کد خبر: ۱۰۷۲۷۸
تاریخ انتشار: ۱۳:۳۸ - ۱۷ اسفند ۱۳۹۵
اخبارویژه روزنامه‌های 17 اسفند؛

بهانه جدید مطهری برای خودنمایی/ حذف یارانه‌ها به بعد از انتخابات موکول شد/ رفتار دوگانه دولت در قبال یارانه ملت/ رکود به جیب مردم رسید

روزنامه‌ها در لابه‌لای گزارش‌ها و سرمقاله‌ها، قسمتی از صفحات خود را به اخبار روزهای گذشته یا اخبار ویژه اختصاص می دهند که مشرق در ادامه به آنها اشاره می‌کند.
به گزارش شیرازه، روزنامه‌ها در لابه‌لای گزارش‌ها و سرمقاله‌ها، قسمتی از صفحات خود را به اخبار روزهای گذشته یا اخبار ویژه اختصاص می دهند که مشرق در ادامه به آنها اشاره می‌کند.

روزنامه های سیاسی
کیهان 
آقای دوربینی مجلس نمی‌خواهد مشکلات مردم را ببیند

علی مطهری در جلب توجهی تازه به رئیس مجلس خبرگان نامه نوشت و خواستار قرار دادن موضوع حصر در دستور کار این مجلس شد.

وی در این نامه به آیت‌الله جنتی، مدعی شده حصر سران فتنه، «خلاف اصول سی‌و‌دوم تا سی‌وهفتم قانون اساسی است».

مطهری در حالی به بهانه سران فتنه هر چند وقت یک‌بار خودنمایی و جلب توجه می‌کند که در موضوعات مهم اجتماعی و اقتصاد و فرهنگی مبتلا به مردم غالبا سکوت اختیار کرده است. به عنوان مثال در حالی که وی در طول این چند سال برای فتنه‌گران حاضر در آشوب نیابتی دشمن دلسوزی کرده، کمترین اهتمامی در زمینه پیگیری حقوق‌های نجومی مدیریت اشرافی، فساد 12 هزار میلیاردی در صندوق ذخیره فرهنگیان، زیان چند هزار میلیاردی سهامداران بانک‌های تحت نظر مدیران نجومی منسوب به دولت (ملت،تجارت و...)، آسیب‌های گسترده ریزگردها و سیل، تعطیلی 60 درصد ظرفیت تولید و تشدید رکود و بیکاری در دوره پسابرجام، گسترش بی‌سروصدای تورم، تشدید مشکل مسکن مردم و دهن‌کجی دولتمردان به مسکن مهر و... ده‌ها مشکل از این قبیل نبوده است. جالب اینکه وی اولین‌بار با اصرار احمدی‌نژاد در لیست نامزدهای مجلس قرار گرفت و به مجلس راه یافت. او اکنون یکی از وکیل‌الدوله‌های مجلس به شمار می‌رود.

البته طبیعتا از افراد نباید تکلیف مالایطاق  داشت؛ چه اینکه مطهری پس از اعتراض به بی‌دقتی در بررسی و تصویب برجام جمله قصاری گفت که در تاریخ خواهد ماند؛ آنجا که گفت «حتی 20 دقیقه هم برای بررسی و تصویب برجام زیاد بود»!! این در حالی است که برخی تعهدات برجام 15 سال و بیشتر است. او همچنین انجام رزمایش نظامی و موشکی را موشک‌پرانی خوانده و کم‌عقلی توصیف کرده بود.

این نکته هم گفتنی است که طبق طرح پیشنهادی فراکسیون امید «هر نوع سؤال به قصد جلب توجه در مراسم رسمی مستوجب 6 ماه تا 2 سال زندان است»!!

مدیریت اشرافی خود را شرمنده مردم نمی‌داند

شرمندگی مسئولان در قبال ایثارگری و صبوری مردم، امری طبیعی است اما طبیعی است که دولت برخاسته از ائتلاف حلقه‌های قدرت و ثروت، خود را شرمنده مردم نداند.

روزنامه صبح‌نو در تحلیلی نوشت: اگر صحیفه امام را جست‌وجو کنیم، حداقل 8 مورد می‌توان یافت که امام خمینی(ره) نسبت به مردم اظهار شرمندگی کرده است. از جمله: «اینها بزرگند، اینها عالیرتبه‌اند، اینها شهید داده‌اند... ما در مقابل اینها سرافکنده هستیم، ما در مقابل اینها شرمسار هستیم» (صحیفه امام، ج16، ص113) امام خمینی(ره) در واکنش به خانمی که پیش از سخنرانی ایشان سختی‌هایی که مردم متحمل شده‌اند را بازگو می‌کند، می‌فرماید: «ای مادر! برای من مرگ بهتر از این است که این مصیبت‌ها را بشنوم.» (صحیفه امام، ج7، ص11) این اظهار شرمندگی و خضوع در برابر مردم و مصیبت‌هایی که به مردم رسیده است در سیره رهبران انقلاب اسلامی وجود داشته است. رهبر معظم انقلاب در خرداد امسال فرمود: «بنده خودم وقتی که به فکر این جوان بیکار می‌افتم شرمنده می‌شوم.» (بیانات در خرداد 96)

