کد خبر: ۱۰۷۰۰۵
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۱۲:۰۴ - ۱۱ اسفند ۱۳۹۵
اخبارویژه روزنامه‌های 11 اسفند؛

میتینگ انتخاباتی اصلاح‌طلبان با حضور غیرقانونی چند مقام دولتی/ دوئل مجدد نعمت‌زاده و سیف

روزنامه‌ها در لابه‌لای گزارش‌ها و سرمقاله‌ها، قسمتی از صفحات خود را به اخبار روزهای گذشته یا اخبار ویژه اختصاص می دهند که در ادامه به آنها اشاره می‌کنیم.
به گزارش شیرازه، روزنامه‌ها در لابه‌لای گزارش‌ها و سرمقاله‌ها، قسمتی از صفحات خود را به اخبار روزهای گذشته یا اخبار ویژه اختصاص می دهند که در ادامه به آنها اشاره می‌کنیم.

اخبار سیاسی
 کیهان
میتینگ انتخاباتی اصلاح‌طلبان با حضور غیرقانونی چند مقام دولتی

چند مقام دولتی در یک همایش کاملا انتخاباتی شرکت کردند.

فراکسیون امید به بهانه سالگرد انتخابات مجلس نشستی را برگزار کرد که ضمن آن حضار درباره نحوه حضور در انتخابات ریاست‌جمهوری اردیبهشت 96 تبادل‌نظر کردند. در این نشست در کنار محمدرضا عارف، موسوی‌لاری، علی مطهری و برخی دیگر از نمایندگان مجلس، دولتمردانی مانند وزیر آموزش و پرورش، امیری معاون پارلمانی رئیس‌جمهور، مرتضی بانک معاون کل سرپرست نهاد ریاست‌جمهوری، محمدحسین مقیمی، قائم‌مقام وزیر کشور و رئیس‌ ستاد انتخابات، معصومه ابتکار معاون روحانی و رئیس سازمان محیط‌زیست، علی ربیعی وزیر رفاه و کارحضور داشتند. عارف در این جلسه تصریح کرد گلایه از دولت را به بعد از گام سوم (انتخابات ریاست‌جمهوری) موکول می‌کنم.
 
او با طرح این سؤال که برای سال 96 چه باید بکنیم، گفت: در  سال96، با دو انتخابات ریاست‌جمهوری و شوراها درگیر هستیم. و اگر بنا باشد گام سوم را پس از انتخابات 92 و 94 استوارتر برداریم، راهی جز هماهنگی نداریم. او در عین حال گفت به عملکرد برخی وزرا انتقاد داریم. مرتضی بانک نیز در این نشست سخنرانی کرد.

 فعالیت‌های انتخاباتی مقامات دولتی طبق قانون ممنوع است مگر اینکه از سمت رسمی استعفا داده باشند.
 
شائبه دخالت دولتی‌ها در انتخابات

رئیس‌جمهور در همایش سراسری مجریان برگزاری انتخابات از همه دست‌اندرکاران برگزاری انتخابات خواست مراقب باشند از امکانات دولتی و عمومی، به نفع جناح و فرد استفاده نشود که این کار حرام است.

به گزارش سایت الف، اما به نظر می‌رسد تا همین جای کار و قبل از آغاز انتخابات بعضی اقدامات و سخنان مقامات دولتی همراستا با توصیه‌های رئیس‌جمهوری نمی‌باشد.

در حال حاضر بسیاری از وزرا و مقامات دولت یازدهم از حزب اعتدال و توسعه می‌باشند و این حزب بیشترین سهم را در شکل‌گیری کابینه داشته است. از سویی در انتخابات ریاست‌جمهوری سال 92، رئیس‌جمهور نامزد اصلی این حزب بود و این تشکل سیاسی از معدود گروه‌هایی بود که به صورت جدی به حمایت از روحانی پرداخته بود. در طول سه سال اخیر در بسیاری از همایش‌ها و جلسات این حزب در تهران و شهرستان‌ها نیز اعضا و وزرای دولت شرکت کرده‌اند.

براساس گفته‌های وزیر ارتباطات دولت یازدهم (که عضو شاخص حزب اعتدال و توسعه هم هست) رئیس ستاد انتخاباتی رئیس‌جمهور در دور دوم احتمالاً به ریاست معاون اجرایی رئیس‌جمهور، محمد شریعتمداری تشکیل خواهد شد.

