کد خبر: ۱۰۷۲۳۷
تاریخ انتشار: ۰۸:۲۸ - ۱۷ اسفند ۱۳۹۵
در جلسه شورای شهر شیراز مطرح شد:

عملکرد شورای شهر شیراز با تبعیض همراه است/مساجد نباید در شهر بدون پناه و بی یاور رها شوند!

زین العابدین عرب گفت: ما در شورای شهر نه تنها از این تبعیض ها جلوگیری نکرده ایم بلکه خودمان هم کمک کرده ایم و تبعیض گذاشته ایم.
عملکرد شورای شهر شیراز با تبعیض همراه است/مساجد نباید در شهر بدون پناه و بی یاور رها شوند!
به گزارش شیرازه، زین العابدین عرب شامگاه دوشنبه شانزدهم 16 اسفند ماه در دویست و هفتمین جلسه علنی شورای اسلامی شهر شیراز با اشاره به اصل اول تشکیل قانون شوراها مبنی بر جلوگیری از تبعیض در شهر اشاره کرد و گفت: متاسفانه ما این اصل را فراموش می کنیم در حالیکه یا از جهت هایی به شورا آمده ایم و یا از سازمان ها و نهاد های خاص به شورا آمده ایم!

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه، امور حقوقی و املاک شورای اسلامی شهر شیراز بیان کرد: ما در شورای شهر نه تنها از این تبعیض ها جلوگیری نکرده ایم بلکه خودمان هم کمک کرده ایم و تبعیض گذاشته ایم.

وی همچنین با بیان اینکه در شورا نرخ آبونمان فاضلاب شهری افزایش غیرمعقول داده شده است، تاکید کرد: این تبعیض و فشاری که بر روی مردم در حوزه پرداخت آبونمان برای فاضلاب شهری است باید برداشته شود.

سخنگوی شورای اسلامی شهر شیراز در بخش دیگری از سخنان خود با اظهار اینکه در شورای دوم و سوم در ایام  نزدیک انتخابات، برای اینکه جوی برای اعضای شورا پیش نیاید یک مصوبه داخلی ارائه می‌دادیم که به هیچ وجه هیچ عضوی از شورا حق استفاده از ماده 17 نداشته باشد، تصریح کرد: الان هم برای جلوگیری از ایجاد جو، مبنی بر اینکه اعضای شورای شهر با استفاده از این ماده می خواهند بهره انتخاباتی از این ماده ببرند، حق استفاده نداشته باشند و فعلا تنها در اختیار شهرداری باشد.

عرب، امر بی توجهی به برون سپاری ورزشی را از تاسفات شورای اسلامی شهر شیراز دانست و تصریح کرد: این طرح طی سه سال گذشته در شورا مطرح و کمیته مخصوص در نظر گرفته و مصوب، اما در صحن شورا برگشت داده شد و در کمیسیون نیز اهمیتی به این موضوع داده نمی شود.

وی با تاکید براینکه کار مردم را در اختیار خودشان بگذاریم تا با همکاری خودشان اداره شود، گفت: شهردار شیراز هم چندین مرتبه اعلام کرد که مجموعه های ساخته شده در شهرداری را می خواهیم با همکاری مردم اداره کنیم اما متاسفانه طرح برون سپاری ورزشگاه ها و فرهنگسراها ماند که ماند!

عضو کمیسیون تلفیق و هماهنگی دستگاهها در شورای اسلامی شهر شیراز شروع فعالیت های فرهنگی را ازافتخارات شورای دوم و سوم دانست و گفت: این فعالیت ها در آن زمان کلید خورد.

عضو شورای اسلامی شهر شیراز با بیان اینکه امروزه 50 زمین ورزشی سر باز در شیراز داریم، تصریح کرد: این زمین های ورزشی باید در اختیار مردم قرار بگیرد و خود مردم اداره اش کنند.

وی افزود: خیلی از زمین های چمن مصنوعی ما به دلیل مدیریت محلی نبودن استفاده نمی شوند.

