کد خبر: ۱۰۷۲۴۴
تاریخ انتشار: ۰۷:۳۷ - ۱۷ اسفند ۱۳۹۵

درآمدهای استان فارس در سال 96 تعیین شد/ مردم چقدر باید مالیات پرداخت کنند؟

مرکز پژوهش های مجلس مدتی پیش گزارشی منتشر کرده که طبق آن، فارس در تولید ثروت در جایگاه قابل تامل هشتم! قرار دارد. قابل تامل تر این که این گزارش نشان می دهد استان فارس در میزان مصرف بودجه توسط استانها در رتبه دوم قرار دارد!
شیرازه؛ مجلس شورای اسلامی این روزها سخت در تلاشند تا پرونده دخل و خرج کشور در سال آینده را نهایی کنند و تحویل دولت دهند. نمایندگان چند روز پیش، در مصوبه‌ای درآمدهای استانها در سال 96 را تعیین کردند که بر این اساس تهرانی ‌ها بیشترین مالیات و ایلامی‌ها کمترین مالیات را در سال آینده پرداخت می کنند. در این بین طبق مصوبه بهارستان نشینان، قرار است استان فارس 22714551 میلیون ریال برای کشور درآمدزایی داشته باشد. در حالی که درآمدهای عمومی استان در سال 1395 حدود  3.21 هزار ميليارد ريال در نظر گرفته شده بود. یعنی سال 96 فارس باید 7 درصد بیشتر از امسال درآمدزایی داشته باشد.

درآمدهای استانی شامل همه مالیات‌های مستقیم و مالیات بر کالا و خدمات در استان‌ها، درآمد حاصل از مالکیت دولت و درآمد حاصل از خدمات در استان‌ها و درآمد حاصل از جرایم و خسارات است که در استان‌ها وصول می‌شود و طبق قانون به خزانه معین استان واریز می‌شود که البته نقش درآمدهای مالیاتی و به ویژه مالیات بر شرکت ها و ارزش افزوده نقش ویژه ای در درآمدزایی استان ها دارد. یعنی هر چه استانی بیشتر مالیات بدهد درآمدزایی بیشتری دارد و در این بین تهران، اصفهان، خوزستان، هرمزگان، خراسان رضوی، آذربایجان شرقی و بوشهر به دلیل تمرکز صنایع و شرکت ها از فارس درآمد بیشتری دارند و به سبب نفوذ مسولان برخی استان های مذکور عمده درآمدهای آن ها به خودشان برگشت داده می شود و حرکت پرشتاب توسعه ادامه می یابد و در استانی مانند فارس حتی برخی در آمدهای برحق آن به خزانه کشور می رود و دیگر هیچ وقت برنمی گردد.

مرکز پژوهش های مجلس مدتی پیش گزارشی منتشر کرده که طبق آن، فارس در تولید ثروت در جایگاه قابل تامل هشتم! قرار دارد. قابل تامل تر این که این گزارش نشان می دهد استان فارس در میزان مصرف بودجه توسط استانها در رتبه دوم قرار دارد!

بر این اساس، دلیل همه عقب افتادگی های فارس از قاقله توسعه و پیشرفت و صنعتی شدن، برخلاف نظر برخی مسئولین و کارشناسان و رسانه ها، تنها نورچشمی بودن و توجه ویژه دولت به برخی استان ها نبوده بلکه وقتی هرمزگان، خراسان رضوی، بوشهر از فارس پیشی می گیرند، سوی انگشت اشاره به سمت مدیریت ضعیف و ناتوان برخی مدیران استان در ادوار مختلف می رود که نمی توانند، حتی برسر یک سفره بنشینند چه برسد به این که سرمایه گذار بیاورند و جلو خروج سرمایه های مردم را بگیرند.
نظرات بینندگان