کد خبر: ۱۰۷۱۸۸
تاریخ انتشار: ۲۳:۴۷ - ۱۵ اسفند ۱۳۹۵
استاندار فارس:

تخصیص اعتبارات ملی در گرو پیگیری مجدانه مدیران است/ حمایت از کشاورزان باید ادامه یابد

استاندار فارس گفت: مدیران باید با تهیه گزارش کارشناسی و داشتن استدلال کافی و درنهایت پی گیری مجدانه اعتبارات ملی را دریافت کنند.

به گزارش خبرنگار سرویس سیاسی شیرازه، سيد محمد علي افشاني در جلسه شوراي كشاورزي استان با بیان اینکه روش دریافت بودجه، تبلیغات نیست و اینگونه مصاحبه‌ها بیشتر برای خودنمایی است، گفت: در بحث اعتبارات سیل اخیر به دلیل ارائه گزارشات مستند، بیشترین اعتبار در میان استان‌های سیل‌زده برای فارس در نظر گرفته شده است.

وی ضمن تأکید بر اینکه باید حمایت از کشاورزان ادامه یابد، اظهار کرد: باید از اضافه شدن حتي يك هكتار سطح زير كشت در استان فارس جلوگيري شود چراکه با کشت گلخانه‌ای درآمد کشاورز با کمترین هزینه بالا می‌رود.

استاندار فارس با اشاره به اينكه 21 هزار حلقه چاه در اين استان خشك شده و ساير چاه ها نيز دچار كاهش دبي و افت كيفيت به صورت بسيار شديد شده اند، گفت: برداشت آب از چاه ها و سطح زير كشت محصولات كشاورزي بايد كاهش يابد و كشت هاي فعلي با محصولات كم آب بر مانند دانه هاي روغني و گياهان دارويي جايگزين شوند.

سه مصوبه شورای عالی آب برای فارس

مقام ارشد دولت در فارس به سه تصميم اتخاذ شده در جلسه شوراي عالي آب كشور در خصوص وضعيت خشكسالي اين استان اشاره و اظهار كرد: 350 هزار هكتار آبياري نوين و تحت فشار در طي پنج سال در استان فارس اجرايي خواهد شد كه معادل سالانه 70 هزار هكتار خواهد بود و بخش كشاورزي فارس بايد توان و ظرفيت خود را براي اجراي اين برنامه افزايش دهد تا در اولين سال اجراي اين برنامه حتما موفق به تحقق 70 هزار هكتار آبياري نوين شود

افشانی با بیان اینکه مجموعاً دو هزار و 400 ميليارد تومان اعتبار انجام اين پروژه است، ادامه داد: اگر در همان سال نخست نتوانیم این بودجه را جذب کنیم در سال‌های آینده بی‌گمان بودجه ما کاهش خواهد یافت.

وی دومين مصوبه شوراي عالي آب كشور براي استان فارس را افزايش سه برابري اعتبارات آبخيزداري اين استان در هر سال عنوان و اظهار کرد: همچنين سه برابر شدن اعتبارات تجهيز و نوسازي اراضي فارس ديگر مصوبه شوراي عالي آب در خصوص استان فارس بوده است.

استاندار فارس در بخش دیگری از سخنان خود با بيان اينكه جهادكشاورزي فارس كارنامه قابل قبولي در سال 95 داشته است، اين موفقيت را حاصل تلاش مديران اين بخش و همكاري ساير بخش ها و معاونت هماهنگي امور اقتصادي استانداري به ويژه در جذب اعتبارات طرح رونق توليد دانست و گفت: بانك كشاورزي استان نيز تلاش خوبي داشته و در بين استان‌هاي مشابه، جايگاه اول در ارائه تسهیلات رونق تولید را به دست آورده است.

افشاني با اشاره به اينكه سيل اخير درس هاي زيادي را به ما آموخت، افزود: همواره حوادث پندآموزند و با چوب تأدیب انسان ها را ادب مي كنند و در طول تاريخ باعث شده اند كه انسان ها در حوادث بعدي از تجربه گذشته استفاده كنند تا خسارات كاهش يافته و بهره وري افزايش پيدا كند.

