کد خبر: ۱۰۷۲۹۳
تاریخ انتشار: ۰۸:۰۴ - ۱۸ اسفند ۱۳۹۵
معاون رئیس جمهور در همایش توسعه همه جانبه شهرستان نی‌ریز مطرح کرد؛

نباید باری به هر جهت، روند توسعه سنتی را ادامه دهیم/همگام با دولت و رییس جمهوری برای توسعه محیط زیست برنامه ریزی کنیم

«همایش توسعه همه جانبه شهرستان نی‌ریز » با محوریت راهبردی «احیای دریاچه بختگان» با حضور معاون رئیس جمهور در سالن آمفی تئاتر این شهر برگزار شد.

به گزارش شیرازه، معصومه ابتکار معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور در «همایش توسعه همه جانبه شهرستان نی‌ریز » با محوریت راهبردی «احیای دریاچه بختگان» شرکت کرد.

محمد رضا امیری فرماندار شهرستان نی ریز به عنوان اولین سخنران این همایش ضمن تشکر و قدردانی از حضور معاون ریس جمهور ؛ شهرستان نی ریز را به عنوان وسیع ترین شهرستان استان در شرق فارس و جمعیتی بالغ بر 120 هزار نفر و هنرمندان ، فرهیختگان ، و شهدای نی ریز را به معاون رییس‌جمهور معرفی کرد.

محمد رضا امیری در ادامه بیان کرد :  با وجود پارک ملی بختگان و منطقه حفاظت شده بهرام گور که بخش وسیعی از شهرستان نی ریز را به خود اخصاص داده است، شاید بتوان آن را به عنوان بزرگترین منطقه حفاظت شده در کشور مطرح کرد.

وی اقدامات دولت تدبیر و امید در شهرستان و استان را در قبال دریاچه بختگان خاطر نشان کرد و حیات مردم شهرستان را وابسته به حیات بختگان دانست.

فرماندار نی ریز در خصوص اهمیت دادن به دریاچه بختگان و توجه ویژه به آن اینگونه مطرح کرد: یکی از خواسته های به حق مردم و مسوولان این شهرستان و منطقه این بوده است که همانند دریاچه ارومیه برای بختگان نیز ستاد استانی وملی احیای بختگان تشکیل شود.

وی در مورد منطقه حفاظت شده بهرام گور و حساسیت مردم این شهرستان و مطالبات به حق آنان در حفظ این سرمایه تصریح کرد:  در خواست ما از شما این است با توجه به مطالبات انجام شده در خصوص سازمان میراث فرهنگی و گردشگری استدعا دارم دستور فرمائید کمیته تشکیل رونق گردشگری در این منطقه را پیگیری شود.

محمد رضا امیری فرماندار شهرستان نی ریز در خصوص مسال مطرح شده در خصوص معادن موجود در منطقه حفاظت شده بهرام گور و اظهارات اخیر وزیر صنعت و معدن گفت: راهکاری برای استفاده از سنگ آهن بهرام گور به منظور صنایع مکمل فولاد و ایجاد اشتغال در منطقه، با رعایت همه جانبه مسائل زیست محیطی پیش بینی شود.

 دیانت دبیر همایش توسعه نی ریز در ادامه به سخنرانی پرداخت و از راه اندازی دفتر توسعه همه جانبه نی ریز به همت فرماندار و تعدادی از همفکران در ساختمان فرمانداری خبر داد و گفت:  این دفتر دارای کمیته های مختلفی از جمله سلامت و بهداشت ، کشاورزی و باغداری ، صنعت و معدن ،  گردشگری ، اشتغال زایی و سرمایه گذاری برای توسعه شهرستان در همه ابعاد است.

وی در ادامه خاطر نشان کرد: جمعی از همشهریان مقیم تهران، در ماه‌های گذشته جلسات متعددی برای برگزاری این همایش تشکیل دادند.

دیانت همچنین: از اجرای برنامه های مفصل در ادامه این همایش برای سال آینده خبر داد.

آیت الله سید محمد فقیه امام جمعه نی ریز در ادامه این همایش ضمن خیر مقدم به حضور معصومه ابتکار معاون رئیس جمهور گفت: وجود تلمبه های زیاد در اطراف دریاچه را یکی از عوامل خشک شدن آن دانست و از نبود سیاست کشت صحیح برای محصولات کشاورزی در سطح شهرستان گلایه کرد.


وی ادامه داد: خداوند متعال با لطف خود در حق استان فارس مخصوصا داراب ، فسا ، نی ریز ، استهبان ، جهرم ، لار ، لامرد که‌ باران  رحمت الهی را نازل کرد هر چند خسارات جزی داشت اما همه ما را زنده کرد، امیدواریم انشاءالله با قدوم مبارکتان برنامه ریزی کنید و به گزارش هایی که دادند عمل شود و امسال سال اقدام و عمل بود که‌ دارد به پایان می‌رسد.
 
