کد خبر: ۱۰۷۶۱۳
تاریخ انتشار: ۰۹:۲۶ - ۲۵ اسفند ۱۳۹۵
اخبارویژه روزنامه‌های 25 اسفند؛

شیوه کاهش تورم دولت سمّ مهلک برای اقتصاد است/ نوبخت شعار 92 روحانی را وارونه کرد

روزنامه‌ها در لابه‌لای گزارش‌ها و سرمقاله‌ها، قسمتی از صفحات خود را به اخبار روزهای گذشته یا اخبار ویژه اختصاص می دهند که در ادامه به آنها اشاره می‌کنیم.
به گزارش شیرازه، روزنامه‌ها در لابه‌لای گزارش‌ها و سرمقاله‌ها، قسمتی از صفحات خود را به اخبار روزهای گذشته یا اخبار ویژه اختصاص می دهند که در ادامه به آنها اشاره می‌کنیم.

*********


اخبار سیاسی

کیهان


اسرائیل: با سقوط حلب همه‌چیز در منطقه به نفع ایران تمام شده است


یک مقام صهیونیستی با نگرانی گفت‌ تحولات سوریه، معادله منطقه را به نفع ایران رقم زده است.


چاگازورل دبیرکل وزارت اطلاعات اسرائیل در مصاحبه با رادیوی نظامی این رژیم گفت: اوضاع در سوریه پس از سقوط حلب بسیار نگران کننده است و تحولات در این کشور بصورتی است که همه‌چیز به نفع ایران تمام شده است.


وی افزود: با وجود نگرانی‌های اسرائیل از جاه‌طلبی‌های هسته‌ای ایران، در حال حاضر مقابله با تهدیدهای ناشی از جنگ سوریه در صدر برنامه های امنیتی اسرائیل قرار دارد. مهم‌ترین مسئله راهبردی که ما در حال حاضر با آن روبه‌رو هستیم تقویت محور شیعه در سوریه به رهبری ایران، به خصوص پس از سقوط حلب است. در اواسط ماه دسامبر، نیروهای حامی دولت، این شهر جنگ‌زده را از چنگال شورشیان خارج کردند.


زورل افزود: سوریه عرصه مهمی است زیرا نمونه کوچکی از همه‌چیز است. قدرت‌های جهانی مانند روسیه و آمریکا، بازیگران منطقه‌ای مانند ایران و ترکیه و گروه‌های رقیب در داخل این کشور مانند رژیم اسد، مخالفان، کردها و دولت‌اسلامی در آنجا فعالیت چشمگیری دارند. هر اتفاقی که امروز در سوریه روی دهد، در سال‌های آینده تاثیر بسیار زیادی بر منطقه و فراتر از آن خواهد داشت.


وی گفت: تل‌آویو و آنکارا به شدت درباره مسئله حماس و فلسطین با یکدیگر اختلاف دارند اما درباره تهدید ایران وحدت‌نظر دارند. این مقام صهیونیستی افزود: این سوریه و جنگ آن است که ذهن من را به خود مشغول کرده است.
زورل در ادامه با اشاره به گروه‌های تروریستی و میلیون‌ها آواره‌ای که از سوریه خارج و در سراسر جهان پراکنده شده‌اند، گفت: جنگ شش ساله سوریه تاثیر گسترده‌ای روی جهان گذاشته است. در نتیجه مبالغه‌آمیز نیست که بگوییم جنگ داخلی سوریه تا حدودی بر تحولات مهم در خارج از مرزهای این کشور، مانند برگزیت و حتی انتخابات در آمریکا تاثیر گذاشته است.


دبیرکل وزارت اطلاعات اسرائیل گفت: تحولات اخیر در سوریه توازن را در منطقه به نفع ایران برهم زده است.


