کد خبر: ۱۰۶۹۱۰
تاریخ انتشار: ۱۰:۵۰ - ۰۹ اسفند ۱۳۹۵
در جلسه مخاطرات خشکسالی و سرمازدگی جهاد کشاورزی فارس مطرح شد:

افزايش 40 درصدي خسارت به بخش كشاورزي در سال 95/ 500 میلیون متر مکعب آب باران پشت سدهای فارس ذخیره شد/ بیشترین خسارت کشاورزی مربوط به چهار شهر فارس

معاون جهاد كشاورزي فارس گفت: در جنوب استان فارس به بیش از 2300 هکتار از کشت‌های زیر پلاستیکی خسارت وارد شده است.
به گزارش شیرازه، موسوی مديركل مديريت بحران و كاهش مخاطرات وزارت جهادكشاورزي در هشتمين جلسه کارگروه مخاطرات خشکسالی و سرمازدگی سازمان جهاد کشاورزی فارس، گفت: ایران به علت برخورداری از تنوع طبیعی، اقلیمی و زمین شناسی، در معرض 31 مورد از 40 مورد بلایای طبیعی شناخته شده جهان، قرار دارد.
 
وي با اشاره به رتبه ششم ايران در بلاياي طبيعي در جهان و رتبه چهارم در آسيا، گفت: با توجه به اینکه بیش از 90 درصد مساحت کشور را اراضی کشاورزی، جنگل، مرتع و بیابان تشکیل می‌دهد لذا وسیع‌ترین عرصه مدیریت بحران مربوط به بخش کشاورزی است.
 
مدیر کل مديريت بحران و کاهش مخاطرات وزارت جهاد کشاورزی اضافه كرد: 1در صد از خشکی‌های جهان در ایران است حال آنكه بیش از 10 درصد زلزله‌های جهانی در ایران حادث مي‌شود؛ وقوع سیل در 50 ساله گذشته رشد 250 در صدی داشته و 70 درصد اعتبارات سالانه ستاد حوادث غیرمترقبه کشور به این مهم اختصاص یافته است.
 
وي ادامه داد: یکی از سیاست‌های مدیریت بحران، خشکسالی است که به مدیریت عرضه آب با هدف افزایش تامین آب قابل حصول، مدیریت تقاضا، با هدف بهبود کارایی مصرف آب، مدیریت بحران با هدف به حداقل رساندن وقوع مخاطرات باز مي‌گردد.
 
موسوی به لزوم کارآمد سازی نظام جبران خسارت (بیمه کشاورزی) اشاره و اضافه كرد: سال گذشته 65 درصد از خسارت در بخش باغبانی، 21 درصد زراعت، 4 درصد دام، 4 درصد طیور، 2 درصد آبزیان و 4 درصد منابع طبیعی واقع شده حال آنکه فقط 6 درصد غرامت بخش باغبانی و 56 درصد از غرامت بخش زراعت تاکنون توسط بیمه به بهره‌برداران پرداخت شده است.
 
 موسوی تامین منابع، برنامه محور نبودن حمایت‌های مالی و اعتباری و شیوه پیگیری و تامین منابع را از چالش های کنونی مدیریت بحران دانست و خشکسالی، سرمازدگی، بیماری‌های نباتی، دام و طیور، ریزگردها و آتش‌سوزی جنگل‌ها و مراتع را از چالش‌های اساسی بخش کشاورزی ايران برشمرد.
يك ميليارد و 200 ميليون تومان خسارت بخش كشاورزي در فارس
 صبوري‌پور معاون برنامه‌ریزی و امور اقتصادی سازمان جهادكشاوري استان فارس در این جلسه گفت: فروردین ماه امسال 30 میلیارد تومان و دی و بهمن 768 میلیارد تومان خسارت ناشي از سرمازدگي و  در بارندگي اخير نيز 355 ميليارد تومان خسارت ناشي از سيل به بخش كشاورزي فارس وارد شده است.

او گفت: در سال زراعی 94- 95 بايد بیش از 110 میلیارد تومان غرامت بیمه به کشاورزان پرداخت مي‌شد كه تاكنون فقط 13 ميليارد تومان پرداخت شده است.

اين مقام مسئول به موقع پرداخت نشدن غرامت از سوي بيمه به كشاورزان را سبب كاهش اقبال كشاورزان نسبت به بيمه محصولات كشاورزي دانست.

بیشترین میزان خسارت در بخش زراعت ناشی از خشکسالی است
مصطفوی مسئول بیمه بانک کشاورزی نيز گفت: در زیر بخش زراعت بیشترین خسارت وارد شده ناشی از خشکسالی، در زیر بخش باغبانی ناشی از سرمازدگی، در زیر بخش دام ناشی از خشکسالی، بیماری و حمله وحوش، در زیر بخش طیور بیماری و در زیر بخش منابع طبیعی خشکسالی، سیل و تگرگ، برآورد شده است.

500 میلیون متر مکعب آب باران پشت سدهای فارس ذخیره شد
مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان فارس نيز گفت: به‌دنبال بارندگي اخير بيش از 500 ميليون مترمكعب آبگيري در سدها را شاهد بوديم.

مهرزاد بوستاني يادآور شد: اجراي 600 پروژه آبخيزداري در استان فارس زمينه‌ساز ذخيره بيش از 120 ميليون مترمكعب آب در بارندگي اخير شد.

او گفت: 12 درصد از پروژه‌های آبخیزداری بر اثر سیل اخیر دچار خسارت شده و برای بازسازی و مرمت اين پروژه‌ها به 8 میلیارد و 400 میلیون تومان اعتبار نیاز است.

بیشترین خسارت کشاورزی مربوط به چهار شهر فارس
معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی فارس نيز گفت: در بارندگي‌هاي اخير عمده خسارت وارده مربوط به مرکبات بوده است.

محمد صادقي همچنين گفت: بيشترين حجم خسارت‌هاي وارده به محصولات كشاورزي در سال 95 مربوطه به شهرستان‌های جهرم، داراب، لار و فسا بوده که قسمتی از آن بر اثر سرمازدگی بهمن ماه و قسمت دیگر آن در ارتباط با خسارت باد، باران و تگرگ بوده است.

معاون جهادكشاورزي فارس افزود: در جنوب استان فارس به بیش از 2300 هکتار از کشت‌های زیر پلاستیکی خسارت وارد شده است.

نظرات بینندگان