مگر امام خمینی و رهبری انقلاب اسلامی کوتاهی و کم‌خدمتی داشتند که چنین خود را شرمنده مردم می‌دانند؟ در مقابل، دولت‌ها و دولتمردان چه خدماتی ارائه کرده‌اند و چه زحمات طاقت‌فرسایی متحمل شده‌اند که اکنون خود را از شرمندگی در برابر مردم مبرا می‌بینند و مدیران را مستحق دریافت حقوق‌های نجومی تلقی می‌کنند؟

از نظر رهبران انقلاب «مردم» یعنی «محرومین» و انقلاب اسلامی وامدار محرومین است؛ در حالی که دولتمردان «مردم» را مترادف «طبقه متوسط جدید» می‌دانند در اندیشه امام خمینی(ره) محرومین، صاحبان اصلی انقلاب هستند و دولت، لازم است خدمتگزار محرومین باشد نه کارگزار روشنفکران: «مردم این دولت را و این جمهوری را بپا کردند و آن هم، نه همه مردم؛  این مردم پابرهنه، این بازاری و این متوسطین و این محرومین. فشار انقلاب روی دوش این محرومین بوده. بنابراین، دولت شما دولت محرومین است، یعنی، باید برای محرومین کار بکنید.»

با این حال دولت‌هایی که با خاستگاه روشنفکری به قدرت رسیده‌اند خود را موظف به خدمت به محرومین نمی‌دانسته و نمی‌دانند. این دولت‌ها دغدغه‌های روشنفکری از قبیل کنسرت و جلسات گفت‌وگوی سیاسی درصدر اولویت‌هایشان قرار می‌گیرند.

دومین عاملی که باعث شده برخلاف دولتمردان؛ رهبران انقلاب اسلامی خود را شرمنده مردم بدانند این است که آنان ایثار، فداکاری و وفاداری محرومین برای انقلاب اسلامی را بسیار بزرگ می‌دانند و معتقدند که هنوز نظام جمهوری اسلامی نتوانسته این فداکاری‌ها را با خدمت‌رسانی مناسب جبران کند و آنها را از ثروت و قدرت سیاسی به اندازه کافی بهره‌مند سازد.
 
در حالی که مخاطبان دولتمردان بیش از مردم، صاحبان قدرت و ثروت و رسانه‌ها هستند و این مرفهین، بیشتر از آنکه در زمان انقلاب، دفاع مقدس و تحریم‌ها برای انقلاب اسلامی هزینه بدهند، منفعت برده‌اند و بر ثروت و قدرت خود افزوده‌اند. طبیعی است که اکنون دولت برخاسته از ائتلاف حلقه‌های ثروت و قدرت خود را شرمنده مخاطبانش نداند.

 ایران
 
 نامه مطهری به آیت‌الله جنتی درباره حصر

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی در نامه‌ای خطاب به رئیس مجلس خبرگان رهبری، خواستار این شد که موضوع حصر خانگی در دستور کار اجلاس دوم مجلس خبرگان در سال جاری قرار گیرد.

به گزارش ایسنا، در نامه علی مطهری آمده است: «با اهدای سلام و تحیت، نظر به اینکه در آستانه اجلاس دوم مجلس خبرگان رهبری در سال جاری قرار داریم، با توجه به اینکه موضوع حصر خانگی خلاف اصول سی و دوم تا سی و هفتم قانون اساسی است و شعارهای مردم در تشییع پیکر مرحوم آیت‌الله هاشمی رفسنجانی نیز پیام روشنی برای مسئولان داشت، مستدعی است ترتیبی اتخاذ فرمایید که این موضوع در دستور کار این اجلاس قرار گیرد و از این طریق زمینه رسیدگی به اتهامات همه طرف‌های مؤثر در فتنه سال ۸۸ فراهم شود. قبلاً از حسن توجه جنابعالی سپاسگزارم.»

ادعای جدید نتانیاهو علیه ایران

بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی در مراسم یادبود کشته‌های انفجار سال 1992 در بوئنوس آیرس، پایتخت آرژانتین مدعی شد که 80 درصد از نگرانی‌های امنیتی و تهدیدات علیه رژیم متبوعش از طرف ایران است.

به گزارش ایسنا به نوشته روزنامه هاآرتص، نتانیاهو 25 سال پس از وقوع این حادثه ادعا کرد که ایران در پس آن رخداد بوده است.

 آرمان

پیشنهاد به روحانی

شنیده شد که برخی برای کمتر به زحمت افتادن آتش‌نشانان پویش مردمی راه‌ می‌اندازند که چهارشنبه سوری با آتش و ترقه برگزار نشود و خطر کمتری هم مردم و هم آتش‌نشانان که سال سختی را پشت سر گذاشته‌اند، تهدید کند.مشرق نوشت؛ برخی نیز پول ترقه و مواد محترقه را به نیازمندان اعطا می‌کنند که هم فرهنگسازی شود و هم در کار ثواب شریک شوند. بعضی از کاربران اجتماعی هم که علاقه‌مند به مطالعه هستند پیشنهاد داده‌اند به جای پول امسال مردم به هم کتاب عیدی بدهند. اما در این میان عده‌ای نیز به حسن روحانی پیشنهاد می‌دهند که در سال آخر ریاستش اقدام خیری انجام دهد و پول پیامک تبریک عید نوروز به ملت ایران را که رقم قابل توجهی می‌شود را به ساخت بیمارستانی در یک منطقه محروم و یا کمک به نیازمندانی برای بهبود وضعیت زندگی‌شان اختصاص دهد.

