کد خبر: ۱۰۷۴۷۱
تاریخ انتشار: ۱۱:۰۴ - ۲۲ اسفند ۱۳۹۵
نان، میوه و برنج بیشترین ضایعات غذا در ایران

ارزش زباله های غذایی کشور، ٦٠درصد ارزش صادرات نفتی

رئیس اتاق بازرگانی شیراز گفت: در حالی که دوربین های قوی نظارتی دانشگاه علوم پزشکی بر روی کارخانجات تولیدی متمرکز شده و برای مصرف یک اپسیلون کربوهیدرات، ایرادات فراوانی گرفته می شود، اما در معروف‌ترین رستوران‌های این شهر و زیر گوش دانشگاه علوم پزشکی، گربه ها جولان داده و برخی از این گربه‌ها حتی می خواهند به مشتریان حمله کنند.
به گزارش شیرازه، جمال رازقی، رییس هیات مدیره انجمن صنفی کارفرمایی صنایع غذایی و تبدیلی فارس گفت: در حالی که دوربین های قوی نظارتی دانشگاه علوم پزشکی بر روی کارخانجات تولیدی متمرکز شده و برای مصرف یک اپسیلون کربوهیدرات، ایرادات فراوانی گرفته می شود، اما در معروف‌ترین رستوران‌های این شهر و زیر گوش دانشگاه علوم پزشکی، گربه ها جولان داده و برخی از این گربه‌ها حتی می خواهند به مشتریان حمله کنند.
وی با بیان این که تعدد دستگاه های نظارتی، کار را برای صنعت غذا پیچیده کرده و هزینه‌های تولید را بالا برده است، افزود: متاسفانه بدنه سنگین، بزرگ و تنبل دولت، هزینه های فراوانی را بر صنعت غذا تحمیل کرده که قیمت تمام شده را افزایش داده و تولیدات درون کشور را به لحاظ قیمت، غیرقابل رقابت در بازارهای جهانی کرده است.
وی با بیان این که خط قرمز وزارت بهداشت باید سلامت تولیدات باشد و نه برخوردهای سلیقه‌ای گفت: انتظار داریم در دانشگاه علوم پزشکی از رفتارهای سلیقه ای دوری شود نه آن که یک کارشناس علوم پزشکی به دلیل آنکه از رنگ، مزه یا اسم فلان محصول خوشش نمی‌آید، برای تولید یک محصول مجوز صادر نکند؛ رفتارهایی که به عینه در دانشگاه علوم پزشکی دیده شده است.
این فعال صنعتی با طرح این سوال که مگر قرار است سلیقه و ذائقه کارشناس دانشگاه با سلیقه و ذائقه تمامی مردم یکی باشد افزود: انتظار داریم دانشگاه علوم پزشکی، رفتارهای متناقض خود را با صنعت کنار بگذارد.
وی با بیان این که نیازمند نظارت بیشتر در سطح عرضه محصولات هستیم اضافه کرد: تولید کننده در فارس با هزار بدبختی زنجیره سرد را که لازمه رعایت کیفیت در مواد غذایی است، تامین می کند و محصول را با کیفیت مناسب، درب مغازه تحویل می دهد، اما به دلیل عدم توجه مغازه دار به شرایط استاندارد نگهداری کالا، تولیدات کیفیت خود را از دست داده و ضایع می‌شود.
رییس اتاق بازرگانی شیراز در ادامه، روی سخن خود را رییس دانشگاه علوم پزشکی شیراز قرار داد و با اعلام آن که از ایشان به شدت گلایه مند است افزود: متاسفانه موافقت دانشگاه علوم پزشکی با راه‌اندازی ماست بندی‌های سنتی، ضربه شدیدی به صنعت نیمه جان صنایع لبنی در استان می‌زند.