مسئولان با تدبیر اندیشی از جیره بندی آب پیشگیری کنند

رئیس کمیسیون سرمایه گذاری و مشارکت های اقتصادی با اظهار اینکه استان فارس در اثر پدیده گرم شدن زمین دچار خشکسالی شده است، گفت: به نظر می رسد این روند در سال های آینده ادامه داشته باشد و در اثر آن بی آبی دامن گیر مردم این دیار در بخش های آب شرب، زراعی، باغات و دام شود.

ابراهیم شعرا بیان کرد: پیش بینی های سازمان ملل حاکی بر این است که در سال 2030 تا 40 درصد و در سال 2050، 55 درصد مردم از آب شرب بهداشتی محروم می شوند و از سال 2025، از هر 3 نفر مردم جهان 2 نفر دغدغه آب خواهند داشت.

وی با اشاره به اینکه در کشورمان در 40 سال گذشته نصف کشور در خشکسالی بوده است، افزود: 15 سال ترسالی، 5 سال نرمال و 20 سال خشکسالی را در چهار دهه گذشته تجربه کرده ایم.

عضو شورای اسلامی شهر شیراز در ادامه با بیان اینکه بر اساس شاخص های این سازمان، ایران باید در سال 2025 بتواند 112 درصد به منابع آب قابل استحصال خود اضافه کند، تصریح کرد: این امر غیرممکن است و از طرفی بررسی های انجام شده نشان می دهد که 71 درصد آب های به دست آمده بر اثر تبخیر و تعرق از دسترس خارج و فقط 29 درصد آن باقی می ماند لذا باید راهی برای جایگزینی پساب ها پیدا کنیم.

رئیس کمیسیون سرمایه گذاری و مشارکت های اقتصادی ضمن اشاره به گفته مدیرعامل شرکت مدیریت منابع آب در خصوص وضعیت 5 سد کشور از جمله سد درودزن گفت: وضعیت این سدها در شرایط قرمز قرار دارد.

شعرا منبع اصلی تأمین آب شیراز را ذخیره آب سد عنوان کرد و اظهار داشت: ذخیره موجود، در حال حاضر 345 میلیون مترمکعب است در حالیکه در سال گذشته 440 میلیون متر مکعب آب ذخیره داشته ایم.

وی بررسی وضعیت تالاب و دریاچه های مهارلو، بختگان، پریشان و ذخائر آبی را نشانی از کم آبی در اقلیم فارس دانست که از 16 سال قبل شروع شده است و گفت: متوسط باران سالانه شیراز تاکنون 194 میلیمتر بوده است که نسبت به سال قبل و در دوران بلند مدت همچنان کاهش نشان می دهد.

عضو چهارمین دوره از شورای اسلامی شهر شیراز در ادامه دلایل این موضوع را فرسوده بودن لوله های انتقال آب شرب، روش های قدیمی آبیاری در مزارع کشاورزی، عدم استفاده از روش های نوین، حفر چاه های غیرمجاز و برداشت بی رویه از منابع آب زیرزمینی، عدم صرفه جویی در مصرف آب شرب در خانواده و استفاده از آب لوله کشی در شستن ماشین، حیاط و غیره دانست که شهر را به سمت بحران خواهد برد.

رئیس کمیسیون سرمایه گذاری و مشارکت های اقتصادی بیان کرد: با وجود این مشکلات و کاهش بارندگی در فصل تابستان و گرمای هوا، احتمال کاهش آب شرب در شیراز زیاد شده و قبل از اینکه شهروندان را با جیره بندی آب روبرو کند باید چاره اندیشی شود.

وی فرهنگ سازی و اقدامات عملی برای مقابله با این رخداد را امری ضروری دانست و خطاب به مسئولان شهری و شهردار جهت حفظ منابع آب و پیشگیری از بحرانی شدن وضع منابع آبی، گفت: آموزش بهره برداران تحویل حجمی آب در مصرف بهینه، تغییر در الگوی کشت، محدود نمودن سطح زیر کشت با نیاز آبی بالا، اتخاذ سیاست های تشویقی برای صرفه جویی در مصرف آب، برداشت حداقلی از منابع زیرزمینی و افزایش راندمان انتقال و توزیع آب، تنظیم کاشت گونه های گیاهی در پارک ها به نحوی که میزان جذب رطوبت باعث خشکی دیگر درختان نشود و استفاده از پساب ها با تصفیه برای بازگشت به چرخه آبیاری از امور مهمی هستند که قابل توجه است.

