کد خبر: ۱۰۶۹۷۲
تاریخ انتشار: ۰۰:۲۹ - ۱۱ اسفند ۱۳۹۵
مدیرکل کمیته امداد فارس:

ده درصد از مددجویان در سال جاری خودکفا شدند/ به۳۳ میلیارد تومان برای رفع مشكلات مددجویان سیل‌زده نیاز داریم

مدیرکل کمیته امداد فارس گفت: حدود پنج هزار واحد مسکونی مددجویان دچار خسارت شده است که ۳ هزار و ۵۰۰ واحد آسیب جدی دیده‌اند و برای رفع مشكلات آن‌ها نیاز به ۳۳ میلیارد تومان داریم.

به گزارش خبرنگار سرویس فرهنگی اجتماعی شیرازه، محمد بذرافشان در نشست خبری به تشریح عملكرد ۱۱ ماهه این اداره‌كل طی سال جاری پرداخت و با اشاره به وقوع سیل اخیر در شهرستان‌های جنوبی فارس گفت: در این سیل برخی از مددجویان متضرر شدند كه ما در حال كمك‌رسانی به آن‌ها هستیم و تاكنون ۵۰۰ میلیون تومان كمك‌های بلاعوض از جمله اقلام ضروری مانند پتو و بخاری بین سیل‌زدگان توزیع شده است.

وی با تصریح اینكه منزل تمام مددجویان تحت پوشش بیمه دانا قرار دارد، گفت: گزارشات و مستندات منازل آسیب‌دیده تکمیل و برای مسئولین ذیربط ارسال شده است که از هفته آینده مدیرعامل بیمه دانا با استقرار در فارس به پرونده آسیب‌دیدگان رسیدگی خواهد کرد.

افزایش 18 درصدی مددجویان جدید کمیته امداد در سال جاری

در ادامه مدیركل كمیته امداد فارس در پاسخ به سوال خبرنگار شیرازه با بیان اینکه مستمری هر خانوار بین 50 تا صد هزار تومان در ماه است، گفت: در سال جاری 18درصد پرونده ورودی جدید برای مددجویان تشکیل شده اما در مجموع حدود ده درصد از مددجویان خودکفا و از تحت پوشش خارج شدند.

بذرافشان با اعتقاد به اینکه اگر همت خیرین نیک‌اندیش نباشد نمی‌توان به اهداف تعیین شده جامه عمل پوشاند، گفت: در حوزه مشارکت یك بال تمام اقدامات ما كمك‌های مردمی و بال دیگر كمك‌های دولتی و امدادی است.

وی ضمن تقدیر از رسانه‌ها به ویژه صدا و سیمای فارس گفت: طی 20 روز از ماه مبارک رمضان که برنامه «مهمانی» ویژه کمیته امداد از صدا و سیمای فارس پخش می‌شد، تعداد 16 هزار حامی ایتام جذب شد و رتبه اول جذب حامی در جشن رمضان به استان فارس اختصاص یافت.

مدیرکل کمیته امداد امام خمینی(ره) فارس با بیان اینكه در ۱۱ ماه امسال مردم بیش از ۳۰ میلیارد تومان در قالب كمك‌های نقدی و غیرنقدی به ایتام كمك كردند، در حالی كه این رقم در مدت مشابه سال گذشته ۲۷ میلیارد تومان بود، گفت: در بخش زكات در سال گذشته ۱۶ میلیارد تومان زكات گردآوری شد در حالی كه امسال در ۱۱ ماه اخیر ۱۸ میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان زكات در فارس جمع‌آوری شده است.

بذرافشان برگزاری جشنواره عاطفه‌ها یک ماه مانده به بازگشایی مدارس را موفقیت‌آمیز ارزیابی و اظهار کرد: در قالب این جشنواره ۸۵ میلیارد ریال كمك‌های مردمی گردآوری شد كه این رقم نسبت به سال گذشته ۶۶ درصد افزایش داشته است.

وی ادامه داد: در حوزه مشاركت‌های مردمی سال گذشته ۸۶ میلیارد تومان و امسال حدود ۹۹ میلیارد تومان جمع‌آوری كردیم كه این رقم نسبت به سال گذشته ۱۴ درصد رشد داشته است.

نواخته شدن زنگ جشن نیکوکاری در مدارس

مدیرکل کمیته امداد فارس با بیان اینكه جشنواره نیكوكاری نیز از ۲۲ بهمن‌ما امسال آغاز شد و تا اواخر ماه جاری ادامه خواهد داشت، گفت: در قالب این جشنواره تا کنون حدود ۲میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان مردم فارس مشاركت كردند و پیش‌بینی می‌كنیم تا پایان سال این رقم به ۸ میلیارد تومان برسد.

بذرافشان از به صدا درآمدن زنگ جشن نیكوكاری ۱۸ اسفندماه جاری در مدرسه شاهد ۱۴ آموزش و پرورش ناحیه ۴ شیراز خبر داد و گفت: کمک‌های مردمی در جشنواره نیکوکاری را دپو نمی‎‌کنیم و توزیع‌ آن بین نیازمندان بلافاصله پس از دریافت آغاز می‌شود.

