کد خبر: ۱۰۷۲۵۳
تاریخ انتشار: ۱۰:۳۳ - ۱۷ اسفند ۱۳۹۵
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس:

قصور ارشاد فارس در حوزه قرآن كم نیست و این را می‌پذیرم/بخشی از این جلسه نمادین است/ تصویر شما را واضح نمی‌بینم!

مریدی گفت:بخشی از این جلسه نمادین است به این منظور که سایر مدیران و مسئولان نیز از این اقدام تبعیت کنند و شهامت و جرأت پاسخگویی و به نقد کشیدن عملکرد خود را داشته باشند نه اینکه فقط به دادن گزارش کار اکتفا کنند.

به گزارش سرویس فرهنگی اجتماعی شیرازه، بهزاد مریدی مدیر کل فرهنگ و ارشاد فارس روز گذشته نشست نقد و بررسی عملکرد دو ساله اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس را با حضور خبرنگاران و نه فعالان و منتقدین فرهنگی برگزار کرد.

مریدی در این نشست در پاسخ به سوالی درخصوص شناسنامه‌دار شدن خبرنگاران گفت: متاسفانه مدت‌ها اتفاق نامبارکی شکل گرفته بود که عده‌ای تحت عنوان خبرنگار وارد فضای رسانه‌ای می‌شدند و بده بستان‌های اقتصادی در پشت برخی از خبرها شکل می‌گرفت که در شأن حوزه رسانه نبود.

مریدی ادامه داد: با فرمانداران مختلف استان جلساتی داشتیم و از آن‌ها خواستیم اجازه دهید صرفا کسانی در حرفه خبرنگاری نقش ایفا کنند که تجربه و شایستگی لازم را دارند و به یک جریان مشخص رسانه‌ای متصل هستند.

با بخش خصوصی و رپورتاژآگهی قهر نیستیم!

وی در پاسخ به این نقد که رپورتاژهای خبری استقلال و حریت رسانه‌ها را خدشه‌دار کرده و گاهی یک مدیر با پرداخت مبالغی تیتر برخی رسانه ها را به سمت خود معطوف می کند، ضمن اظهار تأسف از اینکه برخی مسائل اقتصادی بر ساختارها حاکم است درعین حال گفت: این به مفهوم این نیست که ما با سازمان‌ها، نهادها، بخش خصوصی و رپورتاژآگهی قهر باشیم بلکه این اتصال حوزه رسانه است و باید دوسویه باشد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس با تأکید بر اینکه خبرنگاران باید گزارشات خود را براساس واقعیت بنویسند و راستگو و امین باشند تا مردم برای خواندن نوشته‌های آنان زمان بگذارند، تصریح کرد: نباید حقیقتی را وارونه جلوه داد یا کسی را زیاد بولد کرد یا موضوعی را بیش از حد کمرنگ و پررنگ نشان داد چراکه اگر اعتماد به رسانه‌ها از بین برود، آیندگان از ما نخواهند پذیرفت.

در جلسه با وزیر ارشاد نماینده‌ای از مطبوعات فارس وجود نداشت

وی درخصوص عملکرد اعضای ششمین دوره خانه مطبوعات گلایه‌هایی را مطرح و اظهار کرد: من نمی‌خواهم راجع به عملکرد خانه مطبوعات قضاوت کنم و بهترین قاضی، اصحاب رسانه هستند اما اصرار داشته‌ام که با خانه مطبوعات ارتباط بیشتری داشته باشیم و فعال‌تر عمل کند. در ماه اول وزارت آقای صالح‌امیری، سه ساعت با وزیر و استاندار فارس جلسه‌ای با حضور روسای همه تشکل‌ها برگزار شد اما علیرغم پیگیری‌هایی که انجام شد نماینده‌ای از اهالی رسانه و خانه مطبوعات در این جلسه حضور نداشت که مشکلات را بازگو و مطالبه‌گری کند.

مریدی یکی از دلایلی که نشست‌ها با اصحاب رسانه کمتر برگزار می‌شود را وجود جریان‌های فکری بیرون از ساختار حاکمیت دانست و افزود: حجم برنامه‌ها به گونه‌ای است که باید خود اصناف تلاش کنند و هر اتحادیه و انجمنی که بیشتر حضور و مطالبه داشته باشد، بیشتر در محضر آنان هستیم.

