کد خبر: ۱۰۷۶۱۱
تاریخ انتشار: ۰۹:۰۰ - ۲۵ اسفند ۱۳۹۵
خرید و فروش آبرو با پروژه اتان؛

سر کلاف پیچیده اتان و غفلت مسئولان

طرح استحصال اتان از پالایشگاه گاز پارسیان جز مهمترین پروژه هایی بود که در سفر دولت یازدهم به استان فارس توسط دکتر روحانی آغاز به کار کرد حال زمزمه جابه جایی این پروژه به گوش می رسد.

به گزارش شیرازه،  طرح استحصال اتان از پالایشگاه گاز پارسیان جز مهمترین پروژه هایی بود که در سفر دولت یازدهم به استان فارس توسط دکتر روحانی آغاز به کار کرد.


این طرح که با اعتباری بالغ بر 30 هزار میلیارد ریال در کنار پالایشگاه گاز پارسیان در نظر گرفته شد، از همان روزهای نخست دچار حاشیه های بسیار زیادی شد که از مهمترین این حاشیه ها انتقال آن به مکانی در منطقه پارس جنوبی بود.

طرح  انتقال این پروژه مهم که از آخرین روزهای سال 90 کلید خورده بود، با پیگیری های دکتر موسوی متوقف شد و با ایراد نطق وی در مجلس شورای اسلامی احداث این پروژه در جوار پالایشگاه پارسیان دوباره در دستور کار وزارت نفت قرار گرفت.

سرانجام با حضور وزرای دولت در شهرستان های لامرد و مهر، در حاشیه سفر هیات دولت به استان فارس و بازدید های صورت گرفته از محل این پروژه و مهمتر از همه آماده سازی زیر ساخت های لازم مثل نیروگاه 100 مگاواتی، باعث شد مهندس بیژن زنگنه، وزیر نفت، خود شخصا برای مراسم آغاز شمع کوبی این پروژه عظیم در شهرستان مهر حضور یابد و بصورت ویدیو کنفرانس با رئیس جمهور، عملیات ساخت این پروژه به مدت 822 روز را کلید بزند.
  
اقدامی که برخی رسانه های محلی و استانی در مورد این پروژه و دیگر پروژه های این دو شهرستان در مطالب خود با انتخاب تیتر "لامرد و مهر آبروی فارس را خریدند" به آن عکس العمل نشان دادند.

جاده نگه داری پروژه در محل تعیین شده و شهرستان مهر، آنقدر پر پیچ و خم شد که حاشیه های دیگر آن شروع شد؛ توزیع شب نامه علیه فرماندار مهر مبنی بر واگذاری کارها به برخی افراد خاص که برخی بیکاری خود را حاصل مدیریت وی بر شهرستان مهر می دانستند و یا جذب نیروی غیربومی توسط مسئولین پروژه و... تا حدی زیاد شد که امام جمعه سابق شهر مهر نسبت به این رفتارها معترض شد و همگان را به صبوری دعوت کرد. 

در اوج این اعتراضات، شهرستان های لامرد و مهر وارد میدان انتخابات مجلس دهم شدند و سید محسن علوی پای در صحن مجلس دهم گذاشت.

تیر ماه سال 95 یعنی تقریبا بعد از گذشت یک ماه از آغاز بکار مجلس دهم، بار دیگر زمزمه های انتقال این مجموعه بگوش رسید. آنچه آتش این حاشیه ها را شعله ورتر کرد مصاحبه فرماندار شهرستان مهر با سایت محلی خود در مورد این پروژه بود که رسماً اعلام نمود:"ما نمی‌دانیم چه اتفاقی در حال انجام است و بنده به‌ عنوان فرماندار شهرستان مُهر در واقع از این قضیه کاملاً بی‌اطلاع هستم و مطمئنم مسئولین استانی نیز بی‌اطلاع‌اند".

حرفی که سوالات و پارادوکس های زیادی در ذهن مخاطبان و جوانان جویای کار به راه انداخت که چرا آقای فرماندار که مدیریت شهرستان با او است اینگونه باید سخن بگوید؟ آیا مسئولین فعلی کاری از دستشان بر نمی آید؟ و نیاز به بازگشت قبلی ها است؟

حاشیه های ایجاد شده پیرامون این پروژه بزرگ و اهمیت این موضوع باعث شد سید محسن علوی نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی نیز بازدیدی از محل احداث و روند ساخت طرح استحصال اتان داشته و از نزدیک شاهد آن باشند.

این زمزمه ها باعث شد تا صدای اعتراض استاندار و نماینده رسانه ای شود که؛ پروژه های در حال ساخت  را نمی شود تغییر مکان داد!

پروژه ای که روزگاری آبروی فارس را خرید اکنون قصد سفر به استان بوشهر را دارد تا هزاران میلیارد  سرمایه گذاری را روانه آن استان کند.

 از همه مهمتر اینکه آیا دوباره باید شاهد حضور جوانان منطقه پشت درهای بسته مجتمع های پارس جنوبی برای اشتغال باشیم؟

سوال اساسی دیگری که ذهن این روزهای مردم منطقه را به خود مشغول کرده این است که چرا زمزمه های جابجایی پروژه چند هزار میلیاردی را باید در دولتی بشنویم که وزیر و رئیس همان دولت با سخنرانی و حضور در محل پروژه، آغاز کننده مراحل اجرایی این طرح عظیم بودند؟ و یا چرا باید این حاشیه ها برای شهرستان مهری ایجاد شود که بیشترین همسویی را با دولت داشته و حضور افراد خاص این شهرستان در کنار دولت آن را به اصطلاح دولت خودی لقب داده است؟

آنچه مهم است همبستگی و وحدت یکپارچه تیم مدیریتی شهرستان های لامرد و مهر در اجرای این پروژه چندین هزار میلیاردی محل فعلی است که بی شک برای کشور و منطقه ما عواید بسیار خواهد داشت.

برچسب ها: اتان ، دولت تدبیر ، مهر ، لامرد ، نفت
نظرات بینندگان