وی با اشاره به تهیه حدود پنج هزار فقره جهیزیه با اعتباری بیش از ۱۳ میلیارد تومان گفت: با همکاری سپاه فجر فارس و موسسه خیریه حضرت رقیه(س) جهیزیه نوعروسان که شامل کالا و لوازم خانگی و همچنین بسته های فرهنگی و معنوی است را تهیه می‌کنیم و با توجه به نتایج نظرسنجی از مددجویان، اقلام مادی و معنوی جهیزیه را تغییر خواهیم داد.

هدیه ازدواج همه زوجین مددجو تا پایان سال پرداخت می‌شود

این مقام مسئول با تصریح اینکه به هر تعداد از دختران و پسران خانواده های تحت پوشش که ازدواج کنند جهیزیه تعلق می‌گیرد و محدودیتی نداریم، گفت: برای تشویق پسران تحت پوشش کمیته امداد به آنان یک میلیون تومان هدیه ازدواج تقدیم می‌شود.

وی همچنین به مددجویان نوید داد که اعتبارات لازم برای تهیه جهیزیه و پرداخت هدیه ازدواج زوجین جوان تخصیص داده می‌شود و تا پایان اسفندماه به همه کسانی که در صف انتظار دریافت هستند، جهیزیه و هدیه ازدواج تعلق می‌گیرد.

مدیرکل کمیته امداد فارس از اعطای وام‌های ضروری به مددجویان خبر داد و گفت: در سال جاری ۱۲ هزار و ۵۰۰ فقره وام با اعتبار ۲۳ میلیارد تومان را به مددجویان خود اعطا كردیم البته هنوز قریب ۵ الی ۶ هزار نفر هم در نوبت دریافت وام هستند و ازکمیته امداد کشور قول مساعدت گرفته‌ایم که بتوانیم تعداد متقاضیان وام ضروری را تا پایان امسال به صفر برسانیم.

راه‌اندازی صندوق قرض‌الحسنه ولایت

بذرافشان با اشاره به راه‌اندازی صندوق قرض‌الحسنه ولایت گفت: در این صندوق وام‌ تا سقف ۵ میلیون تومان به مددجویان اعطا می‌شود و تلاش می‌كنیم تا این مبلغ را در سال آینده به ۱۰ میلیون تومان برسانیم.

وی در پاسخ به این سوال که برخی از مددجویان علیرغم نیاز فوری اما موفق به دریافت وام نمی‌شوند، توضیح داد: با رایزنی‌های انجام شده از هفته گذشته مصوب شد که وام تا سقف سه میلیون تومان، با دریافت یک چک و وام تا پنج میلیون تومان با یک گواهی کسر از حقوق ضامن یا دریافت دو چک به مددجویان پرداخت گردد.

شش هزار نفر از تسهیلات اشتغالزایی بهره‌مند شدند

مدیركل كمیته امداد فارس با اشاره به اعطای تسهیلات اشتغالزایی گفت: تا کنون ۹۱ میلیارد تومان وام اشتغال به مددجویان پرداخت شده است كه بالغ بر ۶ هزار نفر از این وام‌ها استفاده كرده‌اند ضمن اینكه ۱۹۹ مورد نیز طرح كارانگیزی، ۶۶۶ طرح توان‌افزایی، ۵۱۵۰ مورد طرح اشتغال و ۱۲۵ طرح كارآفرینی و همچنین ۳ هزار و ۹۸۲ طرح توسعه آموزش‌های مهارتی را اجرا كردیم البته ۶ هزار و ۲۸۰ مورد آموزش‌های پایدارسازی ما بوده است.

وی ادامه داد: به طور كلی ۱۲ هزار و ۷۰۶ نفرهم در حوزه اشتغال و هم در حوزه آموزشی از این تسهیلات بهره جسته‌اند كه نسبت به سال گذشته ۳۲ رصد داشته ایم.

بذرافشان همچنین از انجام ۵ هزار و ۵۵۶ فعالیت در حوزه مسكن مددجویان خبر داد و گفت: تاكنون ۷۳۰ واحد مسكونی روستایی را احداث كردیم و احداث مسكن شهری نیز ۵۵۰ واحد و تعمیرات جزئی نیز ۲ هزار و ۱۸۶ واحد بوده است، همچنین هزار و ۶۳۵ واحد نیمه تمام شهری و ۴۶۵ مورد نیز مسكن روستایی را تكمیل کرده‌ایم.

مدیركل كمیته امداد فارس با بیان اینكه قریب ۱۸ میلیارد تومان در حوزه مسكن تسهیلات اعطا كرده‌ایم، گفت: از این مبلغ ۱۰ میلیارد تومان اعتبارات دولتی و امدادی و قریب به ۴ میلیارد تومان كمك مردمی و ۴ میلیارد تومان دیگر هم به صورت غیرمستقیم یعنی از درآمد صدقات هزینه شده است.

