کد خبر: ۱۰۶۸۲۲
تاریخ انتشار: ۱۰:۱۲ - ۰۷ اسفند ۱۳۹۵
اخبار ویژه روزنامه‌های 7 اسفند؛

آقای روحانی! عذرخواهی نمی‌کنید لااقل انگ نزنید/نعمت زاده: متن قراردادهای خودرویی را به دیوان محاسبات نمی‌دهم

در حالی که افراطیون مدعی اصلاحات از ناکامی روحانی در دفاع از کارنامه خود و ترغیب مردم به رأی دادن دوباره به وی نگرانند و پیشنهاد نامزد موادی را مطرح می‌کنند، یک عضو حزب اتحاد ملت با معرفی نامزد پوششی مخالفت کرد.
به گزارش شیرازه، روزنامه‌ها در لابه‌لای گزارش‌ها و سرمقاله‌ها سیاسی و اقتصادی، قسمتی از صفحات خود را به اخبار روزهای گذشته یا اخبار ویژه اختصاص می دهند که در ادامه به آنها اشاره می‌کند.
اخبار سیاسی
 کیهان
نامزد پوششی نمی‌تواند /روحانی باید بتواند از خودش دفاع کند

در حالی که افراطیون مدعی اصلاحات از ناکامی روحانی در دفاع از کارنامه خود و ترغیب مردم به رأی دادن دوباره به وی نگرانند و پیشنهاد نامزد موادی را مطرح می‌کنند، یک عضو حزب اتحاد ملت با معرفی نامزد پوششی مخالفت کرد.

اخیراً برخی مدعیان اصلاح‌طلبی و رسانه‌های آنها خواهان معرفی نامزدهای دیگر در کنار روحانی به عنوان نامزد پوششی و ضربه‌گیر شده‌اند و حتی الیاس حضرتی گفت ما در کنار روحانی، سبدی از کاندیداها را خواهیم داشت. این سبد شامل 7 الی 8 کاندیداست.

آذر منصوری عضو حزب اتحاد ملت به فرارو گفت: زمانی که کاندیدای اصلی یک جریان رئیس جمهور دولت مستقر است، علی‌القاعده طرح گزینه پوششی و آلترناتیو هیچ معنایی نمی‌تواند داشته باشد.

وی افزود: رئیس جمهور مستقر باید بتواند مدافعان و حامیان خود را به این نتیجه برساند که با توجه به عملکردش می‌تواند گزینه مناسبی باشد.

منصوری با بیان اینکه طرح گزینه پوششی می‌تواند آثار منفی روی پایگاه اجتماعی کاندیدای اصلی بگذارد، خاطرنشان کرد: معتقدم طرح چنین مباحثی و دامن زدن به آن می‌تواند در بدنه اجتماعی دولت ایجاد تردید کند. طرح چنین مسائلی و دامن زدن به آن از سمت گروهی عنوان می‌شود که به دنبال شکاف و چند دستگی میان حامیان روحانی هستند.

منصوری با بیان اینکه تأکیدمان بر حمایت از روحانی است، خاطرنشان کرد: سعی داریم تا حواشی که پیرامون ایشان و گزینه‌های پوششی مطرح می‌شود را کم کنیم زیرا طرح این مسائل نه تنها ضرورتی ندارد بلکه ممکن است آسیب‌هایی را نیز در پی داشته باشد.

همچنین علی تاجرنیا عضو حزب منحله مشارکت می‌گوید: طرح مباحثی نظیر آنچه حضرتی گفته ممکن است باعث بی‌اعتمادی روحانی به اصطلاح‌طلبان بشود.

یادآور می‌شود بی‌دستاوردی دولت در زمینه وعده‌های اقتصادی داده شده و تشدید مشکلاتی نظیر رکود و بیکاری و مسکن، باعث نگرانی اصلاح‌طلبان برای سرنوشت روحانی شده است.»

آقای روحانی! عذرخواهی نمی‌کنید لااقل انگ نزنید

بخشی از سخنان رئیس جمهور در نشست کارگروه مبارزه با ریزگردها از پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست جمهوری حذف شد.

روحانی در این نشست که در اهواز برگزار شد، گفت:«چی شد الان خشکسالی شد؟ اینکه در روایات آمده اگر معروف را زیر پا گذاشتید، اگر منکر ترویج شد، عذاب الهی می‌آید؛ بعضی از عذاب‌ها همین‌هایی است که می‌بینیم. فکر می‌کنیم و می‌گوییم! مقصود این است که ما دروغ گفتیم و سیل آمد. نه معروف و منکر فقط دروغ و نماز نیست. هر چیز زشت و ناپسندی منکر است.»

