کد خبر: ۱۰۷۵۷۱
تاریخ انتشار: ۰۹:۰۳ - ۲۴ اسفند ۱۳۹۵

«چهارشنبه سوری» را «چهارشنبه سوزی» نکنیم/فارس دومین استان پر حادثه/15 توصیه برای پیشگیری از حوادث امشب

طبق گزارشات مراکز امدادی و درمانی بیشترین آسیب دیدگان و مصدومان «چهارشنبه سوری» بعد از استان تهران مربوط به استان فارس است.
به گزارش شیرازه، شب «چهارشنبه» آخر سال طی سال های گذشته با نگرانی خانواده ها و آماده باش سازمان های امداد رسان و پلیس همراه بوده است. طبق گزارشات مراکز امدادی و درمانی بیشترین آسیب دیدگان و مصدومان «چهارشنبه سوری» بعد از استان تهران مربوط به استان فارس است.

«چهارشنبه سوری» را «چهارشنبه سوزی» نکنیم/14 توصیه برای پیشگیری از حوادث امشب
رئیس مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی فارس سال گذشته اعلام کرده بود که مجموع مصدومان شب چهارشنبه‌سوری در استان فارس 89 نفر بوده که از این تعداد 38 مورد با کمک امدادگران اورژانس از خدمات درمانی بهره‌مند شده و 64 مورد را نیز همراهان افراد آسیب‌دیده و مردم به مراکز درمانی انتقال داده‌اند.
عالی‌منش گفته بود که مورد وخیم و یا مرگ‌ و میری در آمار سانحه‌دیدگان نداشتیم و اغلب سوانح شامل سوختگی صورت، چشم و دست‌ها بوده است.

«چهارشنبه سوری» را «چهارشنبه سوزی» نکنیم/14 توصیه برای پیشگیری از حوادث امشب
حادثه پلاسکو تهران و شهادت جمعی از آتش نشانان، چهارشنبه سوری امسال را متفاوت‌تر از سال های گذشته کرده است. راه اندازی کمپین های مختلف برای "نه" به مواد آتش زا و "نه" به چهارشنبه سوزی جهت آسایش و آرامش آتش نشانان حاکی از همراهی تعدادی از هوطنان برای دوری از خطرات و ایجاد دردسر در چهارشنبه آخر سال برای دستگاه های امدادی است. حتی دانش آموزان برخی مدارس به احترام شهدای پلاسکو میثاق امضا کردند که از رفتارهای پرخطر در این شب پرهیز نمایند.

«چهارشنبه سوری» را «چهارشنبه سوزی» نکنیم/14 توصیه برای پیشگیری از حوادث امشب
برخورد جدی با مخلان نظم و آرامش مردم در چهارشنبه سوری
اما در این شب متاسفانه افرادی هستند که بدون در نظر گرفتن شادی مردم نظم و آرامش شهر را بهم میریزند. رئيس كل دادگستري استان فارس در همین رابطه گفته است که با متخلفان و برهم‌زنندگان نظم و آرامش مردم در چهارشنبه آخر سال برخورد جدی و قانونی خواهد شد. القاصی گفته است که واحدهای صنفی و مغازه‌هایی که متصدیان این واحدها مبادرت به نگهداری و توزیع مواد منفجره و محترقه غیرمجاز کنند نيز تعطیل می‌شوند.

توصیه به خانواده ها
 اما برخی از نوجوانان و جوانان به هر حال علاقه دارند که این شب را با آتش روشن کنند که لازم است خانواده ها  15 توصیه را برای پیشگیری از حوادث چهارشنبه سوری در نظر بگیرند.

۱) در شادی های فرزندان دلبندتان مشاركت كنید تا همیشه نظاره گر گل خنده های شان باشید.
۲) با فرزندانتان در تهیه وسایل آتش بازی بی خطر و مفرح همراهی كنید.
۳) قطع عضو، ضایعه ای جبران ناپذیر است، با احتیاط و پرهیز از رفتارهای پرخطر زندگی را برای خود و دیگران تلخ نكنید.
۴) از نگهداری مواد محترقه، تهیه و ساخت وسایل آتش بازی دستی توسط فرزندان اكیدا جلوگیری نموده و نظارت بر موضوع را جدی بگیرید.
۵) از نگهداری مواد محترقه و وسایل آتش بازی (حتی وسایل و مواد استاندارد) در نزدیكی وسایل حرارتی و برقی خودداری نمایید.
۶) حتی الامكان برای روشن كردن آتش از محل های تعیین شده توسط شهرداری منطقه استفاده كنید.
۷) در هنگام برپایی آتش در داخل یا خارج از ساختمان از دسترسی به كپسول اطفاء حریق و جعبه كمك های اولیه اطمینان حاصل نمایید.
۸) مراقب رفتارهای خطرناك و ناهنجار افراد باشید و در صورت لزوم مراتب را به واحدهای گشتی نیروی انتظامی و یا پلیس ۱۱۰ اطلاع دهید.
۹) از سوزاندن وسایل یا مواد غیر متعارف مانند كپسول گاز، لاستیك و آمپول و استفاده از مواد آتش زا نظیر بنزین، الكل، كاربیت و مانند آن جدا خودداری نمایید.
۱۰) از برپایی آتش در معابر باریك و در نزدیكی پست های برق یا ایستگاههای تقلیل فشار گاز و پاركینگ های عمومی خودداری كنید.
۱۱) از برپایی آتش های حجیم و غیر قابل مهار خودداری نمایید.
۱۲) حتی المقدور با ریختن مقداری خاك در زیر محل برپایی آتش، از آسیب رساندن به سطح آسفالت معابر خودداری نمایید.
۱۴) نگهداری مواد محترقه غیر استاندارد از قبیل اكلیل و سرنج، زرنیخ و كلرات، ... غیر مجاز و برخلاف قانون بوده و می تواند خسارات جبران ناپذیری برای خود و دیگران به همراه داشته باشد.
۱۵) با رعایت حقوق شهروندی از پرتاب نارنجك و مواد محترقه به ساختمان ها كه موجب آسیب رساندن و بد منظر كردن آنها و سیمای شهرمان می گردد، خودداری نمایید.
نظرات بینندگان