کد خبر: ۱۰۷۵۷۵
تاریخ انتشار: ۰۹:۱۵ - ۲۴ اسفند ۱۳۹۵

شادی و آرامشی که در آتش چهارشنبه سوری می‌سوزد

قطع عضو و معلولیت، نابینایی، خسارات مالی و فوت عده ای بر اثر شدت جراحات وارده، بخشی از اتفاقات تلخ و ناخوشایند چهارشنبه آخر سال است.
به گزارش شیرازه، اتفاقات ناگواری که در اثر ساخت و استفاده مواد آتش زا توسط برخی از افراد، در چهارشنبه سوری سال های گذشته رخ داده، نه تنها موجب وارد آمدن آسیب‌های فراوان به خود شخص شده، بلکه دیگر اعضای خانواده و در مواقعی بعضی از شهروندان را نیز گرفتار این عواقب تلخ کرده است.

شادی و آرامشی که در آتش چهارشنبه سوری می‌سوزد/ مرگ برای همسایه است

*از قاشق زنی تا نارنجک دست ساز

به عقیده جامعه شناسان اشخاصی که با رفتارهای هنجار شکنانه خود، از دیگران سلب آرامش می کنند، دچار نوعی اختلال روانی هستند.

امان الله قرائی مقدم جامعه شناس در این باره اظهار داشت: چهارشنبه سوری یکی از آئین‌های سنتی پر طرفداری است که سال‌ها از برگزاری آن در کشور ما می گذرد.

وی افزود: گذشت زمان و پیشرفت علوم در جنبه‌های مختلف، آیین‌های سنتی را هم دستخوش تغییر و تحولات گوناگون کرده و آیین سنتی چهارشنبه سوری نیز از قافله این تغییرات به دور نمانده است.

این جامعه شناس تصریح کرد: در گذشته‌ای نه چندان دور، روشن کردن آتش و از روی آن پریدن، خواندن شعر و خوردن آجیل در کنار اعضای خانواده و انجام کارهایی از قبیل قاشق زنی و کوزه شکستن از جمله اموری بود که‌ در چهارشنبه آخر سال و در واقع در همان شب «چهارشنبه سوری» انجام می شده است.

شادی و آرامشی که در آتش چهارشنبه سوری می‌سوزد/ مرگ برای همسایه است

*هیجانات کاذبی که به مرگ منتهی می شوند

رفتارهای پر خطری که از سوی برخی سر می زند، گاهی به قیمت جان دیگران تمام می‌شود.

قرائی مقدم ادامه داد: آیین سنتی چهارشنبه آخر سال در سال‌های گذشته و کارهای مخاطره آمیز امروز، به صراحت می‌توان به تفاوت قابل توجهی برگزاری این مراسم اشاره کرد؛ تفاوتی که با توجه به اختلالات روانی سازندگان و استفاده کنندگان مواد محترقه خطر آفرین جان عده ای را به بازی می گیرد.

وی با اشاره به میزان تلفات جانی و خسارات مادی مراسم چهارشنبه سوری که از سوی اورژانس اعلام می شود، گفت: نباید اجازه داد تا به بهانه اجرای آیین های سنتی، شادی و نشاط سایر هموطنان به دلیل رفتارهای پر خطر عده‌ای به ماتم و نگرانی تبدیل شود.

این آسیب شناس افزود: هیچ گاه نمی‌توان رفتارهای پر خطری که منجر به وقوع حوادث تلخ می‌شوند و معمولا تلفات جانی و خسارات مالی جبران ناپذیری را به دنبال دارند را در زمره برنامه های مهیج و شادی آفرین قرار داد.

شادی و آرامشی که در آتش چهارشنبه سوری می‌سوزد/ مرگ برای همسایه است

قرائی مقدم ادامه داد: هیجانات کاذب و زودگذری که در پی برخی از رفتارهای نوجوانان و جوانان با اقدامات نسنجیده و رفتارهای نادرست آن ها به وجود می آید، در مراسم چهارشنبه سوری سال های گذشته، عواقب وخیمی را رقم زده است.

وی با اشاره به تبعات  قطع عضو و معلولیت، نابینایی، خسارات متعدد مالی و در نهایت فوت عده ای بر اثر شدت جراحت های وارد آمده ناشی از ساخت و استفاده از مواد محترقه بخشی از اتفاقات تلخ و ناخوشایندی است که در شب چهارشنبه آخر سال رقم می خورد.

شادی و آرامشی که در آتش چهارشنبه سوری می‌سوزد/ مرگ برای همسایه است

* توهم «برای من مشکلی پیش نمی آید»

مسعود جوان ۲۰ ساله ای است که در پی ساختن نارنجک دست ساز و انفجار آن در حین آماده سازی، از ناحیه دست راست دچار معلولیت شده و همچنین بینایی یکی از چشم‌های خود را از دست داده است.

مسعود گفت: همیشه فکر می کردم این قبیل اتفاقات هرگز برای من رقم نمی خورد و خودم را از افرادی که در ساخت مواد محترقه دچار سوختگی و آسیب می شوند، استثنا می‌دانستم.

وی ادامه داد: چند روز مانده به چهارشنبه سوری، مواد ساخت نارنجک دستی را از طریق یکی از دوستانم تهیه کردم و هیچگاه فکرش را هم نمی‌کردم که این قبیل کارها به قیمت از دست رفتن بینایی و قطع دست راستم رقم بخورد.

مسعود قربانی نادانی و توهم «این اتفاق هرگز برای من پیش نمی‌آید» شد و علاوه بر از دست دادن سلامتی خود، منجر به دغدغه پدر و مادرش برای نگهداری از یک فرزند معلول شده است. پدر و مادری که تا چندی پیش فرزند خود را سالم می دیدند.

افسوس که دیگر سلامتی افرادی همچون مسعود باز نمی‌گردد و تاوان این اشتباه بزرگ تا همیشه گریبان خانواده آن ها را نیز خواهد گرفت.

سرنوشت تلخ مسعود آیینه عبرت نوجوانان و جوانانی است که همچون مسعود خود را از قربانیان حوادث چهارشنبه سوری مستثنی می شمرند.

شادی و آرامشی که در آتش چهارشنبه سوری می‌سوزد/ مرگ برای همسایه است

شادی و آرامشی که در آتش چهارشنبه سوری می‌سوزد/ مرگ برای همسایه است

امسال با وقوع حادثه غمبار پلاسکو، مردم در شهرهای مختلف کشور کمپینی به نام چهارشنبه سوری بدون مواد محترقه به راه انداخته‌اند تا با مشارکت سایر افراد از بار مسئولیت آتش نشانان کاسته شود و شبی بدون حادثه آتش سوزی را در پیش داشته باشند.

پیوستن به کمپین های این چنینی و اجرای موارد مورد تذکر، علاوه بر کاهش آسیب‌های ناشی از چهارشنبه سوری ناایمن، از ایجاد دغدغه‌های جدید برای آتش نشانان و عوامل اورژانس نیز جلوگیری می‌کند.

ما در تامین آرامش یکدیگر مسئولیم و نباید با خودخواهی خود در دنبال کردن هیجانات کاذب، آرامش سایر افراد به ویژه، آتش نشانان را تحت تاثیر قرار دهیم.

انتهای پیام/
نظرات بینندگان