روحانی دیروز در بخش دیگری از سخنان خود با طرح این سؤال که مگر می‌شود، برای کسب پیروزی یکی از جناح‌ها اصلاً در رقابت حضور نداشته باشد، گفت: «بعضی‌ها از آنجا که آمادگی ندارند، به دنبال حذف رقیب هستند، تا یکه‌تاز باشند، اصلاً مگر بدون رقابت زندگی معنا دارد؟ باید با محبت و دوستی در کنار هم با یکدیگر به رقابت سالم بپردازیم.»

اما به نظر می‌رسد این تفکر طرفدارانی جدی حداقل در بعضی از اعضای خود کابینه دولت دارد کافی است نگاهی داشته باشیم به سخنان و اقدامات وزرا و برخی مشاوران رئیس‌جمهور در راستای برگزاری انتخابات به صورت یک طرفه و با یک جناح و یا تخریب نامزدهای احتمالی جناح رقیب پیش از ورود به رقابت‌های انتخاباتی برای انصراف آنها.

محمود واعظی 19 آذر 95 در دیدار با اعضای حزب اعتدال و توسعه استان کردستان که استاندار، معاون نیروی انسانی، رئیس سازمان برنامه و بودجه، مشاورین استاندار و تنی چند از اعضای شورای شهر سنندج و مدیران حضور داشتند، اظهار کرد: «من فکر می‌کنم که در 29 اردیبهشت، انتخابات سختی خواهیم داشت چون هرکس با هر تفکری که کاندیدا شود، هدفش تخریب آقای روحانی است. ما فکر می‌کنیم اصلاً در حزب اعتدال و توسعه نباید احساس کنیم که انتخابات آسانی است.»

بدون شک این سخنان آن هم در جمع حزب‌ اعتدال و توسعه و مقامات محلی در تعارض و تضاد با سخنان دیروز رئیس‌جمهور می‌باشد.

از سوی دیگر حسام‌الدین آشنا، رئیس مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست‌جمهوری نیز تلاش دارد تا با هر گزینه احتمالی که از سوی گروه‌های رقیب برای انتخابات مطرح می‌شود به صورت تهاجمی برخورد نماید تا آنها را تخریب و از ورود به عرصه انتخابات بازدارد.

در این راستا زمانی که از سوی برخی رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی احتمال حضور قاسم سلیمانی در انتخابات مطرح بود، آشنا وارد میدان شد و در شبکه اجتماعی در راستای جنگ روانی و در حالی که مشخص نیست مخاطب او چه کسی می‌باشد، عنوان می‌کند: «بگذاریم حاج قاسم در قله اسطوره‌ای دفاع از حریم و حرم بماند؛ نگذاریم او را چون محسن و باقر به کارزار کلید و گاز انبر بکشانند.»

یا زمانی که بحث نامزدی عزت‌الله ضرغامی، رئیس سابق سازمان صدا و سیما در انتخابات مطرح می‌شود دوباره رئیس مرکز بررسی‌های استراتژیک دست به کار می‌شود و در شبکه‌های اجتماعی می‌نویسد که بهتر است ضرغامی 4 سال دیگر صبر کند و بعد وارد رقابت‌ها شود.

یا اخیراً و در حالی که رئیس‌جمهور و برخی از وزرا پس از مدت‌ها تأخیر به دلیل مشکلات ریزگردها و قطعی آب، برق و تلفن به خوزستان رفته‌اند به موضوع معرفی نامزدهای احتمالی جبهه مردمی اصولگرایان واکنش نشان می‌دهد و می‌نویسد: «ده کاندیدا در انتخابات به مثابه فوتبال کافی نیست؛ باید یک دروازه‌بان هم استخدام کنید، به خصوص برای مراقبت از غضنفرها».

 خراسان

مجوز روحانی برای فروش یک مدرسه خارجی متعلق به ایران

بر اساس پیشنهاد وزیران عضو کمیسیون لوایح دولت که به استناد ماده 115 قانون محاسبات، مورد تایید حجت الاسلام روحانی رییس جمهور  قرار گرفته، مقرر شده مدرسه متعلق به سفارت جمهوری اسلامی ایران واقع در شهر بیروت خیابان محمد حوت، به مساحت 1176 متر مربع عرصه به فروش رسیده و وجوه حاصل از آن، مطابق قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت، صرف تکمیل طرح های نیمه تمام شود.

