کد خبر: ۱۰۶۸۶۸
تاریخ انتشار: ۰۹:۲۷ - ۰۸ اسفند ۱۳۹۵
ننگ 15 سال عدم رسیدگی مسوولان ماندگار شد؛

پروژه متروکه سد پارسیان جایی برای پارتی های آخر هفته +تصویر

15 سال است که مسوولان به بهانه ی اجرای پروژه ملی سد پارسیان، از خدمات رسانی به روستای گورک دست کشیده اند و مردم در انتظار اجرا شدن این پروژه.

به گزارش شیرازه، وقتی که کلنگ پروژه سد پارسیان تنها چند ماه قبل از انتخابات مجلس نهم به زمین زده شد بوی سیاست کاری به مشام میرسید اما مردمانی بودند که در این فضا نیز به آینده ی سد دلخوش باشند. آنان همین مردمان روستا گورک بودند.

سد پارسیان گورک ممسنی

سد پارسیان باید در نزدیکی روستای گورک و در بخش دشمن زیاری احداث می شد، از سال 82 که طرح مطالعاتی این پروژه آغاز شد گورک در طرح  سد قرار گرفت و دولت دست از خدمات دهی به روستا کشید چرا که قرار بود با احداث سد، این روستا و روستاهای بالا دستی زیر آب بروند.

سد پارسیان گورک ممسنی

به گفته اهالی گورک، تنها خدمات دولت، برق رسانی بوده است و مدرسه ی روستا، خانه شخصی است و از دادن مخزن نفت شانه خالی کردند. همچنین ایجاد راه روستایی و بین مزارع انجام نگرفت حتی ابرسانی به روستا توسط کمک های مردمی و خودیاری صورت گرفته است. بسیاری از جوانان ازدواج کرده اند و نیاز به مسکن دارند اما اجازه ساخت مسکن را نمی دادند چه برسد به آنکه بخواهند تسهیلاتی برای مقاوم سازی یا نوسازی خانه ها در نظر بگیرند.

سد پارسیان گورک ممسنی

سد پارسیان گورک ممسنی

اما هم اکنون این پروژه تعطیل شده و تنها فاز اول آن شامل تونل انحراف و جاده دست رسی، به اتمام رسیده است و گفته می شود به دلیل کاهش دبی آب رودخانه این سد دیگر توجیه اقتصادی ندارد.

حال چه این پروژه مجددا شروع شود و یا انکه کاملا تعطیل شود باید مسئولین شکست را بپذیرند و بدانند که ننگ بزرگی بر پیشانی آنها زده شده است چرا که سالها به  مردم روستا خدمات ندادند و در محرومیت رها کردند و رنج فقر  را به آنها چشاندند چرا که قرار بود  در این منطقه سد راه اندازی شود.

  مسوولانی که بیش از 100 میلیارد برای این پروژه هزینه کردند و نه تنها این هزینه برای مردم روستا چیزی در برنداشت بلکه هر روز به گونه ای عامل رنجش آنها می شد، یک روز انفجار می زدند و یک روز از اهالی روستا شکایت می کردند. جوانان روستا را نیز به هر بهانه ای اخراج می کردند. حیف آنها همراهی اهالی روستا با دست اندرکاران این پروژه که اینگونه گستاخانه پاسخ می دادند.

سد پارسیان گورک ممسنی

پروژه را که تعطیل کرده اند هیچ!، بسیاری از زیر ساخت ها را هم جمع کردند و با خود بردند و حال این مکان متروکه شده محل کیف و کوک آخر هفته ی آنها ، به گونه ای که پنجشنبه و جمعه مهمان میاورند با زن و دختر و بچه می خورند و میخوابند و ماهی گیری می کنند و خوش می گذرانند اما نمی ببنند که چگونه مردم روستا رنج دوران کشیده اند.

سد پارسیان گورک ممسنی

سد پارسیان گورک ممسنی

سد پارسیان گورک ممسنی

سد پارسیان گورک ممسنی

دولت مدعی است که آب رودخانه کم شده است اما در بارندگی اخیر آنقدر فشار آب زیاد بود که دروازه تونل ها را شکست و هم اکنون به جای آنکه آب رودخانه از مسیر اصلی خود انتقال داده شود از درون همین تونل ها عبور می کند.

سد پارسیان گورک ممسنی

دست اندرکاران پروژه قول داده بودند که تمام زمین های کشاورزی و خانه های اهالی روستا را خریداری کنند نه تنها این کار را نکردند بلکه با انفجارهای زیاد خانه های روستا ترک برداشته و زمین های کشاورزی ، جاده دست رسی  پروژه شده است.

سد پارسیان گورک ممسنی

منبع: نورآنلاین

نظرات بینندگان