با وجود آن که اسرائیل غیرنظامیانی را که در جنگ داخلی سوریه زخمی شده‌اند مداوا می‌کند و به کاروان‌های حمل سلاح که خطری برای خود تلقی می‌کند، حمله می‌کند، تاکنون خود را از این جنگ دور نگه داشته است.


زورل گفت ادامه مداخله آمریکا در سوریه برای منافع اسرائیل بسیار مهم است زیرا روند فعلی سبب گسترش سلطه ایران در سوریه و وصل شدن تهران به بیروت می‌شود.


این مقام اسرائیلی افزود: برای اسرائیل، مهمترین موضوع در سوریه این است که اطمینان یابد ایران و نیروهای نیابتی آن نتوانند پایگاهی برای حمله به اسرائیل پیدا کنند.


زورل با اشاره به خطر پایگاه دریایی ایران در دریای مدیترانه، گفت: «اگر ایران و حزب‌الله بتوانند در سوریه مستقر شوند، این مسئله موجب بی‌ثباتی همیشگی خواهد شد.»



کارشناسان: کدام رشد اقتصادی؟احتمالا اشتباه تایپی است


کارشناسان اقتصادی به مطایبه می‌گویند ادعای دولت درباره رشد اقتصادی 11/6 درصدی حتما اشتباه تایپی است.


به گزارش روزنامه جام‌جم،  گزارش بانک مرکزی درباره تحقق رشد 15/7 درصدی فصل پاییز و رشد 11/6 درصدی 9 ماهه اول امسال، در شرایطی منتشر شد که بازارهای مختلف کشور همچنان دچار رکود و کسادی است.


بانک مرکزی از سوی دیگر، پس از یک سال وقفه، آمار رشد اقتصادی سال 94 را هم اعلام کرد که از قضا همانطور که پیش از این کارشناسان و رسانه‌ها برآورد می‌کردند، منفی بوده و به همین خاطر بانک مرکزی تمایلی به انتشار آن نداشت.


کارشناسان اقتصادی با دیده تردید نسبت به رشد اقتصادی اعلام شده از سوی بانک مرکزی می‌نگرند. دکتر آلبرت بغزیان، استاد اقتصاد دانشگاه تهران درباره رقم رشد اقتصادی اعلام شده توسط بانک مرکزی گفت: به نظر می‌رسد مسئولان بانک مرکزی جای ممیزها را اشتباه گذاشتند و با توجه به اینکه آخرین رشد اقتصادی اعلام شده 2/8  درصد بود اتفاق خاصی نیفتاده که رشد اقتصادی پاییز به 15/7 درصد برسد. وی افزود: اقتصاد ایران در شرایط فعلی کشش رشد 15 درصدی را ندارد و کشورهای پیشرفته مانند مالزی در بهترین شرایط به رشد اقتصادی 12 درصدی دست پیدا کردند.


استاد دانشگاه تهران ادامه داد: اعلام این ارقام با اشاره به شرایط موجود کشور، شبهه ایجاد می‌کند. ما به غیر از حوزه نفت که مستقیما مربوط به صادرات است هیچ پیشرفت دیگری نداشتیم. اثرات رشد اقتصادی باید توسط مسئولان بانک مرکزی اعلام شود که از چه بخش‌هایی حاصل شده است.


جمشید پژویان، اقتصاددان هم دراین‌باره گفت: وقتی هنوز رکود اقتصادی در جامعه مشاهده می‌شود چگونه رشد اقتصادی به رقم 15/7 درصد رسیده است. به نظر می‌رسد اشتباه تایپی در آمار ارقام اعلام شده وجود دارد.
وی افزود: رشد اقتصادی 15 درصد به این معناست که نه تنها بیکاری وجود ندارد بلکه جامعه با مازاد شغل هم مواجه است.


این اقتصاددان تصریح کرد: ارقامی که اکنون در بانک مرکزی تدوین و اعلام می‌شود نشان‌دهنده اشتباه در نحوه محاسبه آن است. رقم اعلام شده رشد اقتصادی توسط بانک مرکزی با شرایط کشور همخوانی ندارد، ضمن اینکه این رقم قابل جذب در بازارهای جهانی نیست.