رازقی با اشاره به این که در فارس ۲۵ کارخانه لبنی تعطیل شده است گفت: دولت قبل طرحی را تصویب کرد که دنده عقب برای صنعت لبنیات بود، طرحی که شرایط را برای راه اندازی ماست بندی‌های سنتی مهیا کرد البته از دولت قبل که رفتار طبیعی و منطقی نداشت انتظار بیشتری نداشتیم اما امید آن را داشتیم که در دولت تدبیر و امید، جلوی این روند گرفته شود. این در حالی است که چندی پیش کارگروه سلامت در فارس بدون اطلاع قبلی برگزار شد و راه اندازی ماست بندی های سنتی با زیرآبی رفتن واحد بهداشت محیط دانشگاه علوم پزشکی با این بهانه که مردم از ماست سنتی خوششان می آید، به تصویب رسید بی آنکه به شرایط نامناسب صنعت لبنیات و فروش نرفتن محصولات صنعتی لبنی توجه شود.
رازقی با تاکید بر آن که این اقدام، هدردادن سرمایه های کشور در صنایع لبنی است افزود: ما همچنان شاهد تناقض بین نانوایی‌های صنعتی و سنتی هستیم و برگزاری جلسات مختلف نیز ثمربخش نبود و قطعاً در آینده این تناقض بین صنایع لبنی و ماست بندی‌های سنتی نیز به وجود خواهد آمد.
وی با ابراز تاسف شدید از کیفیت نان های سنتی گفت: باید افسوس به حال مردم خورد که مجبور به مصرف نان هایی هستند که از اغلب نقاط کشور هم بی کیفیت تر است و هم گران تر.
رازقی تصریح کرد: باید با واحدهایی که به سلامت مردم اهمیت نمی دهند به شدت برخورد شود.
رییس هیات مدیره انجمن صنفی کارفرمایی صنایع غذایی و تبدیلی فارس در بخش دیگری از سخنرانی خود، خواستار توجه به مصرف بهینه آب در شرایط خشکسالی شدید شد و گفت: روز جهانی غذا را در کشورمان در حالی برگزار می‌کنیم که همه ساله میزان آبی که برای ضایعات محصولات کشاورزی در ایران مصرف می شود معادل ۳/۹ میلیارد متر مکعب است.
وی با بیان این که کل آب مصرفی کشور در بخش شرب و صنعت تنها ۷ میلیارد متر مکعب برآورد شده افزود: این معضل به معنای آن است که میزان آبی که با ضایعات کشاورزی در ایران تلف می شود بیشتر از تمام آبی است که مردم کشور و صنایع مصرف می‌کنند و این میزان تقریبا معادل نیمی از آب شیرینی است که از رودهای کرخه، کارون و جراحی به خلیج فارس می ریزد و از طرف دیگر دورریز غذا در ایران معادل ۶۰ درصد درآمد نفتی کشور است.
رازقی با بیان این که ایرانی ها به اندازه ۱۰ کشور اروپایی مواد غذایی دور می ریزند اضافه کرد: ضایعات مواد غذایی در ایران معادل ۳۵ میلیون تن است، در حالی که در اتحادیه اروپا با ۲۷ کشور عضو، تنها ۹۰ میلیون تن مواد غذایی راهی زباله ها می‌شود. به عبارت دیگر ایرانی ها معادل ۶۰ درصد درآمد نفتی‌شان را با ضایعات غذا به سطل زباله می‌ریزند و این ضایعات در ایران معادل ۱۵ میلیارد دلار ارزش دارد.
به گفته وی، همه ساله ۳/۱ میلیارد تن غذا در جهان هدر می رود که بیشترین آن مربوط به میوه و سبزیجات، ماهی و غلات است و ایران به تنهایی ۷/۲ درصد از این ضایعات را به خود اختصاص داده که معادل ۳۵ میلیون تن می باشد.
 
