کد خبر: ۱۰۷۴۳۸
تاریخ انتشار: ۱۶:۵۴ - ۲۱ اسفند ۱۳۹۵
مدیركل اوقاف فارس:

اجرای طرح «آرامش بهاری» در ۴۶۰ مکان مذهبی فارس/ ویژه برنامه تحویل سال در ۳۰۰ بقعه متبرکه فارس برگزار می‌شود

مدیركل اوقاف فارس از اجرای طرح «آرامش بهاری» در ۴۶۰ مكان مذهبی این استان در ایام نوروز خبر داد و گفت: ویژه برنامه تحویل سال نو نیز در ۳۰۰ بقعه متبرکه فارس برگزار می‌شود.

به گزارش خبرنگار سرویس فرهنگی اجتماعی شیرازه، حجت‌الاسلام سیدعباس موسوی در نشست خبری با خبرنگاران در شیراز از اجرای طرح «آرامش بهاری» برای هفتمین سال متوالی در این استان خبر داد و گفت: استان فارس با داشتن ۱۴۰۸ بقعه متبركه، تقریباً یك ششم كل بقاع متبركه كشور را به خود اختصاص داده است كه در آن‌ها برنامه‌های مختلف و متنوعی در طول ایام سال نظیر طرح آرامش بهاری اجرا می‌شود.

وی به برگزاری طرح آرامش بهاری در بقاع متبركه، مساجد تاریخی و مساجد بین راهی اشاره و اظهار کرد: در قالب این طرح با استفاده از تمام ظرفیت‌های خود در طول ایام نوروز خدمات رفاهی و فرهنگی به زائران ارائه می‌دهیم.

مدیركل اوقاف و امور خیریه فارس از برپایی ۳۰ خیمه معرفت دینی در ایام نوروز در نقاط مختلف فارس خبر داد و گفت: خیمه‌های شاخص در شیراز و شهرستان‌ها شامل خیمه حرم حضرت سیدعلاءالدین حسین(ع)، امامزاده اسماعیل فسا(ع)، امامزاده سیدحسین كازرون(ع)، امامزاده آقام شهید فراشبند، تخت جمشید، كاخ اردشیر فیروزآباد و بوستان باغ ملی شیراز هستند.

این مقام روحانی با بیان اینكه سال گذشته روزانه ۳۰ هزار نفر از خیمه‌های معرفت دینی بازدید كردند، گفت: با توجه به اینكه استان فارس در موقعیت گلوگاهی قرار دارد، خیمه‌های معرفت دینی آن نیز با استقبال گسترده زائران نوروزی مواجه شده است.

وی، برپایی سفره هفت‌سین معنوی و مراسم تحویل سال را از جمله برنامه‌های طرح آرامش بهاری ذكر كرد و گفت: سال گذشته ۴۲۰ هزار نفر در مراسم تحویل سال بقاع متبركه فارس شركت كردند و به طور كلی قریب ۴ و نیم الی ۵ میلیون نفر در طول ایام نوروز سال گذشته به زیارت بقاع متبركه فارس مشرف شدند.

۱۹۵ حسینیه و ۳۰ زائرسرا آماده اسكان زائران نوروزی است

حجت‌الاسلام موسوی با بیان اینكه در ایام نوروز امسال ۱۹۵ حسینیه و ۳۰ زائرسرا برای اسكان موقت و ضروری زائران نوروزی در نظر گرفته شده است، افزود: علاوه بر این در حرم‌های امامزاده سیدحسین(ع) كازرون، امامزاده اسماعیل فسا(ع) و امامزاده آقام شهید فراشبند كمپ و چادر اسكان اضطراری فراهم شده است.

مدیركل اوقاف فارس از اعزام ۳۶۰ مبلغ بومی و غیربومی جهت اجرای طرح آرامش بهاری در نقاط مختلف این استان خبر داد و گفت: ۱۱۰ نفر از طلاب و روحانیان حوزه علیه و همچنین ۲۵۰ نفر از روحانیان بومی استان فارس در قالب این طرح به نقاط مختلف فارس اعزام می‌شوند.

وی با یادآوری اینكه طرح آرامش بهاری از ۲۸ اسفندماه تا ۱۵ فروردین‌ماه سال ۹۶ اجرا می‌شود، گفت: از ۲۶ اسفندماه جاری آیین غبارروبی و عطرافشانی و شست‌وشوی تمام بقاع متبركه فارس آغاز می‌شود كه ۳ هزار نفر در این طرح مشارکت می‌کنند؛ همچنین پنج هزار نفر خادم رسمی و افتخاری در ایام نوروز در بقاع متبركه خدمت می‌کنند.

