کد خبر: ۱۰۶۸۳۱
تاریخ انتشار: ۱۴:۵۳ - ۰۷ اسفند ۱۳۹۵

فارس میزبان ۶ شهید گمنام دفاع مقدس+ جزئیات

حمید رضا گرامی گفت:دهم اسفندماه استان فارس میزبان 6 شهید گمنام دفاع مقدس خواهد بود که پیکر مطهر این شهدای والامقام در شهر شیراز تشییع خواهد شد.
به گزارش شیرازه، حمیدرضا گرامی  مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس فارس بعدازظهر امروز در نشستی خبری اظهار داشت: روز سه‌شنبه دهم اسفندماه استان فارس میزبان 6 شهید گمنام دفاع مقدس خواهد بود که پیکر مطهر این شهدای والامقام در شهر شیراز تشییع خواهد شد.

وی با اشاره به برنامه های حضور از استقبال این برنامه در استان فارس گفت: در این هفته شاهد حضور 6 شهید گمنام در استان فارس به مرکزیت شیراز خواهیم بود که از سه‌شنبه‌شب وارد استان شده و صبح روز سه‌شنبه مراسم استقبال در مسجد فرودگاه انجام می‌شود.

گرامی ادامه داد: پس از آن، پیکر شهدا به معراج شهدا در بنیاد حفظ آثار استان انتقال داده‌شده و بعدازظهر سه‌شنبه از ساعت 17 مراسم تشییع از چهارراه شاهزاده قاسم به سمت حرم شاه‌چراغ (ع) برگزارشده و هم‌زمان با نماز مغرب و عشا، مراسم وداع با شهدا در این حرم خواهد بود.

این مقام مسؤول افزود: در روز چهارشنبه یازدهم اسفندماه دو شهید از این 6 شهید بزرگوار در محل پادگان امام جواد (ع) شیراز، تشییع و تدفین می‌شود و یکی دیگر در دانشکده فنی شهید باهنر شیراز و چهار شهید دیگر بعدازظهر چهارشنبه به سمت نورآباد، پاسارگاد و زرقان برده خواهد شد و صبح پنجشنبه دو شهید در بوستان شهدای گمنام بخش پاسارگاد تشییع شده و یکی از شهدا در پارک شهر زرقان و دیگری در نورالشهدا نورآباد، تدفین خواهند شد.

وی با عنوان اینکه انتظار داریم مردم استان فارس حضوری باشکوه در این مراسم داشته باشند، اظهار داشت: با احتساب این 5 شهید تعداد کل شهدای گمنام به 314 شهید می‌رسد و لازم به ذکر است به‌واسطه کارهای علمی و پزشکی  تاکنون 5 شهید تشخیص هویت داده شدند.

گرامی با اشاره به اینکه در 94 نقطه از استان فارس شهدا خاک‌سپاری شدند و در مراکز شهرستان‌ها یادمان‌هایی ساخته‌شده که مدیریت آن به عهده هیأت امنا است، خاطرنشان کرد: دو شهیدی که در پاسارگاد تدفین خواهند شد در جزیره مجنون عملیات خیبر و دیگری در زبیداد در سال 67 با تک دشمن به شهادت رسیدند.

این مقام مسؤول افزود: شهید متعلق به نورآباد نیز در منطقه شرحانی در عملیات محرم و شهید متعلق به زرقان در شرق رودخانه دجله و در عملیات بدر به شهادت رسیده‌اند و شهیدی که در دانشکده باهنر به خاک سپرده خواهد شد در منطقه شرحانی و در عملیات محرم و شهیدی که در پادگان امام جواد (ع) تدفین می‌شود در منطقه ام الرصاص و مربوط به عملیات کربلای 4 خواهد بود.

وی در بخش دیگری از سخنان خود اظهار داشت: چهارمین جشنواره اسوه‌های صبر و مقاومت در ایام فاطمیه با همکاری بنیاد شهید و... را برگزار می‌کنیم که در این مراسم معرفی الگوهای شاخص، جایگاه زن در تفکر راهبردی انقلاب و رونمایی از 3 جلد کتاب در رابطه با زن و دفاع مقدس صورت خواهد گرفت.

