کد خبر: ۱۰۷۵۵۹
تاریخ انتشار: ۱۹:۰۱ - ۲۳ اسفند ۱۳۹۵
مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شیراز:

گردش 20 میلیارد ریالی خرید و فروش ترقه در شیراز/ تاب‌آوری شیراز در برابر سیل و زلزله بررسی شود

مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی شهرداری شیراز گفت: 20 میلیارد ریال گردش مالی خریدوفروش ترقه و مواد محترقه در شیراز است که معادل ساخت شش بوستان محله‌ای یا اطعام 30 هزار نفر است.

گردش 20 میلیارد ریالی خرید و فروش ترقه در شیراز/ تاب‌آوری شیراز در برابر سیل و زلزله بررسی شودبه گزارش شیرازه، محمد فرخ‌زاده در نشست خبری با موضوع چهارشنبه‌سوری جمع خبرنگاران با انتقاد از هدررفت سرمایه ملی برای خرید و فروش مواد محترقه اظهار امیدواری کرد که شیراز در عدم استفاده از ترقه و مواد آتش‌زا و داشتن چهارشنبه‌ای آرام در کشور الگو شود.

وی با یادآوری اینکه در طول روزهای منتهی به چهارشنبه آخر سال تماس‌ها زیادتر از حد معمول است اما ما مواردی را در گزارشات ارائه می‌دهیم که منجر به حادثه شده است، اظهار خرسندی کرد که امسال تاکنون هیچ حادثه‌ای در شهر شیراز رخ نداده و در بحث فرهنگ، تمدن و مباحث اخلاقی مردم احترام خون شهدای آتش‌نشان را پاس داشتند.

مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری شیراز تصریح کرد: امسال هماهنگی خوب بین‌دستگاهی متولیان مدیریت بحران برقرار شد و هماهنگی بین ما و دستگاه قضایی و معاونت پیشگیری از وقوع جرم و مجموعه‌های انتظامی و امنیتی در سطح بالایی بود.

وی بیان کرد: از تعدادی از ورزشکاران و هنرمندان برای ترویج پویش مردمی تحریم استفاده از مواد محترقه و آتش‌زا بهره گرفتیم و 22 اسفندماه دانش آموزان شهر شیراز میثاق نامه عدم استفاده از مواد محترقه را امضا کردند.

فرخ‌زاده با اشاره به اینکه برخی از اتحادیه‌ها و صنف‌ها در مغازه‌ها تابلوی تحریم خریدوفروش مواد محترقه را نصب کردند، خاطرنشان کرد: روز جمعه در پیاده‌روی همگانی عضوگیری آتش‌نشان داوطلب و پویش «نه به مواد محترقه و آتش‌زا» مدنظر قرار گرفت و در فضای شبکه‌های اجتماعی و تلویزیون‌های شهری کاهش آسیب‌ها ترویج شد.

وی با بیان اینکه رویکرد ما در حوزه پیشگیری از حوادث چهارشنبه‌سوری ثبوتی بوده نه سلبی گفت: برای احیای سنت‌های زیبا از قبیل صله‌رحم، دیدار بزرگ‌ترها و عیادت بیماران تلاش کردیم.

فرخ‌زاده اعلام کرد: سامانه 300045450125 برای طرح هر شهروند یک آتش‌نشان در نظر گرفته‌شده و مردم می‌توانند با ارسال کلمه شهر ایمن در این سامانه عضو و از آموزش‌های آن بهره‌مند شوند.

این مقام مسئول در خدمات آتش‌نشانی شیراز اعلام کرد: 20 ایستگاه آتش‌نشانی با 150 آتش‌نشان برای حضور در چهارشنبه آخر سال آمادگی کامل دارند و همکاران ما هر جا آتش روشن باشد ضمن احترام به مردم مشاوره ایمنی ارائه داده و به شهروندان گل اهدا می‌کنند و علاوه بر آن سه جشنواره با هدیه کپسول اطفا برگزار کردیم و کپسول‌های 500 تاکسی آتش‌نشان کنترل و بازبینی‌شده و تعدادی هم اخیراً آموزش‌دیده و به این افراد افزوده‌شده‌اند.

