کد خبر: ۱۰۷۱۵۱
تاریخ انتشار: ۱۲:۰۸ - ۱۵ اسفند ۱۳۹۵
مدیر کل بنیاد مسکن استان فارس:

اکثر محصولات وارداتی ساختمان هیچ‌گونه ضمانتی برای تضمین کیفیت ندارند/طرح های انبوه سازی مسکن شهری، با اولویت استفاده از کالای ایرانی ساخته می شوند

مدیر کل بنیاد مسکن فارس گفت: برخی از مصرف کنندگان برای خرید تجهیزات ساختمانی به‌ ظاهر جنس و نشان تجاری محصول توجه دارند، درحالی‌که نوع برند به‌تنهایی برای تامین کیفیت کافی نیست
به گزارش شیرازه، تبلیغات متعدد کالاهای خارجی در جامعه  سبب شده تا مصرف‌کنندگان ایرانی اینگونه تصور کنند که کیفیت تولیدات ایرانی همانند اجناس خارجی نیست اما واقعیت آن است که کالاهای ایرانی حتی در بازارهای خارجی نیز مشتری خاص خود را دارند اما در داخل به دلیل عدم توجه مصرف‌کننده ایرانی، گاهی با برچسب مارک‌ها و برندهای خارجی به بازار عرضه می‌شوند.

تجربه کشورهای موفق در رونق اقتصاد و اشتغال نشان می‌دهد خرید کالاهای باکیفیت تولید داخلی می‌تواند با افزایش تقاضا، ظرفیت تولید را بالا برده و در نتیجه فضای بسیار مناسبی برای توسعه‌ و بهبود روز افزون صنایع داخلی و خروج از رکود و افزایش اشتغالزایی فراهم کند.

رهبر معظم انقلاب تاکنون بارها درباره اهمیت خرید کالای ایرانی تاکید کرده‌اند: «مصرف (کالای) داخلی، تولید داخلی را افزایش می‌دهد؛ تولید داخلی که افزایش پیدا کرد... بیکاری برطرف می‌شود؛ تولید که رونق بگیرد، یعنی تورم کم بشود، گرانی کم بشود، اشتغال افزایش پیدا کند؛ اینها همه به هم متصل است؛ یک سر این قضیه دست ما مردم است، که مصرف خودمان را چگونه انتخاب کنیم.»


نوع برند به‌تنهایی برای تامین کیفیت کافی نیست/ محصولات وارداتی چینی هیچ‌گونه ضمانت و پشتوانه‌ای برای تضمین کیفیت ندارند

عطا الله زمانی مدیر کل بنیاد مسکن استان فارس پیرامون استفاده از کالای ایرانی در انبوه سازی ها و ساخت و سازهای شهری و روستایی در گفتگو با خبرنگاران با تاکید بر لزوم استفاده از کالا و تجهیزات ایرانی در انبوه سازی ها و طرح های مسکن شهری و روستایی می گوید: با جلوگیری از مصرف کالاهای قاچاق و تجهیزاتی که هیچ اصالتی ندارند گامی در جهت تقویت اقتصادی داخلی برداشته می شود.

زمانی  با تاکید بر اینکه اولویت استفاده از تجهیزات ساختمانی و مصالح در طرح های انبوه سازی شهری و روستایی بنیاد مسکن استفاده از کالای ایرانی است افزود: ما بر روی استفاده از کالای با کیفیت ایرانی تاکید فراوان داریم، طرح های انبوه سازی مسکن شهری، طرح های مسکن مهر، طرح های خود مالکی و همه طرح هایی که از تسهیلات مسکن استفاده می کنند با اولویت استفاده از کالای ایرانی ساخته می شوند و دراین زمینه همه تمهیدات به کار گرفته شده است.

مدیرکل بنیاد مسکن استان فارس به مقررات ملّی ساختمان ایران، به عنوان فراگیرترین ضوابط موجود در عرصه ساختمان اشاره کرد و گفت: بدون تردید پایبند بودن به این قوانین نقش مؤثری در نیل به اهداف عالی تأمین ایمنی، بهداشت، سلامت و صرفه اقتصادی دارد، تاکید بر استفاده از کالای ایرانی در اجرای طرح های انبوه سازی می تواند رونق اقتصادی را به همراه داشته باشد و به توسعه اشتغال و معیشت بیانجامد.

زمانی اضافه کرد: ارتقای کیفی و افزایش عمر مفید ساختمان ها از جمله اهدافی است که با استفاده از مصالح استاندارد و تجهیزات با کیفیت ایرانی دنبال می شود، رعایت آموزه های فنی ساختمان و استفاده از مصالح و کالای ایرانی می تواند به عنوان نقطة عطفی در تاریخ مهندسی ساختمان کشور ایجاد تحول کند، بنیاد مسکن به عنوان یک نهاد انقلابی مبتنی بر مدیریت جهادی و نهاد برخاسته از متن انقلاب دراین زمینه پیشتاز است و می تواند الگویی برای دیگر سازمان ها و بخش خصوصی محسوب شود.

مدیرکل بنیاد مسکن استان فارس به استفاده از اقلام ایرانی به عنوان نماد کالای استاندارد اشاره کرد و گفت: برخی از مصرف کنندگان برای خرید محصولات و تجهیزات ساختمانی به‌ ظاهر جنس و نشان تجاری محصول توجه دارند، درحالی‌که نوع برند به‌تنهایی برای تامین کیفیت کافی نیست، در بازار انبوه سازی و مسکن ممکن است برچسب‌ها تغییر کند و اجناس خارجی را به نام ایرانی یا برعکس بفروشند. اصل کار این است که خریداران متخصص باشند و از قبل تحقیقات لازم را انجام داده باشند و از ایرانی بودن کالا و تضمین کیفیت آن اطمینان حاصل کنند.

زمانی در ادامه بزرگ‌ترین مشکل صنعت اقلام و لوازم مصرفی در صنعت ساختمان را واردات بیش‌ از حد محصولات مشابه خارجی دانست و گفت : فعالان اقتصادی باید واردات این کالا ها را محدود کنند. بیشتر محصولات وارداتی چینی و خارجی هیچ‌گونه ضمانت و پشتوانه‌ای برای تضمین کیفیت ندارند ، در حالی که تولیدکنندگان داخلی متعهد هستند در صورت بروز هرگونه مشکل در زمینه استفاده از محصولات پاسخگو باشند.

وی همچنین با یاد آوری استفاده از مصالح بوم آورد و داخلی در اجرای طرح های بهسازی ساختمان ها گفت: ما حتی الامکان سعی می کنیم در هر منطقه ای از مصالح استانداد و مرغوب همان منطقه برای بازسازی ها استفاده کنیم ، دراین زمینه تاکید بر این است که در کنار انبوه سازی، مقاوم سازی و بهسازی و بازسازی از مصالحی استفاده شود که رونق و اشتغال و تامین معیشت محلی و منطقه ای نیز ایجاد نماید و در نهایت نفعی به اقتصاد داخلی و اشتغال برساند.

نظرات بینندگان