گردش کار عجیب در دولت برای ساخت یک دبستان

براساس گردش کار صورت گرفته در سیستم دولت، مقرر شده با توجه به پایان نیافتن اختلاف یک شرکت خصوصی و مسئولان اجرایی در استان تهران در خصوص اجرای قرارداد تخریب و بازسازی یک دبستان در مرکز پایتخت، این اختلاف با درخواست نماینده ویژه رئیس جمهور و ابلاغ معاون اول رییس جمهور، جهت بررسی اجرا یا تفسیر قرارداد مربوطه به شورای عالی فنی سازمان مدیریت و برنامه ریزی ارجاع شود!
 
 ایران
 
درخواست نوه صدام از ترامپ

نوه صدام، دیکتاتور سابق عراق از رئیس جمهوری امریکا خواست تا برای بازگرداندن اجساد افراد خانواده‌اش که در سال 2003 به دست نیروهای امریکایی در موصل کشته شده‌اند، بر ایران فشار وارد کند. به نوشته پایگاه «ارم نیوز»، «مسعود عدی» مدعی شد: ایران جنازه پدرم عدی، عمویم قصی، پسرعمویم مصطفى قصی، پسرعموی پدربزرگم برزان ابراهیم الحسن التکریتی و برادر پدربزرگم وطبان إبراهیم التکریتی را در اختیار دارد.

محاکمه سرکرده عرفان حلقه برگزار شد

محاکمه محمدعلی طاهری سرکرده عرفان حلقه، به اتهام  افساد‌فی‌الارض در شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی احمدزاده  برگزار شد.
 
سید محمود علیزاده طباطبایی وکیل مدافع متهم  به تسنیم  گفت: روز دوشنبه [9 اسفندماه] دادگاه انقلاب برای رسیدگی به اتهامات موکلم تشکیل جلسه داد و نماینده دادستان  تهران همان کیفرخواست سال 93  که بحث افساد‌فی‌الارض بود را بار دیگر قرائت کرد و سرانجام ادامه رسیدگی به جلسه دیگری موکول شد.

اخبار اقتصادی
* جهان صنعت

- آثار برجام قابل مشاهده نیست

این روزنامه اصلاح‌طلب نوشته است:‌   اگرچه بیش از یک سال از اجرایی شدن برجام می‌گذرد با این وجود هنوز آثار آن را در جامعه به خوبی نمی‌توان مشاهده کرد. برخی از کارشناسان بر این باور هستند که دیدن نتایج برجام به زمانی بیش از این نیاز دارد و برخی نیز مدعی هستند که کشور‌های دیگر با وجود لغو تحریم‌ها هم چنان همکاری لازم را با ایران ندارند.

این مساله غیر‌قابل انکار است که کشور ما به علت داشتن اقتصاد بسته، انحصاری و دولتی سال‌ها با این باور سر کرده است که مصرف‌کنندگان از کمترین اهمیت ممکن برخوردارند و در مقابل این تولید‌کننده است که باید تا جای ممکن حمایت شود، کما اینکه امروزه در صنعت مشاهده می‌کنیم صنایع بزرگ ما نظیر خودرو‌سازی انحصاری هستند، در جهت حمایت از آنها خودروهای وارداتی با ارزش چند برابر ارزش حقیقی آنها فروخته می‌شوند و با این وجود کیفیت آنچنان پایین است که شرکت‌های داخلی نیز سال‌هاست در آستانه ورشکستگی هستند.

با این وجود آنچه اکنون بعد از ده‌ها سال باید با آن روبه رو شویم، اهمیت به سرمایه‌گذاران بخش خصوصی است، به این معنی که اگر قصد داریم کشور خود را از رکود خارج کنیم با توجه به کمبود منابع داخلی، نیاز به جذب سرمایه‌گذاری خارجی داریم و جذب سرمایه‌گذار خارجی با گذاشتن قوانین اضافه و تعیین باید‌ها و نباید‌های بیهوده میسر نیست، بلکه باید تلاش شود تا برای سرمایه‌گذار جذابیت ایجاد کنیم.

از سوی دیگر هنگامی که در تحریم قرار داشتیم چه در دولت قبلی و چه در دولت حاضر، مسوولین همواره از لزوم خروج از اقتصاد نفتی صحبت می‌کردند و با این وجود به جرات می‌توان گفت هیچ عمل در خور توجهی در این زمینه صورت نگرفت، چه پیش از امضای توافقنامه برجام و چه بعد از آن.

با توجه به آنچه گفته شد، روی کار آمدن ترامپ و سیاست‌های ضد ایرانی وی می‌تواند به ضرر اقتصاد کشور تمام شود و چه بسا باعث شود آنچه دولت یازدهم به دست آورده نیز از دست رود و وضعیت از برخی جهات از آنچه در دولت قبل بود نیز بدتر شود، چرا که اقتصاد ما کاملا وابسته به فروش نفت است و اگر قرار باشد نتوانیم مشتری‌های نفتی خود را حفظ کنیم، اقتصادمان نتواند ضربه‌ای دیگر را تحمل کند.

