کد خبر: ۱۰۷۵۶۶
تاریخ انتشار: ۱۷:۵۰ - ۲۳ اسفند ۱۳۹۵
مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری فارس مطرح کرد؛

تمام آنچه مردم درباره سهام عدالت باید بدانند/سهام عدالت قرض یک‌میلیونی دولت به افراد است

مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری استان فارس با تشریح جزئیات مسائل مربوط به سهام عدالت گفت: دو دهک اول درآمدی مطابق قانون با توجه به تخفیف 50 درصدی دولت به آن‌ها می‌توانند سود خود را تا پایان سال 94 دریافت کنند.
به گزارش شیرازه، افشین انصاری بعدازظهر امروز در نشستی خبری با تشریح جزئیات مسائل مربوط به سهام عدالت و اینکه نوع نگاه مردم به این سهام به دلیل اطلاع اندک، اشتباه است، اظهار داشت: بیشتر مردم فکر می‌کنند که دولت نفری یک‌میلیون پول برای آن‌ها در نظر گرفته و باید سود آن را نیز پرداخت کند که درواقع این‌گونه نیست.

وی در این رابطه اضافه کرد: واقعیت این است که بر اساس ماده 35 از فصل ششم قانون اجرای سیاست‌های کلی اصل 44، به دولت اجازه داده‌شده تا سهام برخی شرکت‌ها را در راستای افزایش ثروت خانوارهای ایرانی واگذار کند و برای این کار خانواده‌های دهک‌های پایین در اولویت قرار گرفتند.

این مقام مسؤول ادامه داد: سهام عدالت به این‌گونه است که برای هر فرد یک سهام یک‌میلیون تومانی به‌صورت قرضی از طرف دولت در نظر گرفته‌شده که باید در یک بازه زمانی 10 ساله از محل سود آن، این یک‌میلیون تومان به خزانه دولت واریزشده تا سهام آزاد شود و به‌طور کامل سود آن به صاحبش اختصاص یابد.

انصاری افزود: به عبارت بسیار ساده می‌توان گفت فرآیند سهام عدالت بدین گونه است که دولت یک سهم یک‌میلیون تومانی به مردم قرض داده و مقرر کرده است که از سال 1384 به مدت 10 سال از سود حاصل‌شده این سهام، قرض خود را از فرد مذکور دریافت کند تا آن سهام به‌طور کامل به شخص موردنظر اختصاص پیدا کند.

مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری فارس اضافه کرد: در راستای این واگذاری‌ها، دو دهک اول درآمدی جامعه شامل افراد تحت پوشش کمیته امداد، بهزیستی، طرح شهید رجایی و روستاییان و عشایر فاقد شغل بنا به تصمیم ستاد مرکزی،500 هزار تومان تخفیف شامل آن‌ها شد و 500 هزار تومان بقیه نیز از سود این 10 ساله کسر شده و این افراد دیگر بدهی نداشته و سهام یک‌میلیونی متعلق به خودشان است و سود آن نیز به‌طور کامل به آن‌ها پرداخت می‌شود.

وی ادامه داد: مابقی دهک‌های جامعه نیز برای آزاد شدن سود سهام خود باید مبلغی را به‌حساب خزانه دولت واریز کنند تا این سهام آزاد شود و برای اطلاع از این مبلغ باید به سایت مربوط به سهام عدالت مراجعه کنند که در آنجا با واردکردن مشخصات خود از جزئیات کار مطلع خواهند شد.

انصاری در مورد اینکه اگر بدهی افراد به دولت پرداخت نشود، چه اتفاقی خواهد افتاد، اظهار داشت: برای این کار تا شهریور سال 1396 مهلت تعیین‌شده تا افراد قرض خود را بابت سهام دریافتی به دولت بپردازند و در صورت عدم پرداخت، ستاد مرکزی باید در این خصوص تصمیم‌گیری کند که هنوز به‌صورت دقیق نمی‌توان در مورد آن اظهارنظر کرد.

