کد خبر: ۱۰۷۳۴۱
تاریخ انتشار: ۱۲:۱۶ - ۲۰ اسفند ۱۳۹۵

کلید بی مهر مسئولان در دانشگاه پیام نور رستم چرخید

طی سالیان اخیر نه تنها دانشگاه پیام نور رستم، بلکه حتی شهرستان رستم نیز مورد بی مهری مسئولان قرار گرفته است، این بی مهری باعث شده تا بودجه لازم و کافی به دانشگاه ترزیق نشود و از این رو نتواند امکانات لازم را فراهم سازد.

به گزارش شیرازه، نشست تخصصی بسیج اساتید دانشگاه پیام نور شهرستان رستم با موضوع هم اندیشی در خصوص راهکارهای رفع مشکلات دانشگاه و چالش های فرا روی این مرکز علمی با حضور ریاست دانشگاه  برگزار شد.

این برنامه درحالی اجرا شد که در نوع خود می تواند منحصر به فرد باشد و بسیاری از اساتید صحبت ها و نقد های خود را مستقیما با ریاست دانشگاه درمیان گذاشتند و در مقابل طاهری نیز با دیدگاهی باز پذیرای این صحبت شد.  برگزاری چنین نشست تخصصی مورد تقدیر اساتید حاضر قرار گرفت و در پیام هایی ضمن تقدیر از ریاست دانشگاه خواستار امتداد این گونه برنامه ها شدند.


اساتید می توانند بهترین مشاوران برنامه ریزی شهرستان باشند

در ابتدای این همایش مصطفی طاهری ریاست دانشگاه پیام نور  بیان داشت:  ایجاد تیم مشورتی به منظوره حل چالش های مرتبط با دانشگاه و پیگیری مسائل در پیش رو بخصوص در هنگام ضرورت یکی از نیازهای اساسی است همچنین برگزاری جلسات متعدد با نماینده محترم شهرستان در جهت آگاه سازی از مسائل و مشکلات دانشگاه به صورت مستقیم  در جهت رضایتمندی دانشجویان است.


این استاد دانشگاه بازسازی و ترمیم محوطه دانشگاه و همچنین ساماندهی محیط داخلی دانشگاه که شامل فضای سبز، مکان استراحت دانشجویان و امکانات رفاهی یکی از دغدغه های خود خواند و گفت:  تعامل با اُرگان ها و سازمان ها در جهت استفاده از توانمندی های اساتید این واحد دانشگاهی در امر برنامه ریزی و مشاوره در حوزه تخصصی شان از دیگر درخواست های ماست.

نشست اساتید پیام نور وحید صادقی

طاهری همچنین ایجاد نشریه دانشگاهی جهت آگاه سازی و بازتاب تولیدات علمی اساتید و دانشجویان را لازم و ضروری خواند و از تمام اساتید حاضر در جلسه خواست تا با تبادل نظرات در رفع موانع کمک کنند.


پیام نور با این همه کمبود زیبنده ی رستم نیست

لذا در در ادامه ی این نشست مسئول بسیج ضمن اظهار گله ­مندی و انتقاد از مسئولان اظهار کرد: با توجه به قابلیت ها و پتانسیل های باارزشی که در شهرستان رستم وجود دارد و با توجه به نخبه پرور بودن این منطقه، دانشگاه پیام نور با این همه کمبود امکانات زیبنده این شهرستان نیست.

وی اظهار داشت: دانشگاه پیام نور رستم طی چند سال اخیر مورد کم توجهی مسئولان قرار گرفته است و باید هر چه سریعتر کارگزاران در جهت رفع مشکلات کنونی این دانشگاه گام بردارند.

او یکی از مشکلات اساسی دانشگاه را نداشتن کتابخانه دانست و کتابخانه را یکی از رکن های اساسی هر دانشگاه خواند.


ضیایی به عمران و جغرافیای فیزیکی دانشگاه پرداخت و اذعان داشت: کمبود فضای سبز در محیط جغرافیایی دانشگاه و نداشتن دیوارچینی دانشگاه یکی از مشکلات مشهود دانشگاه است که باید مسئولان هرچی سریعتر در این زمینه اقدام نمایند.


