کد خبر: ۱۰۷۱۲۴
تاریخ انتشار: ۰۸:۴۵ - ۱۵ اسفند ۱۳۹۵
توصیه‌های استاندار فارس به مدیران:

برای جذب اعتبارات ملی تلاش کنید/ از اموال عمومی در راستای منافع فرد یا جریانی خاص استفاده نکنید

استاندار فارس بر لزوم تلاش مدیران برای جذب بیشتر اعتبارات ملی در فرصت باقیمانده تا پایان سال مالی تأکید کرد.

به گزارش خبرنگار سرویس سیاسی شیرازه، سید محمد علی افشانی استاندار فارس در آخرین جلسه شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان فارس گفت: هنوز فرصت خوبی وجود دارد تا از محل اعتبارات ملی که فعلا در اختیار وزارتخانه‌ها است چه در قالب اوراق ملی و اسناد خزانه و چه به شکل نقدی سهم بیشتری برای استان گرفته شود.

وی با تصریح اینکه به هر میزان در جذب اعتبارات تلاش شود به همان میزان مردم سهم بیشتری از منابع ملی دریافت خواهند کرد، تأکید کرد: دستگاه های اجرایی تصوّر نکنند چون اعتبارات ملی است نیاز به پیگیری نیست و آن‌ها باید تنها جذب اعتبارات استانی را دنبال کنند، ما در اعتبارات استانی مشکلی نداریم و وظیفه اصلی مدیران این است که درصد بیشتری از تخصیص اعتبارات ملی داشته باشند.

استاندار فارس با اشاره به واریز 176 میلیارد تومان اسناد خزانه به حساب دستگاه‌های استانی گفت: هم دستگاه‌های که در این زمینه تلاش کردند و هم مدیرانی که اسناد را به فرابورس ارسال نکردند موقع تخصیص اعتبار فراموش‌نمی شوند.

افشانی با تصریح اینکه پول را با دادن گزارش و برقراری ارتباط با مرکز می‌دهند، خاطرنشان کرد: اعتبارات دولتی دیگر به این راحتی به دست نمی‌آید و معلوم نیست سال آینده بتوانند اسناد خزانه اسلامی و اوراق ملی را به اندازه سال جاری منتشر کنند.

وی ضمن اشاره به رشد 117 درصدی اعتبارات استانی در سال 96 نسبت به سال 95 گفت: مدیران باید برای سال 96 برنامه داشته باشند و استراتژی ها و سیاست ها و روش اجرا را برای رسیدن به اهداف مشخص کنند.

افشانی ادامه داد: مدیران علاوه بر داشتن یک برنامه جامع در حوزه فعالیت، باید پروژه محور باشند چرا که برنامه جامع آن‌ها حاصل پروژه‌های متعددی است که جمع آن برنامه سالانه مدیران است.

استاندار فارس از مدیران خواست که با مطالعه دقیق و جامع، تسلط کامل به برنامه ششم خصوصا در حیطه ماموریت و وظایف خود داشته باشند چرا که بدون احاطه و تسلط به قانون نمی توانند از این قانون در حوزه ماموریتشان برای پیشرفت استان استفاده کند.

وی مهم‌ترین نیاز مدیران و فرمانداران را تسلط به قانون دانست و یادآور شد: در بحث تسلط به قانون در انتخابات اسفند پارسال پیشنهاد گرفتن امتحان از فرمانداران و بخشداران برای آشنایی با قانون انتخابات را مطرح کردیم که این اتفاق برای انتخابات سال آینده نیز خواهد افتاد زیرا کسی که به قانون مسلط باشد بهتر می تواند انجام وظیفه کند.

استاندار فارس با تاکید بر اینکه مدیران باید تسلط کامل به قانون برنامه ششم داشته باشند زیرا پنج سال باید با این قانون کار کنند، گفت: یک سری احکام و ردیف هایی در قوانین است و کسانی که تسلط دارند می توانند با دنبال کردن آنها برای استان منافعی را به ارمغان بیاورند.

استفاده از اموال عمومی در جهت منافع فرد یا جریانی خاص ممنوع است
مقام ارشد دولت در فارس با اشاره به برگزاری دو انتخابات ریاست جمهوری و شورای اسلامی شهر و روستا در 29 اردیبهشت ماه 96 گفت: همانند دوره های گذشته هیچ دستگاه و سازمانی حق ندارد که از اموال و امکانات عمومی و دولتی در جهت منافع فرد یا جناحی خاص استفاده کند.

استاندار فارس از میزان مشارکت مردم در انتخابات به عنوان یک اصل مهم یاد کرد و گفت: بالا بودن مشارکت مردم هم یک سرمایه ملی و هم یک پشتوانه عظیم بین المللی است تا به پشتوانه آن بتوانیم در پشت میز مذاکره حرفمان را به کرسی بنشانیم.

افشانی تاکید کرد: همه کسانی که تریبون و امکاناتی در اختیار دارند باید از آن برای تشویق مردم و حضور حداکثری در انتخابات استفاده کنند.