پژویان با تاکید بر اینکه رشد اقتصادی نیازمند سرمایه‌گذاری کلان است، گفت: اکنون سرمایه‌گذاری زیادی در کشور اتفاق نیفتاده و هنوز در رکود قرار داریم. وی با بیان اینکه  نرخ اعلام شده در 60 سال گذشته بالاترین رقم است، افزود: وقتی جزئیات آمار در دسترس قرار ندارد باید از علائمی که در اقتصاد وجود دارد اظهارنظر کرد و شرایط فعلی، چنین رشد اقتصادی را نشان نمی‌دهد.



این شیوه کاهش تورم سمّ مهلک برای اقتصاد کشور است


«شیوه کاهش تورم در دولت، اقتصاد را به بیراهه برد.»


به نوشته روزنامه جوان دولتمردان طی ماه‌های اخیر برخی کارشناسان اقتصادی خود را گردهم آورده‌اند تا به‌گونه‌ای اقتصاد ایران را گزارش کنند که از لابه‌لای این گزارش برای خود یک عملکرد قابل قبول دست و پا کنند، غافل از اینکه رشد اقتصادی مبتنی بر نفت و آمار واردات رسمی و غیررسمی (قاچاق) و موجودی داخل انبار کالای تولید شده توسط بنگاه‌های داخلی و به ویژه به زنجیره کشیدن قریب به 900 هزار میلیارد تومان از نقدینگی 1200 هزار میلیاردی کشور در داخل بانک‌ها آن هم با پرداخت سود کاغذی و صوری 20 تا 30 درصد پرده از چگونگی کاهش تورم در دولت یازدهم برمی‌دارد و اتفاقا نشان می‌دهد دولت یازدهم تحقق شعار خود مبنی بر کاهش تورم را از بدترین و مخرب‌ترین راه دنبال کرده است و احتمال وقوع تورم‌های ونزوئلایی در آینده‌ای نه چندان دور را در ایران به شدت تقویت کرده است.


به شکل سنتی مطالعات و پژوهش‌های اقتصادی در ایران نشان می‌دهد بین تورم و حجم نقدینگی یک ارتباط مستقیم در کشور وجود دارد، اما دولت یازدهم به دلیل ناتوانی در کنترل حجم نقدینگی چنان دست بانک‌ها را برای افزایش ضریب فزاینده پولی بازگذاشت که این ضریب چند واحد افزایش یافت و در حالی که دولت مدعی است کنترل پایه پولی (پول پرقدرتی که انحصار تولیدش در اختیار بانک مرکزی است، اما ضریب فزاینده پولی که همان تکثیر پول در شبکه بانکی است) رشد قابل ملاحظه‌ای یافته است.


با حبس بیش از 80 درصد حجم نقدینگی در سپرده‌های بلندمدت بخش بانکی کشور درواقع اثر دفعتی و تورم‌آفرین رشد حجم نقدینگی در کشور به تأخیر افتاده، اما این تأخیر تا زمانی ادامه دارد که بانک به واسطه سودهای بالا بتواند برای سرمایه 800 تا 900 هزار میلیاردی موجود در حساب‌های بلندمدت بانکی جذابیت ماندگاری ایجاد کند و اگر روزی به هر دلیلی این حجم از نقدینگی که با بودجه کل سال ایران در سال 96 تقریبا برابری می‌کند از بانک‌ها خارج شود، اقتصاد ایران اگر برای مهار این نقدینگی آماده نباشد با چالش تورمی شدید روبه‌رو می‌شود.


