کد خبر: ۱۰۷۲۸۱
تاریخ انتشار: ۱۸:۰۰ - ۱۷ اسفند ۱۳۹۵

رفتار متناقض دولت در قبال یارانه نقدی ملت

رفتار متناقض دولت در قبال یارانه نقدی داد رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس را هم درآورد.
به گزارش شیرازه، مسؤولان دولتی اعتقاد دارند یارانه نقدی عذاب الیم و مصیبت عظماست اما سخنگوی دولت در میان ناباوری مجلسی‌ها قطع شدن یارانه نقدی را ظلم به مردم دانست. این رفتار دوگانه، محمدرضا پورابراهیمی، رئیس کمیسیون اقتصادی را بشدت عصبانی کرده است.
 
وی با اشاره به اظهارات اخیر سخنگوی دولت در صحن علنی مجلس درباره مخالفت با حذف یارانه دهک‌های بالای درآمدی جامعه گفت: به نظر می‌رسد که دولت در این حوزه رفتاری متناقض و متناسب با فضای ملاحظات غیراقتصادی دارد و سال گذشته نیز شاهد همین رفتار از سوی دولت بودیم.
 
نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی در ادامه با اشاره به اینکه اظهارات سخنگوی دولت درباره مخالفت با حذف یارانه پردرآمدها جای تعجب دارد و حاکی از  رفتاری متناقض در حوزه تصمیمات اقتصادی دولت است، خاطرنشان کرد: دولت از یک سو می‌گوید در پرداخت یارانه‌ها با مشکلات عدیده‌ای مواجه است به گونه‌ای که از تعبیر «شب عذاب الیم» برای شب واریز یارانه‌ها استفاده می‌شود اما  از سوی دیگر اعلام می‌کند نباید یارانه پردرآمدها را حذف کرد.
 
وی در ادامه با بیان اینکه توصیه ما در این‌باره به دولت این است که قانون را اجرا کند، افزود: مر قانون می‌گوید پرداخت یارانه باید براساس میزان درآمد باشد به گونه‌ای که دهک‌های کم‌درآمد یارانه بیشتر و دهک‌های پردرآمد یارانه کمتری بگیرند. پورابراهیمی تصریح کرد: در زمینه حذف یارانه‌ها در دولت قبل  تخلف و عدول از قانون انجام شد و این دولت نیز از این حکم قانونی تخلف می‌کند و همه صحبت ما ناظر بر این است که بتوانیم متناسب با شرایط کنونی، آنچه را قانون گفته اجرا کنیم.
 
وی درباره ملاحظاتی که دولت درباره حذف یارانه دهک‌های بالای درآمدی مطرح می‌کند، تاکید کرد: اگر کسی مستحق دریافت یارانه باشد، یارانه به او تعلق می‌گیرد و اگر کسی نیز از درآمدی برخوردار بوده اما نیازمند کمک است و به عنوان مثال فرزند معلول دارد، باید از طریق بهزیستی پشتیبانی و حمایت شود.رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه هر اعتباری را باید در جای خود هزینه کرد، افزود: اینکه از کاری مهم در اقتصاد کشور طفره برویم که سالانه معادل 2 برابر بودجه عمومی کشور را صرف  خود می‌کند و هیچ خاصیتی از آن حاصل نمی‌شود درست نیست و باید به تدریج به سمتی برویم که یارانه به افراد غیر نیازمند تعلق نگیرد.
 
پورابراهیمی خاطرنشان کرد: دولت که با حذف یارانه پردرآمدها موافقت نمی‌کند، نمی‌گوید که اثر قدرت خرید یارانه‌ای که پرداخت آن از 10 سال قبل شروع شده تا به امروز به یک‌چهارم رسیده است به طوری که مردم سبد کالایی که سال 86 می‌خریدند با سبد کالایی که امروز می‌خرند به هیچ وجه قابل قیاس نیست. وی ادامه داد: محاسبات انجام شده در مرکز پژوهش‌های مجلس و مرکز آمار نشان می‌دهد تاثیر یارانه در هزینه‌های خانوارهای پردرآمد کمتر از 2 درصد است که بسیار ناچیز است.
 
رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه کسانی همچون افراد تحت پوشش کمیته امداد و مددجویان بهزیستی، رزمندگان معسر و کسانی که کمترین میزان درآمد را دارند باید یارانه دریافت کنند، خاطرنشان کرد: این افراد شامل 3 دهک درآمدی پایین جامعه هستند و حدود 50 درصد جمعیت کشور را تشکیل می‌دهند که هم نیازمند بوده و هم تحت پوشش نهادهای حمایتی هستند.

قانون بودجه 96
مجلس در هفته گذشته بندهای مربوط به یارانه نقدی در لایحه بودجه 96 را به تصویب رساند که طی آن ۳۷۵ هزار میلیارد ریال به پرداخت یارانه نقدی و غیرنقدی خانوارها و ۱۰ هزار میلیارد ریال نیز به تولید، اشتغال و مسکن در سال ۹۶ اختصاص می‌یابد.
 