هر چند که طبق روایات، بخشی از مصائب زندگی و حوادث تلخ ناشی از ترویج منکر و بی‌اعتنایی به معروف است، اما به نظر می‌رسد که آقای روحانی در ماجرای ریزگردها و سیل، به فرافکنی مسئولیت پرداخته است. در حقیقت می‌توان گفت بخشی از این اتفاقات تلخ مسئول کم‌کاری و بی‌عملی چند ساله دولتمردان است که ظرف 3-4 سال گذشته دست روی دست گذاشته و فقط از معجزات محتمل بستن با «کدخدا» و توافق با آمریکا و غرب سخن می‌گفتند؛ چنان که آقای روحانی گفته بود «باید توافق انجام شود تا مشکلات رکود و بیکاری و آب خوردن مردم و آلودگی هوا حل شود.» اما 13 ماه پس از اجرای برجام اکنون معلوم شده که فتح‌الفتوح ادعایی دولت، تقریباً هیچ و بعضاً خسارت محض بوده است.

جالب اینجاست که دولتمردان تا پیش از این، نتیجه نوع کم‌کاری‌های خود را به دولت قبل نسبت می‌دادند اما اکنون این فرافکنی را توسعه داده و مردم را نیز به عنوان متهم وارد ماجرا کرده‌اند، بدون اینکه با صدای بلند بگویند فهم و محاسبه اشتباه داشته‌اند و اکنون شرمسارند و لااقل از پیشگاه مردم برای هدر دادن فرصت‌های تدبیر و طراحی و گره‌گشایی عذرخواهی می‌کنند.

البته یک احتمال بسیار ضعیف هم درباره سخنان اخیر آقای روحانی می‌توان داد مبنی بر اینکه او عملکرد خود و برخی اعضای دولتش را موجب نزول عذاب الهی بداند...

دل در گرو ضد انقلاب دارند اما دم از آشتی ملی می‌زنند

«نمی‌توان هم دل ضد انقلاب را به دست آورد و هم دل ملت را».

روزنامه صبح نو در تحلیلی نوشت: رهبر انقلاب همواره با زبان نصیحت و خیرخواهی تلاش کرده‌اند کسی از قطار انقلاب پیاده نشود و ریزش‌ها به حداقل برسد. آنچه رهبر انقلاب تصریح کرده‌اند، آشتی نداشتن ملت و نظام با اوباش خیابانی و ضد انقلاب لوده و شرور است. اگر کسانی خود را از این قماش می‌دانند، طبیعی است که منفور ملت‌اند و اگر بار دیگر دست از پا خطا کنند، باید منتظر بازداشت و محاکمه باشند؛ اما اگر طردشدگان از نظام، راه خود را از این قماش بدزبان، خشن و آلت دست منافقین و ضد انقلاب خارج‌نشین جدا می‌دانند، باید آن را صریحاً بیان کنند، کارهای زشت این جماعت از جمله اعتراضات خشن خیابانی، تخریب و آتش‌زدن اموال عمومی و توهین به مقدسات ملت را قویاً محکوم کنند و از ادعای خانمان‌سوز تقلب در انتخابات 88 عذر بخواهند.

این حداکثر انصاف و گذشت در حق دوستان سابق انقلاب است که نظام نشان می‌دهد. این دیگر با خودشان است که کدام یک از این دو راه را انتخاب می‌کنند به ملت می‌پیوندند یا به جماعت آشوبگر لوده؟

آنچه مسلم است، نمی‌توان هم دل پیاده نظام ضد انقلاب و سازمان منافقین را به دست آورد و هم دل ملت را. انتخاب در این دو راهی آن قدر هم سخت نیست. جرأت می‌خواهد که امید است خداوند حداقل در این مورد به آنها عطا بفرماید و از این بلاتکلیفی سیاسی و حضور در پرتگاه نجاتشان دهد.