این مقام مسؤول با اشاره به اینکه نمایشگاه وصایا شهدا نیز از هجدهم اسفندماه امسال تا 22 اسفند برگزار خواهد شد، گفت: پنجمین جشنواره خاطره‌نویسی دفاع مقدس استان با موضوع راهیان نور و مناطق عملیاتی، خاطرات پشت جبهه، شخصیت‌های دفاع مقدس، شهدای گمنام بمباران شهرها و...نیز برگزار خواهد شد که تا فروردین 96 خاطرات جمع‌آوری و در جشنواره مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد و دبیرخانه آن در محل بنیاد حفظ آثار استان خواهد بود و این نمایشگاه در خردادماه سال آینده برگزار خواهد شد.

گرامی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه استان فارس در بحث شکل‌گیری و پیروزی انقلاب و دفاع مقدس یک استان محوری بوده و ازنظر تعداد یگان‌ها جزو 5 استان برتر کشور بوده است، خاطرنشان کرد: ازنظر آمار ایثارگری جزو استان‌های برتر کشور با 15 هزار شهید هستیم که نشان از نقش این استان در عملیات بوده است.

وی ادامه داد: در دفاع مقدس حساس‌ترین مناطق عملیاتی را رزمندگان فارس مدیریت می‌کردند و برخی اتفاقات مخصوص این استان است مانند حماسه شهید دوران یا مرتضی جاویدی در والفجر 2 که زمانی به او می‌گویند که به عقب برگرد می‌گوید نمی‌خواهیم جریان جنگ احد دوباره تکرار شود و امام راحل به عنوان تنها شهید و رزمنده دفاع مقدس بر پیشانی او بوسه می‌زند.

این مقام مسؤول افزود: با توجه به آمار بالای شهدا و نزدیک 35 هزار جانباز انتظار این بود با این جایگاه فارس در دفاع مقدس، کار مهمی صورت می‌گرفت، آن‌هم دانش‌نامه دفاع مقدس در فارس بود.

وی همچنین گفت: با توجه به نگرانی رهبری در مورد تحریف دفاع مقدس و فراموشی این رویداد بزرگ، یکی از موضوعاتی که جزو وظایف بنیاد حفظ آثار بوده، ایجاد یک بانک اطلاعات از همه قشرهایی است که در دفاع مقدس حضور داشتند که همگان در بحث جمع‌آوری اسناد و خاطرات باید کمک کنند که امیدواریم این کار بزرگ به سرانجام برسد.

این مقام مسؤول در بخش دیگری از سخنان خود در مورد موزه دفاع مقدس نیز اظهار داشت: در این قسمت عقب‌مانده‌ایم و باید تلاش شود این مرکز به نتیجه برسد که به برکت سفر رهبری به استان فارس و حمایت شهرداری و شورای شهر شیراز ساختمان مرکز فرهنگی به اتمام رسیده و در نیمه اول سال 1396 و به‌احتمال بسیار در سوم خرداد افتتاح شود.

یادمانی از شهید دوران، محل برپایی نمایشگاه‌های فصلی و...: کارهای موزه آرایی آن عقب است و کسانی که در محتوای موزه می‌توانند کمک کنند مانند هنرمندان و...باید در این زمینه یاری‌رسان باشند.

گرامی با اشاره به تشکیل شورای فرهنگی بنیاد حفظ آثار که 8 کمیته دارد، گفت: کمیته‌هایی مانند هنری، نمایشی، فرهنگی رسانه‌ای، یادمان، راهیان نور، پیشکسوتان، زنان، صداوسیما را دنبال کرده و همچنین در بحث درس آشنایی با دفاع مقدس که 120 استاد دانشگاه را مدنظر داشته و از این تعداد 70 نفر در دانشگاه‌ها مشغول به تدریس هستند که در سال 1386 در شورای عالی انقلاب فرهنگی به تصویب رسیده که البته در برخی مراکز عالی این درس تدریس نمی‌شود.

وی در پایان با اشاره به تشکیل انجمن راویان و راهیان نور، یادواره‌های شهدا، خبرگزاری دفاع مقدس که راه افتاده و بازدیدکننده بسیاری دارد و ... اظهار داشت: درمجموع بنیاد این آمادگی را دارد که از تمام ظرفیت‌های استان  استفاده کند چراکه یک جمعیت 300 هزارنفری از شهدا، جانبازان، آزادگان، رزمندگان و... داریم و همگان باید کمک کنند که گنجینه دفاع مقدس آثارشان جمع‌آوری‌شده و نشر داده شود.

منبع:فارس

نظرات بینندگان