کد خبر: ۱۰۷۳۷۸
تاریخ انتشار: ۱۲:۲۷ - ۲۰ اسفند ۱۳۹۵

دولت ها در حفاظت از جنگل های زاگرس ضعیف عمل کردند

بعد از هدفمندی یارانه ها جنگل ها نابود شدند چرا که هزینه تهیه منابع انرژی همچون گاز و نفت در مناطق روستایی افزایش یافت.

به گزارش شیرازه، جشنواره بلوط در منطقه نهالستان اسکان عشایر شهر نورآباد برگزار و محصولات مختلفی از این نعمت زاگرس به نمایش گذاشته شد و صنایع دستی ممسنی در معرض دید عموم قرار گرفت.

رهام پیکری فرماندار ممسنی در این جشنواره گفت: این جشنواره ادامه همان جشنواره غوره است که در منطقه دشمن زیاری برگزار گردید. 

وی با گرامی داشت هفته منابع طبیعی گفت: طبیعت همواره به آدمی نعمت می بخشد اما گاهی آدمی نسبت به آن ناسپاسی می کند.

این مقام مسئول با اشاره به نقش جنگل های زاگرس در اکو سیستم و محیط زیست منطقه گفت: امروزه متاسفانه به این جنگل های بلوط بها داده نمی شود. در دولت های مختلف هیچ بهایی برای نگه داری و اصلاح زاگرس داده نشد. وجود بیماری های متعدد در زاگرس باعث خشک شدن بلوط می شود متاسفانه اقدامی در این باره صورت نگرفته و یکی از مهمترین آنها آفت سوسک بلوط است.

رهام پیکری جشنواره بلوط

پیکری با تاکید بر لزوم اجرای جشنواره ها گفت: این جشنواره ها بهانه ای است تا شادی های خود  را با طبیعت تقسیم کنیم اما در این برنامه ها باید به مسائل اساسی در خصوص چگونگی حفاظت از جنگل های بلوط نیز پرداخت. جشنواره باید دارای خروجی و مصوبه باشد نباید در حد یک رفع تکلیف به آن نگاه کرد.  

بلوط به عنوان یکی از بزگترین عوامل اصلی تزریق آب به زمین به شمار می رود  از طرفی بلوط در حوزه پزشکی نیز بسیار اهمیت دارد. این محصول نا آشنای نسل کنونی دارای خاصیت های فراوانی است و در مقابل نیاز به حفاظت و نگهداری دارد که با تشکیل انجمن ها و NGO ها می توان در این راستا گام برداشت.


فرماندار ممسنی با اشاره به وجود 300 هکتار جنگل بلوط در شهرستان گفت: نگهداری منابع طبیعی باید به صورت یک فرهنگ در بین مردم و جامعه نهادینه شود. ممسنی یکی از منابع  مهم جنگلی در کشور به شمار می رود ولی متاسفانه از این جنگل به درستی استفاده نمی شود و برخی ها دست به زغال سازی می زنند و بیشتر انها به غلط حتی دارای مجوز هستند.

برخی دلالان و افراد سودجو همواره به دنبال قطع درختان بلوط و فروش آن هستند و به شهرستان های مختلف صادر می کنند. در شورای پیشگیری و حفاظت از منابع طبیعی شهرستان  مصوب گردید که با این کوره های زغال سازی برخورد جدی شود و حتی از مسئولین استانی نیز درخواست اجرای این برنامه  را در شهرستان های مختلف فارس داریم. نظارت جدی و برخورد با این کوره سازها می تواند میزان قطع درختان بلوط را به حداقل برساند. 


پیکری در ادامه گفت: انجمن های حامی طبیعت در اجرای برنامه های موفق بوده اند و انتظار داریم در رشته های مختلف نیز NGO هایی راه اندازی شود تا در حفظ منابع طبیعی کمک شایانی صورت گیرد.
مظفر افشار پدر بلوط ایران نیز در این مراسم بیان داشت: درست است زاگرس بی کس شده اما وجود مردم دوست دار طبیعت باعث می شود تا همچنان پشتیبان و حامی داشته باشد. از طرفی دولت از انجمن ها حمایت می کند  و این انجمن ها بدون هیچ چشم داشتی به دنبال خدمت و دوستی با طبیعت هستند.

وی بلوط را هویت خود دانست و گفت: زاگرس 45 درصد از آب کشور را تامین می کند و مدیون جنگل ها و بویژه بلوط است. این درخت به جز این مساله داری ویژگی های متعددی است. 

رهام پیکری جشنواره بلوط

افشار در ادامه گفت : بعد از هدفمندی یارانه ها جنگل ها نابود شدند چرا که هزینه تهیه منابع انرژی همچون گاز و نفت در مناطق روستایی افزایش یافت از طرفی میزان افزایش کرایه ها نیز باعث گردید تا مردم در تهیه این منابع انرژی مشکل داشته باشند و در نتیجه به سمت قطع درختان کشانده شدند.

باید برنامه ریزی کرد که روستاهای جنگل نشین با هزینه کمتری منابع انرژی را به دست اورند و گازکشی به این روستاها در برنامه ی دولت باشد. 

وی با اشاره به کمبود نیرو در حفاظت از جنگل های زاگرس به عنوان ریه کشور گفت: انتطار می رود با راه اندازی انجمن ها مساله حفاظت از جنگل به عنوان یک فرهنگ تبدیل شود.

منبع: نورآنلاین

25/

نظرات بینندگان