خراسان
 
تغییرات بی سر و صدا در مصوبه هزار میلیارد تومانی کابینه

در حالی که بر اساس ابلاغیه شهریورماه امسال دولت، بانک مسکن موظف شده بود نسبت به پرداخت تسهیلات کمک هزینه 45 میلیون تومانی خرید مسکن برای تعداد ۲۷ هزار نفر از پرسنل نیروی انتظامی در سال ۱۳۹۵ اقدام کند، بر اساس ابلاغیه روزهای اخیر یک مسئول ارشد اجرایی به بانک مرکزی، اعلام شده است علاوه بر تبدیل "تسهیلات خرید مسکن" در مصوبه قبلی به "تسهیلات ساخت، خرید یا تعمیر مسکن"، زمانبندی پرداخت این وام نیز از سال 95 تبدیل به سالهای 95، 96 و 97 شده است.

ایران
 
دستگیری ۳ شبکه بزرگ مفاسد اقتصادی

جانشین ‌‌سازمان اطلاعات سپاه به مشارکت سازمان اطلاعات سپاه در‌ کشف مفاسد اقتصادی پرداخت و گفت: سه شبکه بزرگ مفاسد اقتصادی با تلاش نیروهای اطلاعات سپاه دستگیر و تحویل مقامات قضایی شدند. به گزارش تسنیم، سردار حسین نجات در مراسم یادواره شهدای اطلاعات سپاه پاسداران استان بوشهر، افزود: فردی  که 4 هزار میلیارد تومان به سیستم بانکی بدهکار است، دستگیر و تحویل مقامات قضایی شد.
 
وی با اشاره به اینکه نیروهای اطلاعات سپاه افرادی که از طریق شبکه‌های مجازی قصد فاسدکردن فرزندان این مرز و بوم را داشتند، شناسایی و دستگیر کرده است، اظهار داشت: در 3‌ ماه اخیر حدود 157 کانال تلگرامی که ارتباط‌های مستهجن برقرار می‌کردند، توسط نیروهای اطلاعات سپاه متلاشی و دستگیر شدند‌ که 8 نفر‌ در این رابطه‌ تحویل مقامات قضایی شدند.
 
سردار نجات از دستگیری عوامل تروریستی در ایران که قصد خرابکاری در مراسم 22 بهمن را داشتند خبر داد و گفت: ‌اطلاعات سپاه و وزارت اطلاعات توانستند 15 تروریست را که قرار بود در راهپیمایی 22 بهمن‌ماه خرابکاری و انفجاراتی داشته باشند دستگیر کنند.

علی عبدالله صالح: ایران در یمن حضور ندارد

علی عبدالله صالح، رئیس جمهوری پیشین یمن گفت: ایران در یمن حضور ندارد و این مسأله به بهانه‌ای تبدیل شده تا عربستان در یمن دست به تسویه حساب و کشتار زنان و کودکان بزند.
 
ما از همین جا به تمام جهان اعلام می‌کنیم که ایران در یمن حضور ندارد. موشکباران یمن و حملات هوایی علیه کشور را متوقف کنید تا ما نیز پرتاب موشک را متوقف کنیم.

به گزارش ایسنا، وی در جریان دیدار با رهبران و اعضای حزب کنگره ملی در صنعا افزود: ما هنوز از موشک‌های دوربرد خود علیه متجاوزان استفاده نکرده‌ایم.

نظر کوچک‌زاده درباره بقایی

دولت بهار نوشت: کوچک‌زاده نماینده سابق مجلس در صفحه اجتماعی خود با اشاره به شکایت بقایی از اشرفی اصفهانی مدعی شد رئیس هیات تخلفات روحانی مجبور شد از آقای بقایی عذرخواهی کند و هرکسی با دقت در همین موضوع به خیلی نتایج درباره آقای بقایی و مومنین می رسد.

اخبار اقتصادی

اعتماد

- گرانی در بازار شب عید

این روزنامه حامی دولت به گرانی مواد غذایی اعتراف کرده است:‌ با نزديك شدن به روزهاي پاياني سال، بحث تنظيم بازار اهميت ويژه‌اي پيدا مي‌كند؛ به‌ خصوص در سال جاري كه بازار كالاهاي اساسي وضعيت چندان مطلوبي نداشته و برخي از اين كالاها مانند گوشت قرمز و برنج افزايش قيمت چشمگيري داشته‌اند. از طرفي سرمازدگي باغات مركبات در پاييز امسال، باعث افت كيفيت پرتقال شمال و كاهش شديد قيمت اين محصول شده است.

در حال حاضر شرايط پيش آمده براي پرتقال شمال سبب شده قيمت پرتقال جنوب افزايش چشمگيري در بازار پيدا كند و به حدود ۱۰ هزارتومان برسد. 
 