وی به فعالیت‌های بخش فرهنگی این اداره‌كل طی سال جاری گفت: تاکید زیادی بر توانمندسازی اعتقادی، فرهنگی و تعالی و تقویت بنیان خاناده داریم که در این راستا ۶۴ هزار و ۷۵۴ نفر از خانواده ها از آموزش‌های لازم بهره‌مند شدند كه رشد ۴۰ درصدی نسبت به سال گذشته داشتیم.

بذرافشان با اشاره به برگزاری اردوهای یك روزه برای ۶ هزار و ۶۹۸ نفر از خانواده‌های ساکن شهرستان‌های فارس گفت: در سال جاری ۵ هزار و ۵۳۵ نفر از محرومان در قالب طرح «شوق زیارت» به مشهد مقدس اعزام شده‌اند كه نسبت به سال گذشته رشد ۶۰ درصدی داشتیم، همچنین امسال هزار و ۲۸۸ نفر نیز به عتبات عالیات اعزام شدند در حالی كه در سال گذشته تنها ۱۴۴ نفر اعزام شده بودند.

اجرای اردوی راهیان احمدی و محمدی(ع)عنوان برنامه دیگری بود كه وی از آن یاد كرد و گفت:‌ در این طرح با همکاری تولیت آستان مقدس شاهچراغ(ع) خانواده‌های محروم شهرستان‌ها و حتی از سایر استان‌ها به زیارت حضرت شاهچراغ(ع) اعزام می‌شوند.

۲۵ هزار دانش‌آموز فارس زیر چتر حمایت کمیته امداد فارس

مدیركل كمیته امداد فارس از وجود ۱۴ مجتمع فرهنگی با حضور حدود هزار دانش‌آموز در شهرستان‌های خنج، اقلید، مرودشت، ارسنجان، داراب، جهرم، اشكنان، لامرد و سپیدان خبر داد و گفت: ۱۳ كانون فرهنگی نیز برای مددجویان در استان مشغول به فعالیت است كه تعداد دانَش‌آموزان مورد حمایت ما در استان فارس حدود ۲۵ هزار نفر می‌باشد که هشت هزار و 44 نفر خدمات حمایتی دریافت می‌کنند.

هزار خانواده شهید استان فارس حامیان بهشتی فرزندان ایتام شدند

وی در ادامه برخی از طرح‌های ابتکاری کمیته امداد استان فارس را برشمرد و توضیح داد: یكی از طرح‌های ارزشمندی که به منظور زنده نگه داشتن یاد شهدا استان فارس در کشور پیشتاز اجرای آن می‌باشد طرح حامیان بهشتی است كه در قالب این طرح تا کنون هزار خانواده شهید هر كدام حمایت‌های مادی و معنوی یكی از فرزندان ایتام را به عهده گرفته‌اند.

بذرافشان با یادآوری اینكه ما قریب ۸۵ هزار حامی در طرح اكرام ایتام داریم، گفت: طرح دیگری به نام طرح حامیان آسمانی پیشنهاد شده است که اگر بتوانیم در قالب این طرح ماهانه از هر كدام از این حامیان ۲۰ هزار تومان جمع‌آوری كنیم می‌توانیم یك هزار و ۷۰۰ واحد مسكونی را برای نیازمندان بسازیم.

مدیركل كمیته امداد فارس با اشاره به اینكه تاكنون احداث ۷۰۰ واحد مسكونی آغاز شده است، افزود: ما امسال در حوزه جمع‌آوری صدقات گرچه رشد داشتیم اما قانع نشدیم لذا برای این كار طرح‌های صندوق كمك‌های مردمی را در شكل‌های متنوع برای دانش‌آموزان مدارس برخوردار شیراز در نظرگرفته و توزیع كردیم.

امدادگران دانش‌آموز، مسکن‌ساز می‌شوند

وی نام این طرح را امدادگران دانش‌آموز عنوان كرد و گفت: اگر هر دانش‌آموز مدارس برخوردار شیراز بتواند ماهانه ۲۰ هزار تومان در این صندوق‌ها واریز كند، ما می‌توانیم ماهانه ۸ واحد مسكونی را احداث كنیم که دانش‌آموزان و معلمان هر مدرسه می‌توانند واحدهای ساخته شده با مشارکت خود را به مددجویان تحویل دهند و این اقدام در اعتمادافزایی مردم موثر خواهد بود.

بذرافشان از تشکیل قرارگاه محرومیت‌زدایی خبر داد و افزود: این قرارگاه در ۵ محور ازدواج، فرهنگی،‌ درمان، اشتغال و مسكن فعالیت می‌كند كه برای اجرای این طرح نیاز به هم افزایی و مشاركت تمام دستگاه‌ها داریم.

وی، یكی از مهم‌ترین برنامه‌های این اداره‌كل را سركشی مداوم از خانواده‌های نیازمند عنوان و اظهار كرد: هرچه به پایان سال نزدیک‌تر می‌شویم دیدار و رسیدگی به خانواده‌های نیازمند را شتاب بیشتری می‌بخشیم و توجه ویژه به ایتام و زنان سرپرست خانوار را در سرلوحه امور خود قرار داده‌ایم.

نظرات بینندگان