کد خبر: ۱۰۷۰۳۳
تاریخ انتشار: ۱۰:۳۰ - ۱۲ اسفند ۱۳۹۵
رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی شهرستان جهرم:

مشکلات ترافیکی در جهرم باید ریشه ای حل شود

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی شهرستان جهرم گفت: در حوزه‌ی راهنمایی و رانندگی بدون تردید، کاهش تصادفات محصول تلاش جمعی است و تغییر رفتارهای غیرصحیح زمانبر است، اما با فرهنگ‌سازی نهادینه خواهد شد.

به گزارش شیرازه، در حالی که تنها کمتراز بیست روز به پایان سال باقی مانده است و در آستانه‌ی آغاز سفرهای نوروزی و پیش‌فروش بلیط‌های نوروزی هستیم؛ سرگرد امیر جعفری، رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی شهرستان جهرم در گفتگو با خبرنگار ما، با اشاره به اهمیت رعایت قوانین راهنمایی و رانندگی از سوی رانندگان، گفت: توجه‌نکردن به قوانین رانندگی موجب واردآمدن خسارت‌های سنگین مالی و جانی به خانواده‌ها می‌شود.

سرگرد امیر جعفری با تأکید براینکه بسیاری از حوادث فوتی و جرحی شدید بنیان خانواده‌های حادثه‌دیده را درهم می‌شکند، ادامه داد: رانندگان متخلف در هنگام رانندگی به فکر عاقبت جبران‌ناپذیر تخلفات خود باشند.

وی با تصریح بر اینکه همه باید برای کاهش تصادفات تلاش کنیم، خاطرنشان کرد: وظیفه‌ی ما خدمت به مردم و حفظ امنیت آنهاست.

این مقام انتظامی، توجه‌کردن به فرهنگ ترافیک و رانندگی را مهم توصیف کرد و تصریح کرد: فرهنگ‌سازی ترافیکی یک اصل  مهم در کاهش تصادفات جاده‌ای است. وی با اشاره به اینکه فرهنگ‌سازی در امر قانون‌مداری، تأثیر زیادی در کاهش تخلفات و تصادفات داشته است، متذکر شد: هوشمندسازی کنترل ترافیکی از دیگر عوامل کاهش تخلفات و تصادفات است.

وی با تأکید براینکه هدف ما در فرهنگ‌سازی پیشگیری از بروز تصادفات در جاده‌هاست و اینکه همه‌ی ما باید در راستای ارتقاء فرهنگ جامعه به خصوص فرهنگ ترافیک کوشا باشیم، رانندگان متخلف را از دست‌درازی به حقوق دیگران برحذر داشت و گفت: فرهنگ‌سازی و آموزش صحیح قوانین راهنمایی و رانندگی از طریق رسانه‌ها و صداوسیما را یکی از مؤثرترین راهکارها در کاهش حوادث رانندگی است و چنانچه موفق به کاهش نقش نیروی انسانی در بروز حوادث رانندگی شویم نقش دو عامل دیگر یعنی جاده و وسیله نقلیه کمرنگ‌تر خواهد شد.

به گفته‌ی وی در حوزه‌ی راهنمایی و رانندگی بدون تردید، کاهش تصادفات محصول تلاش جمعی است و تغییر رفتارهای غیرصحیح زمانبر است، اما با فرهنگ‌سازی نهادینه خواهد شد.

رئیس پلیس راهور جهرم با اشاره به اینکه بی‌توجهی به جلو، خوردن و آشامیدن، استفاده از تلفن همراه و سرعت و سبقت غیرمجاز بسیاری از حوادث را رقم می‌زنند، متذکر شد: رانندگان متخلف نباید با انجام حرکات نمایشی و خطرناک آرامش شهروندان را برهم بزنند.

وی علت اصلی وقوع تصادفات در سطح جاده ها و خیابان های شهری را عدم توجه به جلو عنوان و خاطر نشان کرد: سرعت و سبقت غیرمجاز، عدم رعایت فاصله طولی، بی­توجهی به علائم راهنمایی و دستورات پلیس، از جمله عوامل اصلی وقوع تصادفات است.

جعفری با اشاره به ساختار فیزیکی موتورسیکلت و خطرات پیرامونی آن برای راکبان، گفت: متأسفانه استفاده‌کنندگان از این وسیله‌ی نقلیه از اقشار آسیب‌پذیر جامه هستند که در صورت بروز حادثه، صدمات جبران‌ناپذیری را متحمل می‌شوند. 

