کد خبر: ۱۰۶۸۹۱
تاریخ انتشار: ۱۵:۰۷ - ۰۸ اسفند ۱۳۹۵
رئیس مرکز جوی اقیانوسیه دانشگاه شیراز:

سایت آزمایشی باروری ابرها در استان فارس ایجاد شود

رئیس مرکز جوی اقیانوسیه دانشگاه شیراز با بیان اینکه باروری ابرها یکی از روش‌های افزایش منابع آب است، گفت: شرایط استان فارس می‌طلبد که یک سایت آزمایشی باروری ابرها در استان ایجاد شود.
به گزارش شیرازه، سید محمدجعفر ناظم‌السادات با اشاره به اینکه  بر پایه پیش‌بینی‌های انجام شده بارش‌ها تا فروین ماه سال آینده ادامه دارد، اظهار داشت: بارش‌های سیل‌آسا در گستره بزرگی از پهنه‌های جنوب غربی ایران و به ویژه جنوب استان فارس گزارش شده  این در حالی است که کمبود آب و خشکی در فارس را نباید فراموش کرد.

وی افزود: با توجه به اینکه امسال بارش‌ها اواخر زمستان آغاز شد همچنان با کمبود آب مواجه هستیم و چنانچه بارندگی‌های استان نیز ادامه داشته باشد، میانگین بارندگی‌ها نرمال می‌شود. 

این عضو هیئت علمی دانشگاه شیراز در پاسخ به اینکه آیا بارش‌های سیل‌آسای گذشته ناشی از باروری ابرها بوده است گفت:باروری ابرها نمی‌تواند در این اندازه به افزایش بارش کمک کند. نشانه‌های بارش‌های سنگین در اقیانوس‌های هند و آرام از چند روز پیش اعلام شده بود و موضوع بارور کردن ابرها به نظر می‌رسد غیر واقعی باشد.

ناظم‌السادات درباره باروری ابرها در استان فارس بیان کرد: باید ابر باشد تا باروری ابرها صورت گیرد. همکاری میان سازمان‌های اجرایی و دانشگاه برای بهینه‌سازی پروژه باروری ابرها بسیار کارآمد است و می‌طلبد یک سایت آزمایشی باروری ابرها در بخش‌هایی از استان فارس که بیشترین ابر را دارند، ایجاد شود. 

وی در پاسخ به این سوال که آیا باروری ابرها می‌تواند در حل بحران آب موثر باشد، تصریح کرد: در شرایط بحران آب یا باید منابع آب را افزایش و یا مصارف را کاهش داد که در شرایط فعلی به نظر می‌رسد باروری ابرها یکی از روش‌های افزایش منابع آب است. 

رئیس مرکز مطالعات جوی اقیانوسیه دانشگاه شیراز در پاسخ به این سوال که بهترین زمان باروری ابرها چه زمانی است، گفت: تصمیم‌گیری برای بارورسازی نیازمند انجام چندین آزمایش است که هم اکنون از سوی مرکز باروری ابرها انجام می‌شود. از آنجا که این مرکز در یزد واقع شده است، پیشنهاد ما بر آن است که یک مرکز پژوهشی در این زمینه در استان فارس راه‌اندازی شود.

ناظم‌السادات بیان کرد: باروری ابرها به هیچ عنوان آثار زیست محیطی ندارد و این شائبه که مطرح می‌شود باروری ابرها سرطان‌زا است در تمام دنیا رد شده است. در حال حاضر تحقیقات لازم در دانشگاه تهران درباره باروری ابرها در حال انجام است و به صورت میانگین باروری ابرها سبب افزایش 15 تا 20 درصدی بارش‌ها می‌شود.

به گفته ناظم السادات « اگر بخواهیم کار باروری ابرها را توسعه دهیم نیاز به سرمایه داریم و علاوه بر این کمبود، عدم تخصیص اعتبار پژوهشی از جمله مشکلات اصلی توسعه باروری ابرها است».

وی با بیان اینکه باروری ابرها به دو روش کلاسیک و یونیزاسیون صورت می‌گیرد، بیان کرد: روش کلاسیک همان روشی است که در حال حاضر در ایران انجام می‌شود، اما لازم است در زمینه‌ روش دیگر نیز تحقیقاتی صورت بگیرد. 

منبع: تسنیم

نظرات بینندگان