کد خبر: ۱۰۷۵۵۱
تاریخ انتشار: ۱۱:۵۳ - ۲۳ اسفند ۱۳۹۵

شرکت‌های زیان‌ده در دولت روحانی ۵ برابر شد + نمودار

تعداد شرکت‌های دارای زیان یا سود صفر در دی ماه امسال در بورس تهران به ۵۴ شرکت رسید، این در حالی است که در پایان سال ۹۲ تنها ۱۰ شرکت در بورس تهران زیانده بوده‌اند. در دوران فعالیت دولت روحانی طی سالهای ۹۲ تا ۹۵ تعداد شرکتهای زیان‌ده بورس تهران از ۱۰ شرکت به ۵۴ شرکت افزایش یافت که ۴۴۰ درصد بیشتر شده است.
به گزارش شیرازه، در 3.5 سال گذشته شاید کمتر بخشی از اقتصاد کشور را بتوانیم پیدا کنیم که دچار مشکل  نشده باشد. صنعت، بانک، کشاورزی، سرمایه‌گذاری، مسکن، حمل و نقل و... دچار رکود فزاینده‌ای شده که به گواه اکثر فعالان اقتصادی شاید نمونه آن را در سال‌های بعد از پیروزی انقلاب اسلامی سراغ نداشته باشیم. به گزارش خبرنگار «نسیم آنلاین»، اما هر وقت صحبت از رکود و ضرر و زیان می‌شود، شاید نام یک بخش، پررنگ‌تر از دیگر بخش‌ها باشد. به درستی حدس زدید، بازار سرمایه یکی از بدترین وضعیتها را در اقتصاد ایران دارد!


 اوضاع بورس در دوران فعالیت دولت یازدهم بسیار آشفته و زیان آور بوده و بسیاری از سهامداران بازار سرمایه را به دردسر انداخته است. نوسانات بازار سرمایه که تحت تاثیر رکود فراگیر اقتصاد ایران در دولت تدبیر و امید بوده شرایطی را به وجود آورده که سهامداران زیادی از حضور در بورس پشیمانند و همین مسئله سردی زیادی را به بورس وارد کرده‌است. ضرر و زیان هنگفت بازار سرمایه بعد از بازگشایی دو نماد بانکی در ماههای اخیر به خوبی عمق مشکلات در بورس را نشان می‌دهد. شوکهای به ظاهر مثبت و ناگهانی ناشی از مذاکرات هسته‌ای و برجام به بازار سرمایه هم نتوانست کار زیادی به پیش ببرد و به نظر می‌رسد بورس چشم انتظار انتخابات ریاست جمهوری سال آینده را می‌کشد.


اما حالا که دو ماه بیشتر تا پایان عمر دولت روحانی باقی نمانده، شاید بد نباشد که عملکرد شرکت‌های بورسی را در دوران فعالیت دولت تدبیر و امید بررسی کنیم. واکاوی دقیق عملکرد شرکت‌های بورسی در بازار سرمایه طی سال‌های فعالیت دولت یازدهم نشان می‌دهد که شرکت‌های زیان ده بورس تهران در دولت حسن روحانی 440 درصد رشد داشته‌‌اند.


براساس گزارشهای منتشر شده در سایت سازمان بورس، تعداد شرکتهای دارای زیان یا سود صفر در دی ماه امسال در بورس تهران به 54 شرکت رسیده است، این در حالی است که در پایان سال 92 تنها 10 شرکت در بورس تهران زیانده بوده‌اند.

 


در زمان فعالیت دولت گذشته سال 89، 36 شرکت زیان‌ده داشتیم که این رقم در سال 92 به 10 شرکت کاهش یافت. بنابراین در آن زمان ظرف سه سال شرکت‌های زیان ده بورس تهران 72 درصد کاهش یافتند. این در حالی است که حد فاصل سال‌های 89 تا 90 کشور با مشکلاتی از قبیل تحریم، نوسانات قیمت ارز، تورم، مشکلات سیاست داخلی، و تقابل احزاب، قوای مقننه و قضاییه و دولت درگیر بود و در دوران پسافتنه 88 قرار داشتیم.


اما در دوران فعالیت دولت روحانی طی سالهای 92 تا 95 تعداد شرکت‌های زیان‌ده بورس تهران از 10 شرکت به 54 شرکت افزایش یافت که 440 درصد بیشتر شده است. این در حالی است که در سه سال گذشته بنا به گواه دولتمردان یازدهم از رکود عبور کردیم، در بازار ارز ثبات ایجاد شد، تورم تک رقمی شد و احزاب و قوای مختلف با دولت تعامل مناسبی پیدا داشتند.


بنابراین مقایسه شرایط بورس در هر دوی این دولتها نشان می‌دهد که عامل اصلی افزایش شرکتهای زیان‌ده در دولت روحانی مدیریت ضعیف اقتصاد کشور و عدم وجود برنامه است.

منبع: نسیم آنلاین

نظرات بینندگان