 تعرض به زن ایرانی در آمریکا

شنیده شد که یک مرد ۴۲ ساله آمریکایی به‌نام برایس اسکات در شهر هیوستون ایالت تگزاس به یک زن ایرانی که مادر دو فرزند است تعرض کرد. این اتفاق روز پنجشنبه رخ داده و دختر ۱۲ساله این زن که در آپارتمان محل سکونتشان شاهد این تجاوز بوده به پلیس اطلاع می‌دهد. دختر این زن اعلام کرد مادرش توسط مرد همسایه که به‌زور و شب‌هنگام وارد آپارتمان شده بود، هدف تعرض قرار گرفت. مرد آمریکایی زن را با اسلحه تهدید کرده بود. گفته می‌شود مادر دو فرزند به‌تازگی از ایران به آمریکا مهاجرت کرده بود.

روزنامه های اقتصادی

آرمان

حذف یارانه‌ها به بعد از انتخابات موکول شد


این روزنامه حامی دولت نوشته است:‌ قبل از انتخابات یارانه قطع نمی‌شود.... مجلس، با کاهش بودجه یارانه نقدی در سال ۹۶ نسبت به سال جاری، بودجه پرداخت یارانه را ۳۷ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان تعیین کرد تا در عمل امکان پرداخت یارانه فقط به ۶۸ میلیون و ۷۰۰ هزار نفر فراهم شود. بنابراین با این مصوبه مجلس، دولت باید سال آینده یارانه حداقل شش میلیون نفر را قطع کند...

پس از مصوبه مجلس در رابطه با تعیین سقف پرداخت یارانه، معاون رفاه اجتماعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی روز گذشته گفت: به نظر می‌رسد قانون بودجه پس از انتخابات ابلاغ شود. به گزارش خبرآنلاین احمد میدری اظهار داشت: با توجه به آماری که آقای نوبخت اعلام کرده، تاکنون چهار میلیون و ۸۰۰ هزار نفر از جمعیت ۷۷ میلیونی یارانه بگیران حذف شده است. او در پاسخ به این سوال که زمان اجرای تصمیم مجلس برای حذف ۹ میلیون یارانه بگیر در سال آینده چه زمانی خواهد بود،عنوان کرد:چون تکلیف مجلس است، دولت باید این مصوبه را اجرایی کند.

در کنار سخنان میدری، اما برخی کارشناسان اقتصادی و سیاسی معتقدند با توجه به نزدیک بودن انتخابات دولت یارانه‌بگیران را حذف نخواهد کرد. روز گذشته همچنین قائم مقام وزیر تعاون،کار و رفاه اجتماعی مطرح کرد: از سال گذشته تا کنون یارانه نقدی حدود پنج میلیون نفر از گروهای پردرآمد حذف شده و شناسایی افراد متمکن از طریق بانک‌های اطلاعاتی قوی صورت گرفته است. به گزارش ایسنا ابوالحسن فیروزآبادی تصریح کرد: شناسایی گروه‌های پردرآمد و افراد متمکن از طریق بانک‌های اطلاعاتی قوی در اختیار وزارت کار صورت گرفته و به طور مشخص چهار میلیون و ۸۶۰ هزار نفر تا این برج از شمول دریافت یارانه حذف شدند.
 
او ملاک حذف یارانه افراد پردرآمد را توانایی و تمکن مالی آنها عنوان کرد و افزود: در جریان شناسایی افراد و گروه‌ها، وزارت کار آسیب‌پذیری و وضعیت زندگی خانوار را مدنظر قرار می‌دهد. فیروزآبادی درباره تعداد اعتراض‌کنندگان به حذف یارانه به عدد و رقمی اشاره نکرد، اما تعداد آنها را اندک خواند. قائم مقام وزیر کار همچنین با تایید ارسال پیامک به افراد قبل از حذف یارانه آنها، بیان کرد: افرادی که پیامک حذف دریافت می‌کنند باید در فرصت داده شده مدارک و مستندات خود را برای اثبات نیازمندی وگرفتن یارانه ارائه کنند تا بررسی شود.
 
در ضمن این صحبت‌ها باید یادآور شد که رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور طی روزهای گذشته از قطع یارانه چهار میلیون و ۸۵۳ هزار و ۳۸۶ نفر از افراد تا اول بهمن ماه امسال خبر داد که درآمد ناخالصشان از سه میلیون تومان بیشتر بوده است. نوبخت در مخالفت با تعدادی از نمایندگان مجلس که حذف یارانه ۲۰ درصد افراد تا پایان سال ۹۶ را پیشنهاد کرده بودند، گفته بود: تاکید مجلس برای قطع یارانه افرادی که تا سه میلیون تومان درآمد دارند، در حالی است که بسیاری از خانواده‌ها مستاجر یا دارای بیمار صعب‌العلاج و فرزند دانشجو هستند و حذف آنها از دریافت یارانه نوعی بی‌عدالتی به شمار می‌رود. در حال حاضر شناسایی گروه‌های پردرآمد و افراد ثروتمند برای قطع یارانه بر اساس بانک‌های اطلاعاتی مختلفی همچون مالیات، حقوق و درآمد و مسکن صورت می‌گیرد.

