کد خبر: ۱۰۷۵۱۲
تاریخ انتشار: ۰۸:۲۰ - ۲۳ اسفند ۱۳۹۵
استاندار فارس در جلسه ستاد اقتصاد مقاومتی:

بانک‌های فارس نسبت مصارف به منابع را اعلام کنند/ ورشکستگی تعدادی از فعالان اقتصادی طبیعی است

استاندار فارس گفت: همه بانک‌های استان گزارش نسبت مصارف به منابع را ارسال کنند تا عملکرد آنان به طور دقیق رصد شود و از بانک‌های برتر در زمینه اجرای اقتصاد مقاومتی تقدیر کنیم.

بانک‌های فارس نسبت مصارف به منابع را اعلام کنند/ ورشکستگی تعدادی از فعالان اقتصادی طبیعی استبه گزارش شیرازه، سيد محمدعلي افشاني در هشتمین جلسه ستاد اقتصاد مقاومتی استان از مدیران خواستار آن شد که گزارش عملکرد خود را به استانداری ارائه دهند و گفت: گزارش جامع فعالیت‌ها در زمینه اقتصاد مقاومتی را در فروردین‌ماه اعلام خواهیم کرد که در این زمینه چه کردیم و چه می‌خواهیم انجام دهیم.

وی به مدیران دستگاه‌های اجرایی استان تأکید کرد: هفته دوم فروردین سال96 باید اهداف یکساله خود را تعیین کرده باشید و راهبردها و سیاست‌های دست‌یابی به این اهداف نیز مشخص باشد.

استاندار فارس با بیان اینکه دستگاه‌های اجرایی برتر در زمینه اقتصاد مقاومتی تقدیر می‌شوند، گفت: برخی از دستگاه‌های اجرایی در همایش‌ها بیش از صد لوح تقدیر اهدا می‌کنند و از من نیز می‌خواهند آن‌را امضا کنم که بنده تنها پنج لوح و در نهایت تا 10 حکم را امضا می‌کنم چراکه معتقدم «گر شب‌ها همه قدر بودی، شب قدر بی‌قدر بودی» و تقدیر از نفرات برتر زمانی معنی می‌دهد که از تعداد محدودی تقدیر تا ارزش کار حفظ شود.

اقدامات فارس در زمینه اقتصاد مقاومتی شایسته تقدیر است

مقام ارشد دولت در فارس با اشاره به اقدامات خوب در زمینه اقتصاد مقاومتی در استان فارس تصریح کرد: اگر ارزیابی دقیقی از عملکرد استان‌ها در زمینه اقتصاد مقاومتی انجام شود فارس حتما شایسته تقدیر خواهد بود اما به دلیل اینکه برخی از استان‌های بزرگ کشور در این زمینه اقدامات خوبی انجام نداده‌اند کار ارزیابی انجام نمی‌شود!

افشانی کارنامه عملکرد فارس در اقتصاد مقاومتی را مثبت دانست و اطمینان خاطر داد که در سال 96 اقدامات بهتری انجام خواهد شد زیرا وقتی حرکتی آغاز می‌شود نسبت به زمانی که رکود بوده است، راندمان افزایش می‌یابد.

وی ضمن اشاره به تلاش بانک‌ها برای رونق توليد گفت: در جلسات با مدیرکل بانک مرکزی و دولت به دو نكته درخصوص بانك ها اشاره کردم و معتقدم باید فاصله میان نرخ سود تسهیلات و نرخ بهره كاهش يابد و همچنین نرخ بهره باید کمتر شود.

استاندار فارس با تاكيد بر اينكه بدون سيستم بانكي توسعه محقق نمي شود و آنچه به عنوان توسعه اقتصادی در كشور وجود دارد حاصل مشاركت بانک‌ها است، افزود: كمتر پروژه بزرگی است كه بدون مشاركت بانک‌ها به بهره‌برداري رسيده باشد.