به گفته مسوولان، در حال حاضر توزيع برخي اقلام تنظيم بازاري آغاز شده و عرضه برخي ديگر نيز به زودي آغاز خواهد شد، در اين زمينه مديرعامل شركت پشتيباني امور دام با بيان اينكه توزيع مرغ و گوشت تنظيم بازاري به صورت بخشنامه به تمام استان‌هاي كشور ابلاغ شده است، اظهار داشت: در حال حاضر ذخاير گوشت قرمز منجمد و مرغ منجمد شركت پشتيباني اموردام بيش از آن ميزاني است كه دولت به ما تكليف كرده؛ ضمن اينكه توزيع مرغ منجمد از روز چهارشنبه هفته‌اي كه گذشت در ميادين آغاز شده است. عليرضا ولي، با بيان اينكه توزيع گوشت پيش از اين در بازار انجام مي‌شد، افزود: براي تنظيم بازار مرغ و گوشت، اولويت نخست عرضه اين كالاها به تعاوني‌هاي مصرف بر اساس تعداد اعضاي آنها بوده تا تقاضا در بازار كاهش پيدا كند.
 
وي ادامه داد: عرضه اين محصولات در فروشگاه‌هاي بهاره نيز در دستور كار قرار گرفته، ما در اين فروشگاه‌ها غرفه خواهيم داشت و مرغ و گوشت منجمد توزيع مي‌كنيم، ضمن اينكه توزيع اين كالاها در فروشگاه‌هاي زنجيره‌اي و ميادين ميوه و تره‌بار انجام مي‌شود. مديرعامل شركت پشتيباني امور دام تصريح كرد: مرغي كه امسال توسط اين شركت توزيع مي‌شود، كالايي بسيار كيفي است كه قابليت صادرات و كد IR داشته كه قيمت خيلي مناسبي هم دارد.

دنیای اقتصاد

- بازگشت تورم دورقمی

این روزنامه حامی دولت از افزایش تورم ابراز نگرانی کرده است:‌  آمارهای بانک مرکزی در بهمن ماه سال جاری نشان می‌دهد که در سه متغیر «تورم ماهانه»، «تورم نقطه به نقطه» و «تورم متوسط» سطح تورم نسبت به ماه قبل، افزایش یافته است...

در بهمن ماه، نرخ تورم نقطه به نقطه پس از یک سال و دو ماه، از سطح تک رقمی خارج شده و این احتمال وجود دارد در سال آینده، تورم متوسط نیز به سطح بالای 10درصد برسد...

 بررسی آمارهای بانک مرکزی نشان می‌دهد در بهمن ماه سال جاری نرخ تورم نقطه به نقطه پس از یک سال و دو ماه از محدوده زیر تک‌رقمی خارج شده و تداوم روند صعودی در تورم نقطه به نقطه می‌تواند، نرخ تورم متوسط را در نیمه سال آینده به سطح دو رقمی برساند.

بانک مرکزی آخرین گزارش تورمی در سال 1395 را منتشر کرد. این گزارش، نشان می‌دهد رقم شاخص بهای مصرف‌کننده در بهمن ماه به 7/ 257 واحد رسیده است. در نتیجه تورم ماهانه یازدهمین ماه سال (رشد شاخص بهای مصرف‌کننده نسبت به ماه قبل) معادل 1/ 1 درصد ثبت شده است. رقم تورم ماهانه در دی ماه 8/ 0 درصد گزارش شده بود و در نتیجه تورم ماهانه 3/ 0 واحد درصد در بهمن ماه نسبت به دی ماه، رشد کرده است.
 
بررسی آمارهای بانک مرکزی نشان می‌دهد که در 11 ماه نخست سال جاری به‌طور میانگین تورم ماهانه معادل 9/ 0 درصد بوده است. در نتیجه تورم ماهانه بهمن، از سطح میانگین سال بالاتر بوده است. میانگین تورم ماهانه در 11 ماه نخست سال گذشته، 66/ 0 درصد بوده که نشان می‌دهد به‌طور نسبی سطح تورم در سال جاری بیشتر بوده است.