اعتماد

حال اقتصاد هنوز خوب نيست

این روزنامه اصلاح‌طلب هم از اوضاع نامناسب اقتصادی خبر داده است:‌ آمار ٢/٧ درصدي براي رشد اقتصادي يك كشور مي‌تواند خوشحال‌كننده باشد به شرطي كه رشد واقعي در تمام بخش‌ها صورت بگيرد و نه آنكه رشد يك بخش، ناكامي‌هاي بخش‌هاي ديگر را تحت پوشش قرار دهد. زماني مي‌توان از يك رشد اقتصادي با اين رقم مشعوف شد كه اين رشد متوازن و براساس جهت‌گيري‌هاي درست باشد و رشد اقتصادي ٩ ماهه امسال قطعا اين گونه نيست.
 
اين رشد نه از برنامه‌ريزي‌هاي درست كه تنها بر اثر رفع تحريم‌ها به دست آمده و حاصل رشد صادرات نفت است، همين. سال آينده وضعيت دوباره دگرگون مي‌شود. در رابطه با آمارهاي اعلام شده از سوي مراكز مختلف هميشه بحث‌هايي به وجود مي‌آيد كه دليل آن به اندازه‌اي ناشي از عدم اعلام دقيق شاخص‌هاي همه بخش‌ها است.

مركز آمار ايران در گزارشي رشد اقتصادي سه فصل سال جاري را ٢/٧ درصد محاسبه كرده است. اين رقم، البته عددي مطلوب براي نرخ رشد اقتصادي است اما هنگامي كه تاثيرات آن را در اقتصاد كشور نمي‌توان مشاهده كرد، چرايي آن تبديل به يك علامت سوال مي‌شود. براساس گزارش مركز آمار، رشد بخش‌هاي مهمي چون مسكن و معدن در سال جاري، منفي بوده است و رشد بخش صنعت نيز كمتر از آن است كه توجهي را جلب كند و مجموع رشد اين سه بخش منفي است.

با اين همه رشد بيش از ٨٥ درصدي بخش نفت سبب مي‌شود رقم رشد اقتصادي بالا باشد. البته اين امر نشان‌دهنده بالا بودن نقش نفت در كليت اقتصاد ايران است كه خود نگران‌كننده محسوب مي‌شود. رشد توليد ناخالص نفت، مهم‌ترين دستاورد مذاكره‌هاي هسته‌اي با كشورهاي ١+٥ بوده و در حال حاضر ميزان توليد اين بخش هنوز به سال ١٣٩١ نرسيده و نسبت به سال گذشته چنين رشدي را از سر گذرانده است.
 
علاوه بر اين بايد مدنظر داشت، نفت سهم چنداني در تامين اشتغال كشور ندارد، از ميان ٢٢ ميليون كاركن، تنها ٢٠٠ هزار نفر در بخش‌هاي مربوط به نفت فعال هستند. همچنين رابطه پسين و پيشين نفت با بخش‌هاي ديگر اقتصاد ايران هم ناچيز است و به همين دليل رشد در اين بخش، تنها در شاخص‌ها به چشم مي‌آيد و نه در زندگي.

در بخش كشاورزي رشد اقتصادي تنها به دليل خريد تضميني هنگفت دولت از زارعان گندم است. چند هزار ميليارد تومان صرف خريد گندم شد و با اين همه رشد اين بخش حدود پنج درصد است كه از قضا نشان مي‌دهد مشكلات بخش كشاورزي به اندازه‌اي بزرگ است كه خريدهاي هنگفت هم نمي‌تواند راهگشا باشد و يك رشد مقطعي به دست مي‌آيد.
 
اقتصاد ايران از سال‌هاي گذشته وابسته به نفت بوده و سرريز اضافه درآمدها در اين بخش به سرمايه‌گذاري دولتي در بخش‌هايي مانند صنايع انجاميد. همين امر سبب شد در گذشته ٨٠ درصد صنعت كشور در دست دولت باشد.

البته در اين سال‌ها خصوصي‌سازي انجام شده كه متاسفانه بخش مهم صاحبان جديد صنعت چنان ناكارآمد عمل كردند كه كاش كماكان صنعت كشور در دست دولت بود. از سوي ديگر اين رويه موجب شد مشكلاتي در اقتصاد كشور بماند و نهادينه شود كه امروز مي‌توان آن را به وضوح ديد. با بررسي جوانب مختلف بايد گفت رشد سال ١٣٩٥ به هيچ عنوان مايه مباهات نيست و نمي‌توان به آن تكيه كرد. اقتصاد ايران همچنان درگير ركود است و براي آن بايد فكري انديشيد. نبايد فراموش كرد، حال اقتصاد هنوز خوب نيست.

جهان صنعت

روحانی نه تنها مشکلات را حل نکرد، بیشتر هم کرد


این روزنامه اصلاح‌طلب به عملکرد دولت یازدهم حمله کرده است: همه به یاد دارند که حسن روحانی پیش از انتخاب شدن در نمایش انتخابات 92 وعده داده بود که ظرف یکصد روز مشکلات اقتصادی و معیشتی مردم را حل خواهد کرد اما مشکلات در شرایطی که روحانی به پایان دوره ریاست‌جمهوری خود نزدیک می‌شود، نه‌تنها ریشه‌کن و حل نشد بلکه ادامه‌دار و مضاعف‌تر هم شده است.
 