وی دلیل دیگر عدم برگزاری نشست‌های خبری برای معرفی برنامه‌های اداره کل ارشاد را اینگونه عنوان کرد که به دلیل حجم زیاد برنامه‌ها دوست ندارم به اصحاب رسانه زحمت دهم و احساس بدی دارم که مبادا خودنمایی شکل بگیرد و برخی بگویند برنامه‌ها را به رخ می‌کشد اما از هرکسی که سوالی را مطرح کرده استقبال کردم و به یاد ندارم در 24 ساعت شبانه‌روز پاسخگوی سوال اصحاب رسانه نبوده باشم.

مسئولان جرأت به نقد کشیدن عملکرد خود را داشته باشند

مدیرکل ارشاد تصریح کرد: بخشی از این جلسه نمادین است به این منظور که سایر مدیران و مسئولان نیز از این اقدام تبعیت کنند و شهامت و جرأت پاسخگویی و به نقد کشیدن عملکرد خود را داشته باشند نه اینکه فقط به دادن گزارش کار اکتفا کنند.

مریدی ضمن اشاره به تهیه سی‌دی از گزارش عملکرد خود گفت: گزارشات به هیچ عنوان جعلی نیست چراکه معتقدم گزارش جعلی خیانت است.

وی خاطرنشان کرد: در این سه سال تمام فکر و ذهنم این بوده است که انجمن‌ها، نهادهای مدنی و سمن‌ها شکل بگیرند تا صدای کامل و جامع حوزه بیرونی باشند و بتوانند با برقراری ارتباط، مطالبه‌گر جدی باشند و از بنده بپرسند و نقد کنند اما واقعیت امر این بوده که این ظرفیت کمتر مورد توجه قرار گرفته است.

مدیرکل ارشاد اسلامی استان فارس از اصحاب رسانه خواستار ورود جدی به انتخابات آتی خانه مطبوعات شد و گفت: اجازه دهید که این جریان صنفی شکل بگیرد چراکه به واسطه گستردگی حوزه کار بدیهی است اداره کل ارشاد و مدیرکل ارشاد نمی‌تواند به تنهایی تمام احقاق حقوق را انجام دهد ولی اصناف و اتحادیه‌ها می‌توانند مطالبه‌گر باشند.

مریدی آمار تعداد ثبت‌نام کنندگان استان فارسی در سایت خانه مطبوعات ایران را 240 نفر اعلام و از میزان مشارکت بالای اصحاب رسانه تشکر و اظهار کرد: تاکنون فارس رتبه اول را دارد و پس از آن تهران با تعداد 178 ثبت‌نام کننده در جایگاه دوم قرار دارد.

وی اظهار امیدورای کرد که در انتخابات خانه مطبوعات کسانی انتخاب شوند که از وقت و انگیزه کافی برای پیگیری مطالبات اصحاب رسانه برخوردار باشند.

برخی خبرنگاران بدون هیچگونه توجیهی اخراج می‌شوند اما مأوایی برای دادخواهی ندارند

مریدی تصریح کرد: در حق برخی از اهالی رسانه بی‌عدالتی شکل گرفته و از فلان خبرگزاری یا رسانه بدون هیچگونه توجیهی اخراج شده است اما مأوایی ندارد که صدای دادخواهی‌اش را به آنجا برد! درحالی که نقش اتحادیه، انجمن و خانه مطبوعات حمایت از اصحاب رسانه است.

مدیرکل ارشاد استان فارس در ادامه با تصریح اینكه دوستانی از اصحاب رسانه بوده‌اند كه مرا نقد كرده‌اند اما هیچ‌گاه به آنان اعتراض نكرده‌ام، افزود: مدتی پیش نامه‌ای با امضای ۸۲ نفر از اصحاب فرهنگ و هنر این استان مبنی بر عملكرد ضعیف من به وزیر ارشاد ارسال شده بود، كه حدود ۶۰ نفر از آنان مکتوب اعلام کردند به هیچ عنوان از این نامه مطلع نبودند اما برخورد من با علی اکبری، رئیس یکی از ادارات ارشاد شهرستان‌ها که نامه را امضاء کرده بود، با نهایت حرمت و عزت بوده و به وی گفتم به نظر شما احترام می‌گذارم و در جلسه روسای ادارات هم اعلام کردم اگر همه روسا استعفا دهند، می‌پذیرم جز ایشان چراکه نمی‌خواهم شائبه انتقادناپذیر بودن من ایجاد شود.