دومین متغیر مورد بررسی در گزارش بانک مرکزی «تورم نقطه به نقطه» است که تغییرات شاخص بهای مصرف‌کننده در بهمن ماه سال جاری را نسبت به مدت مشابه سال قبل در نظر می‌گیرد. مطابق آمارها، در آذر سال 1394 نرخ تورم نقطه به نقطه پس از نیم دهه، به زیر 10 درصد رسید و تک رقمی شد. از آن زمان به بعد همواره نرخ تورم نقطه به نقطه در محدوده تک رقمی حرکت می‌کرد و حتی در خرداد 1395 به 8/ 6 درصد رسید.
 
اما این کف نرخ تورم، در سال‌های اخیر بود و پس از رسیدن به این نقطه کمینه، تورم نقطه به نقطه، حرکت افزایشی را شروع کرد. نتیجه این روند صعودی این شد که تورم نقطه به نقطه در ماه یازدهم سال جاری از سطح 10 درصد بالا رفت. در بهمن ماه سال جاری، تورم نقطه به نقطه پس از یک سال و دو ماه، نوسان در محدوده تک رقمی به سطح 6/ 10 درصد رسید تا علامت هشداری برای تغییر جهت تورم متوسط باشد. نرخ تورم نقطه به نقطه در دی ماه معادل 6/ 9 درصد ثبت شده بود و طی 30 روز، یک واحد درصد به این متغیر افزوده شده است.

نرخ تورم متوسط یا 12 ماهه تغییرات شاخص بهای مصرف‌کننده در 12 ماه منتهی به بهمن سال جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل را ارزیابی می‌کند، بنابراین دارای حافظه 24 ماهه بوده و اطلاعات بیشتری را در خود نهفته است. این نرخ بیشتر از سوی سیاستگذاران، به‌عنوان ملاک گزارش دهی مورد توجه قرار می‌گیرد و اصولا هنگامی که گفته می‌شود نرخ تورم تک‌رقمی می‌شود یا رشد می‌کند، منظور نرخ تورم متوسط است.
 
آمارهای بانک مرکزی حاکی از آن است که نرخ تورم متوسط در بهمن ماه به 7/ 8 درصد رسیده و نسبت به ماه قبل 1/ 0 واحد درصد افزایش یافته است. این سومین ماه متوالی است که نرخ تورم متوسط روند افزایشی را تجربه کرده است و این آمار تایید می‌کند که نرخ تورم، تغییر مسیر داده است.

گزارش شاخص بهای مصرف‌کننده، علاوه بر رقم کل شاخص، تغییرات گروه‌ها را نیز منتشر کرده است. این گزارش از 12 گروه کالایی یا خدماتی تشکیل شده است.
 
یکی از مهم‌ترین‌ عوامل بالا بودن تورم ماهانه در بهمن ماه، رشد 8/ 2 درصدی تورم ماهانه «خوراکی‌ها و آشامیدنی ها» بوده است. این گروه 28 درصد از وزن کل شاخص را در اختیار دارد و تغییرات قیمتی آن، اثرگذاری زیادی در تورم کل دارد. تورم این گروه در ماه‌های اخیر همواره بالا و یکی از دلایل افزایش تورم بوده است. در ماه آذر تورم ماهانه این گروه 4/ 2 درصد، در دی ماه نیز 1/ 1 درصد ثبت شده است.
 
در نتیجه این حرکت صعودی، تورم نقطه به نقطه مواد خوراکی از 9 درصد در آذر ماه سال جاری به حدود 13 درصد در بهمن ماه سال جاری رسیده است. البته به نظر می‌رسد که بخشی از این افزایش به دلیل، رشد قیمت‌ خوراکی‌ها در پایان سال و همچنین نوسانات فصلی باشد. اما تداوم این موضوع باعث می‌شود که تورم به سایر گروه‌ها نیز سرایت کند.


شرق

- نعمت‌زاده: متن قراردادهای خودرویی را به دیوان محاسبات نمی‌دهم

محمدرضا نعمت‌زاده وزیر صنعت درباره علت اصرار بر محرمانه ماندن قرارداد با خودروسازان فرانسوی گفته است:‌ قراردادها نباید به هیچ‌جا فرستاده شود. بنابراین دیوان محاسبات اگر شک و شبهه‌ای دارد، می‌تواند رسیدگی کند؛ ضمن اینکه اینها ارتباطی به بعضی دستگاه‌ها ندارد. دیوان محاسبات یک شرح وظایف دارد و این‌طور نیست که قراردادها را تأیید و بررسی کند....