پایین بودن سطح زندگی مردم، فاصله دخل و خرج آنها، تورم، گرانی، اختلافات طبقاتی، افزایش روزافزون نرخ بیکاری، مشکلات شدید معیشتی و در نهایت همچنین تنگ‌تر شدن دایره فشارهای اقتصادی هم‌اینک در لوای فقر افسارگسیخته معضلی است که بر دوش اکثر جامعه ایران سنگینی می‌کند.

نکته آن است که دولت روحانی قرار بود همه این مشکلات را از رهگذر حل مذاکرات هسته‌ای سامان دهد. اما از قضا این راهبرد دولت روحانی در حکم سرکنگبینی بود که به‌جای درمان معضلات، آنها را تشدید کرد.
 
در واقع‌بینانه‌ترین شرایط این انتظار می‌رفت که راهبرد‌های اقتصادی دولت روحانی بتواند گره از کلاف سردر‌گم بحران اقتصادی کشور باز کند اما این‌گونه نشد به‌گونه‌ای که بسیاری از واحدهای تولیدی و تجاری ورشکسته شده‌اند، تعداد زیادی از کارگران و کارمندان اخراج شده و ضمن افزایش روزافزون نرخ بیکاری، تورم و گرانی کالاها نیز ادامه دارد.

در شرایط فعلی و در هنگامی که دولت روحانی به پایان دور اول خود نزدیک می‌شود، نه‌تنها رکود از بخش‌های مختلف اقتصاد رخت برنبست بلکه مثلث بیکاری، فقر و گرانی هر روز گریبان تعداد بیشتری از مردم ایران را می‌گیرد و درصد بیشتری از جمعیت کشور را درگیر مشکلات شدید معیشتی می‌کند. این فقر در شرایط روند افزایشی قیمت کالاهای اساسی نمود بیشتری دارد. برای نمونه قیمت مواد غذایی و سایر کالاهای مصرفی در یک سال گذشته دست‌کم ۳۰ درصد گران شده است.
 
در این ارتباط کافی است که قیمت برنج، حبوبات و گوشت سفید و قرمز نسبت به ماه‌های مشابه سال‌های قبل محاسبه شود که نشان از افزایش تصاعدی دارد. در آن سوی ماجرا وضعیت درآمد شاغلان هم تعریفی ندارد و بسیار کسانی که بیکار نیستند نیز در مرز باریک فقر راه می‌روند که حداقل دستمزد کارگران در 95 مبلغ ۸۱۲ هزار تومان بود در حالی که ابتدای سال‌جاری خط فقر برای یک خانواده چهار نفره در تهران ماهانه 5/3 میلیون تومان اعلام شده بود.

غیر از کارگران، کارمندان نیز وضعیت نامناسبی دارند و بسیاری از آنها درآمد خود را ناکافی می‌دانند. برای نمونه افزایش حقوق 10 درصدی کارمندان دولت برای سال 96 با توجه به تورم و گرانی افسارگسیخته، بسیار مسوولیت‌گریزانه و ناامید‌کننده به نظر می‌رسد. در همین راستا گفتنی است وضعیت قیمت‌های اقلام اعلام‌شده در گزارش بانک مرکزی نیز موید کاهش قدرت خرید همه اقشار مردم و کوچک‌تر شدن سفره آنهاست و ادعاهایی از قبیل تورم تک‌رقمی اثر مثبتی روی وضع معیشتی مردم نداشته است. این وضعیت منجر به آن شده است که جمعیت بیشتری زیر خط فقر قرار گیرند.

 بروز و حصول این شرایط برای دولتی که قصد ادامه حضور در پاستور را دارد، نشانه خوبی نیست. طرفه آنکه شرایط ناامید‌کننده دولت در عرصه اقتصاد به‌گونه‌ای است که جریان‌های همسوی دولت هم به آن نمره قبولی نمی‌دهند. در این حال رویکرد‌های اعلامی و اعمالی دولت هم نشان می‌دهد که قادر نیست به این وضعیت سامان مطلوبی دهد.
 
مسلما تداوم این شرایط که در روز‌های پایان سال و در آستانه برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری نمود بیشتری دارد، بیشترین چالش‌ها را در آزمون دوباره برای دولت ایجاد خواهد کرد. ضمن آنکه دولت خود می‌داند که بسیاری از وعده‌ها و مشکلات برجامی و... نیز بر زمین مانده است. روزهای پیش‌رو برای دولت، بسیار دشوارتر از همیشه خواهد بود تا در انتخابات 96 به چالش بزرگ روحانی بدل شود.


رکود به جیب مردم رسید

این روزنامه اصلاح‌طلب از اوضاع کساد بازار خبر داده است:‌ اگرچه به تازگی رییس اتحادیه آجیل و خشکبار تهران اعلام کرده که آجیل و خشکبار شب عید و ایام نوروز تامین است و قیمت برخی اقلام آن نسبت به سال گذشته حدود 10درصد کاهش دارد اما گشت و گذاری در بازار نشان می‌دهد که بازار آجیل و خشکبار در روزهای پایانی سال یکی از بی‌سر و سامان‌ترین بازارهاست به‌گونه‌ای که آجیل از شمال تا جنوب شهر به نرخ‌های متفاوتی به فروش می‌رسد که البته فروشندگان خشکبار دلیل اصلی اختلاف قیمت‌ها را ناشی از کیفیت اقلام می‌دانند.

