کد خبر: ۱۰۷۵۲۷
تاریخ انتشار: ۰۹:۲۰ - ۲۳ اسفند ۱۳۹۵
درآستانه ی سال نو؛

مردم سیل زده جهرم همچنان درانتظار تصمیم دولت برای پرداخت وام

خرابی ها دیر یا زود ترمیم خواهند شد اما آنچه نگرانی مردم را برطرف نکرده است احتمال وقوع دوباره ی اینچنین حادثه ای در آینده است.

به گزارش شیرازه، اواخر بهمن ماه امسال مردم جهرم شاهد نزول رحمت الهی پس از سال ها انتظار برای اینچنین بارش هایی بودند.

این بارش ها که از روز دوشنبه 25 بهمن ماه آغاز شد تا ساعات ابتدایی روز جمعه 29 بهمن ادامه یافت.

آمار ها حکایت از آن دارند که در در این پنج روز از فعالیت سامانه ی بارشی چیزی قریب به 350 میلیمتر باران در شهرستان جهرم بارید و میزان کل بارش ها در سال زراعی جاری را به 454.2 میلی متر رساند، آماری که در سه دهه گذشته بی سابقه بود .


در روزهای ابتدایی آغاز بارش ها نسبتا همه چیز داشت خوب پیش می رفت اما رفته رفته اوضاع پیچیده تر شد.

بارش ها مدارس را به تعطیلی کشاند و آب گرفتگی معابر و کندی رفت آمد ها در سطح شهر از جمله مواردی بود که ستاد هماهنگی بحران با آن دست و پنجه نرم می کرد.

تمام تلاش ها برای بازگشایی معابر آب گرفته و جلوگیری از ورود آب به منازل بود که با هر کم و کسری که وجود داشت امداد رسانی ها صورت می گرفت .


اولین اخبار نگران کننده بعد از خبر آبگرفتگی معابر سطح شهر، اعلام خبر تخلیه برخی مناطق و روستاها بود منازلی که بر اثر این بارش ها شرایط مناسبی را نداشتند ، خصوصا عشایر مناطق مختلف شهرستان برای تهیه پلاستیک و بعضا چادر به هلال احمر مراجعه می کردند . ازدحام و عدم مدیریت مناسب باعث شده بود تا برخی از افرادی که واقعا نیازمند بودند نتوانند کمک های لازم را دریافت کنند.

آهسته آهسته تبعات ناشی از باران و به راه افتادن سیلاب ها داشت خود را نمایان می کرد .


26 بهمن بود که یکی از دهانه های پل معروف به کشه برفی در محور مجهرم شیراز فروریخت و راه ارتباطی مستقیم بین این دو شهر قطع شد .


تخریب این دهانه ی پل باعث از بین رفتن خط لوله اصلی انتقال گاز به شهرستان شد و گاز جهرم قطع شد . نفوذ آب به یکی از پست های برق نیز باعث خاموشی برخی از مناطق شهرستان شد.

خبرها حاکی از تخلیه 5 روستا و قطع راه ارتباطی 20 روستا بود و بحران درحال گسترش و فراگیر شدن بود.

اسکان موقت برای خانواده هایی که منازل آنها تخریب شده بود و یا به زیر آب رفته بود در چندین نقطه فرآهم شده بود اما امکانات لازم چندان مهیا نبود.

کلیه دستگاه های اجرایی با تمام امکانات و تجهیزات در صحنه حضور داشتند . تمامی مرخصی ها و ماموریت های اداری لغو شد و همه در آماده باش کامل به سر می بردند اما این امکانات و تجهیزات برای مقابله با بحران کافی نبود.

در این میان خبر  مفقود شدن کودک افغان در جوی آب و جان سپردن او همه را ناراحت کرد و در بهت فروبرد .

این بارش ها به بازار مسگران و غار سنگ شنکن جهرم که بزرگرین غار دست ساز جهان است نیز خساراتی وارد آورد.

اما عمق فاجعه زمانی رخ داد که در روز جمعه 29 بهمن ماه خبر شکسته شدن بندخاکی محمد آباد همه را شوکه کرد، هرچند در آن ایام بازار داغ شایعات رونق داشت و خبرهای ضدونقیض بسیاری مخابره می شد اما با تایید خبر شکسته شدن بند خاکی روستای محمد آباد به علت حجم بالای بارش ها و جمع شدن آب  بیش از ظرفیت آن در پشت این بند خاکی معادلات ستاد بحران را برای مدیریت بحران برهم ریخت.

با شکسته شدن این بند خاکی حجم بالایی از آب که در پشت آن انباشته شده بود به سمت مناطق مسکونی شهر سرازیر شد و درواقع سیل جهرم به وقوع پیوست.

روایت نماینده مردم جهرم در مجلس شورای اسلامی از این واقعه اینگونه است:" تا ظهر پنج شنبه مشکل حادی در شهرستان وجود نداشت اما به دلیل عدم نظارت کافی وزارت نیرو با وجود اخطارهای سازمان هواشناسی آب بند بالادست شهر جهرم تخریب شد و سیلاب وارد منازل مسکونی از جمله شهرک فرهنگ شهر و زیبا شهر شد.