افشاني ارتقای رتبه بانک‌های فارس در نسبت مصارف و منابع از 29 به 27 را قابل تقدیر و نتیجه هماهنگی بین دستگاه‌های مختلف استان دانست و افزود: بايد در سال 96 نسبت مصارف به منابع بانک‌های فارس حداقل در رتبه 24کشور قرار گیرد و حركت منطقي و مقبول بانک‌ها در طرح ارتقای تولید تداوم داشته باشد.

وی با اعتقاد به اینکه توسعه فرآيندي مستمر، تاريخي و تدريجي با قانونمندي خاص خويش است كه یک‌شبه حاصل نخواهد شد، اظهار کرد: كاهش و افزايش رشد اقتصادي اگر با نرخ منطقي باشد قابل ادامه يا پيشگيري خوهد بود.

رشد صادرات غیرنفتی کشور ناچیز است

استاندار فارس با اشاره به صادرات غیرنفتی 38 میلیارد دلاری کشور گفت: میزان رشد صادرات غیرنفتی کشور ناچیز است در حالی که استان فارس در ده ماهه سال جاری 924 میلیون دلار صادرات داشته که نسبت به مدت مشابه سال گذشته که این رقم 623 میلیون دلار بود، حدود 48 درصد رشد داشته است.

افشانی مهم‌ترین بحث اقتصاد مقاومتی را صادراتی شدن محصولات، دانش‌بنیان کردن و رونق تولید دانست و افزود: طی 18 ماهه گذشته تعداد شرکت‌های دانش‌بنیان استان فارس که مورد تائيد معاونت علمي و فناوري رياست جمهوري است از 36 شرکت به 96 تا افزایش پیدا کرده که رشد 267 درصدی داشته است.

مقام ارشد دولت در فارس گفت: در طرح ارتقای توان توليد متوسط پرداخت تسهيلات در كشور حدود 57 درصد و پرداخت تسهيلات در استان فارس 110درصد بوده است.

اقتصاد مقاومتی برنامه کاملی برای نجات اقتصاد کشور است

استاندار فارس با تأکید بر اینکه همه مدیران باید 24 بند سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری در زمینه اقتصاد مقاومتی را به خاطر بسپارند، تصریح کرد: اقتصاد مقاومتي براي يک‌سال و ده‌سال نيست بلکه برنامه تدوين شده و كاملي است كه براي نجات اقتصاد کشور طراحي شده است؛ به شرط اين كه همه بندهای آن را پيگيري كنيم.

افشانی با اشاره به درون‌زا بودن اقتصاد مقاومتي گفت: درون زا بودن به معناي تكيه بر داشته‌هاي خود و توجه به آن‌ها است؛ بايد تلاش كنيم سرمايه هاي اجتماعي خود را افزايش دهيم؛ امروزه مهم ترين سرمايه كشورها سرمايه اجتماعي و سپس سرمايه انساني و در نهايت سرمايه فيزيكي است.

وی برون‌گرا بودن اقتصاد را به معناي استفاده از دانش و فناوري ديگران دانست و افزود: ارتباط با دنيا و به ويژه كشورهاي همسايه از ديگر سياست هاي اقتصاد مقاومتي است كه به معناي تعامل منطقي با دنيا با حفظ منافع ملی در مذاکرات و قراردادها است.

نمی‌توان با تکنولوژی 40 سال قبل با دنیا رقابت کرد

استاندار فارس با تاكيد بر اينكه بدون ارتباط سازنده با دنيا امكان توسعه و تحول وجود ندارد، ادامه داد: دانش و تكنولوژي مورد نياز صنعت است و باعث افزايش كيفيت و كاهش قيمت خواهد شد و نمی‌توان با تکنولوژی 40 سال قبل با دنیا رقابت کرد.

افشانی بر فرهنگ‌سازی در زمینه اقتصاد مقاومتی و ترویج فرهنگ صرفه‌جویی تأکید و ضمن تقدیر از اقدامات صداو سیمای فارس در این زمینه اظهار کرد: پیش بردن اقتصاد مقاومتی تنها کار دولت نیست و دولت به ميزاني كه از ظرفيت حاكميت در اختيار دارد مي تواند پاسخگو باشد.

