کد خبر: ۱۰۷۴۱۴
تاریخ انتشار: ۱۰:۵۳ - ۲۱ اسفند ۱۳۹۵

نابینایی و خشکی قرنیه از عوارض آتش‌بازی/ احتمال فلج عصب بینایی با موج ناشی از انفجار

متخصص چشم‌پزشکی با اشاره به حوادث چهارشنبه آخر سال و آسیب‌های احتمالی به چشم، گفت: سوختگی قرنیه ممکن است سبب نابینایی و خشکی قرنیه شود و عوارض جبران‌ناپذیری را برای فرد به همراه داشته باشد.
نابینایی و خشکی قرنیه از عوارض آتش‌بازی/ احتمال فلج عصب بینایی با موج ناشی از انفجار مواد محترقهبه گزارش شیرازه، ذاکر محمدی در ارتباط با مراسم چهارشنبه آخر سال و حوادثی که به ویژه در حوزه چشم به وقوع می‌پیوندد، اظهار داشت: هر ساله حوادث چهارشنبه‌سوری تلفات و مصدومان زیادی به همراه داشته که بخش اعظم این مصدومان به دلیل آسیب‌های چشمی دچار مشکل شده‌اند.

وی افزود: طی چند سال گذشته استفاده از ترقه‌های خطرناک در معابر عمومی و حتی کوچه‌ها و منازل نسبت به قبل افزایش یافته و سبب بروز مشکلات زیادی در  حوزه آسیب‌ به چشم شده است.

این متخصص چشم‌پزشکی تصریح کرد: هر موج انفجاری چه ناشی از ترقه یا مواد دیگری باشد،‌مستقیم و غیرمستقیم اثرات زیان‌باری را برای چشم به همراه خواهد داشت و می‌تواند قرنیه،‌شبکیه و عصب بینایی چشم را دچار مشکل کند.

ذاکر با اشاره به اینکه موج ناشی از انفجار به صورت غیرمستقیم علاوه بر چشم می‌تواند پلک‌ها را نیز دچار آسیب کند، گفت: شایع‌ترین مشکلی که در اثر حوادث چهارشنبه‌ آخر سال برای چشم به وقوع می‌پیوندد پرتاب جسم خارجی ناشی از انفجار مواد محترقه بوده که علاوه بر آسیب به پلک نابینایی، تخریب قرنیه، شبکیه و ... را به همراه دارد.

وی به موضوع سوختگی قرنیه و پلک اشاره کرد و گفت: این مسئله یا سبب نابینایی شده و یا خسارات جبران‌ناپذیری را برای چشم به همراه دارد به طور مثال در اثر این حادثه ترشح اشک از قرنیه به شدت می‌تواند کاهش یابد و چشم دچار خشکی شود که این موضوع در بسیاری از مواقع با پیوند قرنیه نیز برطرف نمی‌شود.

این متخصص چشم‌پزشکی در پایان ضمن هشدار به خانواده‌ها خاطر نشان کرد: جوانان و نوجوانان باید حوادث چهارشنبه آخر سال را جدی بگیرند و حتی‌المقدور از هر موج انفجار ناشی از مواد محترقه خود را دور کنند تا شاهد مشکلات  جسمی و روحی ناشی از این حوادث نشوند.
منبع: فارس
نظرات بینندگان