مریدی در پاسخ به انتقادی مبنی بر عملكرد ضعیف معاونت قرآن اداره‌كل ارشاد در سال جاری و نقدپذیر نبودن مسئولین مربوطه گفت: قصورات ما در حوزه قرآن كم نیست و این را می‌پذیرم اما من همواره نقدپذیر بوده‌ام و اگر دوستان و همكاران من نقدپذیر نبوده‌اند، من شرمسارم.

مریدی با بیان اینكه روز اول كه به این اداره‌كل به عنوان مدیر آمدم، تنها یك اتاق در زیرزمین به بخش قرآنی تعلق داشت و با یك نفر اداره می‌شد، افزود: از روزهای نخست آغاز فعالیتم در این پست، معاونت قرآن و عترت را در اداره‌كل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس راه‌اندازی كردم و برای این كار چند اتاق و امكانات و تجهیزات به همراه ۶ نیرو به معاونت قرآن ارشاد اختصاص یافت.

دلیل عملكرد ضعیف معاونت قرآن ارشاد تمركز برای اجرای همایش «ریحانةالنبی» است!

وی دلیل عملكرد ضعیف معاونت قرآنی در سال جاری را تمركز بر روی اجرای همایش ملی «ریحانةالنبی» طی ۸ ماهه گذشته عنوان و اظهار كرد: البته ما در سال ۹۴ اقدامات بسیار خوبی را در حوزه قرآن و عترت انجام دادیم و امیدواریم كه سال ۹۶ آغاز خوبی برای فعالیت‌های ما در حوزه قرآن و عترت باشد.

تلاش برای تعریف ساز و كار تقسیم ۱۷۵ میلیون تومان بودجه قرآنی فارس

مدیركل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس با اشاره به تخصیص ۱۷۵ میلیون تومان بودجه قرآنی از سوی شورای توسعه فرهنگ قرآنی كشور به استان فارس در پاسخ به شائبه‌هایی که درخصوص هزینه‌کرد این بودجه در سایر بخش‌ها گفت: این بودجه به حساب اتحادیه‌ تشكل‌های قرآنی فارس واریز شده است و هم اكنون در تلاش برای تعریف ساز و كار تخصیص این بودجه هستیم و در این راستا مسئله را در شورای توسعه فرهنگ قرآنی مطرح کردیم تا نظر سایرین را برای محل هزینه‌کرد جویا شویم.

وی همچنین بر این نكته تأكید كرد كه با مؤسسات قرآنی نظیر بیت‌الاحزان و حجت‌الاسلام شاهسونی، مدیر این مؤسسه ارتباط خوبی دارد و اگر ایشان به‌صورت مستقیم از معاونت قرآن و عترت وزارت ارشاد بودجه‌ای دریافت می‌كنند حتماً با من هماهنگ بوده‌ است و من ریز تمام اقلام اختصاص یافته به آنان را می‌دانم.

در بزرگداشت اساتید فرهنگ و هنر كم‌كاری شده است

مریدی با ذكر این نكته كه قبول دارد كه در بزرگداشت اساتید و پیشکسوتان فرهنگ و هنر كم‌كاری شده است، گفت: امروز 70 درصد شخصیت‌های مطرح حوزه فرهنگ و هنر در انجمن مفاخر شناسایی شده‌اند سعی می‌كنیم با ایجاد بانك‌های اطلاعاتی از بزرگان حوزه فرهنگ و هنر این نقیصه را برطرف كنیم البته این مسئله نیز به صنف باز می‌گردد و آن‌ها باید بانک‌های اطلاعاتی تشکیل دهند و پیشكسوتان را به ما معرفی كنند.

مدیركل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس قول داد كارت‌های هویتی تمام انجمن‌های فرهنگی و هنری فارس تا پایان خردادماه سال آینده تحویل شود و افزود:‌ البته تاكنون ۶۰ درصد این كارت‌ها صادر شده است.

مریدی در ادامه در پاسخ به اینكه علت نزول فرهنگ در جامعه چیست، گفت: معتقد به نزول فرهنگ نیستم چراکه فرهنگ تعاریف مختلفی دارد و اگر فرهنگ مجموعه‌ای از نگرش‌ها، باورها و ارزش‌ها تعریف شود همانطور كه در مورد زبان نمی‌توانیم بگوییم زبانی سخت است یا آسان؛ زیباست یا نازیبا ما نمی‌توانیم مدعی باشیم بخشی از فرهنگ افول كرده و بخشی ارتقاء یافته است.