کسانی که باید توضیح دهند چه کرده‌اند فقط سوال می‌کنند!

وی با تصریح اینکه امروز کسانی که باید بیایند و توضیح دهند برای اقتصاد مقاومتی چه کردند فقط سوال می‌کنند، گفت: گفتمان‌سازي اقتصاد مقاومتي وظيفه تمام كساني است كه تريبون، قلم و كلاس درس دارند و همه بايد تلاش کنند اين موضوع را به گفتمان عمومي جامعه تبديل كنند.

استاندار فارس در ادامه سخنان خود گفت: پروژه آزادراه شیراز- اصفهان سال گذشته 100نیرو داشت و امروز با 1200 نیرو در حال پیشرفت است و با اتمام فصل سرما از طرف اصفهان به شیراز عملیات روسازی بتن‌ریزی و از طرف شیراز به اصفهان آسفالت‌ریزی انجام خواهد شد تا در سریع‌ترین زمان ممکن به بهره‌برداری برسد.

افشانی به فعالیت‌های چشمگیر در گازرسانی به تمام مناطق استان اشاره و اظهار کرد: در 50 سال گذشته تنها به 604 روستا گازرسانی شده بود اما در 3 سال گذشته 743 روستا از نعمت گاز برخوردار شدند و با قول مدیرعامل شرکت گاز استان فارس تا سال 97 دیگر روستای زیر 20 خانوار بدون گاز نخواهیم داشت.

اجازه نمی‌دهم پروژه‌های نیمه‌تمام افتتاح شود

در ادامه جلسه محمدخلیل ترابی، نائب رئیس اتاق اصناف مرکز استان فارس این انتقاد را مطرح کرد که گاهی افتتاح چندین باره پروژه‌ها باعث می‌شود مردم حجم بالای فعالیت‌های انجام شده را باور نکنند که استاندار فارس اینطور پاسخ داد: به هیچ عنوان اجازه نمی‌دهم پروژه‌ای که کامل نشده، افتتاح شود و اگر مدیری بخواهد از این کارها کند بیش از حد تصور آنان ناراحت خواهم شد.

افشانی با تأکید بر اینکه نباید با گزارش غیرواقعی و دروغ امید و اعتماد مردم را از بین برد، خاطرنشان کرد: ما در دهه فجر می‌توانستیم سد چشمه عاشق نی‌ریز را افتتاح کنیم و به‌عنوان یک پروژه بسیار مهم روی آن مانور تبلیغاتی دهیم اما دیدم پشت این سد آب نیست، بنابراین تصمیم گرفتیم که تا زمان آبگیری مناسب افتتاح نشود.

ورشکستگی برخی واحدهای تولیدی طبیعی است

در ادامه ترابی بیان کرد که تعطیلی یک کارخانه بیشتر از ایجاد چندین کارخانه دیگر در افکار عمومی تأثیرگذار است بنابراین باید با حل مشکلات واحدهای تولیدی از تعطیلی آن‌ها جلوگیری شود که استاندار فارس در پاسخ به وی اینگونه استدلال کرد: در دنیا همیشه عده‌ای ورشکست می‌شوند و این طبیعی است؛ همانگونه که انسان‌ها می‌میرند و یا بیمار می‌شوند ممکن است برخی واحدهای تولیدی هم به دلیل سوءمدیریت یا دلایل دیگر ضعیف عمل کنند.

افشانی با انتقاد از اینکه عده‌ای پیشرفت‌‌ها را بازگو نمی‌کنند و فقط منتظرند تا روی یک شکست مانور دهند، گفت: تنها راه ما برای فائق شدن به مشکلات ايجاد اميد در جامعه است چراکه انسان اميدوار جامعه را مي سازد، سرمايه گذاري مي كند و براي بهتر شدن وضعيت جامعه تلاش مي كند؛ انسان افسرده، بيمار است و هزينه سنگيني را براي مردم مي تراشد.

