کد خبر: ۱۰۷۰۱۳
تاریخ انتشار: ۱۵:۱۶ - ۱۱ اسفند ۱۳۹۵

نقش مخرب خرافات در بروز معضل اجتماعی، طلاق

بنیاد مقدس خانواده، بر عشق و محبت وروابط عاطفی و صمیمانه پی ریزی شده است و بهترین راه تحکیم اساس خانواده و صیانت از آن ، رعایت اخلاق انسانی از سوی زن و شوهر است. خانواده نمونه شایسته در اسلام، خانواده ای است که دستورات دین و عقل را در همه زمینه ها، از جمله مسایل اخلاقی اجرا کند.

به گزارش شیرازه، طلاق عامل از هم گسیختگی ساختار بنیادی ترین بخش جامعه یعنی خانواده است . طلاق پدیده ای است قرار دادی که به زوج امکان می دهد تا تحت شرایطی پیوند زناشویی خود را گسسته و از یکدیگر جدا شوند.

پژوهشگران و متفکران طلاق را یکی از آسیب های اجتماعی محسوب نموده و بلا رفتن میزان آن را نشانه بارز اختلال در اصول اخلاقی و بهم خوردن آرامش خانوادگی در مجموع دگرگونی در هنجارهای اجتماعی محسوب می دارند.

فاطمه خورسند از مشاورین خانواده و ازدواج  می گوید: در بهم خوردگی یک پیوند خانوادگی و در اصل میدان طلاق،  فقط یک زن و یک مرد نیستند که دچار سرخوردگی و افسردگی می گردند،  در صورت داشتن فرزند اول قربانیان بیگناه هم آن ها هستند و والدین  و اقوامی که به امید یک زندگی بادوام پسر یا دختر خود را به خانه بخت فرستاده اند.

وی گفت: با در نظر گرفتن فرهنگ مردم، آداب و سنن مذهبی و اجتماعی، شرایط خاصی برای طلاق در کشور ما وجود دارند با اینکه آمار طلاق از سایر کشورها کمتر است ولی همین آمار نیز هشدار دهنده است.

خورسند در ادامه افزود: هر چند مشکلات اقتصادی یکی از دلایل زیربنایی طلاق است و اغلب تعارضات از آن سرچشمه می گیرند اما در صورت وجود تفاهم و رابطه محکم عاطفی است می تواند از این گذر دشوار عبور کرد، دومین مسئله معضل مسکن است گرانی و کمیابی مسکن ارزان و مناسب نیز یکی از مراحل شرو بحث های طلاق زا می باشد.

وی در این مورد به نیافتن مسکن برای زوج های جوان در آستانه ازدواج اشاره کرد  و گفت: بعضاً مشاهده شده زوجه در مرحله عقد و قبل از عروسی به دلیل اقامت بیش از حد زوجه در خانه پدر به طلاق منجر شده همین جا ترس بسیاری از جوانان از ازدواج را به بهانه مسکن نباید از نظر دور داشت.

این مشاور خانواده ابراز کرد: عدم اقدام به ازدواج در سنین مقرر و عرفی نه تنها موجب پیدایش مشکلات اخلاقی و نهایتا فساد می گردد، بلکه عوارض روحی و روانی هم چون افسردگی و روان پریشی را نیز به دنبال دارد.

وی خاطر نشان کرد: انتخاب همسر بر اساس معیارهای ظاهری و سوری بیش از حد توان، دخالت های ناروای اطرافیان، تضاد تربیت و فرهنگ طرفین، اختلاف سطح تحصیلات، اختلاف سلیقه و عقیده زوجین بر سر اصول کلی زندگی و بعضاً کوچکترین موضوع جاری، چشم و هم چشمی مادی، معاشرت های مغایر با صیانت خانوادگی بویژه با افراد مجرد چه زن و مرد، تحریکات بر خواسته از حسادت های بعضی از اطرافیان، در کنار دلایل دیگر همچون هوسران بودن ذاتی مرد یا زن، اعتیاد منجربه ضعف جسمانی و شخصیتی به ویژه مضایق مادی، عدم امیدواری به آینده بخاطر بیکاری یا پایین بودن درآمد، باضافه دلایل شخصی دیگر همه و همه نهایتا منجر به حادثه شومی بنام طلاق می گردند.

خورسند یاد آور شد: اگر همسران جوان می دانستند که با سرکوفت ها و تحریکات غیر مستقیم چه سرنوشتی برای همسرانشان رقم می زنندقطعاً راضی نمی شوند که جفتشان به سرنوشت زندان یا اعدام برسند. البته سست شدن ارتباطات عاطفی به لحاظ زندگی ماشینی و بعضاً اشتغال هر دو نفر از زوجین نیز در بسیاری از طلاق ها نقش موثری داشته است.

این مشاور خانواده به نقش مخرب خرافات اشاره کرد و گفت:  رمالی،  سرکتاب باز کنی،  دعانویسی، فال بینی قهوه، چای، شمع و خرافاتی از این قبیل... در اینگونه مواقع به صورت چشمگیری خود را نشان می دهد و متأسفانه در مواقع بروز مشکلات محل مراجعات کثیری از افراد مراجعه به این محل ها می باشد.

وی در ادامه گفت: این قبیل شیادان با توجه به زمینه تسلط شغلی و شناخت حساسیت شرایط سنی در آب و تاب دادن هوو، مادر شوهر، دشمن داخلی، جاد و جنبل توسط آن ها با دریافت مبالغی هنگفت اقدام به دادن زبان بند، باطل سحر، پسرزایی و امثال آن ها می کنند.

وی افزود: متأسفانه بعضی از بانوان حتی تحصیل کرده ها راهنمایی های اینگونه افراد را ملکه ذهن خود می کنند و به صرف اینکه فلان فالبین درفنجان زنی بیگانه در طالع همسر او دیده کار را به جای باریک می رسانند.

فاطمه خورسند مشاورازدواج و خانواده گفت:  دقت در انتخاب همسر و آموزش های ضروری در این زمینه، تنزل توقعات به حد معقول و مقدور چه در مورد پسران مثل مهریه و چه در مورد دختران مثل جهیزیه و برخی از تحمیل هزینه های بیهوده مثل شیربها و مخارج کمرشکن عروسی و مثل آن از اصول اولیه تویعه و تشویق ازدواج و کاهش طلاق است.

وی در آخر افزود: گذشت و چشم پوشی از اشتباهات کوچک و تسامح در باب بعضی از خطاهای اولیه تا حدود بسیار زیادی می توانند از تولد بحث و جدال جلوگیری کنند. پرهیز از چشم و هم چشمی و خودداری از رقابت های بیهوده نیز از راهکارهای اصلی کمک به کاهش آمار طلاق است، چه آنکه رقابت های مسموم نه تنها سازنده نیست بلکه در نهایت ممکن است زوجین را به مجاری غیراخلاقی و غیر قانونی بکشاند که مقصدی جز ندامت و نابودی نخواهد داشت.

منبع:  نسیم شیراز



نظرات بینندگان