مساجد نباید در شهر بدون پناه و بی یاور رها شوند!
رئیس کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر شیراز در صحن علنی شورای اسلامی شهر شیراز گفت: اجرای طرح مسجد محوری از صفر تا صد توسط شورا و شهرداری با توجه به مصوبه شورای فرهنگ عمومی و کمیسیون فرهنگی_اجتماعی همچون باقیات صالحات جاویدان خواهد ماند.

محمدرضا هاجری همچنین با بیان اینکه مساجد خاکریز مقاوم فرهنگی کشور است، اظهار داشت: مساجد نباید در شهر بدون پناه و بی یاور رها شوند.

وی از خیرین به عنوان رکن مهمی در ساخت مساجد یاد کرد و افزود: این موضوع دلیلی برای عدم حمایت از توجه به مسجد نیست.

تحول زیست محیطی بزرگی در کلان شهر شیراز با کاشت یک درخت توسط هر شهروند / دوران طلایی ساخت و ساز در کشور به اتمام رسیده است

رئیس کمیسیون عمران در شورای اسلامی شهر شیراز در نطق پیش از دستور خود با خطاب قرار دادن دولت تدبیر و امید گفت: دولت باید نسبت به برخورد قاطع با سوداگران و دلالان بازار برای کنترل قیمت ها به ویژه در ایام نوروز برنامه ریزی منسجم داشته باشد تا مردم با مشکل مواجه نشوند و اقلام، با تخفیف و در حراج های ویژه به مردم ارائه شود.

رضا محمدیان با اظهار اینکه، مردم باید حداقل روزهای عید را با آرامش بیشتر در کنار خانواده بگذرانند، تصریح کرد: مسئولان باید از فعالیت دلالان و فرصت طلبان که با ترفندهایی، اقلام و کالاهای مورد نیاز مردم را چند برابر می کنند و کام مردم را در ایام آغازین سال نو تلخ می کنند، جلوگیری کنند.

وی با اشاره به اینکه کلان شهر شیراز با سر سبزی و آب و هوای سالم در همه جا شناخته شده است، بیان کرد: وجود درختان در این امر اهمیت ویژه ای دارد لذا باید برای حفظ این مزیت، به درختکاری توجه ویژه ای شود.

عضو شورای اسلامی شهر شیراز همچنین گفت: اگر از جمعیت یک و نیم میلیون نفری شیراز، یک میلیون نفر در امر کاشت هر نفر یک درخت، همکاری کنند 400 هکتار به فضای سبز شهری اضافه می شود که در صورت تکرار چند ساله این فعالیت، تحول زیست محیطی بزرگی در این کلان شهر رقم می خورد.

محمدیان ورود مسافران نوروزی به شیراز را فرصتی برای معرفی جاذبه های شهری و توانمندی های شهری دانست و تاکید کرد: باید از این فرصت نهایت استفاده را داشته باشیم.

رئیس کمیسیون عمران شورای اسلامی شهر شیراز با اشاره به اینکه دوران طلایی ساخت و ساز در کشور به اتمام رسیده است، بیان کرد: شهرداری باید برای خروج از وابستگی به عوارض تدابیر جدی بیاندیشد که در این راستا مدیران شهرداری باید برای تحقق بودجه و بدست آوردن جذب 100 در صدی آن تمام تلاش خود را در تعریف و تقویت منابع درآمدی جدید و تقویت منابعی به غیر از عوارض ساختمانی بکار بندند.

وی در ادامه با اظهار اینکه درآمد تنها دریافت نقدینگی نیست، افزود: مدیریت هزینه، مدیریت صرفه، و صلاح و مدیریت پایاپای خدمات و کالا و رفع نیاز طرف مقابل را نیز شامل می شود که شهرداری باید مسیرهای جدیدی را در جذب سرمایه برای اجرای پروژه های عمرانی، خرید مصالح، خرید خدمات و غیره تعریف کند.

انتهای پیام/
نظرات بینندگان