در جریان بررسی بخش هزینه‌ای تبصره 14 ماده واحده لایحه بودجه سال 96 کل کشور، نمایندگان مجلس به دولت اجازه دادند در سال 96 از محل درآمدهای حاصل از اصلاح قیمت کالاها و خدمات موضوع قانون یادشده تا مبلغ 480000000000000 ریال (480 هزار میلیارد ریال) و ردیف‌های یارانه‌ای این قانون اقدام کند.  براساس مصوبه مجلس، مبلغ 37 هزار و 500 میلیارد تومان به پرداخت یارانه نقدی و غیرنقدی خانوارها شامل ماده 94 قانون برنامه ششم توسعه موضوع افزایش حداقل مستمری خانوارهای مددجویان تحت حمایت کمیته امداد امام خمینی(ره) و سازمان بهزیستی متناسب با سطح محرومیت بر مبنای متوسط 20 درصد حداقل دستمزد مصوب شورایعالی کار اختصاص می‌یابد که از این مبلغ 40 هزار میلیارد ریال سهم کمیته امداد و سازمان بهزیستی خواهد بود.
 
همچنین مبلغ 48 هزار میلیارد ریال نیز طبق ماده 46 قانون الحاق برخی مواد به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت موضوع کاهش سهم هزینه‌های مستقیم سلامت مردم، ایجاد دسترسی عادلانه مردم به خدمات بهداشتی و درمانی،‌ کمک به تامین هزینه‌های تحمل‌ناپذیر درمان، پوشش دارو و درمان بیماران خاص و صعب‌العلاج اختصاص می‌یابد که از این میزان 10 هزار میلیارد ریال جهت تولید واکسن فلج اطفال تزریقی و تولید فرآورده‌های بیولوژیک انسانی در اختیار مؤسسه تحقیقات واکسن و سرم‌سازی رازی و 10 هزار میلیارد ریال برای توسعه مراکز فوریت‌های اجتماعی در 140 شهر زیر 50 هزار نفر جمعیت در اختیار سازمان بهزیستی قرار می‌گیرد.
 
به علاوه با تصویب نمایندگان، 40 هزار میلیارد ریال از محل خالص وجوه ناشی از اجرای قانون هدفمند کردن یارانه‌ها به حمل‌ونقل عمومی، صادرات غیرنفتی، طرح‌های بهینه‌سازی و ارتقای بهره‌وری مصرف انرژی و تقویت منابع صندوق کارآفرینی عمومی اختصاص می‌یابد که 30 هزار میلیارد ریال از همین مبلغ جهت قیر رایگان به جاده‌های روستایی اختصاص می‌یابد. نمایندگان مجلس در ادامه 10 هزار میلیارد ریال را نیز از محل وجوه ناشی از اجرای قانون هدفمند کردن یارانه‌ها به تولید، اشتغال و مسکن اختصاص دادند.

شناسایی افراد پردرآمد با بانک‌های اطلاعاتی قوی
از سال گذشته تاکنون یارانه نقدی حدود۵ میلیون نفر از گروه‌های پردرآمد حذف شده و شناسایی افراد متمکن از طریق بانک‌های اطلاعاتی قوی صورت گرفته است. ابوالحسن فیروزآبادی، قائم‌مقام وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار داشت: شناسایی گروه‌های پردرآمد و افراد متمکن از طریق بانک‌های اطلاعاتی قوی در اختیار وزارت کار صورت گرفته و به طور مشخص 4 میلیون و ۸۶۰ هزار نفر از شمول دریافت یارانه حذف شده‌اند.
 
وی ملاک حذف یارانه افراد پردرآمد را توانایی و تمکن مالی آنها عنوان کرد و افزود: در جریان شناسایی افراد و گروه‌ها، وزارت کار آسیب‌پذیری و وضعیت زندگی خانوار را مدنظر قرار می‌دهد. فیروزآبادی درباره تعداد اعتراض‌کنندگان به حذف یارانه به عدد و رقمی اشاره نکرد اما گفت تعداد این افراد اندک بوده است.

وی همچنین با تایید ارسال پیامک به افراد قبل از حذف یارانه آنها اضافه کرد: افرادی که پیامک حذف دریافت می‌کنند باید در فرصت داده شده مدارک و مستندات خود را برای اثبات نیازمندی وگرفتن یارانه ارائه کنند تا بررسی شود. رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور هم در روزهای گذشته از قطع یارانه 4 میلیون و ۸۵۳ هزار و ۳۸۶ نفر از افراد تا اول بهمن‌ماه امسال خبر داد که درآمد ناخالص‌شان از 3 میلیون تومان بیشتر بوده است. در حال حاضر شناسایی گروه‌های پردرآمد و افراد ثروتمند برای قطع یارانه براساس بانک‌های اطلاعاتی مختلفی همچون مالیات، ‌حقوق و درآمد و مسکن صورت می‌گیرد.

منبع: وطن امروز
نظرات بینندگان