در همین رابطع علیرضا ارزانی، رییس اتحادیه کشوری خشکبار درباره مشکل بازار آجیل گفت: در حال حاضرتنها مشکل در قیمت بادام هندی است که به دلیل ممنوعیت واردات قیمت آن نسبت به سال گذشته با افزایش صددرصدی (نرخ فعلی 75 تا 85 هزار تومان) روبه‌رو شده است، هستیم.

اما از سویی دیگر و با توجه به اظهارات رییس اتحادیه کشوری خشکبار رونق خرید آجیل نسبت به سال گذشته با وجود کاهش قیمت‌هایی که رخ داده فرقی نکرده است و حجم خرید نسبت به چند سال گذشته حدود 50 درصد کاهش یافته و نسبت به سال گذشته فرق چندانی نداشته و دلیل آن نیز کاهش توان خرید مردم است.

به گفته علیرضا ارزانی، درست است که می‌گویند بازار دچار رکود است ولی مردم نیز دچار رکود درآمدی هستند و همین موضوع در بازار نیز اثر گذاشته است بنابراین مجبورند هزینه‌های خود را مدیریت کنند.

اما آنطور که مسوولان اعلام کرده‌اند به نظر می‌رسد که با وجود وضعیت مناسب تولید خشکبار، نابسامانی‌ها بازار آجیل و خشکبار در آستانه نوروز ناشی از کمبود نظارت دستگاه‌های مربوطه است.

در همین راستا مدیرکل دفتر میوه‌های سردسیری و خشک وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به آنکه ایران را از دیرباز تاکنون به محصولات خشکبار می‌شناسند، اظهار داشت: با وجود اقلیم خشک و نیمه‌خشک ایران می‌توان گفت که عمده محصولات خشکباری در کشور ما به دست می‌آید.

رمضان روئین‌تن افزود: با احتساب خرما جز محصولات خشکباری، سالانه بیش از دو میلیون و ۲۰۰ هزار تن تولید داریم که یک میلیون و ۱۸۰ هزار تن آن به انواع محصولات خشکباری و مابقی به خرما اختصاص دارد.

وی اظهار داشت: سالانه حدود ۴۰۰ هزار تن انواع خشکبار صادر و مابقی به طور مستقیم و غیرمستقیم در کشور مصرف می‌شود که با توجه به جمعیت کشور میزان سرانه مصرف خشکبار در ایران به ۱۰ کیلو می‌رسد که این رقم چهار برابر میانگین جهانی است.

مدیرکل دفتر میوه‌های سردسیری و خشک وزارت جهاد کشاورزی ادامه داد: سالانه ۲۶۰ هزار تن پسته، ۱۶۰ هزار تن بادام، ۲۳۰ هزار تن گردو، ۲۳۰ هزار تن کشمش، ۲۵ هزار تن فندق، ۲۲ هزار تن توت، ۲۴ هزار تن انجیر و ۱۸ هزار تن بادام زمینی به‌عنوان مهم‌ترین اقلام در ایران تولید می‌شود.

وی با اشاره به اینکه در تامین و عرضه خشکبار و آجیل مشکلی وجود ندارد، بیان کرد: با توجه به آنکه نگهداری محصولات مختلف خشکبار آسان‌تر از محصولات تره‌بار است از این رو در تامین و عرضه آن مشکلی وجود ندارد به طوریکه در تمامی فصول سال در فروشگاه‌ها و‌هایپرمارکت‌ها فروخته می‌شود.

روئین‌تن درخصوص تاثیر ممنوعیت واردات بادام هندی و قیمت آن بر بازار بیان کرد: با توجه به تنوع و ارزش غذایی اقلام خشکبار نیازی به واردات نداریم.

علیرضا ارزانی‌ممقانی، رییس اتحادیه آجیل و خشکبار کشور نیز در این زمینه گفت: با وجود افزایش قیمت میوه و شیرینی، ثبات نرخ آجیل و خشکبار در آستانه نوروز، پیش‌بینی می‌شود که با هجوم تقاضا برای خرید مواجه شویم.

وی افزود: تولید مناسب انواع محصولات خشکباری و عدم کمبود در بازار موجب می‌شود که شب عید آرامی را سپری کنیم.

ارزانی‌ممقانی از افزایش نرخ صددرصدی بادام هندی خبر داد و افزود: با وجود ممنوعیت واردات و کمبود آن در بازار با افزایش صددرصدی قیمت نسبت به سال گذشته روبه‌رو شدیم.

رییس اتحادیه آجیل و خشکبار نرخ اقلام پرمصرف آجیل و خشکبار را به شرح زیر اعلام کرد و ادامه داد: قیمت هر کیلو پسته احمدآقایی ۴۳ تا ۴۵، پسته اکبری ۴۸ تا ۵۵، پسته فندقی ۳۵ تا ۴۰، تخمه کدو گوشتی ۲۲ تا ۲۵، تخمه ژاپنی ۱۵ تا ۲۰، فندق ۳۵ تا ۴۵، مغز بادام درختی ۴۲ تا ۵۵، بادام زمینی ۳۷، بادام هندی ۷۵ تا ۸۵، مغز گردو ۵۰ تا ۶۵، آجیل چهارمغز ۴۰ تا ۶۰ و گردو با پوست کاغذی ۲۵ تا ۳۰ هزار تومان است.