 در هیچ جای دنیا معمول نیست حتی قرارداد همکاری یا سرمایه‌گذاری در اشل‌های کوچک‌تر به اطلاع عموم مي‌رسد. فرض کنید به یک صنعت غذایی داخلی يا خارجی هم هیچ‌گاه گفته نمی‌شود فلان شرکت چرا قرارداد خود را به رسانه‌ها نمی‌گویی. در تمام قراردادها، محرمانه ذکر می‌شود. اگر صنعت نظامی باشد، حتی ممکن است سری هم باشد.
 
این طبیعت تمام قراردادهاست که می‌گوید شما بدون اجازه من نمی‌توانید اطلاعات را در اختیار دیگران قرار دهید و همه امضا می‌کنند؛ اما چارچوب قرارداد را از روز اول مطرح کرده‌ایم. اینکه باید انتقال تکنولوژی با روشی که برای آن صنعت مناسب است، داده شود و بعضی چارچوب‌ها را هم اعلام عمومی کرده‌ایم. باید توان طراحی مهندسی و بهبود کیفیت را در آینده به وجود بیاوریم و این‌طور نباشد که طبق نقشه چیزی را بسازیم و مثل اتومبیل پیکان، درجا بزنیم و دنیا پیش برود؛ بنابراین تغییرات باید مرتبا منتقل شوند و کار مشترکی است که نوشته شده و قراردادها هم از اینها تبعیت می‌کنند.
 
در نتيجه ما به‌عنوان سیاست‌گذار صنعت، می‌گوییم قراردادها چگونه باشد نه اینکه قرارداد را انتشار عمومی دهیم و بگوییم این‌چنین است؛ بنابراین این سیاست‌ها نمی‌تواند غیر از این باشد. به‌عنوان نمونه، گفته‌ایم بخشی از محصول امكان صدور داشته و طرف خارجی هم متعهد به صادرات باشد؛ یعنی حتی جوینت‌وینچر هم نه؛ بلکه طرف خارجی چون شبکه توزیع و فروش جهانی دارد بتواند محصول مشترک را در آن شبکه بفروشد. این چارچوب‌ها در همه قراردادها رعایت شده و اصلا محرمانه نیست.
 
منتها اینکه قیمت قرارداد چقدر باشد، یا پرداخت‌ها به چه صورت باشد و چند نفر از طرفین در هیئت‌مدیره حضور دارند یا ساختار سازمانی چگونه باشد، جزء قرارداد مشارکت‌نامه است؛ اما نه موردنیاز مردم است و نه صلاح است چون بالاخره شرکت‌ها رقیب دارند. فرضا ممکن است بگویند رنگ این اتومبیل چنین مشخصاتی داشته باشد، این جزء اسرار آن شرکت است و شاید نخواهد رقیبش بداند مشخصات رنگش چیست. یا مشخصات دیگری که بخشی از ضمايم قرارداد است. برای اطلاع شما، برای پروژه مشارکت پژو با ایران‌خودرو، ١٩ قرارداد امضا شده.
 
فرض کنید درباره نحوه فروش خودرو که این دو شریک چه مسئولیتی دارند و خدمات بعد از فروش باید چطور باشد یا چقدر سود ببرند. این به مردم کاری ندارد و جزء روابط تجاری است. یا اینکه شریک خارجی می‌خواهد از امکانات تجهیزات طرف ایرانی استفاده کند.
 
قراردادی منعقد می‌شود که هزینه‌های استفاده از فضا، مکان و آزمایشگاه در ایران به چه صورت باشد. قراردادی برای صادرات است که مشخصات را نشان می‌دهد؛ اگر قیمت‌های جهانی این‌طور شد چه کار کنند و با رقبایشان در خارج چطور رقابت کنند.
 
اینها مسائل محرمانه است و‌اِلا آنچه برای مردم و توسعه اقتصادی مهم است، شاخص‌ها و مطالب کلی است که اغلب هم از طرف ما به سرمایه‌گذار خارجی و داخلی منعکس می‌شود و در جلساتی که داریم بحث می‌کنیم. برای اطلاع شما چندین بار با شرکای خارجی بحث داشتیم چون نمی‌توانستند با طرف ایرانی توافق کنند. ما دخالت کردیم و اگر انعقاد قرارداد به نفع طرف ایرانی بود، حتما با طرف خارجی مذاکره مي‌کردیم. حتی در یک قرارداد در روز امضای قرارداد، کم مانده بود که قرارداد به هم بخورد.
نظرات بینندگان