مسئولان شهرستان، اساتید را رقیب خود ندانند!

سید علی حسینی اصل یکی از مدرسین این دانشگاه و سخنگوی اسبق شورای اسلامی استان فارس در سخنانی اظهار داشت: یکی از مشکلات اساسی رستم بی توجهی مسئولان به اساتید نخبه دانشگاه در جایگاه مشورتی تا اداره امور شهرستان است. متاسفانه مسئولان هیچ گونه مشورت و استفاده ای از اساتید نخبه دانشگاهی نمی کنند و لازم است از توان علمی و تخصصی اساتید نخبه جهتِ مدیریت سیاسی فضای جغرافیایی شهرستان استفاده و آنها را رقیب خود نداند!

نشست اساتید پیام نور وحید صادقی

در ادامه حسینی ضمن تشریح مشکلات دانشگاه به ارائه راهکارهای نیز پرداخت و گفت:  اختصاص مقطع کارشناسی به دانشگاه پیام نور رستم و تحصیلات تکمیلی (ارشد و دکتری) به دانشگاه پیام نور ممسنی لازم است و  معتقدم که جذب دانشجو در مقطع کارشناسی دلیل ثبات و پایداری دانشگاه پیام نور رستم و جذب دانشجو در مقطع تحصیلی ارشد و دکتری تضمین کننده حیات آموزشی دانشگاه پیام نور ممسنی در دراز مدت خواهد بود.


توجه مسئولان به اساتید در جهت مدیریت سیاسی فضا از دیگر پیشنهادات این استاد دانشگاه بود و افزود: تعامل و همکاری مشترک دو دانشگاه (پیام نور رستم و ممسنی ) در زمینه های فرهنگی، علمی و دانشگاهی، دعوت از نماینده محترم شهرستان در جهت شرکت در جلسات جهت رفع مشکلات دانشگاه و اساتید می تواند راهگشا باشد.


منزلت مدرس های حق التدریس حفظ شود

خانم امین پور مدرس رشته مدیریت استراتژیک سخنگوی بعدی این نشست بود وی یکی از مسائل اساسی دانشگاه را ضعف خدمات دهی دانست و خواستار رفع مشکلات در زمینه های سلف سرویس، بوفه و ارائه مواد غذایی سالم به دانشجویان و اساتید شد.


 امین پور با اشاره به سختی کار اساتید گفت: باید منزلت اساتید حفظ شود و با بیمه شدن مدرس های حق التدریس شان این قشر زحمتکش ارتقاء پیدا کند. همچنین حق الزحمه دریافتی این قشر از طرف سازمان مرکزی پیام نور نباید مشمول نرخ مالیاتی قرار گیرد، زیرا طبق مصوبه قانون این مقدار دریافتی مشمول مالیات قرار نمی گیرند.


ضعف در اجرای برنامه های فرهنگی مربوط به نبود زیرساخت هاست

خانم اکبر نژاد مدرس رشته مدیریت صنعتی ضمن تایید صحبت های امین پور، یکی از مشکلات اساسی دانشگاه را نداشتن سالن آمفی تئاتر و مکانی برای برگزاری امور فرهنگی دانست. وی داشتن چنین مکان هایی را برای برگزاری اموری فرهنگی همچون جشن فارغ التحصیلی، سخنرانی ها، نشست ها، میزگردها و همایش ها الزامی دانست و معتقد بود که یکی از دلایلی که باعث شده تا دانشگاه نتواند در امور فرهنگی و اجتماعی فعالیت زیاد داشته باشد، همین مورد است.


 اکبر نژاد همچنین یکی از مشکلات دانشگاه را عدم دسترسی دانشگاه به پایگاه های علمی بین المللی جهت دسترسی به مقالات معتبر و isi  دانست  و خواهان مهیا کردن این امکانات شد.


در ادامه خانم ها قاسمی و صالحی وضعیت حمل و نقل و ایاب و ذهاب دانشگاه را یکی از مشکلات زیرساختی دانشگاه دانستند. دسترسی راحت به دانشگاه و ایجاد سرویس دهی در زمینه حمل و نقل برای اساتیدی که از فواصل جغرافیایی دور رهسپار دانشگاه می شوند، اشاره کردند.