وی تصریح کرد: از مردم تقاضا داریم خرید خود را به روزهای پایانی سال موکول نکنند تا همکاران بنده به سبب زمانبر بودن فرصت فرآوری محصول را داشته باشند.

ارزانی‌ممقانی یادآور شد: ضروری است که افراد از واحد‌های صنفی معتبر خرید خود را انجام دهند چراکه در روزهای پایانی سال برخی افراد اقدام به عرضه آجیل با رنگ مصنوعی در بازار می‌کنند.

همچنین در ادامه رییس اتحادیه آجیل و خشکبار تهران گفت: اکنون بین 80 تا 90 درصد آجیل و خشکبار مصرفی کشور از تولیدات داخلی است حتی بخشی از این تولیدات به کشورهای متقاضی صادر می‌شود.

مصطفی احمدی با بیان اینکه بر این باورم که هر ایرانی باید از کالای کیفی تولید داخل کشور خود استفاده کند، اظهار داشت: به دلیل کمبود تولیدات داخلی در برخی از اقلام آجیل و خشکبار چاره‌ای جز تامین نیاز کشور از مسیر واردات نداریم که این موضوع طبیعی است و ارتباط چندانی به دولت یا اتحادیه‌ها ندارد.

وی افزایش کیفی محصولات داخلی، کاهش هزینه‌های تولید داخل، ارائه محصولات با قیمت‌های متعادل و رقابت‌پذیر کردن محصولات داخلی نسبت به خارجی را از راهکارهای حمایت از تولیدات داخلی عنوان کرد.

رییس اتحادیه آجیل و خشکبار با بیان اینکه حجم تولیدات داخلی باید به اندازه مصرف یا حتی بیش از آن باشد، تصریح کرد: تولید داخلی برخی از اقلام همچون گردو، بادام درختی و بادام زمینی نسبت به تقاضای داخلی کمتر است که همین امر می‌تواند باعث افزایش قیمت‌ها شود اما برای تعادل قیمت‌ها در بازار بخشی از نیاز کشور تامین و وارد می‌شود.

به گفته وی، در ایام پرمصرف سال مثل نوروز و ماه مبارک رمضان اگر بخشی از گردو مورد نیاز کشور از طریق واردات تامین نشود، قیمت هرکیلو گردوی ایرانی به بیش از یک میلیون تا یک میلیون و 100 هزار ریال می‌رسد.

احمدی درباره وضعیت بازار بادام درختی افزود: اکنون تولید بادام درختی داخلی کفاف نیاز کشور را نمی‌دهد اما به دلیل کیفی بودن این محصول با نرخی بین 100 تا 150 هزار ریال بالاتر از نوع خارجی عرضه می‌شود، این در حالی است که بادام خارجی به شکل فله‌ای و در سایز و اندازه‌های مناسب وارد می‌شود.

به گفته وی، تولید بادام زمینی (آستانه) در گذشته بخش عمده بازار داخلی را تامین می‌کرد درحالی که اکنون به دلایل مختلف از جمله تغییر کاربری اراضی کشاورزی در این منطقه تولید این محصول به شکل قابل توجهی کاهش یافته است.

رییس اتحادیه آجیل و خشکبار با تاکید بر بالابودن کیفیت اقلام آجیل و خشکبار ایرانی نسبت به خارجی آن، افزود: هر کیلو بادام زمینی آستانه هرکیلو با قیمت 260 هزار ریال (26 هزارتومان) عرضه می‌شود درحالی که جنس خارجی آن کیلویی یکصد هزار ریال است و این تفاوت قیمت صددرصدی منجر به افزایش مصرف محصولات خارجی می‌شود که به نفع تولیدکنندگان داخلی نیست.

احمدی اضافه کرد: در واقع افزایش قیمت محصولات خوراکی منجر به کاهش مصرف می‌شود که ضربه‌ای به تولید داخل به شمار می‌رود.

رییس اتحادیه آجیل و خشکبار معتقد است برای حمایت از تولید داخلی باید هزینه‌های تمام‌شده تولید کاهش یابد تا محصولات با قیمت‌های متعادل عرضه شوند.

این مقام مسوول افزود: در برخی اقلام آجیل و خشکبار کشور همانند بادام هندی تولید داخلی نداریم بنابراین به دلیل وجود تقاضای بالا چاره‌ای جز واردات رسمی این محصول نیست تا بازار آن تامین شود در غیر این صورت باید در انتظار ورود این محصول به شکل قاچاق و با قیمت‌های نامتعارف باشیم.

به گفته احمدی، برخی اقلام همچون تخمه آفتابگردان به میزان کافی در کشور تولید می‌شود. امسال متاسفانه تخمه آفتابگردان خوی روی دست کشاورزان ماند زیرا هزینه‌های تولید داخلی این محصول بالاتر از نمونه خارجی آن است. به طور مثال قیمت تخمه فله‌ای ایران بین 100 تا 130 هزار ریال است اما تخمه فله‌ای خارجی کیلویی 40 هزار ریال وارد می‌شود که در صورت فرآوری به نرخ 60 تا 80 هزار ریال می‌رسد بنابراین مشخص است خریدار جنس را با قیمت مناسب خریداری می‌کند.
 
