کد خبر: ۱۰۷۰۴۲
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۲۳:۳۷ - ۱۲ اسفند ۱۳۹۵
مدیر کل منابع طبیعی فارس مطرح کرد:

خارج کردن 70 هزار هکتار از اراضی فارس از دست زمین خواران/ اعتبار و امکانات مهار آتش سوزی منابع طبیعی فارس کافی نیست

بوستانی، مدیر کل منابع طبیعی فارس گفت: یکی از پرونده های زمین خواری در یکی از شهرستان های فارس، 70هزار هکتار از عرصه‌های منابع طبیعی از دست زمین‌خواران خارج شد.
به گزارش شیرازه، مهرزاد بوستانی، مدیر کل منابع طبیعی استان فارس در آستانه هفته منابع طبیعی در نشست خبری در شیراز گفت:از ابتدای سال 95 تا کنون، 310 پرونده در ارتباط با تخریب و تصرف عرصه های منابع طبیعی در این استان تشکیل و رای صادره در زمینه تصرف اراضی ملی، منتج به رفع تصرف از 920 هزار هکتار از این اراضی در فارس شد. در پیوند با این تعداد پرونده متشکله، در مجموع 283 رای به نفع دولت صادر شد.

وی گفت: همچنین در مدت یاد شده، اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان فارس در قالب انعقاد تفاهم‌نامه‌ای با اداره کل اوقاف و امور خیریه این استان، تکلیف 540 هزار هکتار از اراضی مورد اختلاف این 2 نهاد را در فارس مشخص کرد.

مدیر کل منابع طبیعی استان فارس، وسعت عرصه های جنگلی و مرتعی این استان را 9 میلیون هکتار بیان کرد و افزود: یکی از اهداف مهم این اداره کل، حفاظت از عرصه‌های طبیعی است و اجرای طرح حفاظت مشارکتی اقدامی موثر در این زمینه است.

بوستانی ادامه داد: با هدف بهبود سطح حفاظت از عرصه‌های طبیعی، استفاده از توان بخش خصوصی و سازمان‌های مردم‌ نهاد،
این اداره کل در سال 95، در قالب اجرای طرح حفاظت مشارکتی 380 تفاهم‌نامه منعقد کرده است.
وی، مستند سازی را یکی از موضوع ها مهم و مورد توجه منابع طبیعی فارس دانست و بیان داشت: این اداره کل با همکاری اداره کل ثبت اسناد و املاک این استان، کار مستند سازی را برای 9 میلیون و 500 هزار هکتار از اراضی فارس به انجام رسانده است.

این مقام مسئول، بیان کرد: واگذاری عرصه‌های طبیعی به اشخاص حقیقی و حقوقی، با رویکرد انتفاع مالی انجام نمی شود بلکه با انعقاد قراردادی، طرفین مکلف به انجام موازین قانونی خواهند بود و بر روند اجرای دقیق مفاد قرارداد، نظارت صورت می گیرد.

بوستانی گفت: با رعایت موازین و اصول قانونی، موضوع واگذاری حق بهره‌برداری از عرصه‌های طبیعی، 2 پارک چشمه ابوالمهدی در شهرستان پاسارگاد و آزادگان در شهرستان فیروزآباد، به وسعت پنج هزار و 200 هکتار، در دستور کار قرار گرفته است.

مدیر کل منابع طبیعی استان فارس ادامه داد: در زمینه واگذاری عرصه منابع طبیعی به بخش خصوصی در محدوده نرگس زارهای کازرون، این اداره کل اتخاذ تصمیم در این زمینه را به فرمانداری و دهیاری این منطقه محول کرده است.

بوستانی، با اشاره به اینکه در سال 95 با اجرای طرح‌های مختلف افزون بر 110 هکتار به نرگس‌ زارهای کازرون اضافه شده است، اظهار داشت: به هیچ عنوان اجازه خروج پیاز گل نرگس و انتقال آن را به خارج از شهرستان کازرون نمی دهیم.

خارج کردن 70 هزار هکتار از اراضی فارس از دست زمین خواران

وی، در بخش دیگری از مطالب خود بیان کرد: با پیگیری یکی از پرونده های زمین خواری در یکی از شهرستان های استان فارس، 70هزار هکتار از عرصه‌های منابع طبیعی از دست زمین‌خواران خارج شد.

بوستانی افزود: عوامل این پرونده با جعل اسناد و نفوذ به بعضی از دستگاه‌ها، قصد زمین‌خواری داشتند که موفق به این کار نشدند.

او اضافه کرد: علاوه بر این پرونده، یک فقره زمین‌خواری 21 هزار هکتاری نیز در یکی از شهرستان‌های شمالی به موقع شناسایی و متوقف شد.