خانم اکبری مدرس علوم سیاسی و حقوق این دانشگاه نیز مشکلات دانشگاه راه عدم دسترسی دانشگاه به پایگاه های استنادی علمی، نبود مرکز اینترنت برای دسترسی دانشجویان، نداشتن امکانات رفاهی، کمبود کلاس و تداخل کلاسی دانستند.  وی اذعان کردند که مدرسان حق التدریس حقوق کمی دریافت می کنند که آن هم با تاخیر پرداخت می شود و این قشر فرهنگی نیز امنیت شغلی ندارند و ممکن است در سال های آینده اجازه تدریس نداشته باشند، درحالی که اگر امنیت شغلی داشته باشند کیفیت کار آنها در زمینه آموزش و پژوهش بالا خواهد رفت!



در ادامه سرکار خانم هاشمی مدرس جغرافیا به یکی از بنیادی ترین نکات پرداختند. ایشان درخواست جذب مدرس های حق التدریس با سابقه چند سال سابقه کار در نهاد ها و سازمان هایی مثل آموزش و پرورش را خواستار شدند و خواهان استفاده از اساتید نخبه در سازمان ها و آرگان های دولتی گردیدند.


ریشه تمام مشکلات نگاه جناحی و قومیتی اصحاب قدرت است

آخرین سخنران این همایش وحید صادقی از مدرسان رشته جغرافیای سیاسی و ژئوپلیتیک این دانشگاه بود و با تاکید بر مسائل مطرح شده ی اساتید، ریشه تمام این مشکلات را در دیدگاه ایدئولوژیک و جناحی ـ سیاسی کارگزاران و اصحاب قدرت دانست.


وی معتقد بود که طی سالیان اخیر نه تنها دانشگاه پیام نور رستم، بلکه شهرستان رستم مورد بی مهری مسئولان قرار گرفته است. این بی مهری باعث شده تا بودجه لازم و کافی به دانشگاه پیام نور رستم ترزیق نشود و از این رو نتواند امکانات لازم را فراهم سازد.


 صادقی اظهار داشت: دیدگاه ایدئولوژیک (ارزش های محلی و طایفه ای) سرچشمه تبعیض و تفاوت است و دیدگاه جناحی و حزبی سرچشمه تمرکز و ثقل قدرت است و مخرج و مشترکِ هر دو دیدگاه بی عدالتی جغرافیایی و اجتماعی است. این دیدگاه ها و نگرش ها باعث شده است تا توزیع فضایی ثروت، بودجه و قدرت عادلانه شکل نگیرد و فضای جغرافیایی رستم از ترزیق مناسب بودجه ناکام بماند.


بنابراین صادقی خطاب به دست اندرکاران گفت: نگاه ارزشی و ایدئولوژیک (قومی و خویشی) باید کنار گذاشته شود و بجای آن نگاه ژئوپلیتیک و واقع گرایی جایگزین شود چراکه نگاه ژئوپلیتیک توام با سیاست های واقع گرایی متناسب با هر مکان و منطقه جغرافیایی است و چنین راهبردها و سیاست هایی منجر به شکل گیری ژئوپاسیفیک و صلح جغرافیایی بین طوایف و در نهایت توزیع عادلانه و مناسب بودجه و امکانات را در تمامی مکان ها و طوایف به همراه دارد.


در پایان طاهری در مقام ریاست دانشگاه به جمع بندی و تبیین مشکلات پرداخت. وی ضمن اشاره به واقف بودن به تمامی مشکلات، اذعان داشتند در صورتی مشکلات رفع خواهند شد که مطالبات پیگیری شوند و نماینده محترم شهرستان دعوت شوند و حضوری مشکلات را بازگو کنیم. ایجاد فضای سبز و دیوارچینی دانشگاه و افزایش رشته های دانشگاهی و کمک های مالی و اعتبارات از ادارات شهرستان رستم را در اولویت قرار دادند.

منبع:  نورآنلاین 

25/96

نظرات بینندگان