آمارها نشان می‌دهد واردات رسمی و غیررسمی سهم قابل ملاحظه‌ای در تامین کالاهای مورد نیاز در کشور داشته‌اند و تحت این شرایط بازار و کاهش شتاب رشد قیمت‌ها به دلیل تقویت تولید داخلی نبوده است و چه بسا به خاطر واردات رسمی و غیررسمی و مالیات‌گیری غیرمعقولانه از بنگاه‌ها، بسیاری از بنگاه‌ها با ورشکستگی و کاهش ظرفیت تولید هم مواجه شده باشند که افزایش آمار بیکاری به بیش از 12 درصد (3 میلیون بیکار) این مقوله را تأیید می‌کند.


اما وقتی رشد اقتصادی کشور که ماحصل معدل تغییرات تولیدات در بخش ساختمان، عمران، نفت، صنعت و معدن، کشاورزی و... است، وزن‌سنجی نمی‌شود تا سهم قابل ملاحظه نفت در این معدل‌گیری مشخص شود پس بنابراین نمی‌تواند رشد اقتصادی خیلی قابل اتکا و پوشش‌دهنده واقعیت کل بخش‌های اقتصاد ایران باشد.


تحت این شرایط، صد البته که باید به کاهش تورم اعلامی به دید منفی نگاه کرد چرا که بازار یا با واردات رسمی یا غیررسمی یا به واسطه رکود در صنایع داخلی و تخفیفات از جهت رهایی از ورشکستگی‌ شتاب رشد قیمت‌هایش کندتر شده است و این نوع کاهش تورم را باید سمی تلقی کرد زیرا ضربات زیادی به تولید داخل، نیروی کار، بنگاه‌ها، دولت، بیمه‌های تامین اجتماعی، صندوق‌های بازنشستگی‌ و صاحبان سرمایه، سهامداران خرد و... زده است.


سنگ‌اندازی تحریمی آمریکا در مقابل کشتیرانی ایران


در حالی که برخی مقامات دولتی می‌گویند کشتیرانی ایران از تحریم‌ها خارج شده، تداوم تحریم‌ها مانع از ورود کشتیرانی کشورمان به بازار سهام لندن شد.


خبرگزاری رویترز از تلاش شرکت کشتیرانی ایران برای ورود به بازار سهام لندن گزارش داد و نوشت: تحریم‌های آمریکا تاکنون مانع از این مسئله شده است.


رویترز به نقل از چهار مقام ایرانی و دو منبع خارجی نوشت تاکنون چندین جلسه بین مقام‌های ارشد کشتیرانی ایران با محوریت این موضوع در لندن برگزار شده است.


رویترز ادامه می‌دهد: بانک‌های انگلیسی تحت تاثیر تحریم‌های باقی مانده آمریکا همچنان مردد به همکاری با شرکت‌های ایرانی برای تسویه پرداخت‌ها و تسهیل تراکنش‌های مالی هستند.

خراسان
مجوز دولت به شهرداری تهران برای واردات 200 تویوتا
با توجه به گزارش یک عضو مهم کابینه در خصوص اینکه سازمان بهشت زهرا(س) شهرداری تهران جهت انجام امور مربوط به متوفیان و ارائه خدمات مناسب و حمل و نقل آنها به مبادی ذی ربط و مقاصد مورد تقاضای بازماندگان در سراسر کشور، سالیانه حدود 14 میلیون کیلومتر توسط این خودروها طی می شود،  به علت ضرورت شدید نوسازی ناوگان مذکور، نیازمند حدود 200 دستگاه خودروی تویوتای جدید است که بر این اساس، مسئولان دولتی مجوز ترخیص و ورود این خودروها را صادر کرده اند.