این مقام مسؤول در مورد امکان خریدوفروش سهام عدالت نیز گفت: خریدوفروش در حال حاضر ممنوع است اما اگر آزاد نیز باشد به‌هیچ‌وجه توصیه نمی‌شود، چراکه سهم افراد بسیار بیشتر از آن مبلغی که ممکن است به فروش برسد ارزش دارد و بی‌گمان با گرم شدن بازار خریدوفروش سهام، ارزش سهم‌ها نیز بسیار پایین آمده و مردم ضرر خواهند کرد.

وی با اشاره به اینکه سهامداری و سهام داشتن نیاز به فرهنگ خاص خود دارد و هنوز این فرهنگ در جامعه ما نهادینه نشده است، افزود: فرهنگ سهامداری سال‌هاست که در کشورهای پیشرفته دنیا جاافتاده اما در ایران هنوز در ابتدای راه هستیم و اینکه مردم اطلاعات اندکی نیز از سهام عدالت دارند به همین دلیل است و نقش رسانه‌ها در آگاه کردن آن‌ها بسیار مهم می‌باشد.

انصاری در مورد نفرات مشمول سهام عدالت نیز گفت: در هر خانوار 5 نفر مشمول سهام می‌شوند و اگر جمعیت یک خانواده بیش از 5 نفر بود، بین آن‌ها همان 5 سهم تقسیم خواهد شد و سهم دیگری اضافه نمی‌شود.

این مقام مسؤول در مورد سوءاستفاده‌های انجام‌شده در مورد ثبت‌نام سهام عدالت از سوی برخی کافی‌نت‌ها نیز اظهار داشت: مردم به‌هیچ‌عنوان برای ثبت‌نام به کافی‌نت‌ها مراجعه نکنند و تنها برای دریافت صورت‌حساب خود می‌توانند به سایت مربوط به سهام عدالت مراجعه کنند.

وی همچنین گفت: مردم در هیچ بانکی برای افتتاح حساب برای دریافت سوم سهام عدالت اقدام نکنند و نیازی به این موضوع نیست.

انصاری با اشاره به اینکه از سال 1385 اولین شرکت تعاونی سهام عدالت تأسیس‌شده است، اظهار داشت: ثبت‌نام اولیه و ثانویه توسط این شرکت از مردم انجام‌شده و تا پایان سال 1393 این کار صورت گرفته است که مطابق این ثبت‌نام،3 میلیون و 329 هزار و 11 نفر مشمول دریافت سهام عدالت در استان فارس هستند که به هر نفر یک‌میلیون تومان سهام اختصاص‌یافته است.

این مقام مسؤول در مورد اینکه آیا سود سهام عدالت به تمام مشمولان اختصاص می‌یابد یا نه تصریح کرد: با توجه به اینکه 53 درصد بدهی افراد مستهلک‌شده به همین تناسب می‌توانند سود منتهی به پایان سال مالی را تا 29 اسفندماه 1394 دریافت کنند، یعنی شرکت‌هایی که سود داشته‌اند باید 10 درصد سود را پرداخت کنند.

وی همچنین به نشست هجدهم اسفندماه سال 1395 شورای عالی اجرای سیاست‌گذاری اصل 44 قانون اساسی اشاره کرد و گفت: در این نشست تبصره 3 ماده 6 آیین‌نامه توزیع سهام عدالت اصلاح شد و سازمان خصوصی‌سازی موظف است تا زمان آزادسازی سهام عدالت، سود سهام را از شرکت‌های سرمایه پذیر وصول کرده و متناسب با سهام هر فرد اقدام کند.

انصاری در پایان نیز با رد شایعه وجود حقوق‌های نجومی در شرکت‌های تعاونی سهام عدالت اظهار داشت: در این 10 سال پولی که به شرکت‌های تعاونی پرداخت‌شده حدود 200 میلیون تومان بوده است و با هزینه‌های بسیار ثابت و متغیر شرکت‌ها و حقوق و دستمزد کارکنان 26 شرکت، نمی‌توان این مبلغ را نجومی دانست که با یک محاسبه ریاضی مشخص می‌شود که رقمی بسیار ناچیز بوده است.

منبع: فارس
نظرات بینندگان