وی اضافه کرد: اکنون آنچه روی دست کشاورزان خوی مانده، باعث شده تولیدکنندگان برای سال آینده انگیزه‌ای برای تولید این محصول نداشته باشند. رییس اتحادیه آجیل و خشکبار به مردم توصیه کرد برای حمایت از تولید داخلی بهتر است حتی در صورت بالا بودن قیمت، انتخاب‌شان مصرف محصول کیفی ایرانی باشد.

احمدی تاکید کرد: در واقع با افزایش تولید، کاهش هزینه‌های تمام‌شده و ارائه محصولات با قیمت مناسب می‌توانیم محصولات ایرانی را به نسبت محصولات خارجی رقابت‌پذیر کنیم.
 
وطن امروز

رفتار دوگانه دولت در قبال یارانه ملت


وطن امروز نوشته است: رفتار متناقض دولت در قبال یارانه نقدی داد رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس را هم درآورد. به گزارش «وطن‌امروز»، مسؤولان دولتی اعتقاد دارند یارانه نقدی عذاب الیم و مصیبت عظماست اما سخنگوی دولت در میان ناباوری مجلسی‌ها قطع شدن یارانه نقدی را ظلم به مردم دانست. این رفتار دوگانه، محمدرضا پورابراهیمی، رئیس کمیسیون اقتصادی را بشدت عصبانی کرده است.

وی با اشاره به اظهارات اخیر سخنگوی دولت در صحن علنی مجلس درباره مخالفت با حذف یارانه دهک‌های بالای درآمدی جامعه گفت: به نظر می‌رسد که دولت در این حوزه رفتاری متناقض و متناسب با فضای ملاحظات غیراقتصادی دارد و سال گذشته نیز شاهد همین رفتار از سوی دولت بودیم.
 
نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی در ادامه با اشاره به اینکه اظهارات سخنگوی دولت درباره مخالفت با حذف یارانه پردرآمدها جای تعجب دارد و حاکی از  رفتاری متناقض در حوزه تصمیمات اقتصادی دولت است، خاطرنشان کرد: دولت از یک سو می‌گوید در پرداخت یارانه‌ها با مشکلات عدیده‌ای مواجه است به گونه‌ای که از تعبیر «شب عذاب الیم» برای شب واریز یارانه‌ها استفاده می‌شود اما  از سوی دیگر اعلام می‌کند نباید یارانه پردرآمدها را حذف کرد. وی در ادامه با بیان اینکه توصیه ما در این‌باره به دولت این است که قانون را اجرا کند، افزود: مر قانون می‌گوید پرداخت یارانه باید براساس میزان درآمد باشد به گونه‌ای که دهک‌های کم‌درآمد یارانه بیشتر و دهک‌های پردرآمد یارانه کمتری بگیرند.

پورابراهیمی تصریح کرد: در زمینه حذف یارانه‌ها در دولت قبل  تخلف و عدول از قانون انجام شد و این دولت نیز از این حکم قانونی تخلف می‌کند و همه صحبت ما ناظر بر این است که بتوانیم متناسب با شرایط کنونی، آنچه را قانون گفته اجرا کنیم.وی درباره ملاحظاتی که دولت درباره حذف یارانه دهک‌های بالای درآمدی مطرح می‌کند، تاکید کرد: اگر کسی مستحق دریافت یارانه باشد، یارانه به او تعلق می‌گیرد و اگر کسی نیز از درآمدی برخوردار بوده اما نیازمند کمک است و به عنوان مثال فرزند معلول دارد، باید از طریق بهزیستی پشتیبانی و حمایت شود.
 
رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه هر اعتباری را باید در جای خود هزینه کرد، افزود: اینکه از کاری مهم در اقتصاد کشور طفره برویم که سالانه معادل 2 برابر بودجه عمومی کشور را صرف  خود می‌کند و هیچ خاصیتی از آن حاصل نمی‌شود درست نیست و باید به تدریج به سمتی برویم که یارانه به افراد غیر نیازمند تعلق نگیرد.
 
پورابراهیمی خاطرنشان کرد: دولت که با حذف یارانه پردرآمدها موافقت نمی‌کند، نمی‌گوید که اثر قدرت خرید یارانه‌ای که پرداخت آن از 10 سال قبل شروع شده تا به امروز به یک‌چهارم رسیده است به طوری که مردم سبد کالایی که سال 86 می‌خریدند با سبد کالایی که امروز می‌خرند به هیچ وجه قابل قیاس نیست. وی ادامه داد: محاسبات انجام شده در مرکز پژوهش‌های مجلس و مرکز آمار نشان می‌دهد تاثیر یارانه در هزینه‌های خانوارهای پردرآمد کمتر از 2 درصد است که بسیار ناچیز است.
 
رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه کسانی همچون افراد تحت پوشش کمیته امداد و مددجویان بهزیستی، رزمندگان معسر و کسانی که کمترین میزان درآمد را دارند باید یارانه دریافت کنند، خاطرنشان کرد: این افراد شامل 3 دهک درآمدی پایین جامعه هستند و حدود 50 درصد جمعیت کشور را تشکیل می‌دهند که هم نیازمند بوده و هم تحت پوشش نهادهای حمایتی هستند.
منبع: مشرق
نظرات بینندگان