امام جمعه نی ریز در ادامه سخنان خود: از خانم ابتکار و دیگر مسئولان خواست تا با اجرای برنامه صحیح همه جانبه ای در جهت احیای محیط زیست شهرستان نی ریز قدم بردارند تا بختگان و گردشگری شهرستان زنده شود.
پس از پخش کلیپ زیبایی با محوریت خشکسالی و بختگان که توسط طباطبایی کارگردان مطرح کشوری تهیه شده بود، عابدی از انجمن پیشگامان خورشید استهبان،رنجبر نماینده انجمن میراث ماندگار بختگان و کاسبی از انجمن زیست بوم مشکان به سخنرانی پرداختند.

معصومه ابتکار معاون رئیس جمهور دیگر سخنران همایش توسعه شهرستان نی ریز در افق 1404 بیان کرد: جمهوری اسلامی، آزمون های بزرگی را پشت سر گذاشت و یکی از این آزمون ها کارآمدی نظام است، این ازمون زندگی مادی و معنوی مردم را در بر می گیرد و این در گرو توسعه پایدار است، توسعه ای که عادلانه باشد و به قیمت تخریب محیط زیست نباشد.

وی بیان داشت: رشد اقتصادی که به قیمت نابودی تالاب ها باشد، به معنای رشد و توسعه نیست.

ابتکار به موضوع تغییر اقلیم در کشور اشاره کرد و گفت: در بسیاری از نقاط کشورمان شرایطی شکننده داریم، در برخی از مناطق افزایش دما تا سه درجه رخ داده و با کاهش بارندگی در همه نقاط مواجه هستیم.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست افزود: ابن به معنای این است که شرایط شکننده به صورت آشکار ملموس است و این زنگ خطر را به صدا در آورده است که نمی شود با روش های ناپایدار گذشته بر موضوع توسعه پافشاری کنیم، نمی شود همان کشاورزی با بهره برداری پایین را ادامه دهیم.

ابتکار اضافه کرد: نباید باری به هر جهت، روند توسعه سنتی را ادامه دهیم، فرصت داریم تا شرایط را بسنجیم و همگام با دولت و رییس جمهوری برای توسعه محیط زیست برنامه ریزی کنیم.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور گفت: داشتن پیوست زیست محیطی برای طرح های توسعه الزامی است، هیچ طرح بزرگ عمرانی، سد سازی و پتروشیمی بدون ارزیابی زیست محیطی تایید نخواهد شد.

معاون رئیس جمهور تصریح کرد: ارزیابی زیست محیطی، مقدمه هر فعالیت اقتصادی در کشور است، این راه حل را ادامه می دهیم و کوتاه نخواهیم آمد زیرا دستاوردهای توسعه پایدار با توجه به ارزیابی زیست محیطی قابل دستیابی است.

معصومه ابتکار در بخش دیگری از مطالب خود اظهار داشت: تالاب بختگان نی ریز حقابه ای داشته است که بخشی از آن به دلیل دخل و تصرف در جریان رودها و برداشت های بی رویه از بین رفته است.

ابتکار بیان کرد: همچنین در حال حاضر 32 هزار حلقه چاه در حوضه تالاب بختگان است که 10 هزار حلقه از آن غیر مجاز است و بدون تردید باید این رویه را تغییر دهیم و مردم باید در این زمینه پیشقدم باشند.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور افزود: سیاست ها کاملا روشن است، کشاورزی باید با محیط زیست همگام شود، بیش از ظرفیت تالاب ها اگر برداشت کنیم تالاب ها خشک می شود، همچنین میزان سفره های آب زیر زمینی قابل سنجش است و نباید بیش از ظرفیت از آنها برداشت شود.

وی اظهار داشت: شواهد کاملا آشکار و گویای این است که استان فارس بیش از این تحمل توسعه در حوزه کشاورزی را ندارد و باید روش ها در این زمینه اصلاح شود.

معصومه ابتکار معاون رئیس جمهور عنوان داشت: دولت مصمم است که محیط زیست و توسعه پایدار حاکم باشد، باید به این رویکردها توجه ویژه شود، دولت دکتر روحانی برای احیای تالاب هورالعظیم خوزستان و ارومیه تلاش های بی وقفه داشته است و افزون بر این مطالعات احیای تالاب بختگان در سطح ملی مطرح است، برای تحقق این امر برنامه کشوری داریم و آن را پیگیری می کنیم.

معاون رئیس جمهوری افزود: در این مورد گام اصلی را باید مردم و کشاورزان بردارند زیرا ذینفع اصلی مردم هستند و تغییر الگوی کشت بحث مهمی است که مردم باید به آن توجه کنند.

وی در پایان بیان کرد: اقتصاد گردشگری باید توسعه یابد و جایگزین طرح های کشاورزی شود، سرمایه گذاری روی فناوری های معیشت محور و دانش بنیان صورت گیرد تا فشار بر بخش کشاورزی کاهش یابد و این امر مستلزم این است که چرخه تولید تغییر کند و اراده اصلی در این زمینه توسط مردم باید شکل گیرد.

منبع: نبض نی ریز
26/96/
نظرات بینندگان