وی با اشاره به اینكه در ایام نوروز امسال ۱۲۶ امامزاده با موقعیت خاص بین راهی و جاده‌ای به زائران نوروزی خدمات ارائه می‌دهند، گفت:‌ ۱۰۰ مسجد بین راهی نیز به صورت ۲۴ ساله و ۳۰۰ مسجد با موقعیت خاص در مسیرهای پرتردد میزبان مسافران نوروزی خواهند بود.

حجت الاسلام موسوی با یادآوری اینكه در سال گذشته ۲۷۰ هزار نفر از مساجد تاریخی فارس بازدید كردند، گفت: این مساجد شامل مسجد وكیل، نصیرالملك و عتیق شیراز و همچنین مسجد جامع نی‌ریز و مسجد جامع ارسنجان هستند.

همکاری۳۵۰ روحانی در اجرای طرح آرامش بهاری

در ادامه جلسه حجت‌الاسلام سیدمیثم حسینی، معاون فرهنگی- اجتماعی اداره‌كل اوقاف و امور خیریه فارس با اشاره به همکاری ۳۵۰ نفر روحانی بومی و غیربومی در طرح آرامش بهاری، گفت: این روحانیون دارای تخصص‌های ویژه‌ای اعم از روان‌شناسی، باستان‌شناسی، مسائل دینی و رفع شبهات اعتقادی هستند كه بر اساس ظرفیت‌های هر امامزاده و منطقه این روحانیون تقسیم‌بندی شده و اعزام می‌شوند.

وی از حضور روحانیان مبلغ دینی و متخصص به علم باستان‌شناسی و آشنا به زبان‌های خارجی در محوطه تخت جمشید خبر داد و گفت: در كنار تخت جمشید یك خیمه معرفت دینی با حضور مبلغان دینی متخصص و مسلط به چند زبان خارجی و باستان‌شناسی برپا می‌شود.

حجت‌الاسلام حسینی در پاسخ به سوالی با اشاره به برگزاری آزمون‌های شفاهی و كتبی طرح ملی تربیت حافظان قرآن كریم در بهمن‌ماه سال جاری گفت: امسال در استان فارس ۲۴ هزار نفر در این طرح ثبت‌نام كردند كه حدود ۷۰ درصد آنان در آزمون‌های كتبی و شفاهی این طرح شركت كرده‌اند و نتایج آزمون در هفته جاری اعلام می‌شود.

معاون فرهنگی اوقاف فارس با بیان اینكه سامانه‌های پیامكی در ایام نوروز برای دریافت نظرات و پیشنهادات زائران نوروزی پیش‌بینی شده‌اند، گفت: سامانه پیامكی ۱۰۰۰۰۱۱۴۱۲۰ سامانه طرح آرامش بهاری سازمان اوقاف و امور خیریه كشور و سامانه پیامكی ۱۰۰۰۰۱۱۴۷۱۱ متعلق به این طرح در استان فارس می‌باشد.

توقف عملیات عمرانی مساجد شیراز در ایام نوروز

در ادامه حجت‌الاسلام رحیم صفری گرائی، رئیس اداره اوقاف و امور خیریه ناحیه ۳ شیراز با اشاره به اجرای طرح «آرامش بهاری» در بقاع متبركه و مكان‌های مذهبی این كلان‌شهر گفت: به‌همین مناسبت عملیات‌های عمرانی در چهار مسجد تاریخی شیراز شامل عتیق، مشیر، نصیرالملك و وكیل به‌صورت موقت متوقف می‌شوند.

وی از برپایی چهار خیمه معرفت دینی در شیراز خبر داد و گفت: این خیمه‌ها در حرم مطهر حضرت سیدعلاءالدین حسین(ع)، حرم علی‌بن حمزه(ع)، حرم سیدتاج‌الدین غریب(ع) و باغ ملی برپا خواهند شد.

حجت الاسلام صفری گرائی با بیان اینكه این خیمه‌ها دارای غرفه‌های مختلف چند رسانه‌ای، مشاوره مذهبی، ازدواج و خانواده، كودك و غیره هستند، گفت: امسال به دلیل عملیات عمرانی اطراف حرم علی‌بن حمزه(ع) تا این لحظه هیچ غرفه‌ای جلوی آرامگاه حافظیه برپا نخواهد شد و غرفه‌ها در باغ ملی برپا می‌شوند.
نظرات بینندگان