استاندار فارس همچنین از مدیران خواست که مراقبت کنند تا کارمندان آن‌ها نیز از وقت و زمان اداری برای انتخابات هزینه نکنند.
افشانی افزود: یکی از مهمترین شاخص های توسعه یافتگی میزان مشارکت و قدرت انتخاب مردم است و هرچه کشور توسعه یافته تر باشد میزان مشارکت مردم بالاتر و قدرت انتخاب مردم هم بیشتر است بنابراین باید سعی کنیم که از این فرصت پیش رو برای فراهم کردن زمینه مشارکت حداکثری مردم استفاده کنیم.

کارنامه مدیران اجرایی قابل قبول است

استاندار فارس گفت: علیرغم کمبود منابع مالی و مشکلاتی که وجود داشت، کارنامه قابل قبولی از مدیران دستگاه‌های اجرایی در حوزه‌های مختلف داریم.

افشانی ارزیابی را یک نیاز و ضرورت دانست و افزود: در هفته دولت سال گذشته وقتی بحث انتخاب مدیران دستگاه های اجرایی که رتبه بالاتری داشتند مطرح شد برخی از دستگاه‌های اجرایی استان شاخص‌های اصلی خود را برای ارزیابی ارائه نکرده بودند، نتوانستیم کسانی که وضعیت مطلوب‌تری داشتند را به عنوان دستگاه برتر معرفی کنیم.

وی ضمن تاکید بر لزوم اعلام شاخص ها از سوی دستگاه های اجرایی گفت: یکی از مهمترین شاخص ها بحث جذب سرمایه گذاراست که علیرغم رشد پنج تا شش برابری در جذب سرمایه گذاری خارجی نسبت به پارسال در اعلام شاخص ها از سوی اداره کل دارایی استان این مهم اعلام و مطرح نشد.

افشانی ادامه داد: باید دید که مهمترین وظیفه دستگاه های اجرایی چیست و آن را به عنوان اولویت اول لحاظ کرد و سپس نمره ارزیابی را داد.
مدیران با تقویت نظارت برای مبارزه با فساد اداری تلاش کنند

استاندار فارس، ضمن تاکید بر لزوم نظارت مستمر و دقیق بر طرح ها و پروژه های زیر مجموعه دستگاه ها افزود: تقویت نظارت بر مجموعه از سوی مدیران کمک خواهد کرد که از میزان فساد کاسته شود.

افشانی نظارت بر سلامت مجموعه و سیستمی که مدیران بر آن مدیریت می کنند را مهم برشمرد و افزود: گرچه نهادهای نظارتی کار ارزیابی دستگاه‌ها را برعهده دارند اما بهترین ارزیاب خود دستگاه‌ها هستند چراکه از محرمانه‌های خود نیز اطلاع دارند.

استاندار فارس گفت: مدیران باید ببینید که منابعی که در اختیار دارند درست هزینه می شود یا خیر و اینکه میزان تناسب کار انجام شده با اعتبارات هزینه شده چگونه است؟

افشانی ادامه داد: باید برای سال آینده و برای مبارزه با فساد غیر قابل انکاری که در درون سیستم اداری و اجرایی ما وجود دارد تلاش کنیم که این فساد روز به روز کمتر و در نهایت حذف شود.

هماهنگی و همدلی بین دستگاه‌ها در جریان سیل اخیر سبب کاهش خسارات شد

استاندار فارس با اشاره به بارش های اخیر و جاری شدن سیل در برخی نقاط استان گفت: در این جریان این حادثه دستگاه های عضو ستاد مدیریت بحران عملکرد بسیار خوبی داشتند و بیش از هزار و 500 اکیپ در نقاط مختلف استان فعالیت داشتند و قطعا اگر این اکیپ ها از آمادگی لازم برخوردار نبودند در برخی مناطق که میزان بارندگی به بیش از 510 میلمتر نیز رسید با مشکلات بسیاری مواجه می شدیم.

افشانی گفت: میزان بارندگی که در طی پنج روز در برخی نقاط استان شاهد بودیم بیش از بارندگی یک و نیم سال گذشته بود اما هماهنگی و همدلی موجود بین دستگاه های عضو ستاد مدیریت بحران و همچنین نهادهای نظامی، انتظامی، امنیتی و اطلاعاتی منجر شد که میزان خسارت ها به حداقل ممکن برسد که معاون اول رئیس‌جمهوری و وزیر کشور قدردانی کردند.

وی ادامه داد: در جریان بارش های شدید اخیر به دنبال این نبودیم که بر روی مساله سیل تبلیغات داشته باشیم چرا که معتقدیم مساله اصلی استان خشکسالی بوده است و اگر بر روی سیل تبلیغات زیاد می شد مساله خشکسالی تحت الشعاع قرار می گرفت.

این مقام مسئول افزود: در جلسه هفته گذشته شورای عالی آب کشور که به دلیل جاری شدن سیل با تاخیر برگزار شد گزارش تهیه شده از وضعیت خشکسالی استان ارائه شد که میزان اعتباری که برای حل مشکل خشکسالی به استان اختصاص یافت حداقل 20 برابر اعتباری است که ممکن بود برای جاری شدن سیل به استان داده شود.