مدیرعامل آتش‌نشانی شیراز تصریح کرد: چهارشنبه‌سوری امسال در 15 نقطه علاوه بر ایستگاه‌ها استقرار خواهیم داشت تا اگر اتفاقی رخ داد در کمترین زمان وارد عمل شویم و 50 تیم عملیاتی در سطح شهر گشت‌زنی می‌کنند تا اگر آتش روشن و رها شده آن را اطفا کنند به‌ویژه در باغات و فضای سبز این موضوع کنترل می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: سه کاروان خودرویی طی سه روز از 22 تا 24 اسفندماه در دو نوبت رژه می‌روند و روی خودروها تحریم استفاده از مواد محترقه و آتش‌زا را ترویج می‌کنند.

فرخ‌زاده بیان کرد: تیم‌های موتورسوار دو نفره نیز در شهر گشت زنی می‌کنند و تیم‌های موتورسوار سه‌چرخ با یدک‌کش در معابر کم‌عرض بافت تاریخی حضور خواهند داشت و سامانه 125 با تمام ظرفیت پاسخگویی را انجام و مشاوره لازم را ارائه می‌دهد.

وی با بیان اینکه در شب چهارشنبه آخر سال شیفت استراحت فراخوان شده و 50 نیروی داوطلب با امکانات کامل در 35 نقطه شهر حضور خواهند داشت، گفت: در راستای فرهنگ‌سازی عدم استفاده از ترقه 25 مربی را به 120 مدرسه فرستادیم و 120 هزار دانش‌آموز آموزش‌ دیدند.

وی مدت‌زمان عملیات آتش‌نشانی در یازده ماهه سال جاری نسبت به مدت مشابه قبل را دارای رشد 13 درصدی عنوان و اظهار کرد: امسال 12 هزار و 700 عملیات انجام دادیم که نسبت به سال گذشته 10درصد افزایش داشته، تعداد نجات‌یافتگان 21 درصد رشد و نفرات اعزامی نیز 12 درصد رشد داشته است.

فرخ‌زاده از بررسی سنت‌ها و میراث فرهنگی معنوی مربوط به ایام ورود به بهار خبر داد و یادآور شد: از جمله آداب و رسوم آخر سال، توزیع اقلام مشکل‌گشا، پخت آش رشته، حضور در حوض ماهی سعدی، زیارت اهل قبور و شاهزادگان، تفأل به حافظ، سرکشی بزرگ‌ترها و بیماران و فال‌گوش ایستادن نیز در این شب انجام می‌پذیرفته است و خبری از انفجار و ترقه نبوده است.

به گفته وی، مردم باید هوشیار باشند که 250 گرم مواد محترقه یک آپارتمان 70 متری را از بین می‌برد و اگر شهروندان رفتار مشکوک دیدند موضوع را به 110 و 125 اطلاع دهند چنانکه چند محموله در شیراز کشف شد که سه میلیون قطعه ترقه تنها در یک محموله آن مشاهده شد.

مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری شیراز به خانواده‌ها توصیه کرد که در شب چهارشنبه‌سوری مراقب کودکان خود باشند و اگر آتشی روشن می‌کنند لباس بلند و نامناسب نپوشند.

وی خواستار آن شد که شهروندان از تجمع در اماکن شلوغ خودداری کنند و مواد محترقه دست‌ساز را به‌هیچ‌عنوان مورداستفاده قرار ندهند و از روشن کردن آتش در کنار باغ‌ها جدا خودداری کنند.

فرخ‌زاده در بخش دیگری از سخنان خود بر لزوم بررسی میزان تاب‌آوری شیراز در برابر زلزله، سیل و حتی بمباران هوایی تاکید کرد.

مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری شیراز ضمن ابراز گلایه از عدم حضور پررنگ و موثر اداره کل وزش و جوانان در سال‌های گذشته، گفت: در سال جاری اقدامات خوبی از سوی این اداره کل انجام شده و در اجتماعات مردم در روز چهارشنبه سوری حضور و فعالیت خواهند داشت.

فرخ‌زاده همچنین از بازرسی 100 ساختمان بالای 23 متر در شیراز با همکاری نظام مهندسی خبر داد و افزود: اخطارهای لازم به ساختمان‌های فاقد پایان کار و نا ایمن داده شده است.

نظرات بینندگان