وی ادامه داد: واقعیت این است كه از مناظر مختلف به حوزه فرهنگ نگاه می‌شود و ما در این زمینه گفتمان مقام معظم رهبری و حاكم بر جامعه و دولت را پذیرا هستیم آن هم با تمام جزئیاتی كه در آن گام بر می‌داریم ولی سلایق گوناگون را نیز محترم می‌شماریم.

اگر در حوزه فرهنگی کار کرده بودیم این همه مشكلات حتی در حوزه شهروندی وجود نداشت

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس تصریح کرد: اگر واقعاً در حوزه فرهنگ كار كرده بودیم در حوزه شهروندی از جمله بحث ترافیک این همه مشكلات وجود نداشت اما باید به این مسئله هم توجه داشته باشیم كه حوزه فرهنگ، هزینه‌بردار است درحالی که تنها ۱۳ درصد از بودجه فرهنگی در دست وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است كه از این مبلغ هم مقداری قطره‌چكانی به استان‌ها می‌رسد.

وی با بیان اینکه حوزه فرهنگ و هنر گوشواره نیست، گفت: از بودجه چند صد میلیاردی که اکنون در اختیار وزارت کشور است سهم فرهنگ و هنر صفر است و این بودجه به‌جاهایی نظیر زندان‌ها اختصاص می‌یابد درصورتی‌که اگر ما نگاه عمیق و درستی داشته باشیم، این بودجه باید در فرهنگ و ارشاد و آموزش‌وپرورش هزینه شود تا فرهنگ مردم اصلاح شود.

قصورات ارشاد فارس در حوزه قرآن كم نیست و این را می‌پذیرم/بخشی از این جلسه نمادین است/ تصویر شما را واضح نمی‌بینم!

این مقام مسئول با بیان اینکه انتقادها نسبت به گرامیداشت روز حافظ را می‌پذیرم، گفت: حدود هفت سال قبل برای اجرای یک شب برنامه گرامیداشت حافظ حدود 300 میلیون تومان تخصیص داده شد و ما در سال جاری برای اجرای کل برنامه‌های مربوط به گرامیداشت حافظ 50 میلیون تومان هزینه کردیم.

مریدی با بیان اینکه در 15 سال گذشته حدود هشت نیروی انسانی اداره فرهنگ و ارشاد بازنشسته شده اما فقط چهار نیرو استخدام شده است، ادامه داد: در این وضعیت ما مجبور به گسترش سمن‌ها و مؤسسات مردم نهاد هستیم چرا كه امكان گرفتن نیرو نداریم ضمن اینکه معتقدیم دولت باید كوچك شود و ما تنها باید حامی باشیم البته به واسطه نقش حاكمیتی و نظارتی بدیهی است كه عده‌ای از فرهنگ و ارشاد ناراحت می‌شوند اما در عین حال انجمن‌ها می‌توانند این فضا را تلطیف كنند.

مدیرکل ارشاد اسلامی درخصوص جایگاه کتاب و کتابخوانی گفت: در سال 94 و 95 به لحاظ حضور و تعداد ناشران و فروش کتاب پس از تهران مقام دوم را کسب کردیم که امسال 3 میلیارد و 700 میلیون تومان از طریق دستگاه‌های پوز واقع در نمایشگاه کتاب خرید شده است.

مریدی در پاسخ به انتقاد از بروکراسی طولانی ممیزی کتاب در ارشاد گفت: من روزانه مجوز چاپ پنج یا شش کتاب را امضاء می‌کنم بنابراین سرعت بررسی خوب است.

موفق به تهیه کتاب برای راه‌اندازی کتابخانه تخصصی رسانه نشدیم

مریدی در پاسخ به مطالبه خبرنگار شیرازه درخصوص راه‌اندازی کتابخانه تخصصی رسانه با حدود 60 کتاب پیشنهادی گفت: به چند کتابفروشی مراجعه کردیم اما موفق به تهیه کتاب‌های درخواستی اصحاب رسانه نشدیم اگر شما موفق به سفارش کتاب شدید، ما کل هزینه را پرداخت می‌کنیم!