در همین راستا صندوق بین‌المللی پول طی آخرین گزارش خود اعلام کرده است که اگرچه ایران در سال 2017-2016 توانسته رشدی نسبی را در کارنامه اقتصادی خود ثبت کند اما در گزارش خود می‌افزاید به علت بلاتکلیفی ناشی از تحریم‌ها ریسک اقت شدید اقتصادی نیز برای کشور وجود دارد.بر این اساس صندوق بین‌المللی پول در گزارش سالانه خود از اقتصاد ایران اعلام کرد رشد اقتصادی ایران در طول سال ۲۰۱7-۲۰۱6 تحت تاثیر افزایش تولید نفت، بهبود یافت.به گزارش ایسنا، تولید ناخالص داخلی واقعی در نیمه اول سال ۲۰۱7-۲۰۱6 به میزان 4/7 درصد رشد کرد و از رکودی که در سال ۲۰۱6-۲۰۱5 مشاهده شد، بهبود یافت.
 
با این همه رشد بخش غیرنفتی با وجود رشد در سه ماهه دوم، به 9/0 درصد رسید که منعکس‌کننده تداوم مشکلات در دسترسی به فاینانس و بخش مالی داخلی و ضعف ساختاری است.تورم به نرخ تک رقمی کاهش پیدا کرد و به حدود 5/9 درصد که از اواسط سال ۲۰۱۶ به آن رسیده بود، باقی ماند.بازار ارزی خارجی با وجود نوساناتی که در اواخر سال ۲۰۱۶ شاهد بود، ثبات یافت و اختلاف میان نرخ مبادله ارزی رسمی و بازار به حدود ۱۵ درصد کاهش یافت.بر اساس این گزارش، پیش‌بینی می‌شود رشد اقتصادی در میان مدت در ۴.۵ درصد ثابت شود و رشد تولید ناخالص داخلی واقعی در سال ۲۰۱7-۲۰۱6به ۶/۶ درصد می‌رسد، اما در سال ۲۰۱8-۲۰۱7 به ۳/۳ درصد کاهش پیدا می‌کند.

پس از آن سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی و بهبود تدریجی در شرایط مالی داخلی، به سرمایه‌گذاری و رشد قوی‌تر بخش غیرنفتی کمک خواهد کرد. انتظار می‌رود حساب جاری همچنان در مازاد بماند زیرا صادرات بالاتر، رشد واردات مربوط به سرمایه‌گذاری را جبران می‌کند.صندوق بین‌المللی پول پیش‌بینی می‌کند تورم ایران بر مبنای سال به سال به 9/11 درصد تا پایان سال ۲۰۱8-۲۰۱7 رشد می‌کند که منعکس‌کننده رشد اخیر نقدینگی و تاثیر کاهش ارزش ریال است اما با اجرای سیاست‌های مالی و پولی، دوباره تک رقمی خواهد شد.این وام دهنده جهانی در گزارش خود خاطرنشان کرد: روند اشتغالزایی برای جذب شمار زیاد نیروهای کار جدیدی که وارد بازار می‌شوند، کند است و میزان بیکاری بالا می‌ماند.

* اعتماد


- حاشیه‌های نعمت‌زاده پایان ندارد


این روزنامه اصلاح‌طلب علیه وزیر صنعت نوشته است:  با آنكه دولت يازدهم به ماه‌هاي پاياني عمر خود نزديك مي‌شود، اما انگار گلايه‌هاي وزرا از هم تمامي ندارد. هميشه هم يك پاي اين گله‌گذاري‌ها هم محمدرضا نعمت‌زاده است. حالا يا ولي‌الله سيف از او گله دارد، يا تركان يا زنگنه. اين اواخر هم صداي طيب‌نيا و سيف هم درآمده. هر چند كه وزير كهنه‌كار صنعتي دولت روحاني همواره تاكيد مي‌كند، قصد ندارد اختلافات درون كابينه را به بيرون از مجموعه هيات دولت انتقال دهد، اما هر بار هم به طريقي نامه‌نگاري وزرا كه يك پاي ثابت آن هم وزير صنعت معدن و تجارت است رسانه‌اي مي‌شود و سر و صداي زيادي را به راه مي‌اندازد.