ایران


واکنش نتانیاهو به توئیت ظریف


نخست‌وزیر رژیم ‌صهیونیستی در پیامی توئیتری، به اظهارات وزیر خارجه ایران پاسخ داد. به گزارش انتخاب، «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در پاسخ به اظهارات وزیر خارجه کشورمان که گفته بود «نتانیاهو تورات را تحریف می‌کند»، نوشت: «وزیر خارجه ایران از مدارا کردن با جهان صحبت می‌کند اما کشورش دم از نابودی اسرائیل می‌زند. این تناقض را چگونه می‌شود توجیه کرد؟» نتانیاهو در ادامه اتهامات تکراری دیگری را نیز به ایران نسبت داد اما به این نکته اشاره نکرد که در جهانی که ایران خواهان مدارا با آن است، جایی به نام اسرائیل وجود ندارد. همچنین روز گذشته سیامک مره صدق نماینده کلیمیان ایران در مجلس با تأکید بر اینکه ایدئولوژی نتانیاهو نژادپرستی است، گفت: «یاوه‌سرایی افرادی نژادپرست و جنایتکار نظیر نخست‌وزیر پلید حکومت اشغالی هیچ‌گونه اثری در اعتقاد راسخ یهودیان آزاده به عملکرد توحیدی و پاک ملت شریف ایران نخواهد داشت.» او افزود: ایرانیان کلیمی سابقه تاریخی همزیستی پیروان ادیان توحیدی در ایران را در حافظه تاریخی خود ثبت کرده‌اند. گفتنی است نتانیاهو در دیدار با پوتین مدعی شده بود که ایرانیان از دوران گذشته در صدد نابودی یهودیان بوده اند.

آرمان

تکذیب فروش گوشت الاغ در زاهدان

شنیده شد که مدیر کل دامپزشکی سیستان و بلوچستان با بیان اینکه در بررسی‌های انجام شده موردی مبنی بر توزیع گوشت الاغ در زاهدان محرز نشد، از شهروندان خواست در صورت مشاهده موارد این‌چنینی همان ساعت به دامپزشکی اطلاع دهند. ایسنا نوشت: حسینی افزود: در روزهای اخیر خبری مبنی بر فروش گوشت الاغ در زاهدان در فضای مجازی استان منتشر شد. سیدمهدی حسینی افزود: کارشناسان دامپزشکی استان بر مراکز تولید، توزیع و عرضه گوشت به طور مستمر و روزانه نظارت دارند.

احمدی‌نژاد و مشایی ثبت نام می‌کنند!

شنیده شد که احمدی نژاد، مشایی و بقایی هر سه برای انتخابات ثبت نام خواهند کرد. یک منبع آگاه گفت: احمدی نژاد و مشایی نیز همراه با بقایی برای کاندیداتوری در انتخابات ریاست جمهوری ثبت نام خواهند کرد. عصر خبر نوشت؛ مشخص نیست برنامه این سه نفر برای انتخابات ریاست جمهوری چیست اما با ثبت نام هر سه نفر در انتخابات، شاهد اتفاقات خاصی در انتخابات آینده خواهیم بود.


اخبار اقتصادی

* جوان

- نوبخت شعار 92 روحانی را وارونه کرد

روزنامه جوان نوشته است:‌ ‌روحانی 15 مرداد سال 92 درباره جیب مردم و سفره معیشت آنان، حرف‌های همه‌فهم‌تری می‌زد: «معیار تورم، جیب مردم است و نه بانک مرکزی و مرکز آمار.» حالا اما سخنگوی او که شاید حرف‌های رئیس خود را از یاد برده می‌گوید این حرف‌ها «کیلویی» است و ملاک ما آمار و ارقام است: «وقتی آمار رسمی قانوناً اعلام می‌شود، همین جوری کلی گفتن که نمی‌شود، ما باید آمار، عدد و رقم بگوییم. همین جوری کلی و کیلویی حرف زدن، جواب کارشناسی به آمارهای رسمی دولت به حساب نمی‌آید. این گزارش‌های مردمی که صداوسیما تهیه می‌کند، سخیف است!» البته شاید حرف نوبخت، حرف کارشناسی باشد اما باید به عنوان سخنگوی دولت به پرسش مهم تری پاسخ دهد که چرا نمی‌تواند پس از چهار سال که از عمر دولت می‌گذرد، به شعارهای رئیس‌جمهور پایبند باشد تا دست کم روحانی بتواند یک بار دیگر همین شعارهای کیلویی و کلی را در انتخابات پیش رو سر دهد!