ساخت موزه هنرهای معاصر در گرو تملیک زمین

وی در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار شیرازه درخصوص ساخت موزه هنرهای معاصر توضیح داد: مکان ساخت موزه شرایط خاصی دارد و باید در ارتفاع باشد به همین منظور زمینی در صدرا برای ساخت موزه درنظر گرفته شده بود که به توافق نرسیدیم و اگر دانشگاه شیراز با همکاری شهرداری شیراز موضوع تملک زمین را حل کنند، وزیر ارشاد و معاون وی اعلام آمادگی کرده‌اند که در صورت اختصاص زمین، ساخت آن‌را شروع خواهیم کرد.

مدیرکل ارشاد در پاسخ به انتقاد از ادغام برخی معاونت‌ها تصریح کرد: چارت سازمانی از مرکز اعلام می‌شود اما تمام امور مربوط به مطبوعات با حق امضای بنده به آقای سهرابی واگذار شده است.

سینماسازی توجیه اقتصادی دارد

مریدی درمورد اقتصاد هنر نیز با اعلام اینکه میزان فروش گیشه‌های سینما حاکی از رونق آن است، اظهار کرد: در حال حاضر در حوزه سینماسازی رقابت بسیار خوبی بین علاقه‌مندان به وجود آمده و بنده اعلام می‌کنم که این حوزه درآمدساز است و مردم می‌توانند سرمایه‌گذاری کنند چراکه توجیه اقتصادی دارد و خوشبختانه در هشت شهرستان ما نیز در قالب طرح «سلام سینما» سالن‌های خود را تبدیل به سینما کرده‌اند و در کل شاهد یک شکوفایی در این عرصه هستیم.

وی به کمک‌های خیرین در زمینه فرهنگ و هنر نیز اشاره و اعلام کرد: خیرین در شهرستان لار یک میلیارد و 800 میلیون تومان به تجهیز سالن‌ها اختصاص داده‌اند و در شهرهای جنوبی استان نیز پنج پروژه سینمایی خیرساز در دست اقدام است.

هویت ایرانی و اسلامی باید در کنار هم باشد

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس همچنین در پاسخ به این پرسش که در حوزه نهادینه کردن فرهنگ ایرانی و اسلامی چه اقدامات درخوری صورت گرفته است، اظهار کرد: بنده معتقدم شکاف بین هویت ملی و فرهنگی باید پر شود چراکه مملکت ما هم به لحاظ دینی و هم به لحاظ ملی دارای یک پیشینه بسیار قوی هویتی است و ما نیز در این راستا اقداماتی را صورت داده‌ایم.

این فراموشی تاریخ و تاریخ‌پرستی را اشتباه دانست و افزود: نباید دچار افراط‌وتفریط بی‌مورد شد بلکه باید هویت ملی و دینی را باید باهم و در کنار یکدیگر تقویت کرد چراکه کشور ما با داشتن حافظ‌ها، احمدبن موسی‌ها (ع)، تخت جمشیدها و غیره دارای یک هویت و تمدن بزرگ‌شده است و همه این آثار تمدنی و فرهنگی در جای خود ارزشمند است.

مریدی اضافه کرد: بنده معتقدم که باید حوزه‌های علوم انسانی و فرهنگ را به یکدیگر نزدیک کرد که در همین مدت ما جلسات متعددی با حضور دانشگاهیان در این زمینه داشته‌ایم.

قسم خورده‌ام گرایشات فکری من بر انتصابات و برنامه‌ها تاثیر نداشته باشد

این مقام مسئول با تصریح اینكه همه به لحاظ فكری می‌دانند كه من چه گرایش و اندیشه‌ای دارم اما قسم‌ خورده‌ام كه همواره این گرایش را در انتصابات و برنامه‌های خود وارد نكنم، این سوال را مطرح کرد که من به كدام حزب و دسته اجازه دادم و وارد این سیستم كرده‌ام؟!

مریدی با تأکید بر اینکه هیچكدام از معاونت‌ها و رؤسای ادارات شهرستان‌ها منتسب به دسته و گروه خاصی نیستند و تنها معیار من برای ارزیابی از فعالیت‌های آنان رضایت اصحاب فرهنگ و هنر است و افزود: به روسای ادارات گفته‌ام اگر فرهنگ‌وران از دست شما راضی نباشند، پیش از اینکه عزل شوید، استعفا دهید.

مدیركل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس در عین حال اظهار كرد: از روز اول بر ترویج گفتمان اعتدال تأكید كردم و تحت هیچ شرایط از این قضیه کوتاه نخواهم آمد.