استاندار فارس خبر داد: یکی از این مصوبات جلسه شورای عالی آب، تصویب 350 هزار هکتار آبیاری تحت فشار برای استان با اعتباری بالغ بر دو هزار و 400 میلیارد تومان و تصویب تامین سالانه 12 درصد از کل اعتبار اجرای آن تا پایان برنامه ششم بود.

افشانی ادامه داد: به همین دلیل بود که در بر روی سیل تبلیغات گسترده نکردیم و اتفاقا در روز سیل فریاد خشکسالی سردادیم و اعلام کردیم که این سیل تاثیر چندانی برای رفع خشکسالی استان نخواهد داشت.

اصحاب رسانه بپرسند و بنویسند!

وی ضمن قدردانی از همراهی اصحاب رسانه در جریان بارش های سیل آسای اخیر و اطلاع رسانی مناسب افزود: در عین حال به اصحاب رسانه توصیه می کنم که اگر به دنبال کمک به جامعه و مردم هستند اول بپرسند و بعد بنویسند.

استاندار فارس بیان کرد: مدیران هم باید در خصوص اقدامات و کارهای انجام شده به موقع گزارش دهند چرا که ارائه گزارش کمک می کند مطالب آنگونه که هست منعکس شود.

استاندار فارس ضمن تاکید بر لزوم اطلاع رسانی در خصوص اقدامات و کارهای انجام شده گفت: امروز دولت مظلومانه تحت فشار سنگین قرار دارد و عده ای در تلاشند بگویند که هیچ کاری در کشور انجام نشده است.

وی ادامه داد: طی دو سال گذشته 240 کارگاه و بنگاه اقتصادی بالای 25 نفر کارگران خود را بر اساس لیست تامین اجتماعی اضافه کرده اند و تعداد کارگران و ماشین آلات پروژه آزادراه شیراز اصفهان نیز نسبت به سال گذشته 10 برابر و میزان اعتبارات آن نیز 50 برابر شده است. افشانی گفت: تمام این کارها در شرایط سخت و در زمان نبود منابع و امکانات ملی انجام شده که باید به مردم اطلاع‌رسانی شود.

کارنامه خوب استان فارس در اقتصاد مقاومتی

استاندار فارس در خصوص اقدامات انجام شده در بحث اجرای اقتصاد مقاومتی در این استان نیز گفت: در این زمینه استان فارس بر اساس نامه رسمی معاون اول رئیس جمهوری، تنها استان بزرگ کشور با کارکرد خوب است.


وی اضافه کرد: تاکنون 564 پروژه دولتی یا نیمه دولتی به بخش های مختلف واگذار شده که این کاری بسیار بزرگ بود که خودمان نیز ابتدای سال چنین انتظاری نداشتیم.

استاندار فارس ادامه داد: در بحث رونق تولید نیز بر اساس آمار ثبت شده در سامانه بهین یاب صنعت، تاکنون 557 میلیارد تومان تهسیلات پرداخت شده که این رقم معادل 108 درصد سهم استان فارس است درحالی که میانگین کشوری 55 درصد می‌باشد.

حذف پزشک خانواده به نفع استان نبود
استاندار فارس ضمن ابراز خرسندی از حل مشکل اصلی پزشک خانواده یعنی نظام ارجاع گفت: قطعا حذف پزشک خانواده نمی توانست به نفع استان باشد.
افشانی توضیح داد: بر اساس مصوبه ستاد اجرایی کشوری پزشک خانواده، تا اجرایی شدن پزشک خانواده در کل کشور، ارجاع به متخصص در استان فارس از ابتدای سال 96 به حالت اختیاری درآمد.

وی گفت: بر این اساس، چنانچه شهروندان به طور مستقیم به متخصص مراجعه کنند همانند سایر استان ها هزینه معاینه را پرداخت خواهند کرد و چنانچه با نامه ارجاع پزشک خانواه به متخصص مراجعه کنند یک هشتم دیگر استان ها حق ویزیت پرداخت خواهند کرد.

مدیران با آمادگی کامل به استقبال مهمانان نوروزی بروند

استاندار فارس در بخش پایانی سخنان خود با اشاره به نزدیک شدن به ایام تعطیلات نوروزی گفت: تمام امکانات و ظرفیت ها به کار گرفته شوند تا فارس و شیراز به بهترین شکل ممکن به میهمانان نوروزی معرفی شود و دستگاه ها و مجموعه ها در حوزه‌هایی که فعالیت می کنند به درستی ایفای نقش کنند.

افشانی ضمن تاکید بر اینکه مدیران باید با آمادگی کامل به استقبال میهمانان نورزی بروند، افزود: استان فارس قطعا امسال میهمانان نوروزی فراوانی خواهد داشت چرا که سرما در مناطق شمالی و غربی کشور هنوز ادامه دارد.


نظرات بینندگان