* جهان صنعت

- آقای نعمت‌زاده شما خودتان مروج کالاهای خارجی هستید

این روزنامه اصلاح‌طلب خطاب به وزیر صنعت نوشته است:‌ صفحه نگاه نخست: محمدرضا نعمت‌زاده، وزیر صنعت، معدن و تجارت ایران است و به همین دلیل و به مناسبت‌های مختلف با پرسش‌های گوناگون رسانه‌ها مواجه می‌شود. این وزیر قدیمی به همین دلیل باید به مناسبت‌های گوناگون پاسخ رسانه‌ها با تمایلات گوناگون را بدهد و از سوی دیگر حواسش به همه امور و آدم‌ها و گروه‌ها و سازمان‌ها باشد بدون اینکه بخواهد تناقض رفتاری و گفتاری قابل عنایتی را نشان می‌دهد. به طور مثال همین چند ماه پیش بود که او در یک نامه سرگشاده و تند از رییس گمرک ایران گلایه کرد چرا در واردات قطعات کالای متعلق به یک شرکت کره‌جنوبی دخالت کرده است. این نامه محل دردسر دولت شد که هنوز ادامه دارد. علاوه بر این معاون وزیر در ایمیدرو نیز همین چند ماه پیش به فرانسه رفت تا کار عقد قرارداد با یک خودروساز فرانسوی را انجام دهد.

در حالی که این دو تولیدکننده کره‌جنوبی و فرانسوی، هر دو با ایران همکاری دارند آیا نکوهش کردن کسانی که کالای آنها را تبلیغ می‌کنند جای تعجب دارد؟ نعمت‌زاده اما در حالی با تندی می‌گوید تبلیغ کالای خارجی «شرم‌آور» است که هم‌اکنون ده‌ها کالای خارجی در ایران عرضه می‌شود و خریداران ایرانی هم به دلیل تفاوت در قیمت و مرغوبیت‌شان که در مقایسه با تولیدات مشابه ایرانی برتری قابل توجه دارند آنها را خریداری می‌کنند. وی در حالی می‌گوید در کشورهای اروپایی کالاهای خارجی تبلیغ نمی‌شود که این اتفاق هر روزه رخ می‌دهد. بعید است که یک شرکت مثلا ژاپنی بخواهد در فرانسه اتومبیل خود را تبلیغ کند اما وزیر صنعت فرانسه برای این کار مانع بگذارد و رسانه‌ها را در محدودیت قرار دهد که این کار را انجام ندهند. وزیر صنعت، معدن و تجارت این حرف کلیشه‌ای که «در حالی تولیدات خارجی تبلیغ می‌شود که مشابه آنها در داخل تولید می‌شود» را هزار بار زبان آورده و رسانه‌ها را نکوهش کرده است.

واقعیت این است که شهروندان ایرانی به ویژه طبقه متوسط کشور که با رنج و زحمت درآمدی به دست می‌آورند اگر متقاعد شوند دسترنج‌شان برای خرید کالای ایرانی مرغوبیت و رضایت بیشتری به وجود می‌آورد و بابت پولی که می‌دهند کالای بهتری می‌خرند هرگز حاضر نمی‌شوند تولیدات خارجی خریداری کنند. از وزیر محترم باید پرسید اکنون نزدیک به چهار سال از وزارت شما بر صنعت کشور در دولت یازدهم سپری شده است و باید بتوانید بگویید در این مدت کدام کالای ایرانی را به لحاظ تکنولوژی روزآمد و آن را قادر به رقابت با کالای خارجی کرده‌اید؟ آیا مونتاژ اتومبیل‌های خارجی در کارخانه‌هایی که بخشی از سهام آنها دولتی است را می‌توان افزایش ارتقای کیفیت دانست؟ آیا تعطیلی کارخانه قدیمی ارج و آزمایش در صنعت لوازم خانگی در همین سال‌ها اتفاق نیفتاده است؟