بنیاد فرهنگ و هنر فارس به زودی تأسیس می‌شود

وی در ادامه سخنان خود از تأسیس بنیاد فرهنگ و هنر فارس به زودی خبر داد و گفت: ۱۴ اتحادیه و انجمن‌های فرهنگ و هنری ما عضو هیئت مدیره و هیئت رئیسه این بنیاد خواهند بود.

مریدی توضیح داد: قرار نیست كه ما انجمن‌های خود را تجمیع كنیم بلكه باید آنان را توسعه دهیم و از افزایش و گسترش انجمن‌ها حمایت خواهیم كرد.

مدیركل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس در بخش دیگری از سخنان خود بر اهمیت آزادی رسانه‌ها نیز تأكید كرد و گفت: در این قضیه از رسانه‌ها حمایت خواهم كرد چرا كه صدای فرهنگ و هنر و رسانه صدای بلندی است و ما می‌توانیم در كنار هم اتفاقات شایسته‌ای را برای استان خود رقم بزنیم.

مریدی با اعتقاد به اینکه مسائل و مشکلات باید در خود استان حل شود، گفت: من احترام‌گذار نظام واحد هستم اما چگونه نظر یک کارشناس که در تهران نشسته است از نظر مسئولی که در سایر شهرها مستقیم با موضوعات درگیر است اولی می‌باشد؟!

قرار نیست خبرنگاران هزارتا رئیس داشته باشند

وی همچنین با انتقاد از امر و نهی‌های سایر مدیران به اصحاب رسانه گفت: قرار نیست خبرنگاران هزار تا رئیس داشته باشند اگر جایی خطایی وجود دارد بنده را به عنوان متولی حوزه فرهنگ و ارشاد توبیخ کنید و من به فراخور قانون برخورد خواهم کرد.

مریدی در پاسخ به انتقاد یکی از خبرنگاران مبنی بر اینکه اعزام اصحاب رسانه به خارج از کشور بر اساس روابط بوده است نه ضوابط تصریح کرد: تعدادی از عشایر را با سیه‌چادرهای قشقایی به ایتالیا فرستادیم و تیم‌هایی نیز به زنگبار و ترکمنستان فرستاده شدند که اعزام به قبرس و صربستان نیز در دستور کار است اما به دلیل مشکلات مالی هنوز نتوانسته‌ایم از اصحاب رسانه کسی را با تیم‌های اعزامی همراه کنیم ولی سعی می‌کنیم در سال آینده خبرنگاران را نیز اعزام کنیم.

وی از اجرای برنامه‌های متنوع فرهنگی و هنری در ایام نوروز در این استان خبر داد و گفت: قطعاً در تخت جمشید، حافظیه و سایر مکان‌ها برنامه‌های متنوع فرهنگی را اجرا خواهیم كرد.

روزهای پایانی سال شهرستان مُهر میزبان برگزاری همایش ملی «ریحانۀالنبی» خواهد بود

مدیركل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس در بخش دیگری از سخنان خود خبر داد: در راستای تكریم فرا رسیدن سالروز ولادت فرخنده حضرت زهرا(س) همایش ملی «ریحانةالنبی» با رویكرد قرآن و عترت و با حضور چهره‌های نخبه و برجسته قرآنی ملی و بین‌المللی طی روزهای ۲۳ تا ۲۹ اسفندماه جاری در شهرستان مهر استان فارس برگزار می‌شود.

مریدی با بیان اینکه این همایش به‌همت مركز اسلامی فاطمیه شهرستان مُهر به ریاست حجت‌الاسلام سیدعبدالواحد موسوی‌لاری برگزار می‌شود، گفت: تمام مردم شهرستان مهر برای برگزاری این همایش بسیج شده‌اند و همانطور که اصرار داریم برنامه‌ها از تهران به سایر شهرها برود همین رویه‌ را برای انتقال برنامه‌ها از شیراز به شهرستان‌ها در پیش گرفته‌ایم.

عهد بسته‌ام حتی لحظه‌ای نگاه سیاسی بر فضای همایش حاکم نشود

دبیر همایش ریحانه‌النبی گفت: عهد بنده با پروردگارم این بوده است که فضای این همایش صرفاً فضای قرآن و عترت باشد و هرگونه نگاه سیاسی حتی برای یک لحظه به دور باشد چراکه معتقدم همانگونه که حوزه فرهنگ و هنر محل جریان‌های فکری، سیاسی و دسته‌بندی‌ جناح‌های مختلف نیست اعتقاد دارم حوزه قرآن و عترت نیز جایگاه چنین فضایی برای هیچکس نیست.