مقام عالی دولت در استان فارس تصریح کرد: کسانی که به امید مردم لطمه می‌زنند درواقع روی سر شاخه نشسته و بُن می‌برند.

منطقه ویژه علم و فناوری؛ موتور محرک اقتصاد دانش‌بنیان

بنابراین گزارش در هشتمین جلسه ستاد اقتصاد مقاومتی مديران اقتصادي استان گزارشی از عملکرد یک‌ساله خود ارائه دادند که 20 دقیقه از وقت دوساعته جلسه به توضیحاتی درخصوص طرح منطقه ویژه علم و فناوری به عنوان موتور محرک اقتصاد دانش‌بنیان در شیراز اختصاص داده شد و با حاشیه‌هایی همراه بود.

علی همتی، رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان فارس ضمن اذعان به اینکه بهتر بود مسئولیت کمیته اجرایی توسعه اقتصاد دانش‌بنیان را دانشگاه شیراز برعهده می‌گرفت نه سازمان صنعت، معدن و تجارت درخصوص طرح منطقه ویژه علم و فناوری توضیح داد: هفت استان کشور مجوز اجرای این طرح را دارند که اصفهان اولین استانی بود که در دولت گذشته مجوز طرح را گرفته است.

وی اظهار کرد: منطقه ویژه علم و فناوری به عنوان یک مجموعه فیزیکی مطرح نیست بلکه به صورت مجازی زیرساختی فراهم می‌شود تا بین دانشگاه به عنوان مبدأ تولید علم با صنایع تا سطح تجاری‌سازی دانش، ارتباطی برقرار شود.

استاندار فارس درخصوص این طرح سوالاتی مطرح کرد از جمله اینکه طرح برای اجرایی شدن درنهایت باید کجا مصوب شود؟ اکنون در چه مرحله‌ای قرار دارد؟ دارای چه ویژگی‌هایی است و برای سرمایه‌گذاران چه مزیت‌هایی دارد؟

افشانی به دلیل مناسب نبودن پاسخ سوالات مطرح شده ضمن طرح این انتقاد که چرا برخی عادت ندارند بگویند نمی‌دانم و هرطور شده می‌خواهند جواب دهند، از مسئولین مربوطه خواست تا با مطالعه و تحقیق، اطلاعات جامع و کاملی درخصوص طرح منطقه ویژه علم و فناوری به استانداری فارس ارسال کنند.

مدیران با حضور در صدا و سیمای فارس به مردم بگویند در زمینه اقتصاد مقاومتی چه کردند

در پایان جلسه سید تقی سهرابی، مسئول کمیته گفتمان‌سازی اقتصاد مقاومتی صداقت در گفتار را مهم‌ترین راهکار اعتمادسازی برای مخاطب هوشیار دانست و اظهار امیدواری کرد که همه مدیران و مسئولان از صداقت در ارائه گزارش عملکرد برخوردار باشند.

وی با اشاره به بحث مطرح شده درخصوص افتتاح چندین باره پروژه‌ها تصریح کرد: علت اینگونه اقدامات دور شدن از سبک زندگی قرآنی است و هرکسی می‌خواهد کار به نام خودش تمام شود و برخلاف توصیه‌های پیشینیان می‌گویند خودمان می‌کاریم و خودمان می‌خوریم!

مدیرکل صدا و سیمای فارس خطاب به مدیران گفت: همانگونه که حق شماست ارائه گزارش دهید، حق مردم است که بدانند مسئولین مربوطه در حوزه اقتصاد مقاومتی چه اقداماتی انجام داده‌اند بنابراین با ارسال دعوت‌نامه از همه مدیران کل درخواست کرده‌ایم که شخصاً در برنامه‌های رادیو و تلویزیون حضور یابند و به مردم بگویند در زمینه اقتصاد مقاومتی چه کرده‌اند.


نظرات بینندگان