در همين راستا نيز به تازگي وزير صنعت معدن و تجارت در نامه‌اي چهار صفحه‌اي به معاون اول رييس‌جمهور محق بودن خود را براي دراختيار گرفتن مديريت سامانه جامع گمركي مطرح كرده است. هر چند كه رسانه منتشر‌كننده نامه، اصلا دقتي به محتواي نامه نكرده و موضوع را به تقابل و دعواي دو وزير تشبيه كرده، اما متن نامه بيشتر شبيه تذكر است تا گلايه و دعوا. با اين حال اين نامه‌نگاري جديد حرف و حديث‌هاي زيادي را به همراه داشته است به گونه‌اي كه در نخستين پس‌لرزه‌هاي اين نامه‌نگاري جديد زماني كه اسحاق جهانگيري، معاون اول رييس‌جمهور مورد سوال قرار گرفت به دفاع تمام قد ازعملكرد گمرك پرداخت و گفت: گمرك مسوول اصلي دروازه ورودي و پنجره واحد است.
 
گمرك دروازه اصلي كشور است و ورود وخروج كالا در آنجا اتفاق مي‌افتد. وي در واكنش به مشكل وزارت صمت با گمرك وضرورت رفع اين اختلاف گفت: حتما اين كار را مي‌كنم و حتما با هماهنگي دستگاه‌ها انجام خواهد شد، چون گمرك مسوول اصلي است و بايد دروازه ورودي و پنجره واحد گمركي در اختيار آن قرار بگيرد و وزارت صمت مسوول تجارت خارجي كشور هست و نظراتي هم دارد.
 
وي افزود: سامانه‌هاي خوبي در گمرك ايجاد شده، الان با سامانه‌اي كه در گمرك ايجاد شده ٢٣ دستگاه به هم متصل هستند يعني به محض اينكه شما در وزارت صمت ثبت سفارشي براي واردات انجام مي‌دهيد اين به صورت آنلاين و برخط در اختيار گمرك قرار مي‌گيرد. الان به محض اينكه به كسي ارزي در بانك تخصيص داده مي‌شود اين بلافاصله در اختيار گمرك قرار مي‌گيرد.
 
الان وقتي كه كشتي از مقصد حركت مي‌كند به گمرك اعلام مي‌كند كه من با اين كالاها بارنامه دارم و به سمت بندر ايران حركت مي‌كنم، بنابراين گمرك در مسير حركت كشتي تا رسيدن به اينجا تمام كارهايي كه بايد انجام بگيرد را انجام مي‌دهد، همچنين در مسير گمرك هم كاميون وقتي بيرون مي‌آيد، كاملا در كنترل گمرك است تا به انبار برسد. همين چند وقت پيش هم قرار شده بود كه محمد شريتعمداري، معاون اجرايي رييس‌جمهور بين نعمت‌زاده و طيب‌نيا حكميت كند.
 
اما ظاهرا وزير صنعت معدن و تجارت، چندان علاقه‌اي ندارد كه از مواضع خود كوتاه بيايد. دو روز پيش كه او همزمان دو نقد به دو مدير وزارت اقتصاد وارد كرد، اگرچه علي طيب‌نيا شخصا پاسخي نداد اما اسحاق جهانگيري، معاون اول به دفاع از گمرك پرداخت و براي نقد دوم هم ولي‌الله سيف شخصا به وزير صنعت معدن و تجارت پاسخ گفت. رييس كل بانك مركزي در پاسخ به انتقاد نعمت‌زاده نسبت به اينكه بانك‌ها فلج هستند، گفت: من هم قبول دارم بانك‌هاي ما مشكل دارند ولي بايد از جناب آقاي نعمت‌زاده سوال شود ريشه مشكلات نظام بانكي كجاست؟ واقعيت اين است كه تحميل تسهيلات تكليفي و رفتارهاي غيراصولي و همچنين مشكلات و ناكارآمدي‌هاي توليد در سال‌هاي گذشته چنين مسائلي را براي نظام بانكي به وجود آورده است.
 
نبايد هر گونه تقاضاي تسهيلات از يك واحد كه مدعي توليد است مورد حمايت بدون چون و چرا قرار گيرد. بانك وظيفه تخصيص بهينه منابع را دارد و بر اساس كار كارشناسي تشخيص مي‌دهد كه كدام فعاليت اقتصادي توجيهات لازم را براي تخصيص منابعي كه از محل سپرده‌هاي مردم تامين شده است، دارد.

