کد خبر: ۱۰۶۹۱۸
تاریخ انتشار: ۱۱:۴۵ - ۰۹ اسفند ۱۳۹۵

آنفلوانزای پرندگان در گراش

باران‌های اخیر و پر آب شدن برکه‌ها، آب‌انبا‌رها، سدها و تالاب‌ها، زمینه را برای ورود پرندگان وحشی و مهاجر به منطقه فراهم کرده است.

به گزارش شیرازه، در مهاجرت این پرندگان ممکن است ناقل بیماری‌هایی از جمله آنفلوانزای پرندگان باشند. همین امر باعث شده است اداره‌ی دامپزشکی شهرستان گراش در یک اقدام پیشگیرانه، با انتشار اطلاعیه‌ای به مردم هشدار دهد تا در این مدت بیشتر مواظب خودشان باشند.

در اطلاعیه‌ی اداره دامپزشکی که برای هفت‌برکه ارسال شده، آمده است:

بیماری آنفلوانزا، روستاییان و دامدارانی را که با پرندگان در تماس هستند، کارگران مراکز پرورش و کشتارگاهای طیور، کارکنان کارگاهای پرشویی و تبدیل ضایعات طیور، فروشندگان پرندگان زینتی، شکارچیان، دامپزشکان و کارکنان دامپزشکی را بیشتز از دیگران تهدید می‌کند. در صورت سرایت بیماری به انسان، کودکان، افراد مسن، افرادی که بیماری‌های مزمن دارند و زنان باردار بیشتر تهدید می‌شوند.

آن چه عموم مردم باید رعایت کنند تا به آنفلوانزای پرندگان مبتلا نشوند:

هرگز به پرنده بیمار دست نزنید در صورت اضطرار، از دستکش یا حداقل از کیسه نایلونی کاملا سالم استفاده کنید و سپس دست‌ها را به مدت ۲۰ ثانیه با آب و صابون بشویید.

در حد امکان از نگهداری پرندگان در خانه خودداری کنید. در غیر این صورت آن‌ها را دور از محل زندگی خود و در قفس یا حصار نگه دارید.

اگر به هر صورت در خانه پرنده دارید، یک نفر مسئول رسیدگی و مراقبت از آن‌ها باشد. هنگام تمیز کردن قفس یا محل نگهداری آن‌ها حتما جلوی دهان و بینی خود را با ماسک یا دستمال تمیز بپوشانید و از دستکش استفاده کنید. پس از اتمام کار، دست و صورت خود را بشویید.کودکان، افراد سالمند و زنان باردار نباید اقدام به تمیز کردن لانه و جمع‌آوری تخم‌ مرغ‌ها کنند.

اجازه ندهید کودکان به ویژه در فصل شیوع آنفولانزا با پرندگان بومی و زینتی بازی کنند و در صورت تماس، فوری دست آن‌ها را با آب و صابون بشویید. برای تغذیه پرندگان آزاد پرواز، در مکان‌هایی که سبب ورود آنها به خانه می‌شود، دانه و غذا نریزید. در مناطق آلوده، به بازارهای فروش پرندگان نروید. از شکار پرندگان مهاجر و آزاد پرواز و خرید و فروش آنها خودداری کنید.

در تالاب‌های محل حضور پرندگان وحشی شنا نکنید. آب و مواد خوراکی خود را از دسترس پرندگان دور نگه دارید. هنگام پرکنی و قطعه کردن طیور از دستکش استفاده کنید و وسایل کار را با آب گرم و مایع ظرفشویی خوب بشویید.

از ذبح و خوردن پرندگان بیمار و مشکوک به آلودگی جدا خودداری کنید. گوشت مرغ را پس از آن که با حررات ۷۴ درجه سانتیگراد به مدت حداقل ۲۰ دقیقه پخته شد، مصرف کنید. زرده و سفیده تخم‌مرغ هم باید کامل سفت شود.سطح تخم مرغ‌های آلوده به خون و مدفوع پرنده را به خوبی بشویید. تخم مرغ‌های نشسته و گوشت خام پرنده‌ها را در کنار مواد خوراکی قرار ندهید. اگر به غذایی که می‌خوردید مشکوک هستید آن را به خوبی گرم کنید.

پرنده، گوشت و تخم مرغ را از دست‌فروش نخرید. در مناطق و خانه‌هایی که بیماری آنفلوانزای پرندگان وجود دارد یا مشکوک است، رفت و آمد نداشته باشید. با فرد بیمار حداقل یک متر فاصله داشته باشید و بدون دستکش به وسایل آن‌ها دست نزنید. دست‌ها را پس از تماس با وسایل آلوده و افراد بیمار بشویید.

منبع: گراش نما
نظرات بینندگان