کد خبر: ۱۰۷۳۶۵
تاریخ انتشار: ۱۱:۱۸ - ۱۹ اسفند ۱۳۹۵

گوهر تراشی که گوهر زندگی را در کار و تلاش می داند/بانوی هنرمند پاسارگادی از سنگ نان می سازد

بانوی کار آفرین سنگ تراش در پاسارگاد گفت:جوان ها نباید فقط به دنبال کار پشت میزی باشند و از طریق رشته های مختلف هنری مانند گوهر تراشی می توانند، موفق شوند.

به گزارش شیرازه، کشور ما گنجینه معادن سنگ های با ارزش است، هنر گوهرتراشی هم در عالی ترین صورت نزد مردم ماست، با این وجود در کمال تاسف بخش مهمی از نگین های مورد نیاز برای ساخت زیورآلات از هند و چین وارد می شود.

ما به همان میزان که نگین ایرانی را با سنگ معدن ایرانی و هنر دست هنرمندان ایرانی می سازیم، به همان میزان هم مانع از خروج ارز می شویم و به اقتصاد مقاومتی کمک می کنیم.

گوهرتراشی هنر تبدیل سنگ های معدنی به نگین های زیبا و متنوع برای استفاده در زیورآلات است که قدمتی دیرینه دارد. علاقه همیشگی بشر به استفاده از زیورآلات مهمترین زمینه برای رونق داشتن هنر گوهرتراشی در تمام طول تاریخ بوده است. هنرمند گوهرتراش با استفاده از ذوق و خلاقیت و ابزارهای در اختیارش می کوشد تا زیباترین نگین ها را برای استفاده در انگشتر، گوشواره، گردن بند و ... تولید کند.

امروزه برای همگان مسلم است که اشتغالزایی و از بین بردن بیکاری از طریق احداث صنایع بزرگ و سنگین توسط دولت محقق نمی شود. تجربه قدرت های اقتصادی نوظهوری چون نظیر چین، برزیل، هند، آرژانتین و ... ثابت کرده است که بهترین روش اشتغالزایی، حمایت از راه اندازی کارگاه های کوچک و زودبازده و نیز توسعه مشاغل خانگی است.

گوهرتراشی به دلیل برخورداری از ارزش افزوده بالا و نیز بازار مصرف ثابت و دائمی، یکی از مهمترین عرصه های مشاغل خانگی است.

سمیه هوشیار یکی از هنرمندهای گوهر تراش شهرستان پاسارگاد است که تحصیلکرده رشته زمین شناسی است و بعد از از دواج به کمک همسرش کار گوهر تراشی را انجام داده است.

وی در این باره می گوید: بعد از اینکه کلاسهای آموزشی گوهر تراشی را رفتم و مدرکش را گرفتم و چون بعد از ازدواجم خودم و همسرم بیکار بودیم، تصمیم گرفتم کار گوهر تراشی را حرفه ای تر انجام بدیم.

وی ادامه داد: خدا رو شکر الان کار ما مورد استقبال قرار گرفته و مشتری های زیادی از استان های مختلف کشور و حتی خارج از کشور داریم.

خانم هوشیار می گوید: به دلیل اینکه این کار سرو صدا دارد و گردو خاک نیازمند به تسهیلات و حمایت داریم تا بتوانیم ضمن راه اندازی کارگاه مستقل نیروهای بیشتری رو هم آموزش بدهیم و هم به کار گیری کنیم.

این بانوی هنرمند کارآفرین می گوید: جوان ها نباید فقط به دنبال کار پشت میزی باشند و از طریق رشته های مختلف هنری مانند گوهر تراشی می توانند، موفق شوند.

طنین پاسارگاد، خانم هوشیار در صورت حمایت شدن و با توسعه کار گوهر تراشی می تواند برای بیش از پنجاه نفر اشتغالزایی کند.


منبع: طنین پاسارگاد

16/

نظرات بینندگان