اتفاقی که وزیر نیرو، رئیس ستاد مدیریت بحران کشور ، مدیرعامل جمعیت هلال احمر و برخی دیگر از مسؤولان کشوری و استانی را به جهرم کشاند تا با بحران پیش رو مقابله کرده و آن را مدیریت کنند.

به گفته رئیس کمیسیون عمران 1400 واحد مسکونی در جهرم به طور کامل تخریب شد،2500 واحد نیاز به تعمیرات و بیش از 3000 واحد مسکونی به تسهیلات نیاز دارند.

بر اساس آماری که فرماندار ویژه ی جهرم اعلام کرده بود مجموع خسارت های ناشی از سیل در بخش های مختلفی همچون بناهای مسکونی شهری و روستایی، بندهای خاکی و پروژه های تغذیه مصنوعی،  بخش کشاورزی، حوزه ی راه و شهرسازی و حمل و نقل جاده ای ، آبفای شهری و روستایی، توزیع برق و گاز و دیگر موارد زیرساختی بیش از 200 میلیارد تومان برآورد شده بود.

تخریب 1400 واحد مسکونی در شهرستان جهرم به معنای بی سرپناه شدن بیش از 4 هزار نفر از همشهریانمان است .

لحظه ای خودتان را جای زوج جوانی بگذارید که هنوز شش ماه از آغاز زندگی مشترکشان نگذشته و پیش از آغاز بارش ها منزل خود را برای دیدار با اقوام و آشنایانشان در شهری دیگر ترک کرده اند، هنگامی که به خانه ی خود بازمی گردید اگر ببینید که آب تمامی خانه را فراگرفته است و وسایلی که با زحمت فراوان و وام ازدواج خریداری کرده اید بر روی آب شناور است چه حسی خواهید داشت؟


بلافاصله پس از پایان بارش ها و فروکش کردن سیلاب عملیات امداد رسانی به سیل زدگان آغاز شد.

به دلیل حجم بالای خسارات و گستردگی مناطق آسیب دیده کار امداد رسانی با کندی و به سختی پیش می رفت.

منازلی که بر اثر سیلاب تخریب شده بود و یا با وارد شدن سیلاب به داخل منازل تمامی وسایل و امکانات زندگی غیرقابل استفاده شده بود .

حضور چشمگیر و موثر بسیجیان در کنار سایر دستگاه ها ی امدادرسان که حتی از شهرستان های هم جوار نیز برای امدادرسانی آمده بودند از همان ساعات اولیه وقوع بحران امدادرسانی ها را تسریع بخشید.

به اذعان اکثر آسیب دیدگان کمک های بسیجیانی که بدون هیچ چشم داشتی وسایل و امکانات منازلی که آب گرفته بود را خارج می کردند باورکردنی نبود .


به گفته ی فرمانده سپاه جهرم  هشت گردان بیت المقدس نیروی مقاومت بسیج به همراهی کلیه نیروهای سپاه پاسداران جهرم به مردم آسیب دیده خدمت رسانی کردند .


اسماعیل نجار رئیس سازمان مدیریت بحران کشور در جلسه ی ستاد هماهنگی بحران شهرستان جهرم از پرداخت وام های با بهره پایین و بلاعوض به خسارت دیدگان خبر داد ، چیزی که تا کنون دولت هیچ اعلامی برای پراخت آن نداشته است .

تا کنون بیش از 11 هزار واحد مسکونی توسط کارشناسان بنیاد مسکن انقلاب اسلامی شهرستان جهرم مورد بازرسی قرارگرفته و میزان خسارات وارد آمده مشخص شده است.

به گفته ی علیرضا صحرائیان معاون استاندار و فرماندار ویژه ی جهرم برای تسریع در عملیات بازسازی  از محل منابع داخلی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی 50 واحد مسکونی روستایی که تخریب شده بود برای اخذ وام به بانک معرفی شده اند اما هنوز دولت اعتبارات لازم برای اعطای وام به سیل زدگان را مشخص نکرده است.

این درحالیست که کمتر از یک هفته ی کاری به پایان سال 95 باقیمانده و بانک ها نیز به دلیل حسابرسی های پایان سال خود از پرداخت هرگونه تسهیلات معذورند و با این تفاسیر نمی توان چندان به تدابیر دولت برای آسیب دیدگان سیل جهرم امید داشت که تا پیش از پایان سال وعده های خود را عملی کند.

هرچند تلاش ها برای بازسازی مناطق تخریب شده ادامه دارد اما وعده ی دیگری که قرار بود تا پیش از پایان سال محقق شود بازسازی پل فروریخته ی محور جهرم شیراز بود همچنان تکمیل نشده است و از محور جایگزین برای تردد خودرو ها استفاده می شود.

به هرحال این خرابی ها دیر یا زود ترمیم خواهند شد اما آنچه نگرانی مردم را برطرف نکرده است احتمال وقوع دوباره ی اینچنین حادثه ای در آینده است .

باید دید چه اقداماتی برای جلوگیری از بروز دوباره ی این حادثه از سوی نهاد های مسؤول صورت می گیرد!

منبع: پسین جهرم
5/

برچسب ها: جهرم ، سیل ، دولت ، وام
نظرات بینندگان