کد خبر: ۱۰۷۲۱۵
تاریخ انتشار: ۰۹:۲۴ - ۱۶ اسفند ۱۳۹۵
12 تشکل زیست محیطی و دانشجویی:

آقای استاندار: شیراز مشکل سیلاب ندارد که سد بزنید بلکه مشکل سوء مدیریت شهری است

12 تشکل زیست محیطی و دانشجویی طی نامه ای سرگشاده به استاندار فارس ضمن تهدید دانستن احداث سد تنگ سرخ برای مردم شیراز خواستار خارج شدن این طرح از دستور کار دولت شدند.
به گزارش شیرازه، معصومه ابتکار معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور امروز به استان فارس سفر می کند.

 بازدید و افتتاح یک فاز از پتروشیمی شیراز، بازدید از دریاچه نیمه خشک بختگان، حضور در «همایش توسعه همه جانبه شهرستان نی‌ریز»، شرکت در مراسم تجلیل از خانواده شهدای محیط بان، بازدید از سایت «گوزن زرد» ارسنجان از برنامه های سفر ابتکار به استان فارس است.

همزمان با سفر ابتکار به استان فارس نامه سرگشاده 12 تشکل زیست محیطی و دانشجویی خطاب به استاندار فارس جهت خارج نمودن ساخت سد تنگ سرخ از دستور کار دولت منتشر شد.
در این نامه آمده است:«تجربه سیلاب اخیر (هفته پایانی بهمن 95) زاویه دیگری از تهدید این سد را به نمایش گذاشت. در شرایطی که جریان رودخانه به راحتی از مسیر همیشگی عبور نمود و مردم شیراز، با آرامش این بارندگی را پشت سر گذاشتند، تصور کنید اگر سد تنگ سرخ ساخته شده بود با چه مشکلاتی روبرو  بودیم؟ اگر سد تنگ سرخ در بارشی مشابه یا سنگین تر از بارش اخیر، مانند سد محمدآباد جهرم تخریب، یا مانند سد نسا دریچه های آن باز می شد و هزاران متر مکعب آب در دقیقه وارد شیراز می شد امروز چه وضعیتی در شیراز حاکم بود؟»

متن نامه به شرح زیر است:

جناب آقای افشانی استاندار محترم فارس و رئیس شورای تامین استان
با سلام و احترام
همان گونه که بارها تاکید شده است از جمله مشکلاتی که کشور و استان فارس با آن دست به گریبان است دخل و تصرف بی محابا در طبیعت است که با پاسخ های سخت طبیعت نیز روبرو می شود. از جمله آنها برخی طرح های سد سازی است که باعث بروز مشکلات جدی شده است. یکی از این موارد سد تنگ سرخ شیراز است که اعتراضات بسیاری را به همراه داشته است، و خوشبختانه عملیات اجرائی آن فعلا متوقف است.

اما تجربه سیلاب اخیر (هفته پایانی بهمن 95) زاویه دیگری از تهدید این سد را به نمایش گذاشت. در شرایطی که جریان رودخانه به راحتی از مسیر همیشگی عبور نمود و مردم شیراز، با آرامش این بارندگی را پشت سر گذاشتند، تصور کنید اگر سد تنگ سرخ ساخته شده بود با چه مشکلاتی روبرو  بودیم؟ اگر سد تنگ سرخ در بارشی مشابه یا سنگین تر از بارش اخیر، مانند سد محمدآباد جهرم تخریب، یا مانند سد نسا دریچه های آن باز می شد و هزاران متر مکعب آب در دقیقه وارد شیراز می شد امروز چه وضعیتی در شیراز حاکم بود؟ جان و مال مردم نجیب این شهر چه سرانجامی می یافت؟
جناب آقای استاندار
بارها تاکید شده است که شیراز مشکل سیلاب ندارد که حل آن به سد نیاز داشته باشد، بلکه مشکل، سوء مدیریت شهری است که باعث می شود یک باران به یک بحران تبدیل شود.
ما امضا کنندگان زیر از شما به عنوان نماینده عالی دولت در استان فارس می خواهیم با توجه به تجربه اخیر، با جدیت تلاش نمائید سد تنگ سرخ از دستور کار دولت خارج شده و ردیف بودجه ای آن لغو گردد.
با تجدید احترام

1) موسسه سیزده فروردین
2) انجمن حیات ایران
3)جمعیت دوست داران طبیعت زاگرس
4) انجمن میراث زاگرس ممسنی
5) گروه اقدام سبز پارس
6) احیا کنندگان تالاب بین المللی کمجان
7) پاکسازان طبیعت فارس
8) انجمن اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه علوم پزشکی شیراز
9) انجمن اسلامی امید دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی شیراز
10) مجمع دانشجویان عدالتخواه دانشگاه های شیراز
11) تشکل دانشجویی آرمان دانشگاه آزاد شیراز
12) مجمع دانشجویی آرمان دانشگاه شیراز
نظرات بینندگان