به نظر می‌رسد وزیر محترم صنعت، معدن و تجارت باید در داوری‌های امروز خود توجه داشته باشد که رفتار و گفتار دیروزش چه بوده است؟ کاش ایشان و معاونان و مدیرانش می‌توانستند در پایان چهار سال مدیریت بر وزارت مهم صنعت،‌ یک کالا نشان دهند که توانسته باشند آن را به لحاظ کیفیت، قیمت و مرغوبیت ارتقا و رقابتی کرده باشند.

* کیهان

-پرونده صندوق ذخیره فرهنگیان و بانک سرمایه مصداق واقعی فساد اقتصادی است

کیهان نوشته است: دادستان عمومی و انقلاب تهران در حالی موضوع پرونده صندوق ذخیره فرهنگیان و بانک سرمایه را مصداق واقعی فساد اقتصادی اعلام کرد که پیش از این رئیس جمهور تخلفات انجام شده در این پرونده را معوقات بانکی نامیده بود.

گفتنی است در حالی دادستان تهران موضوع پرونده صندوق ذخیره فرهنگیان و بانک سرمایه را مصداق واقعی فساد اقتصادی معرفی می‌کند که آبان ماه گذشته رئیس جمهور طی سخنانی در صحن مجلس در این رابطه گفته بود: «اینکه دستگاهی وامی داده و آن فرد در پرداخت وام معوقه داشته و بدهی شده است، برخی رسانه‌ها آن را فساد و اختلاس تلقی می‌کنند!» این سخنان در حالی بود که در ارتباط با فساد 8000 میلیاردی در صندوق ذخیره فرهنگیان  و بانک سرمایه که بخش زیادی از سهام آن متعلق به این صندوق است، مهر ماه گذشته مدیرعامل این صندوق و برخی نزدیکان وی دستگیر شده‌اند.

در ابتدا که خبر فساد مالی درصندوق ذخیره فرهنگیان و بانک سرمایه رسانه‌ای شد طبق معمول، ابتدای کار به تکذیب گذشت ولی با افشای جزئیات بیشتر، مدیرعامل صندوق ذخیره نیز این فساد را قبول کرد و مدعی شد مبلغ آن سه هزار و 500 میلیارد تومان است! انکار بخش مهمی از مبلغ به یغما رفته باعث شد اسناد بیشتری منتشر شود و معلوم شد که مبلغ 8000 میلیارد تومان از صندوق و بانک منسوب به آن کم شده و به جیب افراد و جریان سیاسی خاصی رفته است!

از زمانی که دولت یازدهم رسما کار خویش را آغاز کرد صحبت پیرامون فساد در دولت قبل به روالی عادی در میان دولتمردان و روزنامه‌ها و رسانه‌های حامی دولت تبدیل شد. این رسانه‌ها با شدت تمام مشغول شخم زدن 8سال دولت قبل بوده‌اند تا نکته‌ای را به عنوان فساد مطرح کنند اما زمانی که فساد 8000 هزار میلیاردی در صندوق ذخیره فرهنگیان بانک سرمایه مطرح شد، رئیس جمهور گفت: «برای بعضی‌ها مثل اینکه بالا و پایین کردن فساد لذت‌بخش است... اگر فسادی است با آن مبارزه کنیم، نه اینکه آن را بزرگ کنیم. بعضی‌ها در جامعه فساد را عادی‌سازی می‌کنند، کار بد را نباید شیوع داد.»

