کد خبر: ۱۰۷۵۳۲
تاریخ انتشار: ۱۰:۱۴ - ۲۳ اسفند ۱۳۹۵

گرانفروشی هدیه مغازه‌داران به مسافران نوروزی شیراز

مسافران نوروزی که به شیراز سفر کردند در نخستین برخورد خود با گرانفروشی مغازه‌داران شیرازی روبه‌رو شدند.
به گزارش شیرازه، بازار مسافران نوروزی رفته رفته داغ می‌شود و شیراز، شهر فرهنگ، علم و ادب خود را آماده پذیرایی از مسافران کرده است. شیراز با جاذبه‌های تاریخی، مذهبی، طبیعی و درمانی مسافران زیادی را به سوی خود می‌خواند.  

بسیاری از مسافران اما با قصد خرید شب عید از شهرهای اطراف آمدند، ثریا 28 سال دارد و از شهرستان خرامه با هدف خرید آمده است. وی از قیمت‌ گران اجناس سخن می‌گوید و معتقد است که سال گذشته قیمت‌ها چندان زیاد نبود و در نقاط مختلف شیراز هم تفاوت قیمت چشمگیر نبود.

وی که خرید خود را از بازارهای اطراف حرم شاهچراغ (ع) انجام داده است، می‌گوید: قیمت‌ها در پاساژها گران‌تر از بازار بوده است اما قیمت لباس بچه در بازار شاهچراغ (ع) به نسبت دیگر مغازه‌ها ارزان‌تر بوده درصورتی که کیفیت یکسانی داشته است.

طاهره از بندرعباس برای درمان مادرش به شیراز آمده است و می‌گوید: در این سفر با یک تیر دو نشان زدیم و هم خرید عید را انجام دادیم و هم برای درمان آمدیم. به گفته وی قیمت پوشاک در شیراز نسبت به بندرعباس ارزان‌تر بوده است و این سبب شده که طاهره تمام خریدش را از همین‌جا انجام دهد.

سمیه 19 سال دارد و از مشهد برای دیدن خواهرش آمده است، می‌گوید: هنوز خرید عید را انجام نداده به همین دلیل در این سفر سری هم به مغازه‌ها و بازارهای شیراز زده است. به اعتقاد وی تنوع محصولات به ویژه پوشاک در مشهد بیشتر از شیراز و قیمت هم به نسبت ارزان‌تر است.

این شهروند مشهدی می‌گوید: در مشهد هم مغازه‌های اطراف حرم تنوع کمتری دارند اما قیمت‌های اینجا نسبت به مکان عرضه گران است.

گلبانو هم که برای دیدن دخترش از تبریز آمده، معتقد است که اجناس مغازه‌های شیراز از نظر کیفیت و جنس تفاوتی با تبریز ندارد اما گران‌تر است. به گفته این شهروند تبریزی برخی از اجناس در تبریز صددرصد ایرانی است و خریدار نسبت به کالایی که می‌خرد مطمئن است اما اینجا این اطمینان وجود ندارد.

روشنک از بوشهر برای انجام کار اداری به شیراز آمده و می‌گوید: وقت کافی برای خرید نداشتم اما با نگاه گذار از مغازه‌های اطراف حرم متوجه شدم که بین بوشهر و شیراز تفاوت قیمتی بین پوشاک و کفش وجود ندارد.

به گفته روشنک برخی از مغازه‌داران محصولات خارجی را از بوشهر به شیراز می‌آورند و در اینجا گران‌تر می‌فروشند به طور مثال چای خارجی در بندر گناوه 12 هزار تومان است اما همان چای در شیراز 21 هزار تومان عرضه می‌شود.

پروین از کوار برای خرید به شیراز آمده است، وی می‌گوید: من هر سال برای خرید عید یا خرید عروسی به شیراز می‌آیم اما امسال قیمت‌ها نسبت به سال یا 6 ماه گذشته بیشتر بود به طور مثال پارچه در ورودی بازار متری 8 هزار تومان بود اما همان پارچه در خروجی بازار 16 هزار تومان می‌فروختند.

به گفته وی بیشتر مسافران به ویژه آنها که از شهرهای اطراف برای خرید می‌آیند از بازار وکیل، بازار حاجی و بازار شاهچراغ (ع) خرید می‌کنند و این امر سبب شده تفاوت قیمت زیاد دیده شود.

با وجود آغاز نظارت بر بازار از یکم اسفندماه و افزایش 3.8 درصدی آمار بازرسی‌ها در10 روز ابتدایی طرح که محمد ابراهیم صداقت، معاون صنعت و معدن استان فارس اعلام کرده است به نظر می‌رسد با نظارت‌ها دقیق‌تر بی‌سروسامانی بازار شب عید شیراز سامانی گیرد. 

خسرو فروغان، نائب رئیس اتاق اصناف استان فارس اما از عدم قدرت اجرایی برای نظارت و برخورد با گرانفروشی سخن می‌گوید. وی گفته است هر چند نظارت بر فروش محصولات از سوی بازرسان اتاق اصناف انجام می‌شود و امسال علاوه بر بازرسان هر اتحادیه موظف به معرفی بازرسان افتخاری شده است اما تعداد محدود بازرسان و تکثر تخلف مانع رسیدگی دقیق به این امر می‌شود. 

نائب رئیس اتاق اصناف استان فارس از عدم قدرت اتاق اصناف با این افراد سخن می‌گوید و می‌افزاید: اعمال قدرت و برخورد با این دسته از افراد در حوزه سازمان میادین، شهرداری و تعزیرات است و اتاق اصناف قدرت اجرایی ندارد. 

منبع: تسنیم


نظرات بینندگان