وی به ماده 20 قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی اشاره کرد و گفت: براساس این ماده، وضعیت راکبان موتورسیکلت و تخلفات آنان تعیین تکلیف گردیده، به گونه ای که قانون‌گذار برای متخلفان این حوزه علاوه بر جریمه‌ی نقدی توقیف یک هفته‌ی موتورسیکلت را مدنظر قرار داده و در صورت تکرار تخلف، وسیله‌ی نقلیه به مدت یک ماه توقیف می‌شود.

رئیس پلیس راهور جهرم بیان داشت: یکی از تخلفاتی که بعضاً در سطح شهر دیده می شود تیره‌کردن شیشه خودرو توسط برچسب است که اصطلاحاً به دودی‌کردن شیشه‌ی خودرو معروف است.

وی گفت: به استناد ماده‌ی 22 آیین‌نامه‌ی راهنمایی و رانندگی، نصب پرده یا کرکره یا هر چیز دیگری که مانع دید راننده وسیله نقلیه شود ممنوع است و این خود یکی از دلایل وقوع تصادف خواهد شد. جعفری از رانندگان خواست از دودی کردن شیشه و چراغ های خودروی خود جداً پرهیز کنند.

این مقام انتظامی افزود: خودرو به دلیل این تخلف متوقف شده و ضمن اینکه برابر قانون مبلغ 500 هزار ریال اعمال قانون می‌شوند، علاوه بر ان راننده موظف به رفع نقص و کندن برچسب‌های نصب‌شده بر روی خودرو خواهد بود.

وی بستن کمربند ایمنی را مهمترین عامل تضمین‌کننده در پیشگیری از مرگ و میر، ضربه‌ها و خونریزی‌های مغزی حاصل از تصادفات دانست و گفت:  تحقیقات و آمار پزشکان نشان می‌دهد که موثرترین وسایل کاهش مرگ و میر و جراحات جدی در تصادفات، کمربند ایمنی است.

وی با اشاره به اینکه حداکثر مدت زمان بستن کمربند ایمنی فقط 10 ثانیه است گفت: بستن کمربند ایمنی را جدی بگیرید و به خاطر این 10 ثانیه زندگیتان را به خطر نیاندازید.

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی جهرم، بخش مهمی از حل مشکلات ترافیکی را مربوط به همراهی و مشارکت مردم دانست و گفت: به طور قطع با همراهی مردم و رعایت صحیح فرهنگ ترافیک و با رعایت قوانین راهنمایی و رانندگی توسط رانندگان و شهروندان شاهد کاهش چشمگیر تصادفات خواهیم بود.

وی آمار مصدومان و کشته­ های ناشی از تصادفات موتورسیکلت را نگران کننده دانست و گفت: موفقیت در حوزه‌ی کاهش تصادفات موتورسیکلت‌سواران جز با همکاری خانواده ­ها میسر نیست.

سرگرد جعفری با تأکید بر اینکه کاهش حوادث رانندگی و ارتقاء فرهنگ ترافیکی با تلاش مضاعف، احساس مسئولیت و همت همگانی امکان‌پذیر است تصریح کرد: انتظار از نقش‌آفرینی پلیس به تنهایی در حوزه‌ی پیشگیری و کاهش حوادث و سوانح رانندگی شایسته نیست.

وی تصادفات را محصول تخلف رانندگان بی‌توجه به قانون دانست و گفت: هر گونه بی ­توجهی به قوانین و مقررات رانندگی تخلف بوده و با فرد خاطی برابر قانون برخورد خواهد شد.

جعفری، کار مأموران پلیس راهور را در برخورد با رانندگان متخلف به طبیب و پزشکی تشبیه کرد که دارویی تلخ، اما شفابخش برای درمان مریضش تجویز می کند.

رئیس پلیس راهور شهرستان جهرم بر اصلاح هندسی برخی معابر و میادین در شهر جهرم تأکید و تصریح کرد: مشکلات ترافیکی باید با دقت ریشه‌یابی و با طرحی جامع و با همراهی تمام دستگاه‌های مرتبط با حوزه‌ی ترافیک حل و فصل شود.

منبع:  پسین جهرم
نظرات بینندگان