مهار 2 میلیون مترمکعب آب با اجرای طرح های آبخیزداری

مدیر کل منابع طبیعی فارس در بخش دیگری از مطالب خود گفت: سه میلیون و 800 هکتار از عرصه‌های منابع طبیعی استان فارس برای اجرای طرح‌های آبخیزداری و آبخوان‌داری مورد بررسی و مطالعه قرار گرفته است.

بوستانی ادامه داد: برای اجرای طرح‌های آبخیزداری و آبخوان داری در این میزان اراضی منابع طبیعی، نیازمند 700 میلیارد ریال اعتبار هستیم و در صورت مهیا شدن این اعتبار، ظرف چند سال این طرح ها عملیاتی خواهد شد.

وی گفت: اجرای طرح‌های آبخیزداری، زمینه‌ساز مهار سالانه 2 میلیون مترمکعب از آب های جاری خواهد شد و این اقدام عدالت در بهره‌ برداری از آب‌های ناشی از بارندگی در هر حوزه را محقق می‌کند.

او اضافه کرد: با توجه به اینکه وقوع بارندگی‌های طبیعی، سالانه در استان فارس امکان ذخیره 800 میلیون متر مکعب آب را در طرح‌های آبخیزداری این استان میسر می سازد، برای اجرایی شدن هر چه زودتر طرح های آبخیزداری و آبخوان داری که مطالعه آنها به اتمام رسیده، نیازمند همکاری خیران و مشارکت بخش خصوصی هستیم.

وی گفت: اجرای طرح‌های آبخیزداری به ویژه در شرایط کنونی می تواند از افزایش تبعات ناشی از خشکسالی پیشگیری کند و علاوه بر این در ارتقای سلامت محیط زیست موثر واقع شود.

اعتبار و امکانات مهار آتش سوزی منابع طبیعی فارس کافی نیست

مدیر کل منابع طبیعی استان فارس در بخش دیگری از این نشست خبری بیان داشت: میزان وقوع آتش سوزی در اراضی منابع طبیعی این استان در مقایسه با 2 سال قبل کاهش یافته است.

بوستانی گفت: در سال 93 بیش از 9 هزار و 500 هکتار از اراضی منابع طبیعی فارس بر اثر آتش سوزی از بین رفت اما این میزان در سال 94 به 2 هزار و 800 هکتار کاهش یافت و در سال 95 در 2 آتش‌ سوزی گسترده، 2 هزار و 100 هکتار از این اراضی آسیب دید.

وی افزود: در سال 95 یک فروند هواپیمای آبپاش، 11 مخزن خودرویی اطفای حریق و مقادیر قابل توجهی وسایل اطفای حریق انفرادی به استان فارس اختصاص داده شد.

بوستانی، با اشاره به اختصاص چهار میلیارد ریال برای مهار آتش‌سوزی در عرصه‌های منابع طبیعی استان فارس، گفت: این اعتبار و امکانات تخصیص یافته با توجه به وسعت اراضی جنگلی و مرتعی استان کافی نیست.

 بذرپاشی اراضی ملی تخریب شده در آزاد راه شیراز - اصفهان

وی، به نزدیک شدن به هفته منابع طبیعی اشاره کرد و گفت: برای نخستین بار در کشور با همکاری، پیمانکار پروژه آزاد راه شیراز- اصفهان، در قالب تفاهم ‌نامه‌ای، بذرپاشی 150 هکتار از اراضی ملی تخریب شده در این مسیر در روند اجرای این طرح عمرانی در دستور کار پیمانکار قرار گرفته است و این طرح با نظارت منابع طبیعی اجرا خواهد شد.

بوستانی اظهار کرد: همچنین به مناسبت هفته منابع طبیعی 400 اصله نهال بین مردم در فارس توزیع خواهد شد.

مدیرکل منابع طبیعی استان فارس بیان داشت: برپایی همایش‌های تخصصی و عمومی، پیگیری اجرای طرح‌های آبخیزداری و آبخوان‌داری از جمله برنامه هایی است که برای هفته منابع طبیعی این استان تدارک دیده شده است.

پانزدهم اسفند ماه در تقویم رسمی کشور به عنوان روز درختکاری نام گرفته و این روز سر آغاز هفته ای به نام منابع طبیعی است که تا بیست و یکم اسفند ادامه دارد
نظرات بینندگان
نظرات بینندگان
محمد
Iran (Islamic Republic of)
پنجشنبه ۱۲ اسفند ۱۳۹۵
0
فکری به حال زمینهای غرب بلوار طلاییه حد فاصل انتهای شهید کامفیروزی و صداقت کنید ظاهرا این زمینها توسط سازمان دولتی بفروش می رسد که در آینده روی آب و هوای شیراز تاثیر خوبی ندارد