روحانی افزود: «اگر کسی گناهی کرده باید پیش خدای خود توبه کند و اگر حق‌الناس است باید جبران کنیم. اگر به یک نفر گفته شد دو گناه، اگر به جمعی گفته شد 10 گناه، اگر به روزنامه‌ای گفته می‌شود میلیون‌ها گناه، اگر گناهی کرده باید جبران کنیم، نه اینکه جار بزنیم آن هم به دروغ، نباید عادی‌سازی کنیم!»

بانک سرمایه بانکی است که بخش عمده‌ای از سهام آن متعلق به آموزش و پرورش است و این تعلق، به دلیل سهامداری صندوق ذخیره فرهنگیان در بانک سرمایه است. حدود نهصد هزار فرهنگی از سراسر کشور، سهامدار و سپرده‌گذار صندوق ذخیره فرهنگیان هستند و این صندوق با سرمایه‌گذاری و تاسیس بانک سرمایه، کوشیده بود سپرده فرهنگیان را سود آور کند.

اما این بانک 400 میلیارد تومانی در نیمه اول سال 94 معادل بیش از نیمی از سرمایه اسمی‌اش را زیان کرد! یعنی  در عملکرد 6 ماهه اول سال 94 برای هر سهم 593 ریال زیان شناسایی کرده که معادل 237 میلیارد تومان بوده و بیش از نیمی از سرمایه 400 میلیارد تومانی آن را شامل می‌شود.

پیش از این احمدی‌لاشکی نماینده نوشهر و چالوس در مجلس در خصوص صندوق ذخیره فرهنگیان و بانک سرمایه گفته بود: « این صندوق وضعیت بیماری دارد، طی دو سال گذشته 6 مدیرعامل در بانک سرمایه تغییر کردند. البته شاید این تغییر مدیران عامل بانک سرمایه برای سرپوش گذاشتن بر اقدامات این بانک بوده است، بانک سرمایه در سال 94 حدود هزار و 500 میلیارد تومان خسارت و زیان دیده است...یک نفر سه هزار و 900 میلیارد تومان به بانک سرمایه بدهکار است و 90 درصد تسهیلات تنها به 30 نفر ارائه شده است.»

با افشای جوانب مختلف این فساد عظیم، دولتمردان انکار را بی‌فایده دیدند و تصمیم به حذف مهره‌ها و پادوها گرفتند! بر این اساس هیئت امنای صندوق ذخیره فرهنگیان تلاش کرد با ایجاد تغییرات در اعضای هیئت مدیره و مدیرعامل صندوق، از بازتاب مشکلات بکاهد!

حجت‌الاسلام محسنی اژه‌ای، سخنگوی قوه قضائیه هم در نشست خبری دوم آبان ماه گذشته درخصوص رسیدگی به پرونده فساد در صندوق ذخیره فرهنگیان گفته بود: «تاکنون 8 نفر در حین رسیدگی به این پرونده بازداشت شده‌اند و این تعداد افراد بازداشت شده به پرونده بانک سرمایه نیز مربوط است.»

28 مهرماه گذشته بود که شهاب‌الدین غندالی مدیر عامل سابق صندوق ذخیره فرهنگیان، پس از احضار توسط شعبه اول بازپرسی دادسرای پولی بانکی (ناحیه ۳۶) پس از تفهیم اتهام در خصوص پرونده صندوق ذخیره فرهنگیان و بانک سرمایه با قرار بازداشت موقت روانه زندان شد.

پیش ازآن همسر وی و فرزند همسرش و قائم مقام سابق بانک سرمایه که بخش عمده‌ای از سهام آن متعلق به شرکت سرمایه گذاری فرهنگیان است، بازداشت شده بودند.

جعفری دولت آبادی، دادستان تهران نیز پیش از این  با انتقاد از انتصاب برخی افراد مسئله‌دار در مناصب مهم، گفته بود: «به آقای فانی وزیر وقت آموزش و پرورش گفتم که مدیر قبلی را بر دارید، اما با تاخیر و در آخرین روز وزارت اقدام کرد.»



نظرات بینندگان