وی از اعزام گروه خبرنگاران فارس به این همایش در دو بازه زمانی ساعت ۸ صبح روز شنبه، ۲۱ اسفند و ساعت ۱۴ روز یكشنبه، ۲۲ اسفندماه به شهرستان مُهر جهت شركت در این همایش خبر داد و گفت: در این همایش از ۱۴ نخبه قرآنی ملی و بین‌المللی از كشورهای مختلف تقدیر و نشان سفرای قرآنی به نوابغ قرآنی اعطا خواهد شد.

وی گفت: وزرایی چون فرهادی وزیر علوم، دانش آشتیانی وزیر آموزش و پرورش، صالحی امیری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و ملاوردی معاون رئیس جمهور در امور زنان برای حضور در این همایش اعلام آمادگی كرده‌اند اما هنوز قطعیت ندارد.

تشریح برنامه‌های همایش ملی «ریحانۀالنبی»

مریدی با بیان اینكه در این همایش اقشار مختلفی نظیر فعالان قرآنی، ادبا و پیشكسوتان هنری و فرهنگی و دانشگاهیان حضور دارند، گفت: مراسم افتتاحیه این همایش با عنوان بزرگداشت سفرای قرآنی در ساعت ۹:۳۰ دوشنبه، ۲۳ اسفندماه در سالن پالایشگاه پارسیان شهرستان مُهر با حضور ۱۴ نخبه قرآنی بین‌المللی برگزار خواهد شد.

مدیركل ارشاد فارس ادامه داد: نشست تخصصی قرآنی و مهارت‌های زندگی در همین روز و از ساعت ۱۴:۳۰ در سالن اجتماعات اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان مهر برگزار شده و همزمان با آن نیز اجرای برنامه با حضور نوابغ قرآنی و شخصیت‌های مطرح قرآنی در سطح ملی و بین‌المللی و اندیشمندان و صاحبنظران حوزه قرآنی در همین ساعت و در محل مجتمع فرهنگی و مذهبی سیدعلی خان برگزار خواهد شد.

وی، كلنگ‌زنی تماشاخانه و نگارخانه، آیین گشایش نمایشگاه آثار هنرهای سنتی و تجسمی با محوریت قرآن و عترت و برگزاری جشن‌های مردمی كوثر با اجرای هنرمندان شیراز و اوز را از دیگر برنامه‌های روز نخست همایش عنوان كرد و گفت: پایان‌بخش برنامه‌های همایش «ریحانةالنبی» در ایام برگزاری همایش برگزاری جشن‌های مردمی كوثر با اجرای هنرمندان شیراز و شهرستان‌های مختلف فارس خواهد بود.

مریدی، برگزاری جایزه ادبی ریحانه در بخش‌های شعر و داستانك و داستان كوتاه در محورهای ابعاد وجودی بانوی دو عالم حضرت فاطمه(س)، حضرت فاطمه(س) و ارتباط با خدا و خویشتن، حضرت فاطمه(س) و جامعه اسلامی، حضرت فاطمه(س) و خانواده را از دیگر برنامه‌های این همایش برشمرد و گفت: هزار ۳۱۲ اثر از ۴۳۰ هنرمند به دبیرخانه این جشنواره ارسال شده است.

مدیركل ارشاد فارس اظهار كرد: روز دوم همایش ریحانةالنبی به برگزاری مراسم اختتامیه و معرفی برگزیدگان جشنواره جایزه ادبی ریحانه در ساعت ۹:۳۰ صبح و در محل سالن پالایشگاه پارسیان شهرستان مهر اختصاص دارد كه این برنامه هم با حضور مقامات كشوری و استانی برگزار خواهد شد.

اجرای كارگاه نقدنویسی، كارگاه شعر و كارگاه داستان‌نویسی، نمایشگاه آثار هنرهای سنتی با محوریت قرآن و عترت و برگزاری جشن‌های مردمی كوثر با حضور هنرمندان شیراز و فسا از دیگر برنامه‌های روز دوم همایش بود كه مریدی از آن‌ها یاد كرد.

وی بیان كرد: در روز سوم نیز آیین گشایش همایش ملی قرآن و عترت از منظر اسلام‌شناسان ایران و جهان در ساعت ۹:۳۰ و در سالن پالایشگاه پارسیان برگزار خواهد شد كه در آن اندیشمندان برجسته قرآنی كشورمان و همچنین جمعی از مقامات كشوری و استانی حضور دارند.