وي ادامه داد: مديران نظام بانكي در مقابل سپرده‌گذاران مسوولند و منابع آنها را بايد در پروژه‌ها و فعاليت‌هايي به كار بگيرند كه مطمئن هستند در مسير درست استفاده مي‌شود و سوخت نخواهد شد. ايشان نمي‌توانند به بانك‌ها دستور بدهند يا خط مشي تعيين كنند. مسووليت سياستگذاري پولي با بانك مركزي و شوراي پول و اعتبار است. از ايشان انتظار دارم به وظايف اصلي خودشان بپردازند و از بيان چنين اظهاراتي كه عمدتا قدرناشناسي نسبت به تلاش‌هاي گذشته بانك‌ها از آن استنباط مي‌شود، بپرهيزند.

سيف در پاسخ به نعمت‌زاده با طرح اين سوال كه مگر اتومبيل توليدي ما مي‌تواند با اتومبيل‌هاي ساخت ديگر كشورها مقايسه شود؟ گفته است: نظام بانكي ناچار است به تدريج نسبت به پياده‌سازي استانداردهاي عمليات بانكي اقدام كند تا در آينده بتواند از شرايط نامناسب فعلي (به تعبير ايشان فلج) خارج شود. بانك‌هاي پيشرفته بر اساس استانداردهاي عمليات بانكي روز نمي‌توانند به يك بنگاه اقتصادي كه ورشكسته است و ساختار مالي درستي ندارد و يا براي محصولاتش بازار وجود ندارد و فعاليت جاري زيان‌ده انجام مي‌دهد، تسهيلات بدهند. اعطاي اين تسهيلات يعني انباشته‌تر شدن مطالبات معوق.
 

* تعادل


- 8 هزار توليد‌كننده: به داد ما برسيد


این روزنامه اصلاح‌طلب نوشته است:‌ روز گذشته، فراكسيون توليد اتاق بازرگاني در يك نشست خبري با حضور روساي فراكسيون و جمعي از روساي تشكل‌هاي عضو فراكسيون اقدام به انتشار بيانيه‌يي عليه نظام بانكي كشور كرد. هرچند مسوولان اين فراكسيون، اين بيانيه را خطاب به بانك مركزي و راهكارهاي براي بهبود عملكرد نظام بانكي با توجه به مشكلات توليدكنندگان بيان كردند اما در صورت اجراي اين بيانيه بايد شاهد تغييرات زيادي در نظام بانكي كشور باشيم.
 
اين فراكسيون در بيانيه‌اي، ۲۶‌بندي با انتقاد از سياست‌هاي بانك مركزي و عملكرد بانك‌ها به بيان پيشنهاداتي پرداخت. اين بيانيه كه به امضاي هشت هزار واحد توليدي، ده‌ها تشكل و انجمن و سنديكاي عضو بازرگاني ايران رسيده، انتقاداتي صريح و روشن به قراردادهاي تسهيلات بانكي، نرخ سود، چگونگي اخذ وثيقه و ساير مشكلات بين توليدكنندگان و بانك‌ها مطرح كرده است.

در اين ارتباط ابوالفضل روغني، رييس كميسيون صنعت اتاق بازرگاني ايران با اشاره به اينكه بخش توليدي، رييس‌جمهور و نمايندگان مجلس و فقها از وضعيت سود بانكي ناراضي هستند و فقط بانك‌ها از عملكرد خود راضي هستند گفت: متاسفانه كماكان بانك‌ها در همين مسير حركت مي‌كنند وصنعت در حال نابودي است. وي با تاكيد بر اينكه بطور حتم توليدكنندگاني كه از بانك‌ها تسهيلات گرفته‌اند جدا از افرادي هستند كه منابع بانك را هدر داده‌اند، افزود: برخي بدون وثيقه، تسهيلات دريافت كردند در حالي كه توليدكنندگان هرگز چنين مشكلاتي را براي بانك‌ها نداشتند و از چنين افرادي نيز حمايت نمي‌كنند.
 
رييس كميسيون صنعت اتاق بازرگاني ايران با اشاره به اينكه دولت يازدهم، نرخ تورم را از ۴۰درصد به ۱۰درصد كاهش داد گفت: انتظار بود رابطه منطقي بين سود و نرخ تورم ايجاد شود. همچنين محسن حاجي بابا از اعضاي هيات نمايندگان اتاق بازرگاني ايران اعلام كرد: اين بيانيه خطاب به بانك مركزي است و نه شبكه بانكي و از ديدگاه ما مشكل بايد از بانك مركزي حل شود اما اگر بانك مركزي توان حل مشكلات را ندارد اين مشكل ديگري است. هدف از اين بيانيه تهديد نيست ولي با توجه به اينكه 8هزار واحد توليدي پشت اين بيانيه هستند، نظام بانكي بايد تا خرداد به اين موضوع رسيدگي كند.