وي با بيان اين كه آب در استان فارس كه پايه اقتصادي آن كشاورزي بوده و استعداد بالايي براي حداكثر بهره وري از آب را دارد، اهميت بسزايي دارد، گفت: سيل اخير به مديران و تصميم گيران كشور آموخت كه سدسازي كار خوبي است.

سد چشمه عاشق نی‌ریز به زودی افتتاح می‌شود

استاندار فارس ادامه داد: اگر همين بارندگي هاي اخير در بالادست شيراز رخ داده بود دچار مشكل مي شديم؛ اگر سيل در نورآباد ممسني رخ داده بود معناي سد پارسيان بهتر معلوم مي شد؛ اگر سد سلمان فارسي نبود پس از وقوع سيل اخير، بخشي از شهرها و روستاهاي ما از بين مي رفتند.

افشاني گفت: پس از وقوع سيل اخير، 31 ميليون متر مكعب آب در مخزن سد چشمه عاشق ني ريز ذخيره شد كه موجب تقويت سفره هاي آب زير زميني در وسعت فراواني اطراف اين محوطه مي شود و اين سد در آينده نزديك افتتاح خواهد شد.

استاندار فارس با اشاره به اینکه آب ذخیره شده در مخزن سدها باعث تقویت سفره های آب زیر زمینی و همچنین تبخیر آب و تقویت ابرها و بروز بارندگی خواهد شد، افزود: آبخیزداری، آبخوان داری و سدسازی برای مهار سیلاب‌ها ضرورت دارد.

برای تامین میوه شب ذخایر کافی داریم

افشاني در بخش ديگري از سخنان خود اظهارد اشت: استان فارس در زمينه تامين ميوه شب عيد با مشكلي مواجه نيست و ذخایر خوبی داریم که تنظیم بازار استان فارس در اولویت است و تا زمانی که نیاز استان رفع نشده است نباید به سایر استان‌ها میوه صادر کنیم.

وي با تقدير از عملكرد دامپزشكي استان فارس در زمينه مقابله با بيماري هاي طيور، افزود: علي رغم اين كه 22 استان كشور درگير موضوع بيماري هاي طيور از جمله آنفولانزا هستند در استان فارس مشكل جدي وجود ندارد و در همين زمينه ايستگاه هاي قرنطينه نيز تقويت خواهند شد.

استاندار فارس در بخش دیگری از سخنان خود با تاكيد بر اين كه معمولاً افراد ضعيف‌تر درخصوص بازپرداخت تسهيلات بانك ها خوش حساب تر هستند، گفت: عملكرد بانك ها بايد به گونه اي باشد كه افراد خوش حساب تشويق شوند.

در اين جلسه مديران استان به بيان ديدگاه‌هاي خود پرداختند؛ محسن صفدری، مدیر شعب بانک کشاورزی استان فارس گفت: تا کنون 14 هزار میلیارد ریال در استان فارس به بخش کشاورزی تسهیلات پرداخت کرده ایم و گرچه از نظر میزان منابع در رده پنجم قرار داریم اما از نظر رونق اقتصادی در بین سایر بانک‌ها رتبه اول را کسب کرده‌ایم.

برای معیشت کشاورزان حوزه سد درودزن تدبیر کنید

حیدر شیبانی، دبیر اجرایی نظام صنفی کارهای کشاورزی و منابع طبیعی فارس نیز با اشاره به پیش رو بودن فصل برداشت گندم خواستار آن شد که تدابیری برای خرید تضمینی گندم به قیمت خوب از کشاورزان شد تا مانند سال گذشته موجب نارضایتی کشاورزان نشود.

وی همچنین به مشکلات معیشتی کشاورزان حوزه سد درودزن اشاره و اظهار کرد: کشاورزان چندین سال است که با خشکسالی دست و پنجه نرم می‌کنند و با توجه به کمبود منابع آبی و منع کشت باید برای معیشت آنان تدبیری اندیشیده شود.

نظرات بینندگان