مریدی با اشاره به محورهای همایش ملی قرآن و عترت از منظر اسلام‌شناسان ایران و جهان گفت: جایگاه اخلاق در فرهنگ قرآن از منظر عترت، وحدت اسلامی بر پایه قرآن و عترت، فقه اخلاق‌مدار ضامن سلامت و سعادت جامعه در عرف قرآن، حكومت دینی از منظر قرآن و عترت، اخلاق و سیاست در قرآن و تعالیم عترت، كرامت انسان و حرمت آن در نگاه قرآن و عترت، تحمل، سعه صدر، احترام به نظر دیگران و مدارا از صفات برجسته پیامبر در قرآن، واكاوی صفات نیك اخلاقی در آیات قرآن، جایگاه عق و اندیشه در قرآن و تعالیم اهل بیت(ع)، ستیز قرآن و عترت با جهل و خرافه و اهداف جامعه دینی از نگاه قرآن و عترت از محورهای این همایش هستند.

مدیركل ارشاد فارس، برگزاری نشست‌های تخصصی همایش ملی قرآن و عترت از منظر اسلام‌شناسان ایران و جهان، نمایشگاه آثار هنرهای سنتی و برگزاری جشن‌های مردمی كوثر با اجرای هنرمندان شیراز و استهبان را از دیگر برنامه‌های روز سوم همایش عنوان كرد.

وی، برنامه شاخص روز چهارم همایش را ادامه نشست‌های تخصصی همایش ملی قرآن و عترت از منظر اسلام‌شناسان ایران و جهان معرفی كرد و گفت: در این روز مانند روزهای گذشته نمایشگاه آثار هنرهای سنتی با محوریت قرآن و عترت و برگزاری جشن‌های مردمی كوثر با اجرای هنرمندان شیراز و ممسنی اجرا خواهد شد.

مریدی گفت: در روزهای پنجم، ششم و هفتم همایش نیز برنامه‌های نمایشگاه آثار هنرهای سنتی با محوریت قرآن و عترت و جشن‌های مردمی كوثر با اجرای هنرمندان شیراز، مرودشت، بوانات و مهر اجرا خواهند شد.

تصویر شما را واضح نمی‌بینم!
بنابراین گزارش، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس که اوایل پاییز سال جاری نشستی با عنوان «
نقد و بررسی عملکرد دو ساله فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس با حضور اصحاب رسانه، فرهنگ و ادب و هنر» برگزار کرده بود اینک در روزهای پایانی سال تنها اصحاب رسانه را برای به نقد کشیدن عملکرد خود دعوت کرده بود، در این جلسه معاونان اداره کل ارشاد اسلامی، برخی از مدیرمسئولان و سردبیران رسانه‌ها و از برخی رسانه‌ها چندین خبرنگار حضور یافته بودند درحالی که جای خبرنگاران و نماینده برخی از رسانه‌ها نیز خالی بود. نکته قابل تأمل آنکه سوالات مطرح شده هیچکدام رنگ و بوی سیاسی نداشت و دغدغه‌های اهالی رسانه از جنس فرهنگی بود. البته در این بین خبیری، معاون اداره ورزش و امور جوانان نیز فرصت را برای اظهار ارادت به مدیرکل ارشاد فارس غنیمت شمرده بود!

یکی از انتقادات مطرح شده از سوی چند تن از خبرنگاران درخصوص مکان برگزاری جلسه بود که در سالن غزل تالار حافظ که بیشتر برای اجرای تئاتر و شب شعر مناسب است تا میزگرد بررسی عملکرد و بارها شنیدن جمله « تصویر شما را واضح نمی‌بینم!» از سوی مدیرکل ارشاد خطاب به خبرنگارانی که در حال پرسیدن سوال خود بودند، موید این مطلب بود.

به بوته نقد کشیدن عملکردها اقدام پسندیده‌ای است و پسندیده‌تر از آن پذیرا بودن نقدهای منصفانه و سازنده و تلاش برای اقدام و عمل در راستای جبران نواقص است.

گرچه جعبه‌ای شیرینی به اهالی رسانه حاضر در جلسه تقدیم شد اما قطعا حمایت‌های مادی و معنوی از اصحاب رسانه برای احقاق حقوق آنان در کامشان شیرینی پایدارتری خواهد داشت.

نظرات بینندگان