 

* خراسان

- دوئل مجدد کلامی نعمت زاده و سیف


این روزنامه حامی دولت از دعوای نعمت زاده و سیف خبر داده است:  روز گذشته رئیس کل بانک مرکزی و وزیر صنعت مجدد وارد مجادله کلامی بر سر عملکرد بانک ها در زمینه حمایت از تولید شدند. رئیس کل بانک مرکزی در واکنش به اظهارات وزیر صنعت که نظام بانکی را فلج و نزول خور خوانده بود، تسهیلات تکلیفی و ناکارآمدی های تولید را مسبب مشکلات کنونی نظام بانکی دانست.دو روز قبل بود که وزیر صنعت در چهاردهمین همایش تعالی سازمانی، از نظام بانکی انتقاد کرد.
 
به گزارش ایسنا، نعمت زاده با بیان این که در همه جای دنیا، بانک ها  بر اساس خدمات ارائه شده سود می‌گیرند، افزود: ما می خواهیم از طریق نزول خوری و دریافت بهره کار را پیش ببریم و به همین دلیل نیز کارمان برکت ندارد. وی به فرآیند گشایش اعتبارات اسنادی بانک ها اشاره کرده و گفت: ال سی را که یک روزه می‌توان بازکرد، یک سال طول می کشد و به همین دلیل بهره وری سرمایه پایین می آید. نعمت زاده در خصوص صدور ضمانتنامه ارزی تصریح کرد: بانک ها در مورد صدور ضمانتنامه ارزی باید بصورت موردی از بانک مرکزی مجوز بگیرند. سوال من این است که مگر بانک ها هیات مدیره ندارند و صلاحیتشان تایید نشده؟ پس علت این محدودیت ها چیست؟

در این رابطه، دیروز رییس کل بانک مرکزی به این اظهارات واکنش نشان داد. به گزارش ایبنا، وی تحمیل تسهیلات تکلیفی، رفتارهای غیر اصولی و همچنین مشکلات و ناکارآمدی‌های تولید در سال‌های گذشته را مسبب به وجود آوردن مسائل کنونی برای نظام بانکی بر شمرد. وی خطاب به نعمت زاده با بیان این که  ایشان نمی‌توانند به بانک‌ها دستور بدهند یا خط مشی تعیین کنند،افزود: از ایشان انتظار دارم به وظایف اصلی خودشان بپردازند.

 


* وطن امروز


-    ادامه بگومگوی دولتی‌ها


وطن امروز نوشته است: با پاسخ رئیس‌کل بانک مرکزی به اظهارات روز دوشنبه وزیر صنعت، بگو مگوی دولتی‌ها وارد فاز جدیدی شد.

به گزارش «وطن‌امروز» نعمت‌زاده با انتقاد از نظام بانکی کشور گفته بود بانک‌ها فلجند و نزول‌خواری می‌کنند. این اظهارات برای ولی‌الله سیف گران آمده و پاسخ وی را داده است.

ولی‌الله سیف در پاسخ به اظهارات سیف به پایگاه خبری بانک مرکزی (ایبنا) گفت:  من هم قبول دارم بانک‌های ما مشکل دارند ولی باید از جناب آقای نعمت‌زاده سوال شود ریشه مشکلات نظام بانکی کجاست؟ واقعیت این است که تحمیل تسهیلات تکلیفی و رفتارهای غیراصولی و همچنین مشکلات و ناکارآمدی‌های تولید در سال‌های گذشته چنین مسائلی را برای نظام بانکی به‌وجود آورده است. نباید هرگونه تقاضای تسهیلات از یک واحد که مدعی تولید است مورد حمایت بدون چون و چرا قرار گیرد. بانک وظیفه تخصیص بهینه منابع را دارد و بر اساس کار کارشناسی تشخیص می‌دهد که کدام فعالیت اقتصادی توجیهات لازم را برای تخصیص منابعی که از محل سپرده‌های مردم تامین شده است، دارد.

وی افزود: مدیران نظام بانکی در مقابل سپرده‌گذاران مسؤولند و منابع آنها را باید در پروژه‌ها و فعالیت‌هایی به کار گیرند که مطمئن هستند در مسیر درست استفاده می‌شود و سوخت نخواهد شد. ایشان نمی‌توانند به بانک‌ها دستور بدهند یا خط‌مشی تعیین کنند. مسؤولیت سیاست‌گذاری پولی با بانک مرکزی و شورای پول و اعتبار است.

