات محصولات علمی به واردات کالاهای مورد نظر اتاق را تشدید کرده است.

13 بهمن ماه 95 بود که خبر افتتاح دفتر اتاق تهران در صندوق نوآوری و شکوفایی رسانه‌ای گردید. بهمن عشقی دبیرکل اتاق تهران در مراسم افتتاح و بازگشایی دفتر اتاق تهران در محل ساختمان صندوق نوآوری و شکوفایی عنوان داشته است که حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان و برنامه‌ریزی برای تقویت و توسعه این بنگاه‌ها جزو اولویت‌های کاری اتاق تهران است. وی همچنین عنوان داشته است که مدیران و صاحبان شرکت‌های دانش‌بنیان می‌توانند با مراجعه به دفتر اتاق تهران در این ساختمان، از خدمات مشاوره‌ای و جاری این اتاق برای دریافت کارت عضویت و بازرگانی و نیز صدور گواهی مبدا بهره‌مند شوند.

اگرچه عبارت «حمایت از شرکتهای دانش بنیان» فی نفسه بسیار مطلوب ارزیابی می‌گردد، اما سابقه فعالیت اتاق تهران نگرانی‌های متعددی را به همراه داشته است.

نگاه اتاق نگاهی تاجرانه و منفعت طلبی محض است و بررسی فعالیتهای اتاق نشان داده است که این مرکز به محلی برای واردات محصولات مختلف تبدیل شده است. نگرانی حضور اتاق در صندوق نوآوری و شکوفایی زمانی تشدید می‌گردد که شرکتهای دانش بنیان از امتیازات ویژه ای برای واردات و معافیتهای گمرکی از یک سو و معافیتهای مالیاتی از سوی دیگر، صندوق نوآوری و شکوفایی را به فرصتی بی نظیر برای اتاق تهران تبدیل کرده است.

اتاق تهران به خوبی می‌داند که صادرات محصولات دانش‌بنیان با ریسک و احتمالات همراه است و قطعا مجموعه‌ای تجاری همچون اتاق تهران با حساب و کتاب به این عرصه ورود کرده است. در جایی مثل اتاق که سود اصالت دارد نه محصول دانش بنیان، نمی توان انتظار تحقق هدف غایی تولید علم و صادرات محصول دانش بنیان را داشت.

اگرچه گفته شده که اتاق برای ارائه مشاوره و بازارسازی محصولات دانش بنیان به این عرصه ورود کرده است اما بررسی سابقه فعالیت اتاق این موضوع را نشان نمی دهد. نکته قابل توجه این است که رقابت پذیر بودن محصول دانش‌بنیان در عرصه جهانی به مراتب از اهمیت بالاتری نسبت به صادرات این محصول برخوردار است. اگر صندوق دغدغه محصولات دانش بنیان دارد به نظر می رسد که بهترین شیوه برای حمایت از  محصولات دانش بنیان، تاسیس صندوق خطرپذیر باشد.

در مجموع به نظر می رسد که ارائه 80 نوع خدمت در قالب قانون حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان که توسط ستاری معاون علمی و فناوری رییس‌جمهور از آن نام برده شده است علت اصلی دغدغه مند شدن اتاق تهران برای حضور در صندوق نوآوری و شکوفایی باشد.

حال سوال این است که چرا با وجود سابقه مشهود اتاق در اصالت دادن به سود و تمرکز به واردات محصولات مختلف امکان حضور این مجموعه در عرصه علم و محصولات دانش بنیان فراهم شده است؟

منبع: نسیم آنلاین

نظرات بینندگان