کد خبر: ۱۰۷۲۱۸
تاریخ انتشار: ۱۰:۱۷ - ۱۶ اسفند ۱۳۹۵

دومینوی بازنشستگی وزرا/ وزرایی که از ادامه کار با روحانی منصرف شدند

وزرای شناخته شده دولت روحانی در آستانه انتخابات مهم سال 96 یکی پس از دیگری خبر از جداشدن از کابینه می‌دهند؛ آن هم وزرایی که به زعم دولتمردان، از مفاخر دولت محسوب می‌شوند!
دومینوی بازنشستگی وزرا/ وزرایی که از ادامه کار با روحانی منصرف شدندبه گزارش شیرازه، دومینوی تنها گذاشتن وزاری پرکار دولت روحانی این بار به محمدجواد ظریف رسید و وزیرخارجه کابینه یازدهم که بیشترین سهم را در تنها دستاورد سیاست خارجی حسن روحانی داشت هم به جمع جداشوندگان از دولت پیوست.
 
دیپلمات دولت تدبیر و ناامیدی از آینده
 
وزیر خارجه دولت تدبیر که با یکی از خبرگزاری‌های حامی دولت مصاحبه می‌کرد در پاسخ به خبرنگاری که پرسید: اگر در انتخابات پیش رو آقای روحانی بار دیگر رئیس جمهور شود و به شما پیشنهاد کنند مسئولیت وزارت خارجه را مجدد بر عهده بگیرید، آیا شما این پیشنهاد را قبول می کنید؟ گفت: من ترجیح می‌دهم که این پیشنهاد به فرد دیگری شود.
 
این اظهارنظر ظریف در حالیست که وی پیش از این به شایعه حضورش در انتخابات ریاست جمهوری نیز پاسخ منفی داده بود.
 
قاضی‌زاده هاشمی؛ وزیر عصبانی و خسته روحانی
 
وزیر دیگری که بی تمایلی خود را برای حضور در دولت دوازدهم با شرط انتخاب مجدد روحانی اعلام کرده بود، قاضی زاده هاشمی وزیر بهداشت است.
 
قاضی زاده نیز که طی ماه های اخیر و با شکست تقریبی طرح پر سر و صدای تحول سلامت بارها به جنگ لفظی با سایر اعضای کابینه رفته بود و خبرهایی نیز از عدم حمایت روحانی از سیاست های وی به گوش می‌رسید هم از قصد خود برای خروج از کابینه روحانی خبر داده بود.
 
وی در این باره گفته بود: به همه سیاسیون بگویید بعد از این دوره هم خیالشان راحت باشد، این آخرین حضور من در این عرصه است. به آقای رییس جمهور هم گفته‌ام که اگر چه که لیاقت نداشته‌ام ولی فقط همین دوره را در خدمتشان هستم.
 
طیب‌نیا و بازنشستگی در دولت بعدی روحانی
 
علی طیب نیا وزیر اقتصاد دولت یازدهم نیز دیگر مسئولی است که طی چندوقت اخیر قصد خود برای ترک روحانی را علنی کرده است.
 
او هم که جزو کم حاشیه و پرکارترین وزرای روحانی است نیز با اعلام جداشدن خود از دولت بعدی روحانی به شرط انتخاب مجدد گفته بود: در دولت بعدی نخواهم ماند. امکان ندارد. بمانم که چه؟ می‌روم دانشگاه درسم را می‌دهم، انتقادم را می‌کنم، کارهای پژوهشی‌ام را پیش می‌گیرم، حقوقم هم بیشتر است، فحش هم کمتر می‌خورم.

چرا وزرای کلیدی رئیس‌جمهور از ادامه راه با روحانی خسته شده‌اند؟

دیگر وزرا نیز کمابیش از تنها گذاشتن روحانی سخن گفته بودند. به عنوان نمونه می توان به محمدرضا نعمت زاده وزیر صنعت و رئیس ستاد انتخاباتی روحانی در سال 92 اشاره کرد که او هم خبر از بازنشستگی خود در سال آینده داده بود.
 
آنچه قابل ذکر است بررسی علت این اظهارات توسط دولتی‌هاست. مخصوصا سه وزیری که مهم ترین دستاوردهای دولت یازدهم نظیر برجام، طرح تحول سلامت و کنترل تورم را به دست آوردند و قطعا یکی از دلایل طرفداران روحانی برای انتخاب مجدد وی در سال آینده را تداوم همین روند می‌دانند که براساس این اظهارات قطعا محبوبیت روحانی را خدشه دار می‌کند.
 
دومینوی جدا شدن وزرایی که در بین مردم و در مقایسه با سایر همکاران خود در دولت هم به پرکاری شناخته می‌شوند و هم محبوبیت بالاتری را نیز دارا هستند قطعا تاثیر زیادی بر سبد رای روحانی در انتخابات آتی خواهد گذاشت.

حال سوال اینجاست چرا این افراد که در طی 4 سال گذشته به واسطه حضور در دولت کم تلاش روحانی بارها مورد انتقاد قرار گرفتند اکنون و در آستانه انتخابات سال 96 که مهم ترین عرصه سیاسی برای روحانی است او را تنها می‌گذارند؟
پیش از این نتیجه برخی نظرسنجی های منتشر شده مخصوصا آخرین نظرسنجی دانشگاه مریلند خبر از افزایش شدید میزان عدم محبوبیت حسن روحانی در میان مردم داشت که ترس از رای نیاوردن روحانی در انتخابات 96 می‌تواند یکی از علل این جدا شدن‌ها باشد.

بخش اعظمی از اصلاح‌طلبان نیز بر همین اساس بارها مطرح کرده‌اند که به دنبال گزینه های آلترناتیو و ضربه گیر برای روحانی در انتخابات هستند.

منبع: جهان نیوز
نظرات بینندگان