رئیس‌کل بانک مرکزی گفت: از ایشان انتظار دارم به وظایف اصلی خودشان بپردازند و از بیان چنین اظهاراتی که عمدتاً قدرناشناسی نسبت به تلاش‌های گذشته بانک‌ها از آن استنباط می‌شود، بپرهیزند. وی افزود: نمی‌توان نظام بانکی ایران را بعد از تحمیل‌های گوناگون تسهیلات تکلیفی و فشارهای سنگین دوران تحریم ظالمانه، با بانک‌های کشورهای پیشرفته مقایسه کرد. مگر اتومبیل تولیدی ما می‌تواند با اتومبیل‌های ساخت دیگر کشورها مقایسه شود؟ ولی‌الله سیف با اشاره به فعالیت بانک‌ها گفت: خوب است منصفانه آثار مثبت فعالیت‌ بانک‌ها را در اقتصاد ملی و طی فراز و نشیب‌های بعد از انقلاب و جنگ تحمیلی مورد توجه قرار دهند. نهاد بانک نمی‌تواند صرفاً بدون هیچگونه محدودیتی، یک‌طرفه مورد استفاده قرار گیرد. باید فرصتی هم برای پرداختن به بانک‌ها و تقویت آنها قرار دهیم.

وی افزود: نظام بانکی ناچار است بتدریج نسبت به پیاده‌سازی استانداردهای عملیات بانکی اقدام کند تا در آینده بتواند از شرایط نامناسب فعلی- به تعبیر ایشان فلج- خارج شود. بانک‌های پیشرفته بر اساس استانداردهای عملیات بانکی روز نمی‌توانند به یک بنگاه اقتصادی که ورشکسته است و ساختار مالی درستی ندارد یا برای محصولاتش بازار وجود ندارد و فعالیت جاری زیانده انجام می‌دهد، تسهیلات بدهند؛ اعطای این تسهیلات یعنی انباشته‌تر شده مطالبات معوق.

سیف با اشاره به اظهارات نعمت‌زاده گفت: توقعات و خواسته‌های ایشان از نظام بانکی با مصالح اقتصاد ملی همراستا نیست.

وی افزود: متواضعانه خدمت ایشان توصیه می‌کنم فکر نکنند فقط نظر خودشان درست است؛ باید بدانند هر دستگاهی در دولت وظیفه‌ای دارد و باید آن وظیفه را با جدیت دنبال کند. بنگاه‌های اقتصادی و تولید‌ی ما نیز باید بتدریج ساختارهای خود را‌ اصلاح کنند و بدانند برای استفاده از منابع بانکی متناسب با سرمایه و اندازه‌شان محدودیت‌هایی وجود دارد.

سیف افزود: اگر هم در شرایط استثنایی عوامل منفی و بازدارنده اعطای تسهیلات مثل مطالبات معوق و چک‌های برگشتی نادیده گرفته شده است، نمی‌تواند همواره استمرار داشته باشد. رئیس‌کل بانک مرکزی در پایان گفت: این مطالب را مخصوصاً زمانی لازم می‌دانم مطرح کنم که خوشبختانه با همراهی و احساس مسؤولیت جدی همکاران اینجانب در نظام بانکی در طول سال جاری تامین مالی و تحرک‌بخشی به بیش از 22800 بنگاه کوچک و متوسط در اقصی نقاط کشور با حجم تسهیلاتی قریب 16 هزار میلیارد تومان به عنوان تنها یکی از اقدامات شاخص و موثر به ثمر نشسته و توانسته است تاثیر مثبتی در دستاورد مربوط به رشد اقتصادی داشته باشد.

به گزارش «وطن‌امروز» اظهارات دیروز سیف نشان می‌دهد قرار است حتی در ماه‌های پایانی عمر دولت یازدهم این بگومگوهای تیم اقتصادی ادامه داشته باشد و با وجود تفاوت دیدگاه‌ها تا این حد، رئیس دولت ترمیم تیم فرهنگی- ورزشی کابینه را به ترمیم تیم اقتصادی ترجیح داده است.

نظرات بینندگان
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
چهارشنبه ۱۱ اسفند ۱۳۹۵
0
اشکال کار چیه اینهمه دولت زحمت کشیده برا آسایش مردم حالا تو یه جلسه هم شرکت کنن شما حسودیتون میشه