کد خبر: ۱۰۷۳۸۳
تاریخ انتشار: ۱۳:۴۵ - ۲۰ اسفند ۱۳۹۵
بخشداربیضا خبر داد:

آغاز طرح لانه کوبی جوندگان جهت مبارزه با سالک

بخشداربیضا گفت: با تشکیل کاروگرههای بهداشتی برای کنترل و پیشگیری بیماری سالک، اجرای نوبت نخست لانه کوبی جوندگان در روستاهای تحت پوشش این منطقه اجرا شد.

به گزارش شیرازه، امرالله رئیسی بخشدار بیضا در گفتگو با خبرنگار ما افزود: با توجه به موقعیت جغرافیایی منطقه بیضا و همجواری با شهرستان های مرودشت ورزقان و فراهم بودن شرایط بیماری از جمله وجود کانون های تکثیر پشه ناقل بیماری سالک و جوندگان مخزن این بیماری، جلسه هماهنگی با حضور کارشناسان مسئول واحد مبارزه با بیماری های واگیر و مرکز بهداشتی درمانی بیضا، بهورزان منطقه و با همکاری اداره جهاد کشاورزی، دهیاران و تعدای از کشاورزان روستا و کادر بهداشتی منطقه برگزار گردید.

وی افزود: طرح لانه کوبی جوندگان برای از بین بردن یکی از مخازن انگل لیشمانیا، توسط دهیاران ومنطقه درمانی بیضا در دستور کار قرار گرفت.

بخشدار بیضا در این باره گفت:با همکاری دهیاران و بهورزان روستاهای منطقه بیضا نوبت نخست طرح لانه کوبی جوندگان اجرا شد.

این مسوول ، ابراز امیدواری کردبا این اقدامات شاهد کنترل بیماری سالک در منطقه باشیم و از هزینه های تحمیلی درمان به مردم جلوگیری شود.

 رئیسی بر اهمیت بیماری سالک و لزوم تعامل و همکاری مسئولین ادارات در راستای اجرای برنامه پیشگیری از این بیماری تاکید کرد و خواستار همکاری بیشتر  مسئولین  و ادارات در برنامه های کنترل و پیشگیری بیماری های واگیر دار شد .

لیشمانیوز بیماری انگلی است که توسط گونه ها مختلف تک یاخته ای بنام لیشمانیا ایجاد می شود . این بیماری در 88 کشور جهان که اکثرا کشورهای در حال توسعه هستند مشاهده می شود . لیشمانیوز از طریق نیش گونه هایی از پشه خاکی منتقل می شود و ممکن است به یکی از اشکال لیشمانیوز پوستی (سالک)لیشمانیوز احشایی (کالاآزار) و لیشمانیوز پوستی – مخاطی دیده شود.

منبع:مارگون

8/

نظرات بینندگان