رازقی بیان کرد: تعدد دستگاه های نظارتی بر صنعت غذا کار را بسیار پیچیده و هزینه های تولید را افزایش داده  و مهم ترین علت ناتوانی در صادرات قیمت تمام شده است که قسمتی از آن به بدنه بزرگ سنگین و تنبل دولت برمی گردد که هزینه های زیادی به بدنه تولید کشور تحمیل می کند و باعث افزایش قیمت تمام شده می شود.

ایرانی‌ها به اندازه ١٠ کشور اروپایی موادغذایی دور می‌ریزند. براساس گزارش سازمان جهانی خواربار و کشاورزی، ضایعات موادغذایی در ایران معادل ٣٥‌میلیون تن است این درحالی است که در اتحادیه اروپا با ٢٧ کشور عضو، تنها ٩٠‌میلیون تن موادغذایی راهی زباله‌ها می‌شود. یک پژوهش علمی ارزش مادی ضایعات موادغذایی در ایران را ١٥‌میلیارد دلار برآورد کرده که اگر این رقم را با درآمد نفتی پیش‌بینی‌شده در بودجه ٩٥ مقایسه کنیم، متوجه می‌شویم ایرانی‌ها معادل ٦٠‌درصد درآمد نفتی‌شان را با ضایعات غذا به سطل زباله می‌ریزند. از این گذشته گزارش مرکز ملی مطالعات راهبردی کشاورزی و آب اتاق بازرگانی نشان می‌دهد میزان آبی که برای ضایعات کشاورزی مصرف می‌شود، معادل ٩,٣‌میلیارد مترمکعب است. جالب است بدانید که گزارش‌های رسمی حاکی از آن است که کل آب مصرفی در بخش شرب و صنعت تنها ٧‌میلیارد مترمکعب برآورد شده و این به آن معناست که میزان آبی که با ضایعات کشاورزی در ایران تلف می‌شود، به اندازه تمام آبی است که مردم کشور و صنایع مصرف می‌کنند.

نان، میوه و برنج بیشترین ضایعات غذا در ایران
آمارهای فائو رقم تکان‌دهنده‌ای از ضایعات غذا در ایران را گزارش می‌دهد. براین اساس هرسال ۱.۳میلیارد تن غذا درجهان هدر می‌رود که بیش ترین ضایعات مربوط به میوه و سبزیجات، ماهی و غلات است. این درحالی است که ایران ٢,٧‌درصد از ضایعات غذای جهان را به خود اختصاص می‌دهد که این رقم معادل ٣٥‌میلیون تن است. بیشترین ضایعات غذا در ایران مربوط به نان، میوه و سبزیجات و برنج است.
گزارش‌های فائو تأکید می‌کند که درجهان ٩٠٠‌میلیون نفر از گرسنگی رنج می‌برند که با ضایعات ١,٣‌میلیارد تنی غذا می‌توان ٨٠٠‌میلیون نفر از گرسنگان را سیر کرد و تقریبا گرسنگی در جهان را ریشه‌کن کرد.
با این‌که گفته می‌شود ضایعات بالای غذا هم درکشورهای درحال توسعه و هم درکشورهای صنعتی رقم قابل توجهی است، اما خوب است بدانید که گزارش‌های جهانی دو مدل متفاوت هدردادن غذا درکشورهای مختلف را نشان می‌دهد. براین اساس درکشورهای درحال توسعه ضایعات غذا بیشتر مربوط به فرآیند برداشت تا فرآوری است که البته با توجه به توسعه‌نیافتگی صنایع و بخش تولید دراین کشورها این گزارش طبیعی به نظر می‌رسد. این درحالی است که درکشورهای صنعتی بیشترین ضایعات غذا در خرده‌فروشی‌ها و به دست مصرف‌کننده نهایی اتفاق می‌افتد؛ به عبارتی درکشورهای توسعه‌نیافته تولید اسراف کارتر است و درکشورهای صنعتی مصرف‌کننده.
منبع: ایانا
نظرات بینندگان